• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het "budget prep topic"

@Ray @Wafels geen stoeptegel in de buurt ? net zolang met de onder/ bovenkant van het blikje over de stoeptegel schuren totdat dr wat vloeistof uit komt... zo schuur je de seal ( flensrand) weg :)

Krijg je dan geen vijzel in je voedsel ;-)
ik denk dat je dan nog beter een gaatje er in kan prikken en deze open knippen met een kniptang.

Wat ik trouwens nu weer tegen ben gekomen de bespaar tip van de maand.. met een vreemde voiceover gelukkig zit er ondertiteling bij.

Wc papier besparen.
met 10 velletjes 9 keer vegen.

• Leuk
Waarderingen: J.J
Met die nieuwerwetse blikken heb ik weleens meegemaakt dat het lipje om het blik te openen afbrak. Maar het voordeel van die nieuwe blikken is dan wel dat je geen blikopener nodig hebt. Met een grote schroevendraaier en een paar tikjes met een hamer lukt het ook!
Haast alle Victirinox zak messen hebben een blikopener, scheelt rondspatten vocht uit de blik met het hameren om de blik te openen.

Haast alle Victirinox zak messen hebben een blikopener, scheelt rondspatten vocht uit de blik met het hameren om de blik te openen.

Je moet die tikken wel met beleid toedienen he. Ik heb overigens wel gemerkt dat een gewone (goede) blikopener geen grip heeft op die nieuwerwetse blikken met een lipje.

Geen idee of dit het goede topic is hoor, wilde er geen topic voor aanmaken. Nu ik bezig ben met mijn gezondheid weer optimaliseren ben ik 12 kilo afgevallen. Een van de dingen die ik anders ben gaan doen (naast weer normaal trainen) is niet meer uit plastic flessen drinken, en voeding uit blik. Ik probeer nu zoveel mogelijk BPA vrij te drinken en eten. Staan jullie er wel eens bij stil? Bij een prep voorraad vol BPA producten? Ik probeer vanaf nu glazen potten te preppen als verpakkingsmateriaal. Hebben jullie nog tips?

Geen idee of dit het goede topic is hoor, wilde er geen topic voor aanmaken. Nu ik bezig ben met mijn gezondheid weer optimaliseren ben ik 12 kilo afgevallen. Een van de dingen die ik anders ben gaan doen (naast weer normaal trainen) is niet meer uit plastic flessen drinken, en voeding uit blik. Ik probeer nu zoveel mogelijk BPA vrij te drinken en eten. Staan jullie er wel eens bij stil? Bij een prep voorraad vol BPA producten? Ik probeer vanaf nu glazen potten te preppen als verpakkingsmateriaal. Hebben jullie nog tips?

Het vergt een beetje inlezen om erachter te komen welke kunststoffen schadelijke stoffen uitlogen en welke niet.

Veel mensen vermijden PET flessen vanwege de BPA terwijl deze weekmaker helemaal niet in PET voorkomt. In PET komt echter wel DEHP voor wat kankerverwekkend lijkt te zijn.
Kunststoffen veel gebruikt bij voedingsmiddelen als LDPE, HDPE en hard doorzichtig PVC bevatten geen weekmakers.

Laatst bewerkt:
Het vergt een beetje inlezen om erachter te komen welke kunststoffen schadelijke stoffen uitlogen en welke niet.

Veel mensen vermijden PET flessen vanwege de BPA terwijl deze weekmaker helemaal niet in PET voorkomt. In PET komt echter wel DEHP voor wat kankerverwekkend lijkt te zijn.
Kunststoffen veel gebruikt bij voedingsmiddelen als LDPE, HDPE en hard doorzichtig PVC bevatten geen weekmakers.

Ik heb wel veel ingelezen, maar toegeven voornamelijk die jesse van der velde achtige bronnen. Die aanhalen dat een PET fles idealiter eerst een JAAR na productie moet rusten en daarna pas gevuld kan worden om uitwaseming te minimaliseren. En daarnaast nog extra gevaar als de flessen warm worden in een warme auto ofzo. Dan al het blik wat met een BPA laagje schijnt te verschijnen enz. Toegeven het was even zoeken. Vaak met dit soort dingen is er volgens de artsen en wetenschappers niets aan de hand, en volgens de afgetrainde gezonde mensen wel.
Ik lees veel van Rhonda Patrick, en ik neig haar wel te geloven dat ze ongeveer weet waar ze het over heeft op cel niveau.

Als jij kan geruststellen dat ik gewoon PET flessen kan blijven kopen scheelt het een hoop gedoe Ray:)
Als je de resultaten van TNO aanhaalt, is dat niet dezelfde club die die vuurwerkrampen ging onderzoeken? ;)

Fetal exposure to BPA (in plastics) led to permanent changes in genes linked to cancer & neurodegenerative disease.

