@LadyPrepper het is € 1,- per JAAR.
Als je de financiën hebt is het vervangen van oude apparaten voor A +++ absoluut een goede investering die zich ook op redelijk termijn terug betalen.
Want zeg nou eerlijk, een tafel model vriezertje dat op 3 kwh per dag draait of eentje die veel plusjes heeft en maar 107 kwh per jaar verbruikt. Is al gauw een besparing van 988 kwh per jaar. Scheelt wel ff een kleine € 200,- per jaar voor 1 apparaat. Dus kan ik mijn nieuwe vriezertje in minder dan 3 jaar "terug verdient" met de besparing op mijn oude.
Zo heb ik een A+ wasmachine en een A++ vaatwassertje, led tv-tje en blu-ray spelertje (blijkt ook minder te verbruiken de een dvd speler) Dan kom je al snel aan een lagere energie rekening.
Je hebt geen geiser toch? Anders kun je je wasmachine vullen met warm water. De meeste machines kunnen gevuld worden met water van 40 graden als je een daarvoor geschikte slang koopt. Ik durfde met mijn Miele tot 60 graden te gaan en heb daar geen problemen mee ervaren. Het verwarmingselement had ik losgekoppeld waardoor de machine alleen stroom gebruikte voor het laten draaien van de trommel. Dat ging via een zonnepaneel met accu en omvormer.
Het vullen met heet water hoeft overigens niet complex te zijn, zeker niet als de wasmachine in de badkamer of keuken staat. Gewoon een emmertje vullen met heet water en in de machine gooien. Dan heb j ook geen hittebestendige slang nodig Ik heb gewoon bij Miele nagevraagd hoeveel water erin moest en kreeg nog antwoord ook. Was iets van 11 liter voor het wassen en 20 voor het spoelen maar dat kan met koud water.
Nadeel van zo weinig stroom verbruiken is dat ik iedere keer iemand van Stedin op de stoep heb om de meter te controleren. Dat was in mijn oude huis zo en nu hebben we een paar weken geleden de meterstanden doorgegeven en lag er eergisteren weer een brief in de bus dat ze even langs komen om de meter te controleren.