• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EHBO ben jij voorbereid?

Laatst bewerkt:
Ligt iemand veilig...
-> ja? Lekker laten liggen.
-> Nee? Veilig stellen.
Je hebt niks aan een mogelijk diagnose als een zekere dood/verwonding door brand, verkeer, of overstroming of andere weersomstandigheden een stukje hoger zijn op dat moment.

En dat zeggen alle EHBO cursussen ook, maar het is een inschatting die je op dat moment wel moet durven te maken.
@Red , dat "lekker liggen" gaat in vredestijd wel op als er geen acuut gevaar is. Maar in crisistijden is er wellicht geen uitzicht op hulpdiensten.

Houd mij ten goede - Ik ben geen medicus, en kan alleen reageren en oordelen op basis van wat mij indertijd is bijgebracht en wat ik daarna hap-snap aan kennis heb kunnen aanvullen. Voor ons preppers is een EHBO cursus zeker nuttig. Mijn opleiding ging echter verder en was (militair) meer gericht op hulp in SHTF situaties zonder de hulpdiensten waar de EHBO aan overdraagt. Vanuit de prepper-insteek zie ik sommige van de zaken die ik meer leerde als zeker nuttig. Ik heb het dan niet over zuurstof toedienen of infusen aanleggen, maar over zaken zoals een geïmmobiliseerd verplaatsen (waar nodig), en bijvoorbeeld het hanteren van een beademingsballon. Nood breekt wet, en (alleen) in een situatie zonder hulpdiensten kan het een uitkomst zijn. Ik kijk er dus ietwat pragmatisch tegenaan. Preppragmatisch😁

De EHBO kan dan wel veiligstellen (door verplaatsen) opperen bij gevaar, maar reikt daartoe kennelijk alleen methoden aan die in bepaalde gevallen fataler kunnen zijn voor een slachtoffer dan een risico dat tot verplaatsing noodzaakt. Bij vermoedelijk nekletsel speelt dat sowieso, en dan is Rautek niet aan te raden als het verplaatsen ook maar een paar minuutjes uitstel zou kunnen velen. Als een geïmmobiliseerd verplaatsen dan zou kunnen, dan is dat de weg om te gaan. Veel tijd hoeft dat niet te kosten, maar men moet dan wel weten hoe. En daarom is iets verder kijken dan EHBO m.i. zinvol.

@Red , dat "lekker liggen" gaat in vredestijd wel op als er geen acuut gevaar is. Maar in crisistijden is er wellicht geen uitzicht op hulpdiensten.

Houd mij ten goede - Ik ben geen medicus, en kan alleen reageren en oordelen op basis van wat mij indertijd is bijgebracht en wat ik daarna hap-snap aan kennis heb kunnen aanvullen. Voor ons preppers is een EHBO cursus zeker nuttig. Mijn opleiding ging echter verder en was (militair) meer gericht op hulp in SHTF situaties zonder de hulpdiensten waar de EHBO aan overdraagt. Vanuit de prepper-insteek zie ik sommige van de zaken die ik meer leerde als zeker nuttig. Ik heb het dan niet over zuurstof toedienen of infusen aanleggen, maar over zaken zoals een geïmmobiliseerd verplaatsen (waar nodig), en bijvoorbeeld het hanteren van een beademingsballon. Nood breekt wet, en (alleen) in een situatie zonder hulpdiensten kan het een uitkomst zijn. Ik kijk er dus ietwat pragmatisch tegenaan. Preppragmatisch😁

De EHBO kan dan wel veiligstellen (door verplaatsen) opperen bij gevaar, maar reikt daartoe kennelijk alleen methoden aan die in bepaalde gevallen fataler kunnen zijn voor een slachtoffer dan een risico dat tot verplaatsing noodzaakt. Bij vermoedelijk nekletsel speelt dat sowieso, en dan is Rautek niet aan te raden als het verplaatsen ook maar een paar minuutjes uitstel zou kunnen velen. Als een geïmmobiliseerd verplaatsen dan zou kunnen, dan is dat de weg om te gaan. Veel tijd hoeft dat niet te kosten, maar men moet dan wel weten hoe. En daarom is iets verder kijken dan EHBO m.i. zinvol.

