• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

En wat denk je dat er dan gebeurd als er geen internet is? Denk je echt dat daar niet is over nagedacht? Wat er gebeurt als opeens heel Europa zonder geld voor boodschappen zit? En dat een dokter op je vakantie adres je gegevens op kan vragen en dan je allergie kan zien heeft geen nadeel. Of dat ze zien dat je in 3 verschillende landen een uitkering hebt aangevraagd. En Polen is niet het enige land dat daar mee bezig is.
En het is gewoon de evolutie van je loon in een envelop in de kroeg naar op een bankrekening zodat je het niet gelijk verzoop tot lekker gemakkelijk je geld op ieder tijdstip uit de muur. ( wat menig kroegentocht verlengt heeft) Tot met je pas in de winkel en nu met je telefoon.
Zelf afrekenen in de supermarkt, omdat het sneller gaat, maar je vergeet dat je gratis het werk van de kassa dame doet.
Wat de volgende stap is weet ik niet, maar het bespaart kosten voor de winkelier en de banken.
Het is niet de regering die dit begonnen is. Het is het bedrijfsleven en de banken. En bij ieder idee waar ze geld in zien staan ze vooraan.
Die denken in % en rente. En als ze 5 miljoen rekeningen met 1000 euro erop om " verdachte" redenen 2 dagen kunnen blokkeren, dan mag jij zelf uitrekenen hoeveel ze eraan verdienen. En daarbij zijn de ideeen van een ambtenaar die zijn stoel warm houd nog onschuldig.

Nu zo langzamerhand iedereen geacht wordt een smartfoon te hebben, kan deze bij het wegvallen de transacties bufferen en de gegevens doorsturen zodra de internetverbinding hersteld is. Dat geldt ook voor daartoe geschikte electronische kassa's. Tijdelijke onderbreking van internet of stroom lijkt me geen onoplosbaar probleem, behalve voor echte digibeten, die daar misschien wat hulp bij nodig zullen hebben, als daar nog geen technische oplossing voor is.

Inderdaad lag het initiatief bij de banken. Maar intussen zijn banken, grootbedrijf en overheid aardig met elkaar verweven geraakt.
Met de CBDC lijkt de rol van private banken teruggedrongen te worden ten gunste van de Centrale Banken en de overheid, maar daar zal vast iets op gevonden worden, dat de private banken niet door het opheffen van private bankrekeningen niet buitenspel gezet worden.

Ik ken het kanaal blckbx niet, maar hier wordt de invoering van CBDC besproken.

Een heel duidelijk verhaal over op welke manieren CBDC onze vrijheid bedreigt. De als voordeel benoemde financiele inclusiviteit, blijkt vooral handig om bestedingsvrijheid uit te kunnen sluiten.
Ik sluit mij aan bij de oproep tot verzet tegen deze poging dit betaalmiddel te gebruiken om een totalitaire staat te verwezelijken.

Laatst bewerkt:
blckbx valt voor mij onder de noemer totaal ongeloofwaardige rotzooi.
misschien hebben ze nu ergens in de verte een puntje maar ik vertik het om structureel de onzin van dit kanaal te moeten kijken en dan de onzin te moeten filteren.

te vaak onzin verspreid is voor mij definitief exit.

allemaal FvD shit, gelukkig is die partij over een paar jaar gedecimeerd tot maximaal 2 zetels.
tijd voor een kiesdrempel van 6 zetels ofzoiets

blckbx valt voor mij onder de noemer totaal ongeloofwaardige rotzooi.
misschien hebben ze nu ergens in de verte een puntje maar ik vertik het om structureel de onzin van dit kanaal te moeten kijken en dan de onzin te moeten filteren.

te vaak onzin verspreid is voor mij definitief exit.

allemaal FvD shit, gelukkig is die partij over een paar jaar gedecimeerd tot maximaal 2 zetels.
tijd voor een kiesdrempel van 6 zetels ofzoiets

Voor dat ik de uitzending over CBDC op blckbx bekeek, kende ik dit kanaal ook niet, net als @Dreutel.
Ik heb het dus zonder vooroordeel mbt tot hun overige uitzendingen kunnen bekijken en blijf van mening dat het een helder verhaal geeft over de mogelijke - en naar ik verwacht - waarschijnlijke gevolgen van de invoering van CBDC in de EU.
Misschien was deze uitzending net de lotusbloem in de modderpoel @Hermanusb ?