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-06/foas-fbe061716.php

Ik heb wel veel ingelezen, maar toegeven voornamelijk die jesse van der velde achtige bronnen. Die aanhalen dat een PET fles idealiter eerst een JAAR na productie moet rusten en daarna pas gevuld kan worden om uitwaseming te minimaliseren. En daarnaast nog extra gevaar als de flessen warm worden in een warme auto ofzo. Dan al het blik wat met een BPA laagje schijnt te verschijnen enz. Toegeven het was even zoeken. Vaak met dit soort dingen is er volgens de artsen en wetenschappers niets aan de hand, en volgens de afgetrainde gezonde mensen wel.
Ik lees veel van Rhonda Patrick, en ik neig haar wel te geloven dat ze ongeveer weet waar ze het over heeft op cel niveau.

Als jij kan geruststellen dat ik gewoon PET flessen kan blijven kopen scheelt het een hoop gedoe Ray:)
Als je de resultaten van TNO aanhaalt, is dat niet dezelfde club die die vuurwerkrampen ging onderzoeken? ;)

Fetal exposure to BPA (in plastics) led to permanent changes in genes linked to cancer & neurodegenerative disease.

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2016-06/foas-fbe061716.php
PET flessen zou ik afraden vanwege DEHP, niet vanwege BPA, twee verschillende stoffen, beiden zijn weekmakers en niet gezond.

DEHP: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bis(2-ethylhexyl)ftalaat
Onderzoek DEHP in PET waterflessen:
http://www.foodpackagingforum.org/news/new-study-recycled-pet-a-source-of-dehp

Ook genoeg mainstream over vermeend BPA in PET maar ze zwijgen over DEHP.
PET bevat helemaal geen Bisphenol-A. Het kan dus ook niet lekken in je bronwater.
Bron: http://www.gezondeetgedrag.nl/blog/...of-magnetrondozen-wegens-bisphenol-a-terecht/

BPA zit in kunststoffen als polycarbonaat. In de groepen die ze aan plastic hebben toegekend voor consumenten, die nummertje, is dat groep 7, die kun je idd beter mijden, is de verzamelbak. Link met die groepen indeling: http://blog.greenjump.nl/post/2010/10/10/Plastic-nummer-1-7-PET-HDPE-PVC-LDPE-PP-PS-PC.aspx

Drinken uit plastic flessen en eten uit blik: dat klinkt niet gezond.

Onze voorouders deden iets met wekken van verse groenten uit eigen tuin in glazen flessen. Misschien geen slecht idee voor als je bang bent voor weekmakers ?
En water uit zelf geslagen bronput.

Drinken uit plastic flessen en eten uit blik: dat klinkt niet gezond.

Onze voorouders deden iets met wekken van verse groenten uit eigen tuin in glazen flessen. Misschien geen slecht idee voor als je bang bent voor weekmakers ?
En water uit zelf geslagen bronput.
Zelf als je in het ziekenhuis ligt word je via infuus rechtstreeks in het bloed vergiftig met weekmakers,
bij kinderen baby's willen ze het verbieden, of het is al zo geregeld.

We kunnen wel de beste prepper spullen aanschaffen, maar je lichaam, en gezin, daar moet je het beste voor zorgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren nog 6 tubes Elmex 75mg tandpasta gekocht, voor tien euro. Normaal ben je bijna het dubbele kwijt. Ik heb nu meteen voor de komende twee(?) jaar tandpasta op voorraad. :):)
Besparing poets eerst je tong en tanden, met een beetje zuiveringszout op gelost in een beetje water, dan met schoonwater.
Als je dan je gebit/tong poets met een heel klein beetje tandpasta schuimt het direct.

Wij gebruiken deXtra white Biocura Tandpasta Aldi
Sensitive, fresh, care of white
100 mg €0,55
De Elmex 75 mg €3,82
https://www.aldi.nl/aldi_tandpasta_11342_187_457_7041.html

De Biocura Tandpasta van de Aldi komen zeer goed uit de testen.

schuimt het direct.
Niet als aanval en waarschijnlijk bedoel je deze zin ook niet zo, maar om een bekend fabeltje uit de weg te helpen.

Veel mensen kopen een bepaalde tandpasta, maar ook oa. shampoo, omdat het zoveel schuimt.
Dat schuimen heeft niets met reinigende werking te maken, maar wordt er door de fabrikant ingestopt om het gevoel dat zo'n product beter werkt levend te houden.

