Digitale PMR is tegenwoordig gewoon toegestaan, er zijn zelfs aparte kanalen voor aangewezen boven de 8 die er al waren. Nadeel van digitaal is dat je een verbinding hebt of niet. Bij analoog kun je iemand ook wel door de ruis heen horen dat is bij digitaal niet het geval. Waarschijnlijk had ik met een digitale portofoon gisteren net niet met RockyFlats kunnen spreken.Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maar vroeger mocht je geen encryptie gebruiken.
Encryptie is voor zover ik weet gewoon toegestaan. Encryptie is overigens een groot wordt want vaak worden alleen frequenties van de toonhoogte aangepast waardoor je een onverstaanbaar gesprek krijgt, maar iedereen met een zelfde porto kan die aanzetten en dus weer meeluisteren. Er is geen sprake van een beveiligde lijn of iets dergelijks.
Ik moet me weer eens inlezen in de nieuwe regelgeving want er is het een en ander veranderd met betrekking tot het gebruik van een PMR toestel wat vast opgesteld is. Dat is jammer want dan mag deze eigenlijk ook niet meer als repeater gebruikt worden. De repeater die ik heb kan namelijk heel wat meer dan alleen repeaten. Het is ook mogelijk op vaste tijden een boodschap uit te zenden en hij heeft een aantal voicemailboxen. Daarmee is het mogelijk een bericht in te spreken via de porto en iemand anders die later in bereik van de repeater komt kan dan het bericht afluisteren. Door de repeater bijvoorbeeld iedere twee minuten een piep te laten geven weet je snel of je in bereik bent en dan kun je luisteren wat er in de voicemail staat. Handig als je mobiel wilt blijven maar wel een boodschap voor iemand wil achterlaten waarvan de kans klein is dat deze door iemand anders wordt gehoord omdat je niet zomaar in de voicemailbox komt. Uiteraard kan er altijd iemand meeluisteren als het bericht afgespeeld wordt. Met een kleine accu is een dergelijk baken/repeater een dag of 7 autonoom, met een zonnepaneeltje van een watt of 20 gaat hij eigenlijk onbeperkt door.