Tja, als er geen hulpdiensten komen is het misschien maar gewoon hopen dat het geen nekletsel is. Laten lopen als ze kunnen lopen en tillen als het nodig is. Net zoals een slagaderlijke bloeding. Een tourniquet is leuk, maar als deze er binnen een bepaalde tijd (1 of 2 uur was het dacht ik?) er niet af gaat ben je gewoon terug bij af (ledemaat kwijt en/of bloedvergiftiging)

Dus de situatie is heel erg afhankelijk hoe je handelt, maar dat is natuurlijk logisch.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, als er geen hulpdiensten komen is het misschien maar gewoon hopen dat het geen nekletsel is. Laten lopen als ze kunnen lopen en tillen als het nodig is. Net zoals een slagaderlijke bloeding. Een tourniquet is leuk, maar als deze er binnen een bepaalde tijd (1 of 2 uur was het dacht ik?) er niet af gaat ben je gewoon terug bij af (ledemaat kwijt en/of bloedvergiftiging)

Dus de situatie is heel erg afhankelijk hoe je handelt, maar dat is natuurlijk logisch.
@Red , met iets meer kennis kan je meer in dergelijke situaties.

Mijn aloude handboek heb ik ergens, maar waar...?
Ik wilde daaruit wat informatie delen over de immobilisatie van het hoofd bij halswervel-letsels, en dan vooral een techniek waarmee een slachtoffer nog verantwoord kan worden geïmmobiliseerd en verplaatst (als verplaatsing absoluut noodzakelijk is).

Het betreft het aanleggen van een z.g.n. "Glissonse lis".
Een paar driekante doeken en een brancard of "deur" is alles dat er nodig is.

Ik vond toch elders informatie over die methode, en plaats dat hieronder.
(Voor @PBear is het wellicht een mooie extra uitdaging op het Polen-SC om dat te oefenen?)

1000059567.png
1000059568.png
1000059569.png
Het onderstaande plaatje geeft al een behoorlijk idee hoe de Glissonse lis wordt aangelegd. Met de hierboven getoonde handgrepen kan het hoofd zo nodig voorzichtig worden gepositioneerd. De Glissonse lis wordt onder lichte tractie (lichte trekkracht) aangebracht.
1000059570.png
Hieronder nog een aardige tekst die ik vond uit de jaren '60 toen de medische kennis goed was maar de voorzieningen misschien leken op wat er na een SHTF nog rest.
In ieder geval was vervoer met tractie iets dat mij (militair-geneeskundig) werd ingepeperd, en de Glissonse lis was de oplossing en is dat m.i. nog steeds (geïmproviseerd).

[mod]let je op de forumregels m.b.t. kopierechten?[/mod]

Allereerst @Prepfarmer goed gehandeld en gelukkig ook goed resultaat, petje af 👍👍

Ik heb altijd een dubbel gevoel bij het meeslepen van EHBO kits. Het heeft namelijk zin als je weet wat je er mee moet en kan doen. Daarnaast is als je weet wat je kan en moet doen het materiaal vaak minder belangrijk.
Daarnaast zit een standaard EHBO set vaak vol "goed bedoelde rotzooi" die leuk zijn voor kleine dingetjes die je ook als het niet direct behandeld wordt geen levensgevaar opleveren.

Zelf ben ik verpleegkundige, werk vooral veel met specifieke zorg, o.a. infusie en dialyse,, maar heb ook een flink aantal jaren op de persoons alarmen gereden (doe ik nu acht jaar niet meer na verhuizing van de randstad naar Friesland) daar kom je letterlijk alles tegen en vaak weet je het niet van te voren, van een kat die op het alarm apparaat zit, tot mensen die van top tot teen open liggen door valpartijen of reanimatie situaties. Het merendeel van de gevallen (90%) valt echter wel mee en kan met een goed verbandje en een paar paracetamollen wel op gelost worden .
Voor de overige 8% was vaak het devies 112 bellen en stabiliseren, meestal was dat met een stapel gazen, verband en goed praten wel te doen.
En de laatste 2% dat zijn de situaties waarin de uitrusting tekort schoot en je dus moest improviseren met wat er beschikbaar is.
De uitrusting die we indertijd hadden was (zeer) beperkt. Ook was het zo dat de meeste collega's Niveau 3 opgeleid waren en alleen de nacht ook niveau 5 opgeleide collega's had, dit om ook de problemen met infusie, dialyse, vacuüm therapie etc.etc. op te kunnen vangen. Hier was ik er dus een van. Op mijn aandringen is de uitrusting die we aan boord hadden ook flink uitgebreid met o.a. diagnostische apparatuur.

