• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

EMP - iets om rekening mee te houden? Ik vrees van wel... Prep-tip!

We zijn in mijn omgeving bezig met een noodcommunicatie netwerk m.b.v. portofoons. Deze willen we toch wel beschermen tegen een evt. EMP. Als tip werd gezegd om bij de kringloop van die metalen voorraadbussen enz. aan te schaffen om daar de porto's in te bewaren. Die voor peperkoek lijken mij weg geschikt, als ze tenminste goed sluiten. Weet iemand daar meer over te vertellen?

Misschien aan de tipgever vragen naar de technische achtergrond?
Bij ome ali kan je ook anti-EMP gordijnen kopen. Zal vast wel iets tegenhouden maar wat is de vraag.

Ik heb er geen verstand van, maar een emp zal zo'n vaart niet lopen, mede omdat de meeste apparatuur emp proof is.

Maar goed, als je het in een koekblik wil liggen, moet je er in iedergeval voor zorgen dat het aparaar vrij ligt van het koekblik doormiddel van een afstandshouder ie niet geleid.

We zijn in mijn omgeving bezig met een noodcommunicatie netwerk m.b.v. portofoons. Deze willen we toch wel beschermen tegen een evt. EMP. Als tip werd gezegd om bij de kringloop van die metalen voorraadbussen enz. aan te schaffen om daar de porto's in te bewaren. Die voor peperkoek lijken mij weg geschikt, als ze tenminste goed sluiten. Weet iemand daar meer over te vertellen?

Die metalen voorraadbussen lijken me prima geschikt als "kooi van Faraday" om elektromagnetische straling buiten te houden. Vooropgesteld dat het deksel goed elektrisch contact maakt met de bus. Het gaat erom dat in het metaal door EMP opgewekte inductiespanningen door de bus worden kortgesloten.

Misschien aan de tipgever vragen naar de technische achtergrond?
Bij ome ali kan je ook anti-EMP gordijnen kopen. Zal vast wel iets tegenhouden maar wat is de vraag.

De vraag is eigenlijk of dergelijke blikken trommels afdoende bescherming bieden in zo'n geval.

Wat ik ervan begrepen heb wordt er door een EMP een dusdanig grote veld sterkte (zoals een magnetisch veld maar dan anders😜) opgewekt dat dit in alles dat elektrisch geleidend is , een spanning/stroom opwekt.

Met name de gevoelige componenten als microchips zijn hier gevoelig voor en kunnen hierdoor defect raken.

Welke afmetingen zo’n veld kan bereiken heb ik geen realistisch beeld bij. Enkele honderden vierkante meters of duizenden vierkante kilometers?

Maar zo stel ik met het dan voor, door de componenten te verpakken in een bescherming die ervoor zorgt dat het veld niet de componenten bereikt blijven ze heel.
Je porto in een koekblik zou kunnen werken. In een dubbel koek blik werkt het mogelijk beter.

Of het blik afdoende is kun je vrij eenvoudig testen. Leg een mobieltje erin en sluit de bus af. Dan met een ander toestel het mobieltje bellen. Als het goed is, heeft het mobiletje geen bereik.

De veldsterkte van de gsm is echter zeer gering, heeft een hoge frequentie. Een blik zal dat wel tegenhouden.
Hoe dat zich gedraagt met een EMP?

Behalve mn auto (en dat blijft lastig) zou ik niet weten wat ik in een Faraday-kooi zou willen zetten...
Tablet, radio... allemaal leuk als die van mij het nog doen, maar als 'de rest van de wereld' plat ligt wat heb ik er dan aan? 🤔

Behalve mn auto (en dat blijft lastig) zou ik niet weten wat ik in een Faraday-kooi zou willen zetten...
Tablet, radio... allemaal leuk als die van mij het nog doen, maar als 'de rest van de wereld' plat ligt wat heb ik er dan aan? 🤔

misschien de familiefoto's voor het moraal of ebooks voor vermaak en informatie.

Een paar portofoons in een metalen "Faraday" doos bewaren lojkt mij nog niet zo'n slecht idee. Na een EMP of CME (grote uitbarsting van zonnevlammen) zal er vast wel behoefte zijn aan wat telecommunicatie omdat radio/tv en internet dan plat ligt.

Je kan er ook een ongebruikte smartfoon en wat geheugenkaartjes met nuttige informatie bij stoppen, zodat je nog een bibliotheek en wat spelletjes beschikbaar houdt als je smartfoon voor dagelijks gebruik het zou begeven.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Zijn zonnepanelen wel EMP of CME bestendig en kan je daar mee nadien nog wel je toestelletjes mee laden.
En heb je nog wel wat aan je grote accu's waar je de stoom in opslaat.

