EAN 1
Dus in principe kun je stroom afnemen van EAN 1 en dat met winst doorverkopen aan EAN 2 ? Zou leuk zijn met negatieve tarieven. De energie opslaan in een accupakket en wanneer de prijs juist is, weer verkopen
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
EAN 1
Dus in principe kun je stroom afnemen van EAN 1 en dat met winst doorverkopen aan EAN 2 ? Zou leuk zijn met negatieve tarieven. De energie opslaan in een accupakket en wanneer de prijs juist is, weer verkopen
Kan, maar dan moet je wel in mWh denken en niet in kWh. Want dat is pinda's ( zoals de Engelsen zeggen)
@Capman , van tegelijkertijd is toch geen sprake? Door het ding vloeit stroom volgens mij, in de ene of in de andere richting, of niet natuurlijk. Per richting heeft het een apart telwerk. Of zie ik het te simpel?Maar je hebt maar 1 kWh meter als ik het goed begrijp. 3-fasen even buiten beschouwing gelaten, hoe krijg je een enkele kwh meter zo gek dat hij afneemt en levert tegelijk?
@Capman , van tegelijkertijd is toch geen sprake? Door het ding vloeit stroom volgens mij, in de ene of in de andere richting, of niet natuurlijk. Per richting heeft het een apart telwerk. Of zie ik het te simpel?
Precies, en daarom begrijp ik niet hoe je met 1 fysieke aansluiting kunt inkopen van 1 provider en dat op hetzelfde moment terugverkopen aan een andere. Maar als ik @logan1202 goed begrijp is dat dus mogelijk?!
Misschien op 3-fasen, afnemen via fase 1 en dan terugleveren via fase 2 ofzo?
Kennelijk kan er dan per telwerk een EAN worden aangevraagd. Er zullen immers best aansluitingen zijn die uitsluitend stroom terugleveren, en natuurlijk zijn er genoeg die alleen stroom afnemen.Zie nu dat het idee was stroom tijdelijk op te slaan in accu's. Dat idee is idd al uitvoerig geopperd (zoek maar op YT). Conclusie was dat het nauwelijks uit kan. Je opbrengst moet al meer zijn dan je verliezen in inverter/charger/accus en je moet ook nog je investering terugverdienen.
Rentederving hoef je je met de huidige rentes dan weer geen zorgen over te maken
Bovendien verkort je moedwillig de levensduur van je accu, maar voor sommigen is dat acceptabel.
Hoe je technisch teruglevert aan een andere leverancier via dezelfde kwh meter blijft mij vooralsnog een raadsel.
Hee @marzman, dat waren wel vooroorlogse prijzen zie ik... Wat een verschil, en hoe enorm zijn we "aan het winnen". Hieronder mijn prijzen van vandaag even gegeven.Het lijkt me ook niet interessant voor een energiebedrijf om alleen energie af te nemen van een zonnepaneel voor een vaste prjis. Die energie komt dan ook op een moment dat het goedkoop op de markt is.
Bekijk bijlage 24330
Misschien met een windmolen
En toch laat die "supergoedkope batterij" mij niet los... Goedkope dagstroom of zonnestroom opslaan voor gebruik in de donkere uren is financieel kennelijk niet rendabel via een reguliere thuisaccu.
Ja, maar dan kun je misschien beter je hele huis als warmteopslag gebruiken. (Extra) verwarmen of koelen als je stroom over hebt, 's avonds airco/warmtepomp uit. Thuisaccu kan ook helpen als je toch nog wat nodig hebt na zonsondergang. Moet je huis wel redelijk geïsoleerd zijn natuurlijk.Waarom dan de energie niet als warmte opslaan in water? In de zomer en winter zal zoiets niet functioneren, maar vooral in het voor- en najaar scheelt het verwarmingskosten. En in de zomer-en wintermaanden is zo'n warmtepomp evengoed te gebruiken voor verwarming en warm water, en scheelt het duur gas.