In het werk wil ik dan ook een complete set bij me in de auto hebben waarmee ik alle te verwachten problemen kan opvangen, heb op het nieuwe werk ook weer gelobbyd voor tassen met alles wat we nodig hebben en extra (o.a. diagnostiek) deze worden maandelijks gecontroleerd en na elk gebruik aangevuld.

In mijn prive auto zit ook een uitgebreide tas ook met tourniquet en Israëlisch snelverband. (Op mijn boodschappenlijstje staat nog heamostatisch verband) En uiteraard nitril handschoenen in mijn maat.

In het dagelijks leven heb ik eigenlijk nooit een verband trommel of ehbo set bij me (behalve in de auto en in huis ) en ben ik er van overtuigd dat ik de " huis tuin en keuken ongelukjes" wel weet te improviseren. In de meeste gevallen van kleine dingetjes laat ik het ook gewoon aan de lucht genezen, voor de kinderen is dat weer anders, dan komt er een mooie pleister op . Overigens bestaat het grootste deel van mijn verbandmiddelen voor prive gebruik uit over datum materiaal uit de werk tassen (pleister , medicinale gazen en medicatie daargelaten)

Voor mijzelf is vrijwel alles wat niet direct in de ABCDE methode voor oranje / rode vlaggen zorgt te improviseren met de middelen die ik op zak heb, en ja dat heeft een hoog "macGuyver gehalte" maar met ducttape, touw een zakdoek en zakmes kan je al heel veel, als je maar de kennis hebt om de problemen te zien en er naar te handelen . En ja, dit is altijd minder hygiënisch dan werken met ontsmettingsmiddel en steriele materialen, maar bij gebrek aan beter werkt het vaak wel.

Ga ik (of voor zover mij bekend) mensen om mij heen echter aan het werk met risicovolle gereedschappen zoals (ketting) zaagmachines, bijlen, slijpers (grote) messen etc.etc. dan gaat standaard een kit mee met gazen, verband etc. maar vooral tourniquet en Israëlisch snelverband. Ook als we op een afgelegen plek aan de slag gaan met kleinere mesjes etc. Want dan is bereikbaarheid een probleem.

In het dagelijks leven heb ik wel vrijwel altijd op zak, een paar handschoenen (om eventuel een ander te kunnen helpen) wat touw, kokertje met scheermesje, naald, firesteel, rolletje ducttape, zakmes/multitool, zaklamp en voor eigen gebruik een klein Potters blikje met een rangerband met medicijnen (antihistaminica, anti migraine, paracetamol, waterzuivering tabletten, anti diarree).

In de meeste jaszakken ook wel een reddings deken, die liggen ook in meervoud in de auto's en ehbo kits.

Moraal van het verhaal: volg een ehbo cursus, en ga dan voor jezelf bekijken welke materialen je wel wil houden uit een EHBO set en welke je zou willen toevoegen en vooral welke materialen in het dagelijks leven een alternatief zouden kunnen vormen voor de ehbo tas, als je dat gaat zien, dan heb je veel minder nodig om te kunnen improviseren, en dat je dat kan beste prepfarmer, dat heb je al bewezen 💪👍

GreetZ,
Pjotr78

Laatst bewerkt:
@Red , met iets meer kennis kan je meer in dergelijke situaties.

Mijn aloude handboek heb ik ergens, maar waar...?
Ik wilde daaruit wat informatie delen over de immobilisatie van het hoofd bij halswervel-letsels, en dan vooral een techniek waarmee een slachtoffer nog verantwoord kan worden geïmmobiliseerd en verplaatst (als verplaatsing absoluut noodzakelijk is).

Het betreft het aanleggen van een z.g.n. "Glissonse lis".
Een paar driekante doeken en een brancard of "deur" is alles dat er nodig is.

Ik vond toch elders informatie over die methode, en plaats dat hieronder.
(Voor @PBear is het wellicht een mooie extra uitdaging op het Polen-SC om dat te oefenen?)

