Op het oude forum ging er een portofoontest rond waar ik veel reageerders naar zou willen verwijzen...
Met vergunningsvrije frequenties (PMR/LPD, maar ook 27Mhz) en een buitenantenne kun je maximaal 25 kilometer halen, tijdens gunstige condities. (Met daarbij de beste antennes te gebruiken, dat is voor PMR/LPD een slim jim) Het is gewoon onrealistisch (en in prepper context gevaarlijk) om meer te verwachten of hier op te rekenen. Wilt men verder, moet men toch echt naar lagere frequenties. 40 en 20 meter zouden hier uitstekend voor kunnen zijn, maar dan moet je dus een licentie hebben. Wat overigens geen verkeerd idee is als ik het kennisniveau lees in dit topic.
Zo wil ik iedereen nog even op het hart drukken dat encryptie ten alle tijden op de ether nog steeds verboden is voor de gemiddelde gebruiker. PSK, RTTY, SSTV, "Digitale portofoons" (Dat is dPMR of DMR etc) maken gebruik van codering. Codering is NIET hetzelfde als encryptie. Maar daarmee kun je enigszins wel hetzelfde bereiken. Zo kun je door dPMR porto's te gebruiken wel het een stuk moeilijker maken om afgeluisterd te worden, maar met een RTL-Dongle en de juiste software is daar zo doorheen te prikken. Ga je encrypted tekst met RTTY versturen of maak je gebruik van een voice scrambler op de amateurbanden heb je heel snel het AT op de stoep. Ook als je daarbij netjes je callsign (onversleuteld) gebruikt. Men eist dat je communicaties te beluisteren zijn, zodat ze te controleren zijn (op oneigenlijk commercieel gebruik, schuttingtaal, muziek etc).
PS. RTTY is relatief makkelijk te gebruiken, maar heeft een zeer typisch geluid. PSK31 is een veel minder opvallende digitale modi die ook het beter doet in slechte condities.
27MHz kán in theorie veel verder komen, maar in de huidige condities (zonneactiviteit maar ook storing) is het nog steeds voor de komende jaren heel erg prut. Daarbij gebruiken de meeste mensen 27Mhz op FM, maar met SSB (single side band) kun je veel verder komen. Maar dan moet je weer een beter bakkie hebben, en dat heeft niet iedereen....
De Bovenregionale V/UHF repeaters PI2NOS en PI3UTR staan dan misschien wel in hoge Alticomtorens die zijn uitgerust met dieselaggregraten. Maar ik denk dat Alticom deze zendamateurs bij gratie(s) ruimte laat innemen. Oftewel: ze zitten er omdat het niet zoveel ruimte inneemt en is leuk voor de naamsbekendheid en feel-good (om het zo maar even te noemen). Maar reken erop dat Alticom ze niet ook nog eens voor niks van noodstroom gaat voorzien.
Dan nog maar even te vermelden dat veel mensen vergeten dat deze repeaters uit een compleet netwerk bestaan van meerdere zend en ontvangstlocaties. En dan vraagt u zich wellicht af, hoe werkt dat dan? Nou, via het internet! Kortom, repeaters zijn ook niet op te "vertrouwen" in tijden van de pleuriz. (de repeaters in 't harde is overigens wel off-grid door zonnepanelen).
Ik zou mensen het advies willen geven om een PMR buitenantenne alleen te kopen voor eigen gebruik, zodat je ook bij uitval van het mobiele netwerk makkelijk een portofoon kan meenemen en contact met thuis/de BOL kan leggen als je voor een boodschapje de deur uit moet (in je eigen woonplaats/binnen je bereik). Dan kun je in ieder geval even naar huis berichten dat je wat later bent of dat er iets aan de hand is.
Daarbij werd in dit topic gesproken over de coaxlengte. Hou dit zo kort mogelijk! Bij 2,5 meter RG-58 verlies je al namelijk 1dB aan signaal, meer verlies moet je niet willen. Wil je een metertje of 6 aan coax willen hebben, moet je al naar RG-213. Ook kun je als thuissetje veel beter kijken naar de volgende radio's in plaats van een Baofeng:
Leixen VV-898 (10W of 25W, VHF/UHF, kan PTT-ID van Baofengs weergeven) of
Juentai JT-6188 (25W, Dualband) of
Wouxoun KG-UV950P (50W, 5-bands (27Mhz, 28Mhz & 50Mhz, VHF/UHF) Airband ontvangst)
Hierbij even verklarende dat ik geen zendamateur ben. Maar ik heb er wel kaas van gegeten, en ik manage graag verwachtingen. Ik weet namelijk hoe het zelf was toen ik hier aan begon. Door veel te leren en te lezen heb ik dit onderwerp wel eigen gemaakt, waardoor ik bewust ben van de limitaties. Wilt men verder komen, zit er weinig anders op dan de kortegolf.