Dit kanaal verwerkt (even als ongehoord NL) heel subtiel halve waarheden in hun stukjes.
kritiekloos verwerken van halve waarheden tot een zogenaamd journalistiek geheel betekend dat je halve leugens probeert te verwerken tot een stuk tekst waar mensen door de bomen het bos niet meer zien

het enige programma waar ik nog een beetje mee kan leven is nieuwsuur.
op1 Jinek enz laat ik in de regel links liggen.

ON en die malloten van Blckbx samen met de gekken van 9 for news en ga zo maar door hebben te vaak laten zien leugens te verspreiden. Die zijn af voor mij.

die hebben van hun propaganda‘s een verdien model gemaakt, vaak icm een backme.org account om geld in te zamelen.
idemdito die anstrikje die geld probeert te verdienen met haar backme.org inzameling.
voor haar “onafhankelijke” journalistiek

Ik heb inmiddels gekeken wat blckbx zoal produceert, en dat is een hoop rommel, maar de video over cbdc vond ik wel informatief. Toch een onderwerp waar ik meer van wil weten voor het ingevoerd wordt.

Mocht je willen weten hoeveel van die rommel sites er bestaan.

uiteraard staat viruswaarheid er ook tussen.

https://sites.google.com/site/dehoaxwijzer/valse-nieuwssites
Ik kan alleen niet vinden waar de hoaxwijzer zich op baseert? Wie behaald wat fake-news is? Ik vind die website net zo shady ogen, of zelfs meer als zoveel fake-news/complot websites.

Daarnaast vind ik dat je alleen weet wat er speelt als je aan meerdere zijdes informeert. Alleen reguliere media luisteren zorgt dat je ook in een bubbel zit. En alles valt of staat met bronvermelding. Maar ook dat wil niet veel zeggen. Ook binnen bijvoorbeeld de wetenschap zijn kampen. En die zijn ook (veelal) blind voor de andere mening. Geloof niet alles wat is geschreven, is het motto van Royal Society of London. En dat betekend dat je dus ook "reguliere" wetenschap/nieuws/informatie in twijfel moet brengen, om verder te kunnen onderzoeken. En weten dat het reguliere nieuws ook niet objectief is. Dat heb ik nog op de middelbare geleerd en bij alle nieuwsberichten die ik interessant vind probeer ik meerdere bronnen te gebruiken om mijn eigen visie te kunnen vormen.

Binnen mijn werk houden we elkaar scherp door stellingen te geven, die op het eerste ogenblik erg vanzelfsprekend zijn. Maar je moet deze soms positief en soms negatief benaderen. Niet afhankelijk van je mening, maar "in opdracht". Door een stelling te verdedigen waar je het niet mee eens bent, leer je elkaars standpunten kennen en zie je ook het vaak (erg) grijze gebied wat er tussen in zit. Met zoveel discussies is het tegenwoordig zwart/wit en negeert men (expres?) het grote grijze gebied ertussen.

Probleem wat ik ervaar is dat er teveel informatie beschikbaar is, dat mijn geest het niet goed meer kan bijhouden; ben ik dan een randebiel? Soms wel, dat ik dingen vergeet of ik wat lees iets en het niet blijft hangen, maar de eerste150 Pokemons kan ik prima opnoemen. Wat zegt dat eigenlijk; dat ik enorm gelukkig ben ondanks mijn beperkingen, maar ook dat ik niet alle klepels van de klokken hoef te horen (of zo iets), voordeel van een lege geest die informatie van een ander niet meer wil opslaan is dat de eigen out of the box ideeën en probeersles hoe gek deze soms ook zijn, prima prima doordacht worden tot in de kleinste details.
Conclusie. Ik persoonlijk denk dat je in je eigen ideeën en vindingrijkheid beter je energie kan stoppen dan te achterhalen of informatie van een ander wel klopt.