Bekijk bijlage 28282
Bekijk bijlage 28283
Het onderstaande plaatje geeft al een behoorlijk idee hoe de Glissonse lis wordt aangelegd. Met de hierboven getoonde handgrepen kan het hoofd zo nodig voorzichtig worden gepositioneerd. De Glissonse lis wordt onder lichte tractie (lichte trekkracht) aangebracht.
Bekijk bijlage 28286
Hieronder nog een aardige tekst die ik vond uit de jaren '60 toen de medische kennis goed was maar de voorzieningen misschien leken op wat er na een SHTF nog rest.
In ieder geval was vervoer met tractie iets dat mij (militair-geneeskundig) werd ingepeperd, en de Glissonse lis was de oplossing en is dat m.i. nog steeds (geïmproviseerd).
Wel belangrijk volgens mij,
Is het beter dat de Glissonse lis methode passend met dubbel rekverband word aangelegd want als de patiënte wat beweegt verliest de aangelegde kracht, en heeft het minder zin het aan te leggen.

Vooral als de patiënte moet hoesten of niesen houd de rekverband zijn ondersteunende kracht.
Dat is even mijn theorie.

@RockyFlats ,

Vooropgesteld: verplaatsen bij (vermoedelijk) neurologisch letsel is altijd risicovol en wordt het liefst overgelaten aan de professionals met de geschikte hulpmiddelen.

Als het een noodzakelijk risico is omdat niet verplaatsen (vrijwel) zeker tot de dood leidt, dan is het begrijpelijk dat je wil handelen, maar dan heb je vaak niet de tijd om transport goed voor te bereiden.

Hierbij ga ik even uit van een "civiele" situatie en niet een militaire

Voor de glissonse lis en de daarbij gewenste tractie zal je ook iets van een brancard of stretcher nodig hebben, iets wat de meeste mensen niet zomaar in de rugzak hebben zitten. Daarnaast kan verkeerd aanleggen juist voor meer schade zorgen . De methode is inmiddels ook wel wat verouderd . Neemt niet weg dat als je de juiste middelen beschikbaar hebt en de kennis van hoe deze aan te leggen het nog wel kan werken 😁

Een hulpmiddel wat wel in je rugzak past is een zogenaamde nekkraag of Stiffneck https://laerdal.com/nl/products/medical-devices/immobilisation/stifneck-select-collars/ uiteraard ook weer iets om liever niet ongeschoold mee te gaan werken 🧐 zie het eerste blokje tekst 😇

Ook een goed en multifunctioneel hulpmiddel is de zogenaamde SAMsplint:
https://www.evac.nl/nl/sam-splint-u...3Ue7mqU3ETWFah1PiVW-8pJbNBEqGsVhoCtLUQAvD_BwE.
Deze spalk kan je op allerlei manieren vormen over de lengte en als je m dan overdwars vormt krijgt ie zijn stevigheid, dan fixeren met verband, ducttape of in repen gesneden t-shirt .
Minder specifiek gericht op de nek, maar ook bruikbaar voor benen armen en ook de nek.
Ook hier weer, liefst pas na scholing gebruiken en zie het eerste blokje tekst 😇

Bij lange hikes door ongelijk terrein een onmisbare aanvulling aan de EHBO set, en voor mij de multitool van de EHBO, net als een (schone) mitella (inzetbaar als verband, tourniquet om te spalken, een arm te laten hangen, water voor filteren etc)

GreetZ,
Pjotr78

Laatst bewerkt:
@RockyFlats ,

Vooropgesteld: verplaatsen bij (vermoedelijk) neurologisch letsel is altijd risicovol en wordt het liefst overgelaten aan de professionals met de geschikte hulpmiddelen.

Als het een noodzakelijk risico is omdat niet verplaatsen (vrijwel) zeker tot de dood leidt, dan is het begrijpelijk dat je wil handelen, maar dan heb je vaak niet de tijd om transport goed voor te bereiden.

Hierbij ga ik even uit van een "civiele" situatie en niet een militaire

Voor de glissonse lis en de daarbij gewenste tractie zal je ook iets van een brancard of stretcher nodig hebben, iets wat de meeste mensen niet zomaar in de rugzak hebben zitten. Daarnaast kan verkeerd aanleggen juist voor meer schade zorgen . De methode is inmiddels ook wel wat verouderd . Neemt niet weg dat als je de juiste middelen beschikbaar hebt en de kennis van hoe deze aan te leggen het nog wel kan werken 😁
@pjotr78 , overlaten aan professionals als die er zijn, dat spreekt voor zich, maar zijn die er in een crisissituatie?
Een brancard is niet snel voorhanden maar een deur of tafelblad doet het desnoods ook.

We hebben het over situaties waarin een slachtoffer niet kan blijven liggen, en dan is een "niet-aanleggen en vervoeren" m.i. riskanter bij wervelletsel dan een "wel-aanleggen, met beleid en koppie" alvorens te vervoeren.

