@Mayo , ik zie eigenlijk weinig risico bij zo'n overstap. Gezien de huidige tarieven elders, kan het niet slechter zijn zo'n overstap, zou je zeggen.
Ik weet ook niet alles, maar weet wel dat ik bij nextenergy prima op m'n plek voel. Wat mij aansprak, was dat hun tarieven via hun app inzichtelijk waren nog voordat ik hen koos, en dat was toen bij anderen niet het geval.
Ook hanteert nextenergy een vast maandelijks voorschot, en dat kan bij de kostenbeheersing helpen, of in ieder geval vervelende nabetalingen voorkomen.
Andere dynamische contractpartijen rekenen volgens mij iedere maand precies het verbruikte af, en dat kan een nadeel zijn zodra de tarieven eens plotsklaps stijgen. Er is dan geen buffertje, en die krijg je dan meteen voor de kiezen.
Ik had per 1-10- 2022 bij Greenchoice 850 Euro per maand gaan betalen, maar betaal nu 356 bij nextenergy. Mijn verbruik ligt over oktober t/m januari totaal op zo'n 525 Euro netto, dus zo'n 175 netto per maand. Laat dat dan eens b.v. 250 Euro bruto zijn met allerlei leveringskosten, opslagen en BTW, maar er is dan nog een buffer (spaarpotje, in het maandbedrag) om eventuele koudere dagen op te vangen. Van mijn huidige maandbedrag krijg ik dus t.z.t. geld terug (nog afgezien van de 190 Euries ... uit eigen zak).
Spaarpotjes bij energiebedrijven vormen een risico, bij failissement. Maar, omdat zo'n dynamische-contracten-leveraar zelf geen risico loopt (verrekent altijd de inkoopkosten, per definitie), is dat risico wel heel erg klein.
Een standaard contract, bijvoorbeeld met vaste tarieven per drie maanden, is risicovoller voor de leverancier. Maar dat risico wordt natuurlijk erg ruim door hen afgedekt met extra vette tarieven. En met winsten niet te vergeten...
Nextenergy rekent zo'n 5 Euro abonnementskosten per maand waaruit men alles bekostigt, en dat voelt wel beter dan knetterende winsten of klinkende verliezen te moeten ophoesten die standaard leveranciers wellicht hebben door langlopende contracten met lage tarieven van een ander. Want daarvoor betaal je natuurlijk ook, voor een ander...bij zo'n geweldig energiebedrijf zoals Eneco, Vattenfall, Engie en co...
Naar mijn mening, betaal je bij een "dynamische leverancier" gewoon nooit teveel. Ze rekenen exact de tarieven die per dag en uur gelden op de energiemarkt. Ik heb dat met een grootverbruikende tuinder vergeleken, en die had netto exact hetzelfde tarief.
Daar zit het grote verschil voor hem natuurlijk in veel minder aan opslagen en BTW, maar dat is ook "logisch" want die "arme" man woont in een kast van een huis met een kast van een kas, en verstookt en vervuilt sowieso meer dan 200 of 300 huishoudens
Alleen voor wie er nog een meerjarencontract heeft, of voor wie er tegen hoog tarief teruglevert, kan overstap op dynamisch nadelig zijn, lijkt me. Maar, kijk in dat geval ook eens naar eventuele mogelijkheden om bijvoorbeeld alleen voor gas over te stappen op dynamisch.