Getwijfeld onder welk onderwerp dit valt: Contant geld of Digitale Euro...

Lange, maar interessante discussie bij HollandGold:

Het gaat over de digitale euro, contant geld, het ditigale ID en hoe een en ander eigenlijk al beslist is.

Wat ik een eye-opener vond is de relatie digitale euro en contant geld: hoe meer van het eerste hoe minder contant geld er móet zijn, want anders is het een toename van geld op de balans van de Europese Centrale Bank...
Die connectie had ik zelf nog niet gelegd 😬

Ook dat er eigenlijk al gekozen is voor een account-based digitale euro (daar gaat je privacy), de digitale 'wallet', dat NL in veel van deze zaken het voortouw genomen heeft 😳 en dat NL blijkbaar gezien wordt als 'vriendelijk' tegenover al deze zaken vond ik ... laten we zeggen 'frappant' 😠

Laatst bewerkt:
Las ik vandaag bij ZeroHedge: Nigeria heeft enige tijd geleden de eNaira ongevoerd, de CBDC-versie van de nationale Naira munt.
Zo'n 30 pct van de bevolking is al vertrouwd met het gebruik van andere digitale munten, maar blijkt de eNaira niet te lusten en gebruikt liever contanten.

Hoe krijg je dan als overheid-banken kartel voor elkaar om de bevolking toch die eNaira en elektronisch bankieren door de strot te duwen?

Juist, door het opnemen van contant geld te limiteren tot een onwerkbaar minimum en/of te beboeten met extra tarief en dat evenzo voor contante betalingen.

https://www.zerohedge.com/political/nigeria-limits-atm-withdrawals-45-day-force-digital-payments

Binnenkort in het NL theater vermoed ik en wat later voor de hele EU. :angry:

De plaag lijkt zich wereldwijd te verspreiden. Zelf hier in de Filipijnen worden geldautomaten geleidelijk minder beschikbaar en geldt inmiddels een opnamelimiet van 10.000 peso (ca. 200 euro) per dag.
En dat terwijl het merendeel van de bevolking niet eens een bankrekening heeft.

Gelukkig heb ik 2 jaar geleden - toen het nog kon - een flink bedrag in euros opgennomen en is het inwisselen van 1000 euro voor ca 57.000 peso bij een wisselkkantoor tot op heden geen probleem.

Maar als contanten volledig in de ban gedaan zijn cq verboden worden, dan zal het zelfs moeilijk worden legaal je edelmetalen te verkopen, zonder bewijsstukken van de aankoop.
Dan blijft nog slechts - illegaal gemaakte - ruilhandel over om ze te benutten in een zwart* alternatief monetair circuit.

* Ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt voordat er protesten komen tegen de negatieve connotatie die het woord "zwart" (black, noir, schwartz, etc) kan hebben in westerse talen.
Zwarte Piet protesten lijkt de ondergang van het traditionele Sinterklaasfeest behoorlijk te bespoedigen.
Maar dit even terzijde, want :off:

Las ik vandaag bij ZeroHedge: Nigeria heeft enige tijd geleden de eNaira ongevoerd, de CBDC-versie van de nationale Naira munt.
Zo'n 30 pct van de bevolking is al vertrouwd met het gebruik van andere digitale munten, maar blijkt de eNaira niet te lusten en gebruikt liever contanten.

Hoe krijg je dan als overheid-banken kartel voor elkaar om de bevolking toch die eNaira en elektronisch bankieren door de strot te duwen?

Juist, door het opnemen van contant geld te limiteren tot een onwerkbaar minimum en/of te beboeten met extra tarief en dat evenzo voor contante betalingen.

https://www.zerohedge.com/political/nigeria-limits-atm-withdrawals-45-day-force-digital-payments

Binnenkort in het NL theater vermoed ik en wat later voor de hele EU. :angry:

maar het is allemaal vrijwillig en niks is verplicht 😂 😂

Terug
Bovenaan