Genoeg over dit onderwerp op YT. Voor overbruggen van 1-2 dagen kan het wel, langere periodes geen optie.Water heeft een specifieke warmtecapaciteit van 1,163 Wh/kg,K (Watt uur per kg per Kelvin). Nu is 1 W = 1 J/seconde. Omdat 1 m3 water = 1000 kg wordt dit 4186800 J / (kg, K) ofwel 4,2 MJ / (m3, K).
Grid-down zou voor mij nu de reden zijn om er een te nemen. Maar dan een kleintje, niet bedoeld om het decadente vredestijd-verbruik af te dekken. Nu moet ik toch eerst chocola maken van de paar zonnepanelen die ik heb (op het dak tillen en aansluiten), en die vullen sowieso geen grote batterij.Nog niet. Zou me niks verbazen als dat over een paar jaar anders is. Het was 1 van de redenen om in thuisaccu te investeren. De andere uiteraard tbv grid-down scenario's.
Ik begrijp wat je bedoelt. Brievensleuf afplakken, tochtstrips rondom, een paar goudvissen in de vensterbank leggen en open die kraan! Een groot waterbad!Ja, maar dan kun je misschien beter je hele huis als warmteopslag gebruiken. (Extra) verwarmen of koelen als je stroom over hebt, 's avonds airco/warmtepomp uit.
Inderdaad, met een warmtepomp heb je een "energiewinstversneller" van 4-5 x bij een airco, en 2 kWh uit een kleinere thuisaccu trekken is dan toch weer 10 kWh aan warmte...Thuisaccu kan ook helpen als je toch nog wat nodig hebt na zonsondergang. Moet je huis wel redelijk geïsoleerd zijn natuurlijk.
Voor het overbruggen van meerdere dagen lijkt me een thuisaccu weinig realistisch (tenzij alles in de spaarstand natuurlijk). Als het er om gaat om een stroomuitval van een week te overbruggen dan lijkt me een generator wel goedkoper en zekerder.Genoeg over dit onderwerp op YT. Voor overbruggen van 1-2 dagen kan het wel, langere periodes geen optie.
Zie nu dat het idee was stroom tijdelijk op te slaan in accu's. Dat idee is idd al uitvoerig geopperd (zoek maar op YT). Conclusie was dat het nauwelijks uit kan. Je opbrengst moet al meer zijn dan je verliezen in inverter/charger/accus en je moet ook nog je investering terugverdienen.
Rentederving hoef je je met de huidige rentes dan weer geen zorgen over te maken
Bovendien verkort je moedwillig de levensduur van je accu, maar voor sommigen is dat acceptabel.
Hoe je technisch teruglevert aan een andere leverancier via dezelfde kwh meter blijft mij vooralsnog een raadsel.
wat is er moeilijk aan?
Ik denk dat jullie langs elkaar heen praten.
Wat @Capman bedoeld volgens mij is dat je geen stroom af kan nemen van leverancier A als je op het zelfde moment terug levert aan leverancier B. Dat klopt dat kan ook niet. Je levert pas terug als je minder afneemt dan je verbruikt. De meter heeft meerder telwerken. De ene telt hoeveel je afneemt en de andere hoeveel je terug levert. Dus ik denk een denkfoutje van Capman
Ja, alleen was mij niet bekend dat je 1 meter kunt gebruiken met 2 verschillende leveranciers (1 telwerk voor 1 provider, ander telwerk voor de andere).
https://www.telegraaf.nl/video/708774141/geld-verdienen-aan-je-energierekening-dit-moet-je-wetenGeld verdienen aan je energierekening? Dit moet je weten
Geld verdienen via je energierekening. Dat klinkt te mooi om waar te zijn, zeker met de energiecrisis van afgelopen winter in het achterhoofd. Maar dat is het niet. Er is soms namelijk sprake van een overschot aan elektriciteit. Verslaggever Willemijn van Benthem legt uit hoe dit zit en vertelt wat je moet doen om eraan te verdienen.
Tsja, ik heb de verhalen ook gehoord maar eerlijk gezegd heb ik niemand in mijn kennissenkring die iets melde over enorme rekeningen.Als ik zo de verhalen lees over de buitensporige gas- en elektra prijzen in NL