V
Verwijderd lid 423
Gast
Andre,
Geen idee of je het oude forum kent ik heb daar destijds min of meer dezelfde posts gedaan. Deze zijn denk ik nog wel terug te vinden.
Ik heb mijn oplossingen geaard. (Is altijd discussie over wel/niet aarden)Dikte van je materiaal en de complete afdichting is de sleutelfactor in dit verhaal. Die dosimeter ken ik niet exact maar ik vermoed dat hier weinig tot geen electronica in zit dat emp gevoelig is. Zit er een batterij in? Denk het niet...je kalibreer apparaat zal mogelijk wel mispec emp proof zijn.
Bamiporto's maakt niet uit. Test dan meteen met je telefoon (wifi en 3/4G)
Ik heb destijds een oude defensie munitiekist "EMP proof gemaakt" voor iemand die dacht dat dit wel zou werken, door de randen kaal te schuren en af te dichten met alu-tape. Na een middag "knutselen" was die kist nog zo lek als een mandje. Na 2 lagen alu folie compleet om de kist heen te rollen (ik had geen zin meer om er nog meer tijd in te stoppen) had ik eindelijk geen 3/4G verbinding meer met een gsm in de kist. Wifi en de porto's kwamen wel gewoon binnen.....moraal van het verhaal?
Goede afdichting van deur/klep/opening, dik materiaal en 100% sluiting van alle wanden/naden. Alu-folie voor een sluiting is géén oplossing.
Oja en je te beschermen materiaal isoleren van de buitenlaag/kist. En werk in lagen van bescherming....
Geen aannames doen maar testen!
Weer gekruist...
Dat is ons lot kennelijk, maar is gelukkig geen langs elkaar heen praten ;-)
Die dosimeter ken ik niet exact maar ik vermoed dat hier weinig tot geen electronica in zit dat emp gevoelig is. Zit er een batterij in? Denk het niet...je kalibreer apparaat zal mogelijk wel mispec emp proof zijn.
Milspec emp proof kan ik mij voorstellen. Zo doordacht als dat ding in elkaar zit. Is voorzien van een rekenunit/processor, en bevat e.e.a. aan condensatoren, diodes en wat weet ik. Heeft ook iets van scheidingsdiodes op de verbindingen naar buiten. Bijgaand een paar foto's. Ik heb er indertijd ook een aantal binnenwerken van gekocht voor een appel en een ei, en daar voor diverse vrienden de Hamamatsu R1130 PMT buizen uit gehaald, om er scintillatie-probes van te maken. Jou zeggen die foto's meer dan mij denk ik...
Het apparaat is bedoeld om horloge dosimeters met RPL glas uit te lezen. Dat glas is zilver gedoteerd, en is gevoelig voor radioactieve straling. Hoe meer straling het heeft ontvangen, des te meer gloeit het glas onder UV-licht op, in zichtbaar geel licht. De PMT buis mat vervolgens die straling.
Groeten,
Andre