Dat is in Belgie ook ingeburgerd hoor. Vroeger waren het papieren cheques, nu ook modern met een pasje met nfc chip.
We krijgen consumptiecheques die alleen bij deelnemende winkeliers gebruikt kunnen worden
Ecocheques die alleen voor bepaalde goederen (die op een lijst van ecogoederen staan) te kopen
Maaltijdcheques die alleen gebruikt kunnen worden voor voedingsmiddelen (supermarkten, restaurants).
Cadeaucheques waarvan ik niet weet wat het verschil is met consumptiecheques, mogelijk was het een andere naam omdat het ook een extraatje was met Corona
En mijn vrouw krijg dan nog een speciale variant cadeau en consumptiecheques die ze alleen kan gebruiken bij winkeliers in de stad waar ze werkt
Ik ben er best blij mee om eerlijk te zijn (er zit een groot belastingvoordeel aan en ik krijg ze makkelijk op).
Als het om een extraatje gaat is het wellicht nog wat anders. Ik heb ook een tegoed-bon gekregen in mn kerstpakket en die is ook maar bij bepaalde winkels in te wisselen. Maar dat is eerder een praktisch probleem (met welke winkels zijn afspraken gemaakt dat ze het tegoed accepteren?), dan dat mn baas wil bepalen wat ik voor dat tegoed koop.
( ipv een blender of warmtedeken oid, koop ik er al een aantal jaar het kattengrit voor een maand mee bij de Hornbach. Vast niet iets dat ze in gedachten hadden
)
Als jullie er blij mee zijn dan is het natuurlijk goed, maar zelf zou ik absoluut niet gelukkig worden als iemand anders (de overheid?) exact zou bepalen waar ik mijn salaris, waar ik voor werk, aan uitgeef..
Vandaag 8 dozen champagne gekocht, morgen wellicht bij de Makro 'kerst'-vlees voor de helft van de prijs scoren, volgende week misschien voor 100 euro e-books op Amazon.. dat moet ik toch lekker zelf weten? Zolang ik mn vaste lasten gewoon kan betalen en me niet in de schulden steek, wil ik zelf kunnen bepalen waar ik de rest aan spendeer.
De 'opties' bij een programmeerbare digitale euro zijn legio: naast je vaste lasten (die 'automatisch' van je rekenig afgeschreven worden) kan bv bepaald worden dat je maar 2x in de week vlees mag eten, 0,5liter wijn of bier per week, geen tabak, etc, etc.
Dus je mag niet al je 'alcohol'-geld opsparen om een keer flink dronken te worden (want dat is slecht voor je en daar wil de overheid je natuurlijk voor 'behoeden').
Oh, en je moet het toegewezen geld van een bepaalde categorie wél op tijd uitgeven, want ze kunnen het ook zomaar laten vervallen. We willen ten slotte de economie draaiende houden, dus de bevolking moet het geld wel uitgeven.
In de plannen zoals die nu bekend zijn (bij mij in ieder geval) is het niet de bedóeling om de digitale euro te programmeren, maar zal die optie er wel inzitten / makkelijk in te bouwen zijn.