En bescherm doosjes bekleden met lood, afdichting maken met staal wol of rvs sponsen en dat vol maken met siliconen kit en profiel er van maken, net als de rubberen afdichtingen.
Je kan een mal malen waar je het in brengt en na een paar dagen is je profiel klaar en kan het aanbrengen.

Zijn zonnepanelen wel EMP of CME bestendig en kan je daar mee nadien nog wel je toestelletjes mee laden.
En heb je nog wel wat aan je grote accu's waar je de stoom in opslaat.

En bescherm doosjes bekleden met lood, afdichting maken met staal wol of rvs sponsen en dat vol maken met siliconen kit en profiel er van maken, net als de rubberen afdichtingen.
Je kan een mal malen waar je het in brengt en na een paar dagen is je profiel klaar en kan het aanbrengen.

Hoewel ik het niet zeker weet, vermoed ik dat zonnepanelen niet erg bestand zullen zijn tegen EMP of CME.
De zilveren geleidingsbanen die de cellen verbinden zijn prima antennes om elektromagnetische straling op te vangen.
Nu is de doorslagspanning van de meeste grote panelen ca. 1000 Volt. Het is dus de vraag hoeveel spanning een EMP of CME in de panelen opwekt.

Ik houd een paar kleine, flexibele panelen in huis in een doos waar ook een laadregelaar bij zit.
Die wil ik in aluminiumfolie wil gaan wikkelen. Dat zou voldoende tegen EMP/CME moeten beschermen. Ik denk dat een loodzuur accu niet veel te lijden zal hebben, als die niet met bedrading aangesloten zit. Is dat wel het geval, dan kan een vonkbrug of andere overspanningsbeveiliging helpen om hoge spanningspieken kort te sluiten.

Ome Ali heeft gewoon surgeprotectors.
Of te wel overspanningsbeveiliging. Lijkt me beter dan alu folie.
Single fase kan prima op zonnepanelen.

S4ffd67ad58e840cab8c0edaf7c12e173x.jpg

Ome Ali heeft gewoon surgeprotectors.
Of te wel overspanningsbeveiliging. Lijkt me beter dan alu folie.
Single fase kan prima op zonnepanelen.

S4ffd67ad58e840cab8c0edaf7c12e173x.jpg

Ik denk dat een surge protector weinig zal doen om zonnepanelen die buiten (op het dak) liggen te beschermen. De EMP spanningspiek bereikt de panelen sneller dan de surge protector, waar bovendien nog een vertraging van een inverter tussen zit.
Komt de piek op enig moment - hoe kort ook - uit boven de doorslagspanning van het paneel uit, dan wordt het kristalrooster van de zonnecellen onomkeerbaar beschadigd.

Volgens mij staat EM voor Elekro Magnetisch dat is geen spanning maar een magnetisch veld.
Dat BEWEGEND magnetisch veld KAN in elektrisch geleidend materiaal een spanning opwekken. Omgekeerd werkt ook. Vooral als je het geleidende materiaal oprolt. Denk aan een spoel.
Een bliksem geleider laat de spanning afvloeien naar de grond/aarde.
Dat blok doet exact hetzelfde maar dan naar de aarde van je installatie. Daarmee beveiligt het je installatie van overspanning.
Ja je panelen zijn dan defect/kapot.

Er komt geen stroomstoot van de zon af noch van een kernwapen.
Tis maar een brainfart hé !
Als iemand koekblikken en alu folie meer vertrouwd wie zal het zeggen? Eigenlijk zou een simpele zekering ook moeten werken maar dan wel een snelle versie.

Ik denk dat een EMP spanningen en stromen induceerd op welke willekeurige plek in een schakeling of elektrotechnisch apparaat dan ook. Daarmee geen rekening houdend met de beveiligingen die het toestel moeten beschermen als er een fout optreedt.

Loskoppelen en afschermen zou ik adviseren.

Ik heb surge protectors op mijn stopcontacten en ferrietkernen rond mijn stroomkabels. Helaas kan ik niets in de meterkast doen want ik heb een huurhuis.

Verder is er niet heel veel te doen. Als er een waarschuwing is dan alle stekkers eruit. Als je metalen kisten hebt dan kun je daarin electronica bewaren die je in opslag hebt. Bij nood is een koelkast ook een kooi van faraday, mits alle zijden van metaal zijn.

Aluminium koffers en blikken kisten zijn ook faraday kooien.

Terug
Bovenaan