• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Ik heb nog nooit met een briefje van 500 ergens betaald. Ik kan daar niet zo mee zitten.

Zelfs als je 1000 euro cash betaald hebben mensen liever 100 of zelfs 50 euro briefjes. En hogere bedragen heb ik nooit cash betaald. Dan wordt het een cheque of overschrijving.

Dus ze verliezen geld door een bank te runnen en kunnen beter thuis op de bank blijven zitten? Geloof jij het?

Onderzoek toont het aan, zeggen ze....

Banken leggen ruim half miljard toe op betaalverkeer​

Het Nederlandse betalingsverkeer kost veel meer dan het oplevert. Vorig jaar leden banken een verlies van 570 miljoen euro op deze voor de economie cruciale dienstverlening, zo blijkt uit onderzoek van McKinsey in opdracht van brancheclub Betaalvereniging Nederland.
https://www.bnr.nl/nieuws/financieel/10492265/banken-leggen-ruim-half-miljard-toe-op-betaalverkeer

Ze leggen toe op het betalingsverkeer. Niet op wat ze doen. Net als minder winst geen verlies is. De regering maakt de regels maar betaald niet de kosten. En meer dan 100 euro is zo laag dat met 4 man uit eten al door iemand gecontroleerd moet worden. Dan heb je langzaam een organisatie nodig zo groot als de Stasi. Leven we dan toch in een ergere controle dictatuur dan de DDR ooit was?

Simpel, de banken klagen nu al dat ze fors moeten toeleggen op het betalingsverkeer door de strenge anti-witwas maatregelen.

Het aanhouden van mijn rekening bij ING wordt in december al 44 pct duurder o.a. vanwege de anti-witwas eisen. Wordt het niet eens tijd dat de betrapte en veroordeelde witwassers de anderhalf miljard die NL dat jaarlijks kost, gaan ophoesten?

Overigens wordt met de controle van de als verdacht gesignaleerde transacties weinig gedaan vanwege de grote aantallen. Het lijkt vooralsnog meer een arbeidsverschaffingsproject (3 x woordwaarde in Scrabble 😁 ), dan dat er resultaten mee geboekt worden.

Ze leggen toe op het betalingsverkeer. Niet op wat ze doen. Net als minder winst geen verlies is. De regering maakt de regels maar betaald niet de kosten. En meer dan 100 euro is zo laag dat met 4 man uit eten al door iemand gecontroleerd moet worden. Dan heb je langzaam een organisatie nodig zo groot als de Stasi. Leven we dan toch in een ergere controle dictatuur dan de DDR ooit was?

Zijn geen mensen voor. Optie is dan niks doen tenzij verdenking (onzinnig, dan kan je al bankgegevens krijgen) of AI er op zetten. Potentieel ellende, want dan krijg je vreemde conclusies (zie yt en fb blokkades van fimpjes en posts zonder goede reden), die je als mens niet aangevochten krijgt en zonder menskracht om er naar te kijken kom je er niet van af. Rechtsysteem is ook overbelast, dus voor je er vanaf bent?
Weer eentje in de categorie stom verzonnen dus. Wiens vriendje komt omzet tekort voor zijn bedrijfje?

Of er is een hele andere reden waarvoor ze dit in willen voeren. Sociaal credit systeem bijvoorbeeld.

De geesten rijp maken voor de invoering van de Central Bank Digital Currency is een andere goede reden. Als je dit systeem eenmaal accepteert, kan een stapje verder, de totale overheidscontrole op al je financiele bestedingen via digitaal geld ook wel door de strot geduwd worden.

Ik doe al heel lang nagenoeg alles dmv cash betaling.
Behalve vaste betalingen als verzekeringen enz.
Elke week pin ik tegen de 250 a 300 euro tbv mijn wekelijkse uitgaven.
Die 500 euro biljet mis ik niet.

De geesten rijp maken voor de invoering van de Central Bank Digital Currency is een andere goede reden. Als je dit systeem eenmaal accepteert, kan een stapje verder, de totale overheidscontrole op al je financiele bestedingen via digitaal geld ook wel door de strot geduwd worden.

Leg eens uit hoe ze dit willen doen? Want zelfs als ze alle landen van de Europa mee krijgen zijn en nog een paar landen buiten Europa over.
En als je iedere week gewoon een bedrag uit de automaat trekt houdt daar het "volgen" op. Het lukt ze nog niet om alle landen hier aan de Euro te krijgen. Laat staan een wereld munt die digitaal is.

