dimidrie
Senior Prepper
Zeker voor UHF/VHF geldt "hoe hoger de antenne, hoe beter(potentieel) het bereik."Mensen, ik vraag me af, hoe het bereik van een portofoon op een zo eenvoudig en goedkoop mogelijke manier te vergroten is.
Als we zoiets voor elkaar zouden krijgen, zo'n oplossing op dit draadje zouden kunnen zetten, dan kan een ieder die dat wil dat proberen. We zouden vervolgens onderling het bereik kunnen testen, en van daaruit iets opbouwen/uitbouwen.
Misschien hebben jullie ideeën, hoe dat er uit zou kunnen zien? Wat is er nodig?
Stel, ik demonteer mijn spriet-antenne, en monteer die met een beugeltje aan de dakrand, of in een paal of boom. En verbind die met zo'n 8 meter coax kabel weer aan de portofoon? Stel dat ik de antenne daardoor in plaats van op 2 meter boven het maaiveld, op 7 of 8 meter krijg, en die daardoor "rondom vrij zicht krijgt". Zou dat werken?
Groeten,
Andre
Er zijn websites die het rekenwerk voor je doen, b.v. : http://www.calculatoredge.com/electronics/lineofsight.htm
Als je even speelt met de calculator kun je zien hoe hoog de antennes moeten staan om een afstand van 60-100 km(gewenst bereik zoals jij omschreef in het begin van het draadje) te kunnen overbruggen,