V
Verwijderd lid 423
Gast
@dimidrie Bedankt, mooie uiteenzetting, en dat van die repeaters is goed om te weten... Wat ik mij dan afvraag is, of ik die ook kan bereiken. Ontvangen zal vast wel lukken, maar lukt het mij met een slim-jim in de boom...? Uitproberen, ik weet het... En ga ik ook doen. Je hebt gelijk: als iedereen die onderling contact iets zou lijken, dan voldoende optuigt om die repeaters te bereiken, dan is het onderling sowieso mogelijk via die repeater. Een amateurlicentie zal ook niet zo'n kluif meer zijn vermoed ik. Ik krijg wel eens de indruk dat het tegenwoordig inspanning vereist om te zakken voor een opleiding, en of het met zo'n licentie anders is?@RockyFlats ik ondersteun het idee om te kijken naar wat de mogelijkheden van UHF/VHF-porto's voor preppers. Ik ga zelf eigenlijk nooit de deur uit zonder een porto.
Over het optuigen van een apart landelijk netwerk heb ik wel mijn serieuze bedenkingen.
Allereerst vergt dat veel organisatie; zoals hierboven reeds meerdere malen opgemerkt is er op preppers.nl al een experiment geweest om een netwerk op te tuigen op basis van de 11m/27mhz band. En dat bleek erg lastig te organiseren en vol te houden uiteindelijk , van wat ik daar van heb meegekregen. Het bereik van de vele 27mc zenders bleek in de praktijk ook tegen te vallen.
Dat brengt mij op het tweede punt: het veronderstelde bereik van 60-100km voor een vhf/uhf porto. Mijn ervaring komt overeen met @FKAGB; je mag blij zijn als je over een km of 8 in de polder(vlak land, weinig obstakels) elkaar kunt bereiken, laat staan in stedelijk of bosrijk gebied. Misschien kom je op een goede dag het Ijsselmeer over(water 'draagt' de radiogolven goed) en als je gaat uitzenden met een porto vanaf de Euromast dan kom je ook een stuk verder.
Ook de door jouw genoemde Slim Jim- antenne bezit geen magische eigenschappen die opeens voor een verveelvoudiging van het bereik gaat zorgen, ondanks alllerlei wilde claims op het internet. Zoals jij zelf al aangeeft is "line of sight" een van de belangrijkste factoren voor het bepalen van het bereik.
Ook niet onbelangrijk: behalve een paar vrije LPD- en PMR-kanalen(waar de Aldi-, Lidl, Alecto- en Midlandporto's op mogen uitkomen met max. 0,1-0,5 watt) is zenden in de VHF/UHF-band zonder amateurlicentie niet toegestaan. En als je er voor zou kiezen om landelijk te gaan experimenteren in deze banden loop je binnen de kortste keren tegen de lamp, want de banden zijn makkelijk te monitoren door het Agentschap Telecom en zendamateurs.
En dan nu het goede nieuws!! Er is al een nagenoeg landelijk netwerk op zowel de UHF-band als ook de VHF band. En het mooie is dat iedereen daar naar mag luisteren, je hoeft er geen zendamateur voor te zijn(een 40e baofeng-porto is voldoende).
Voor VHF is dat de landelijke repeater PI3UTR op 145.575 mhz
Voor UHF is dat de landelijke repeater PI2NOS op 430.125 mhz
Beide repeaters zijn uitgerold door zendamateurs verenigd in stichting Hobbyscoop(www.hobbyscoop.nl) Beide repaters staan in hoge alticomtorens (150-300m hoog zo uit mijn hoofd) . Dit zojn oude zendmasten die zijn omgebouwd tot datacenters. En de mensen van hobbyscoop mogen gebruik maken van de goede faciliteiten van de torens. Zelfs bij grootschalige stroomuitval blijven de torens nog in de lucht omdat ze een backup hebben van dieselaggregraten.
Wat mij betreft is het veel logischer om gebruik te maken van deze goede reeds bestaande infrastructuur door preppers met een amateurlicentie, waarbij alle preppers met porto zonder licentie in ieder geval mee kunnen luisteren.
Om ook nog even op Dares (www.dares.nl) terug te komen; dit zijn zendamateurs die in tijden van calamiteiten radioverbindingen kunnen opzetten op verzoek van het leger. Dares houdt regelmatig oefeningen en de frequenties die zij daarbij gebruiken zijn gewoon te beluisteren en deze freuenties zijn ook terug te vinden op hun website.
Dus ook in het geval van een grootschalige SHTF in nederland is hun radioverkeer te beluisteren voor iedere prepper.
Ik blijf erbij dat het zinvoller is om in je prepgroep in ieder geval 1 zendamateur te hebben en ik zou eerder inzetten op het behalen van een amateurlicentie dan in het optuigen van nog een apart netwerk terwijl dat netwerk er al lang is.