Je noemt de methode wat verouderd, en doelt dan op een nekkraag (al dan niet gebruiksgereed of uit een SAM SPLINT gevormd) als "de nieuwere optie"?

Een nekkraag lijkt mij ook mooier, maar wie heeft die op zak? De benodigdheden voor een Glissonse lis zijn eerder voorhanden lijkt mij, daar waar er geen EHBO-freak (in de goede zin) aanwezig is. Het gaat er m.i. juist om, om ons ook te kunnen redden in minder florisante situaties. En daarom m.i. (ouderwets degelijk): lang leve de driekante doek (mitella)! En die knipt men desnoods zelf, uit de poncho van de buurman natuurlijk.😉

De SAM SPLINT die je noemt is inderdaad een nuttig universeel ding.
Ik vond een mooie gebruikshandleiding die het verdient om erbij bewaard te worden:
https://www.co.grand.co.us/DocumentCenter/View/14624/sam_splint_user_guide_lowres_compressed?bidId=

Op bladzijde 34 e.v. ervan, is gebruik als een nood-kraag aangegeven. Eerlijk gezegd, huiver ik dan wel bij het idee om zo'n kraag om een wrakkige nek te moeten vormen, met al het plooien en kneden dat erbij komt kijken. Leg bij mij dan toch maar een Glissonse lis aan, als een echte nekkraag niet voorhanden is!😉
Een hulpmiddel wat wel in je rugzak past is een zogenaamde nekkraag of Stiffneck https://laerdal.com/nl/products/medical-devices/immobilisation/stifneck-select-collars/ uiteraard ook weer iets om liever niet ongeschoold mee te gaan werken 🧐 zie het eerste blokje tekst 😇
De beste optie denk ik, zo'n nekkraag, maar is zo'n ding voorhanden in een doorsnee situatie "zonder professional of freak" Een rugzak zit immers wel aardig vol met zo'n Stifneck erin.
1000060269.jpg
Ook een goed en multifunctioneel hulpmiddel is de zogenaamde SAMsplint:
https://www.evac.nl/nl/sam-splint-u...3Ue7mqU3ETWFah1PiVW-8pJbNBEqGsVhoCtLUQAvD_BwE.
Deze spalk kan je op allerlei manieren vormen over de lengte en als je m dan overdwars vormt krijgt ie zijn stevigheid, dan fixeren met verband, ducttape of in repen gesneden t-shirt .
Minder specifiek gericht op de nek, maar ook bruikbaar voor benen armen en ook de nek.
Ook hier weer, liefst pas na scholing gebruiken en zie het eerste blokje tekst 😇
Die is zeker zinvol om mee te hebben.

• Leuk
Waarderingen: JJ&A
@pjotr78 , overlaten aan professionals als die er zijn, dat spreekt voor zich, maar zijn die er in een crisissituatie?
Een brancard is niet snel voorhanden maar een deur of tafelblad doet het desnoods ook.

We hebben het over situaties waarin een slachtoffer niet kan blijven liggen, en dan is een "niet-aanleggen en vervoeren" m.i. riskanter bij wervelletsel dan een "wel-aanleggen, met beleid en koppie" alvorens te vervoeren.

Je noemt de methode wat verouderd, en doelt dan op een nekkraag (al dan niet gebruiksgereed of uit een SAM SPLINT gevormd) als "de nieuwere optie"?

Een nekkraag lijkt mij ook mooier, maar wie heeft die op zak? De benodigdheden voor een Glissonse lis zijn eerder voorhanden lijkt mij, daar waar er geen EHBO-freak (in de goede zin) aanwezig is. Het gaat er m.i. juist om, om ons ook te kunnen redden in minder florisante situaties. En daarom m.i. (ouderwets degelijk): lang leve de driekante doek (mitella)! En die knipt men desnoods zelf, uit de poncho van de buurman natuurlijk.😉

De SAM SPLINT die je noemt is inderdaad een nuttig universeel ding.
Ik vond een mooie gebruikshandleiding die het verdient om erbij bewaard te worden:
https://www.co.grand.co.us/DocumentCenter/View/14624/sam_splint_user_guide_lowres_compressed?bidId=

Op bladzijde 34 e.v. ervan, is gebruik als een nood-kraag aangegeven. Eerlijk gezegd, huiver ik dan wel bij het idee om zo'n kraag om een wrakkige nek te moeten vormen, met al het plooien en kneden dat erbij komt kijken. Leg bij mij dan toch maar een Glissonse lis aan, als een echte nekkraag niet voorhanden is!😉

De beste optie denk ik, zo'n nekkraag, maar is zo'n ding voorhanden in een doorsnee situatie "zonder professional of freak" Een rugzak zit immers wel aardig vol met zo'n Stifneck erin.
Bekijk bijlage 28443

Die is zeker zinvol om mee te hebben.