• Leuk
Waarderingen: Mayo

‘Tonnen contant geld gevonden bij woninginval Frits van Eerd’​

Nu blijkt dat een groot deel van het geld gevonden is in de woning van Van Eerd, meldt het FD. Het geld wordt gezien als een belangrijke aanwijzing voor witwassen. Waarom Van Eerd tonnen aan contant geld in zijn woning had, is onbekend.
https://www.ad.nl/binnenland/tonnen-contant-geld-gevonden-bij-woninginval-frits-van-eerd~aafe55f4/

We leven in een land waar het hebben van cash geld verdacht is. Nu weet ik wel dat in deze zaak er vast meer aanwijzingen zijn, maar ik las laatst ook al dat iemand werd aangehouden met 3000 cash op zak en toen mocht gaan bewijzen dat het legaal in zijn bezit was.

Leg eens uit hoe ze dit willen doen? Want zelfs als ze alle landen van de Europa mee krijgen zijn en nog een paar landen buiten Europa over.
En als je iedere week gewoon een bedrag uit de automaat trekt houdt daar het "volgen" op. Het lukt ze nog niet om alle landen hier aan de Euro te krijgen. Laat staan een wereld munt die digitaal is.

In de Eurozone lijkt me dat niet zo moeilijk. Nu al is het maximum bedrag dat je via de geldmaat kan opnemen flink verlaagd. Dat kan verder verlaagd worden, tot het moment dat cash opnemen onmogelijk is en cash betalingen aan overheid en in winkels niet langer geaccepteerd mag worden en eventueel het bezit of gebruik van cash illegaal wordt. Ik denk dat die weg geleidelijk gevolgd wordt na de invoering van de CBDC's en toekenning van een rekeningnummer bij de Centrale bank aan ieder die een Burger Service Nummer heeft, of equivalent in een ander (Euro)-land.

Overigens is Polen - dat geen Euro land is - ook al druk bezig met invoeren van een nationale identiteitspas, waar vanalles aan gekoppeld wordt, zoals medische gegevens, uitkeringen, bankgegevens etc. Het lijkt me binnen de EU niet nodig om de euro als munt of rekeneenheid te hebben, om dat te koppelen aan een Europese digitale valuta. Het omrekenen kan eenvoudig genoeg gedaan worden.

Buiten de EU ligt dat moeilijker in landen waar het geldverkeer nog niet zo gedigitaliseerd is. Maar als je in zo'n buitenland geld wil opnemen van je rekening bij je centrale bank, kan niet alleen gevolgd worden waar, wanneer en hoeveel, maar kunnen ook allerlei beperkingen gelden mbt waar, wanneer en hoeveel. Ook kan de toegang tot je rekening eenvoudig ontzegd worden in landen die niet meewerken aan "transparantie" eisen van je Centrale Bank.

Dat is al deels een feit: Probeer maar eens een rekening in Russische Roebels te openen.

En wat denk je dat er dan gebeurd als er geen internet is? Denk je echt dat daar niet is over nagedacht? Wat er gebeurt als opeens heel Europa zonder geld voor boodschappen zit? En dat een dokter op je vakantie adres je gegevens op kan vragen en dan je allergie kan zien heeft geen nadeel. Of dat ze zien dat je in 3 verschillende landen een uitkering hebt aangevraagd. En Polen is niet het enige land dat daar mee bezig is.
En het is gewoon de evolutie van je loon in een envelop in de kroeg naar op een bankrekening zodat je het niet gelijk verzoop tot lekker gemakkelijk je geld op ieder tijdstip uit de muur. ( wat menig kroegentocht verlengt heeft) Tot met je pas in de winkel en nu met je telefoon.
Zelf afrekenen in de supermarkt, omdat het sneller gaat, maar je vergeet dat je gratis het werk van de kassa dame doet.
Wat de volgende stap is weet ik niet, maar het bespaart kosten voor de winkelier en de banken.
Het is niet de regering die dit begonnen is. Het is het bedrijfsleven en de banken. En bij ieder idee waar ze geld in zien staan ze vooraan.
Die denken in % en rente. En als ze 5 miljoen rekeningen met 1000 euro erop om " verdachte" redenen 2 dagen kunnen blokkeren, dan mag jij zelf uitrekenen hoeveel ze eraan verdienen. En daarbij zijn de ideeen van een ambtenaar die zijn stoel warm houd nog onschuldig.

Terug
Bovenaan