Ga dus niet af op middel X dat beter schuimt dan middel Y: het schuimniveau bepaald niet de waskracht. :cool:

Och niet dat het zo erg schuimde,,,,,,, dan heb ik een vertekend beeld geschetst,,, maar ik kan het verschil merken, eerst met een heel klein beetje zuiveringszout (Natriumbicarbonaat) te gebruiken.

:)Zie het maar als voorwas.:thumbsup:

Niet als aanval en waarschijnlijk bedoel je deze zin ook niet zo, maar om een bekend fabeltje uit de weg te helpen.

Veel mensen kopen een bepaalde tandpasta, maar ook oa. shampoo, omdat het zoveel schuimt.
Dat schuimen heeft niets met reinigende werking te maken, maar wordt er door de fabrikant ingestopt om het gevoel dat zo'n product beter werkt levend te houden.

Ga dus niet af op middel X dat beter schuimt dan middel Y: het schuimniveau bepaald niet de waskracht. :cool:

Als je kraanwater weinig kalk heeft werken je shampo en tandpasta ook beter. Ooit eens gehoord en zelf getest het schuimt meer zonder kalk. Bron heb ik niet.

Ook al is dit niet echt aan mij besteed, ik vind het toch cool om te lezen ! En ik vind het ook leuk om heel veel blikken in te slaan als deze in de aanbieding zijn dus ook met een hele ruime beurs is dat iets waar je op let.

Wij reizen tegenwoordig maandelijks naar Denemarken om met name blik en potten voedsel in te slaan. De boot kost 30 euro voor een dag retourtje, klinkt duur maar voor een pot olijven die 4x zo groot is betaal ik evenveel als voor een kleine pot bij ons, we hebben het dus zo terug verdient. Met name potten zuurkool, aardappelen e.d. doen het goed in de voorraad.

Wij reizen tegenwoordig maandelijks naar Denemarken om met name blik en potten voedsel in te slaan. De boot kost 30 euro voor een dag retourtje, klinkt duur maar voor een pot olijven die 4x zo groot is betaal ik evenveel als voor een kleine pot bij ons, we hebben het dus zo terug verdient. Met name potten zuurkool, aardappelen e.d. doen het goed in de voorraad.
Grappig! Ik heb altijd het idee dat Denemarken juist zoveel duurder is dan NL, maar dat geldt dan kennelijk niet voor specifieke producten.

Je hoeft niet ver weg voor goedkoop blikvoer.
Bij Albert Hein de blikken van het eigen merk zoals blik bruine bonen meen 1 euro.
En boterhamworst 1,30 euro in blik 440 gram van Salland. Ham ook van dit merk in blik 454 gram voor 1,80 in pas 30 cent duurder geworden. Goed van smaak en 2 jaar houdbaar in gesloten blik.

Na haast tien jaar een nieuwe laptop.

Hoe kan je dat bewerkstelligen dat je spullen lang mee gaan, om zo geld uit te sparen.

Zie een stukje van een bericht wat ik jullie niet wílde onthouden:
Ja dat scheelt heel veel de oude laptop was al haast 10 jaar oud heeft een harde schijf van 60 GB op gedeelde in een A:\ 30 GB en een B:\ 30 GB schijf en op de A:\ daar staat Windows 10 op die ik ook al haast een jaar niet meer kan updaten om dat daar geen ruimte meer voor was.
Ik moest haast dagelijks cleaner draaien om weer een beetje ruimte vrij te maken en dan liep hij toch nog regelmatig vast.
Ook was er geen ruimte over om te defragmenteren dat gaf het programma en stopte er mee. De accu deed het al jaren niet meer.

Onderhoud:
Vaak heb ik het toestel op de kop gehouden en over te toetsen gewreven met vlakken hand en gestofzogen ook met ligt vochtige handdoekje de toetsenbord onderhouden.
Ook is het een goede zaak de ventilatie in en uitgang regelmatig te stofzuigen doet doe ik met de platte spits hulp stuk die vaak bij een stofzuigen geleverd wordt.
Blindtype doe in haast onhoorbaar spaart de contacten uit die onder de toetsen zitten.

Zo heb mijn best gedaan spaarzaam de laptop te zodat ik er een leven lang mee kon doen:D;)

Over al die stofjes... tja ik had altijd enorm veel problemen met deodorant, op den duur werkte product X niet meer dus dan maar naar product Y. Bovendien last van irritatie onder de oksel. Totdat we het zelf gingen maken, op basis van bakingsoda en aloe vera... we gebruiken het al jaren en nergens last van en het werkt gewoon. Nadeeltje, het is niet écht budget (hoewel we de aloe vera wel in de aanbieding kopen natuurlijk).

Terug
Bovenaan