Degenen die een glissonse lis zouden aanleggen zijn meestal diegenen die dit hebben geleerd te doen in de rol van hulpverlener (civiel of militair) in de situaties waar ze voor geschoold worden zullen ze in basis ook materiaal mee hebben. Tegenwoordig zal daar vaak een Stiffneck of splint bij zitten en dus de eerste keuze hebben (de ambulance legt ook geen glissonse lis meer aan, maar pakt een Stiffneck)

Een Stiffneck kan meestal (afhankelijk van het model) plat uitgevouwen worden en zo dus in of aan een tas meegenomen worden. De splint kan in een rolletje of plat meegenomen.

Uiteraard (zoals ik benoemde) heeft de glissonse lis nog zijn functie en nut, juist in de situatie zoals jij beschrijft. Dan is de kennis en het improvisatie vermogen onmisbaar. Maar ook dit vraagt tijd, en dan is dus vaak de meest acute fase (verslepen of dood) al snel voorbij, want voor je iemand in een brandend of instortend gebouw op een tafelblad of deur hebt liggen en de glissonse lis correct hebt aangelegd 🫣

Maar juist als je je ook op dergelijke situaties wil voorbereiden zijn deze zaken betrekkelijk betaalbaar en een mooie aanvulling op je trauma kit voor SHTF of EHBO set voor risicovolle situaties (bepaalde werkzaamheden, sporten etc).

Alles is te maken als je maar genoeg tijd hebt, en vooral kennis en vaardigheden.

GreetZ,
Pjotr78

Laatst bewerkt:
Uiteraard (zoals ik benoemde) heeft de glissonse lis nog zijn functie en nut, juist in de situatie zoals jij beschrijft. Dan is de kennis en het improvisatie vermogen onmisbaar. Maar ook dit vraagt tijd, en dan is dus vaak de meest acute fase (verslepen of dood) al snel voorbij, want voor je iemand in een brandend of instortend gebouw op een tafelblad of deur hebt liggen en de glissonse lis correct hebt aangelegd 🫣
@pjotr78 , je hebt mij een Stifneck op mijn lijstje doen zetten. Eigenwijs, kijk ik wel eerst even of zo'n inklapbaar model plat genoeg past in de al overvolle tas, maar ik vind het een prestatie die lof verdient😉

Een situatie "verslepen of de dood" kan zich natuurlijk ook voordoen zonder iets acuuts zoals brand of dreigende instorting. Vriest het, of bij slagregens en ander guur weer, dan is het ook niet bevorderlijk om een slachtoffer ergens te laten liggen totdat deze "is genezen" denk ik. Ook in zo'n situatie zonder hoop op deskundige hulp terplekke, is het m.i. zinvol.

En nu wel even stevig afkloppen op ongelakt hout!😉

Geinig, overigens, om mij te realiseren dat het logischerwijs moeite kost om ons te verplaatsen in SHTF situaties waarin de werkelijkheid zoveel anders kan zijn dan we dagelijks gewend zijn. Een niet voorhanden zijn van "een ambulance", past maar moeilijk in menigeens' wereldbeeld, maar wij denken verder👍

Eigenwijs, kijk ik wel eerst even of zo'n inklapbaar model plat genoeg past in de al overvolle tas

Het klinkt misschien aso maar ik zou in eerste instantie mijn tas vullen met spullen die mijzelf het leven kunnen redden. iemand die er zo slecht aan toe is, red het toch niet als er geen acute professionele hulp voorhanden is. Een klap met een pioschep is het meest humane wat je in zulke gevallen kunt doen.

pioschep-bieco-legerdump-castricum.png

Het klinkt misschien aso maar ik zou in eerste instantie mijn tas vullen met spullen die mijzelf het leven kunnen redden. iemand die er zo slecht aan toe is, red het toch niet als er geen acute professionele hulp voorhanden is. Een klap met een pioschep is het meest humane wat je in zulke gevallen kunt doen.
Grote griebels @phtvs , dus ieder die jouw pad kruist die doet er wel het beste aan om zo vrolijk en gezond mogelijk over te komen!?😉

