Russen zijn een lijdzaam volk volgens experts die zo uitleggen waarom Poetin nog steeds in het Kremlin zit.
Lijdzaam waarschijnlijk, maar ook trots en taai denk ik. Kom niet aan "moedertje Rusland". De pogingen om Rusland te marginaliseren zal de Russen niet zijn ontgaan, en dat wekt begrijpelijk weerstand en stemmen voor Putin.
Al met al maakt dat ook meer kans op zoveel mogelijk negeren van regering en zorgen voor eten, dan werkelijk geloven wat de propaganda zegt of er werkelijk actief iets mee willen doen. Tussen eigen regering en sancties is het uberhaupt de vraag of de meesten nog energie over hebben om hier over na te denken.
Ik vraag mij af of het leven in Rusland zoveel zwaarder is geworden. De berichten zijn, dat Rusland alles zet op autarkie en nu zelfs de grootste graanexporteur is geworden. En hun economie schrijft er zwarter cijfers dan de onze hier.
Onderzoeken naar de werkelijke mening van russen is lastig als ongewenste antwoorden ernstig ongezonde gevolgen kunnen hebben. Zelfs in de westerse wereld krijg je makkelijk de sociaal gewenste antwoorden op vragen ipv wat mensen echt denken. Zal ook stuk met sociaal wezen te maken hebben dat de mens is.
Ik kan mij wel enige terughoudendheid voorstellen bij het uiten van meningen, net als hier overigens. Vraag het Hans Teeuwen
https://nos.nl/artikel/2512651-hans-teeuwen-ik-mag-luchtdrukpistool-weer-ophalen-bij-de-politie
Maar EMP/CME die de boel zo goed plat legt schijnt een stukje moeilijker te zijn dan velen denken en lukt het je om een land/deel continent plat te leggen, dan heb je ook meteen een wereldwijde economische depressie te pakken waar 1929 een hikje bij lijkt. Want sec de mogelijke doelen zijn westerse werelddelen en dan heb je nog steeds een grote economische aanjager te pakken + flinke lading aan complexe apparaten.
Ik zie Putin ook niet snel de EU verduisteren, maar de Oekraïne is een ander verhaal. Gaat daar de boel "op zwart" dan draait de wereld wel door denk ik. En, dan gaat het de EU wel meer kosten dan de huidige (kennelijk) €14.000 per kop (D) aan gegeven "hulp".
Wie is van de wereldleiders zo oud/krakkie en gek dat die zegt mwah ik ben toch zo dood dus zonder luxe, medische zorg, etc. moeten voor 10+ jaar is geen probleem?
Mij schiet er maar een te binnen, die toch wel aardig oud/krakkie is
Die wereldleiders hebben andere mensen tussen hen en werkelijk afschieten staan.
En koekoek groeperingen hebben hetzelfde probleem : die kennis moeten ze inkopen en die mensen weten net zo goed wat de mogelijke gevolgen zijn bij succes. Dus of wat ze leveren werkt niet (slecht voor hun eigen gezondheid) of ze nemen de opdracht niet aan.
Ik ben daar toch behoorlijk minder optimistisch. Je veronderstelt dat uitvoerende militairen een opdracht zouden kunnen saboteren of weigeren, maar in de praktijk zie ik dat bij "kleinere acties" niet snel gebeuren. De luitenant met de vinger aan de HEMP wapen knop, drukt wel vermoed ik, als alleen Kiew er stroomloos door wordt. En dat doen de andere 100 ook wel op hun beurt. Geen verwoesting, geen doden of gewonden... "er gaan alleen wat lichtjes uit"...
Blijft de zon over en dat mept niet zo hard, bovendien is daar wel degelijk naar gekeken.
Kijken helpt niet lijkt mij. De zon mept m.i. regelmatig hard, en juist nu tussen februari en oktober van dit jaar is de zon sedert jaren het actiefst. Vanuit het middelpunt van de zon gerekend floept er in 360*360 (=129600) lengte-en breedtegraden plasma uit het incontinente ding. Nu wat meer dan doorgaans. Het meeste gaat niet richting aarde, maar er hoeft maar eentje net op ons gericht te zijn. Net als in 1853. Een kans van 100% in 80 jaren, is er kennelijk, op iets echt zwaars.
Ja er is een minikans dat er menselijk of niet door iets EM de boel plat gaat
Door de zon is de kans m.i. kleiner dan door de mens. De raketten worden al opgepoetst denk ik, en aan escalatie en motivatie wordt hard gewerkt.
, een hackersgroep heeft betere kansen en een fors hoger risico, want al succesjes bij individuele bedrijven her en der. En dan hoeft de boel niet eens geheel plat om mensen flink lokaal bezig te houden, zodat ze jouw lekker laten landjepik, etc. doen elders aangezien dan de eigen burgers prio 1 moeten hebben.
Dat is een risico, maar er staan beveiligingen tegenover. Zouden er exploits klaar staan, die met een druk op een knop veel tegelijk kunnen lamleggen? Of blijft het bij incidentele ongemakken zo hier en daar?
Die cyberoorlog is trouwens zeker al jaren aan de gang, zowel om systemen plat te leggen als om leugens te verspreiden en te zorgen dat burgers zich tegen eigen overheid keren/die niet vertrouwen.
Propaganda is van alle tijden. Wat ik wel mooi vind is dat er online ook veel objectieve berichtgeving te vinden is. Het internet heeft wat dat betreft toch meer goeds gebracht. Tenzij het zo doorgaat hier, met censuur en "digitaal boekverbranden"
Alles om te zorgen dat er geen ongewenste inmenging jouw plannen in de war schopt. Iemand heeft Sun Tzu gelezen, gaan de preppers hier dat ook eens doen?
De kunst van in vrede leven, wens ik mijn prepvrienden eerder toe. Een gebedsrol in huis en de Dalai Lama als ministerpresident, zou nog enige hoop erop geven