Ik zie nu alleen ook graag eens wat goeie en praktische tips wat betreft de budget preppers.
Wij als jong gezin knopen eigenlijk alle eindjes aan elkaar maar doen er wel alles aan om ons met weinig geld voor te bereiden op ellendige tijden..zie nu in Duitsland rukken de Amerikanen op.
In Limburg worden op het moment ruim 1600 Amerikaanse voertuigen en helikopters geplaatst..waarbij 4000 militairen horen.
Kortom alle tips zijn welkom qua proppen.
Wat heb je bvb ECHT hard nodig en wat gaat lang mee..voeding etc...En waar kun je voor budget prijzen jezelf toch enigszins voorbereiden?
Zelf moet ik het ook doen van weinig en mijn prepvoorraad bestaat uit producten die ik normaal ook gebruik. Ik prep dus maar heel weinig specifieke prepzaken als bv. gevriesdroogd eten, ik heb alleen wat van dat spul voor kampeertripjes.
Als bv. het toiletpapier in de aanbieding is bij de Lidl (het spul wat ik normaal gebruik) dan koop ik meteen een aantal pakken. Koffie in de aanbieding, pasta, rijst, soep in blik, bepaalde groenten in pot, inslaan en rouleren. Op die manier gebruik ik veel spullen altijd tegen aanbiedingsprijs en dat bespaart dus ook nog in je uitgaven. Nu scheelt het bv. maar weinig per jaar, dat toiletpapier uit de aanbieding, misschien maar een euro of vijftien, maar als je dit met meer dingen doet kan het toch aardig oplopen.
Twee jaar terug was bv. de erwtensoep (een lekkere variant) zwaar in de aanbieding, 75 cent per blik. Ik heb meteen 40 blikken gekocht. De THT van dat spul is een jaar of twee (maar veel langer houdbaar) en als ik per jaar 20 blikken opeet is het voor het verstrijken van de THT alweer op. Jaartje terug was de spaghetti twee voor de prijs van één, hoppa, veertig pakjes ingeslagen, dat spul is ook jaren houdbaar.
Gisteren nog 6 tubes Elmex tandpasta gekocht, voor tien euro. Normaal ben je bijna het dubbele kwijt. Ik heb nu meteen voor de komende twee(?) jaar tandpasta op voorraad.
Ik schat dat ik op deze manier zo'n 400 euro per jaar bespaar op mijn dagelijkse boodschappen en dat geld is dan weer beschikbaar voor specifieke prepzaken als een waterfilter, jerrycans voor water, kooktoestelletje, ledlampjes, klein zonnepaneeltje e.d. Voordeel is ook dat je geen extra geld kwijt bent voor opslagmethodes om je eten tien jaar houdbaar te maken.
Dit vergt voor de kleine beurs natuurlijk wel een beetje financiële discipline, door wat geld achter de hand te houden kan ik gebruik maken van dergelijke aanbiedingen. Je moet een beetje investeren om te kunnen besparen, maar het mes snijdt zo wel leuk aan twee kanten.