We hebben het toch ook over een vermoeden van wervelletsel, en als ik in mijn werkveld zo eens om mij heen kijk dan zie ik er plenty die nog wel meer lijken te mankeren dan alleen dat (grapje)😂

Ik leg wel een halskraag aan denk ik (als er nog een hals is tenminste), want opgeven is geen optie. Jij zou hetzelfde doen denk ik😁. Ook in een crisis is bedrust wellicht mogelijk, en in 6 tot 12 weken kan er toch wel wat helen las ik. https://www.thuisarts.nl/gebroken-wervel/ik-heb-gebroken-wervel-na-ongeluk-of-val

"U bespreekt met de arts welke behandeling het beste bij u past:
  • een kraag, korset of brace
  • een operatie
  • een klap met een schep??😲"
We zijn er uit! Ik heb het al in mijn winkelmandje en doe dat, en confrere Dr. Bibber doet dan desgewenst de schep😉
1000060297.png

@RockyFlats ,
"Een situatie "verslepen of de dood" kan zich natuurlijk ook voordoen zonder iets acuuts zoals brand of dreigende instorting. Vriest het, of bij slagregens en ander guur weer, dan is het ook niet bevorderlijk om een slachtoffer ergens te laten liggen totdat deze "is genezen" denk ik. Ook in zo'n situatie zonder hoop op deskundige hulp terplekke, is het m.i. zinvol."

Daar heb je natuurlijk wel een punt, en zolang de maatschappij functioneert en er dus daarna mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling zijn dan is het van grote waarde als je iemand op de juiste manier in veiligheid weet te brengen. En daar is een Stiffneck de snelste oplossing en dan de splint of glissonse lis.

maar goede diagnostiek en behandeling zijn natuurlijk bij SHTF wel een stuk lastiger. En ja, een week of 12 een kraag om houden kan eventuele gebroken wervels de kans geven om weer (deels) te herstellen, maar zonder de juiste middelen is het altijd een gok wat er gebeurt als de kraag weer af gaat. Als dan bij de eerste keer naar links kijken iemand in elkaar zakt, dan is er een redelijke kans dat er (zonder medische ingrepen) onherstelbaar letsel ontstaan is.

In een situatie waarin ziekenhuizen niet meer functioneren,dan zal pijnbestrijding en overige zorg ook zeer beperkt zijn . Dan kan de euthanasie middels Pio schop van @phtvs uiteindelijk de meest humane oplossing zijn. (Hoewel ik daar alternatieven als i.v. toediening van de juiste middelen of zelfs een loodprop uit een kapstok meer geschikt voor vindt).

En preppen is natuurlijk niet alleen voor TEOTWAWKI maar ook voor alledaagse problemen en risico's, en dan is het dus slim om je uitrusting aan te passen aan verwachte risico's. Een Stiffneck is dan in veel gevallen misschien overkill, maar een spalk/brace om bij kneuzingen of breuken te kunnen gebruiken is dan snel weer aantrekkelijk

GreetZ,
Pjotr78

Vraagje...

Wat is het huidige inzicht over een tourniquet?

Ik heb in een ver verleden een paar EHBO cursussen gehad en daar zeiden ze: Niks tourniquet, drukverband erop, druk uitoefenen,
Naar aanleiding daarvan toch eens gaan zoeken. Een tourniquet heeft als voordeel (1) dat je hem zelf kun aanbrengen en (2) dat je geen druk op de wond hoeft uit te oefenen.
Dat zijn voordelen voor militairen die onder vuur liggen.

Het heeft ook forse nadelen:
- Je kunt de bloedtoevoer van een lichaamsdeel te lang afsluiten (als leek weet je niet hoe lang);
- je kunt gemakkelijk zoveel kracht zetten dat je weefsel beschadigt. Zeker in een panieksituatie.
- Het werkt alleen voor armen en benen dus als iemand een wond in de nek, hoofd of romp heeft, moet je een andere techniek kennen (en dan is de vraag of je die niet gewoon altijd kunt toepassen).

Ik krijg de indruk dat een tourniquet voor militair gebruik is. En een drukverband veiliger is en beter voor civiel.
Hoe zit het?

Vraagje...

Wat is het huidige inzicht over een tourniquet?

