... in dit draadje is al van alles geroepen..Mag ik slechts een toevoeging doen vanuit mijn ervaring en visie?
misschien zitten er ook nog tips tussen die te gebruiken zijn, om te helpen vorming te geven...
Als camper had ik eens een VW LT40 4x4, verlengde en verhoogde versie, zonder turbo. Eenvoudige techniek wat je goed kan onderhouden. Een slome buffel. Op de vele asfalt wegen in Europa is dat prima rijden, vooral wanneer er een bak sneeuw is gevallen, of als je door de berm uit de file wil ontsnappen, dan ga jij gewoon verder. Standkachel er in, wc, bed, keuken en voorraad brandstof en water, voedsel enz.... wie doet je wat?
Maar dan wil je onopvallend overnachten, en dat kan dan ook. In de Ardennen (prachtige Waalse preppers speeltuin overigens) duik je gewoon een stijl boeren landweg in, en aan het einde kan je je kamp bouwen, ver van de drukte, onzichtbaar tussen de heuvels en bossen, en onbereikbaar als je geen landbouw voertuig hebt. Mijn tip: kies een route omhoog, want gaat het spontaan regenen en het word een modder bende, dan rij je gemakkelijk weer terug om je weg te vervolgen. Omhoog terug is een grotere uitdaging, maar niet onmogelijk.
Een klein eiland zal meestal snel verlaten worden bij een shtf, vooral door de rijke snob's die daar hun vermogen hebben geinvesteerd in luxe huisjes en allerlei overdreven bullshit, die worden bang en vluchten in hun jachten terug naar de wal. Opeens is de bevolking gehalveerd of zelfs nog maar een kwart. Op Ibiza zijn ook andere mensen: de geitewollen boomknuffelaars
met hun kruiden tuintjes, teen slippers en blote tieten, en die leven daar nu al (!) zelfvoorzienend en geven ook workshops. Water management is er ontwikkeld en doordacht - ja, het zijn geen domme maar vaak hoog opgeleide hippie's, die begrijpen dat water beheer op een droog eiland een hoge prio heeft. Verder moestuinieren ze veel, zijn creatief met materiaal voor sheltering, en zeilen de zee op om te vissen. Het klimaat daar bied voor- en na-delen, en ze gebruiken die te gunste van hun welzijn. Met een aantal locals hebben Walkabout en ik goede contacten en we kunnen zo aanschuiven als dat zo uit komt, ook bij shtf. Er varen vele vissers bootjes van Spanje naar Ibiza, en voor backpackers is altijd wel een plekje. Het preppen van goede relatie's
zoals vrienden, is een zeer onderbelicht thema, maar zeer essentieel. Je kan het slechts tijdelijk in je eentje over-leven, maar zult toch weer uitkomen op samen-leven. Mensen groeperen nu eenmaal..
In een ander gedeelte op deze aardkloot, Hongarije, heb ik een eigen Bol. Niet tussen de hippie's maar nu tussen de zigeuners zo gezegd
. Daar is weinig wat om kan vallen bij een shtf. De meeste mensen zijn er behoorlijk gewent om zichzelf te redden. Als het er onweert valt de stroom er even uit, soms halen ze nog water uit een put, en eten uit de tuin, stoken hun eigen drank, slachten zelf hun kippen en varkens. Verwarmen zich met houtkachels. En de mensen helpen elkaar, vooral bij nood of overvloed. Omdat mensen daar begrijpen, dat je het soms niet in je eentje gaat redden. Dat is naar mijn idee ook veel meer een
samenleving dan wat wij hier kennen.
De camper is verkocht, en vervangen door een AWD met lpg, zodat we nu rap in Hongarije kunnen zijn - of Ibiza ... het is maar net wat op dat moment nodig/mogelijk is.