Ik heb in een ver verleden een paar EHBO cursussen gehad en daar zeiden ze: Niks tourniquet, drukverband erop, druk uitoefenen,
Naar aanleiding daarvan toch eens gaan zoeken. Een tourniquet heeft als voordeel (1) dat je hem zelf kun aanbrengen en (2) dat je geen druk op de wond hoeft uit te oefenen.
Dat zijn voordelen voor militairen die onder vuur liggen.

Het heeft ook forse nadelen:
- Je kunt de bloedtoevoer van een lichaamsdeel te lang afsluiten (als leek weet je niet hoe lang);
- je kunt gemakkelijk zoveel kracht zetten dat je weefsel beschadigt. Zeker in een panieksituatie.
- Het werkt alleen voor armen en benen dus als iemand een wond in de nek, hoofd of romp heeft, moet je een andere techniek kennen (en dan is de vraag of je die niet gewoon altijd kunt toepassen).

Ik krijg de indruk dat een tourniquet voor militair gebruik is. En een drukverband veiliger is en beter voor civiel.
Hoe zit het?

Een drukverband heeft zeker voordelen t.o.v. een tourniquet en vice versa.

Een goed drukverband aanleggen vraagt kennis en ervaring en vraagt vaak meer tijd om aan te leggen dan een tourniquet en is vaak lastiger bij jezelf aanleggen. Daar heeft het tourniquet een voordeel omdat het (afhankelijk van het model) ook met 1 hand aan te brengen is.

Bij extreme trauma's zoals amputatie bij een ongeval (met een voertuig, machine of gereedschap) kan de snelheid waarmee je een tourniquet kan toepassen een wereld van verschil maken, zeker als je alleen bent (zaagmachines/kettingzaag etc).

Heb je de middelen en kennis om een goed drukverband aan te leggen en de tijd, dan is dit vaak de betere oplossing om overige schade (door gebruik van een tourniquet) te voorkomen .

Simpel gezegd, ook een leek kan een tourniquet aanleggen, en iemand met kennis of inzicht kan deze zelfs improviseren. Een goed drukverband is voor een leek lastiger en voor iemand met kennis en inzicht ook te improviseren.

Voorbeeld: Als je met een groep aan het klussen bent in het bos, beetje (ketting) zagen, hakken en een (motor)hakselaar erbij en jij hebt als enige bhv/EHBO en je maat schiet uit met de zaag en komt in jouw dominante arm uit met een slagaderlijke bloeding tot gevolg, dan mag je blij zijn als je lang genoeg bij bewustzijn blijft (niet alleen door bloedverlies maar ook door het trauma zelf) om de instructies voor het bellen van een ambulance en het aanleggen van een tourniquet te kunnen geven.
Hetzelfde geldt voor een verkeers ongeval met beknelling en bijvoorbeeld een slagaderlijke bloeding of gedeeltelijke amputatie van bijvoorbeeld een onderbeen. Ook dan is de tijdswinst essentieel.

En vergeet niet dat een slagaderlijke bloeding ook al heel makkelijk kan ontstaan bij kleine ongelukjes in het dagelijks leven , zeker als je niet "op kantoor" werkt. En een slagaderlijke bloeding kan binnen enkele minuten fataal zijn.

Een grote, niet slagaderlijke bloeding is vaak beter te stelpen met een drukverband off druk op de wond en vaak is daar ook iets meer tijd voor. Een mooie hulpmiddel dan is bijvoorbeeld hemostase bevorderend verband zoals bijvoorbeeld: https://quikclot.com/ of bijvoorbeeld (afhankelijk van het type wond) het zogenaamde "wound packing" waar ook weer speciale verband soorten voor beschikbaar zijn.
Maar ook hier is met een T-shirt een hoop te improviseren en tijd te winnen.

Het belangrijkste is dus kennis en beschikbaarheid van middelen of het vermogen/inzicht om deze te improviseren . Wil je goed voorbereid zijn, dan zorg je dus voor:
A: een EHBO trommel (ook inzetbaar door een ander)
B: een EHBO cursus (ook inzetbaar voor een ander)
C: de juiste set bij de juiste klus en voor handen hebben
(en dus niet ergens in de auto 600 meter verder)
(soms kan je verwachten dat de risico's op snijwonden groter is (bijvoorbeeld bij een bushcraft cursus) en soms die op verbranding (cursus tin gieten) of onderkoeling (cursus ijs zwemmen) etc. )

GreetZ,
Pjotr78

Terug
Bovenaan