Paar relevante artikelen van Scientas:
Over het virus op oppervlakten, inmiddels zijn er testen geweest, maximaal drie dagen op RVS en plastics, op andere oppervlakken een stuk korter:
https://www.scientias.nl/het-corona...e-dagen-besmettelijk-op-plastic-oppervlakken/
Een hoog percentage van het virus gaat een stuk sneller kapot op oppervlakten, maar het vervelende bij dit virus is dat er maar weinig virusdeeltjes nodig zijn voor een besmetting. Dit nieuws heeft dus serieuze consequenties voor de manier van omgaan met contacten met oppervlakken, handen wassen, handen wassen en nog vaker handen wassen is het devies.
@De Bezorgde Burger Dit is idd gebaseerd op hetzelfde onderzoek als die jij vermeldt.
Qua verspreiding door de lucht weten we eigenlijk nog te weinig. Normaal blijven aerosolen niet zo heel lang rondzweven, die zakken vrij snel naar de grond. Hierover heb ik eerder heel veel onderzoeken gelezen ivm met mijn interesse in dampen/e-sigaret. De aerosolen die daarbij worden uitgeademd zijn veel kleiner, dan opgehoeste aerosolen. Des te groter des te sneller ze zakken. In woonruimte situaties zakken die veel kleinere aerosolen van een e-sigaret in twee minuten naar de grond, om een idee te geven.
Dat neemt niet weg dat 1,5 meter afstand, als iemand wel hoest, niet bepaald een veilige marge lijkt.
==========
Wetenschappers concluderen na onderzoek dat het hoogst onwaarschijnlijk is dat dit virus door mensen kan zijn gemaakt:
https://www.scientias.nl/het-nieuwe-coronavirus-is-echt-niet-door-mensen-gemaakt/
==========
En dan Afrika waar de gezondheidszorg miniem is en afstand van elkaar houden of het handen met zeep wassen advies onmogelijk op te volgen is. Voor zover de bevolking gelooft dat de regering goede adviezen geeft, daar heerst enorm wantrouwen zoals we bij Ebola hebben gezien.
Dat het virus slecht tegen hoge temperaturen zou kunnen is slecht speculatie, veel waarschijnlijk is dat het virus in Afrika al lang rondgaat maar dat kan niet getest worden:
https://www.scientias.nl/het-nieuwe-coronavirus-vaart-een-opmerkelijke-koers-in-afrika/
Het uitroeien van het virus lijkt een onbegonnen zaak, vele landen hebben het lang niet zo goed op orde als in de West Europese landen en daarbij is er een goede kans dat het virus ook bij allerlei dieren voorkomt en steeds opnieuw zou kunnen overspringen op de mens.
==========
De hele wel of niet complete, absolute lockdown discussie lijkt cruciaal maar zolang het virus op de wereld rondgaat zul je dat moeten blijven volhouden en dat kan jaren duren. Ook moet die lockdown dan het totaal zijn, maar dan stokt ook voedselproductie en distributie en andere vitale onderdelen van de maatschappij. Tijdelijk dus wel haalbaar, maar een heel jaar of langer heeft de wereld simpelweg geen voorraden voor, dan zouden we omkomen van de honger. Alles langer dan een maand of twee a drie is niet haalbaar en in de overige maanden tot een vaccin beschikbaar is krijg je het opnieuw voor de kiezen.
==========
Wetenschappers wereldwijd dringen aan om alles op onderzoek wat mogelijk is, uit te voeren en te financieren. We hebben meer kennis nodig. De WHO dringt ook aan op testen, testen en testen, omdat je met een blinddoek geen brand kunt blussen.Nobel streven, maar met 120 miljoen tests die inmiddels verstuurd zijn, gaat dat niet lukken, we hebben er een paar miljard nodig. Daar wordt uiteraard aan gewerkt, maar de getallen zijn astronomisch.
==========
Ik weet niet hoe iedereen er over denkt, maar ik blijf mezelf sociaal isoleren, op de twee oudjes na waarvoor ik zorg. Verdomd goed opletten in de supermarkt, ik hou meters afstand en heb desinfectiegel op zak om meteen de handen te steriliseren. Als je hier flink over nadenkt, zie je overal nog kleine gaatjes in deze defensie, want op de supermarktproducten zou ook het virus kunnen zitten als je heel veel pech hebt. 100% veilig blijven is onmogelijk, tenzij je nu volledig in Bug-In modus gaat en alleen voorraden in huis gebruikt. Daarbij kom je met hetzelfde dilemma als bij de totale lockdown, je kunt dat een maand, twee maanden, misschien nog iets langer uithouden en dan krijg je toch weer te maken met de buitenwereld.
Dat het virus de komende maanden niet te stoppen is, lijkt mij overduidelijk, wat voor maatregelen je ook neemt. Als je grafieken van individuele landen over elkaar legt, zie je dat ondanks verschillende maatregelen en momenten van ingrijpen, aantallen besmettingen vrij precies dezelfde curve volgen. Het heeft daarom weinig zin Rutte van massamoord te betichten, zoals je op sommige plekken leest, het gaat echt niet anders in de landen waar ze net weer andere maatregelen hebben getroffen. Meer tijd zal wel meer inzicht geven in welke maatregelen meer of minder effectief zijn bij het vertragen van de verspreiding, maar dan zijn we ook al weer een paar maanden verder.
De ellende managen, zorgen dat de zorg niet overbelast raakt en de bevolking voldoende middelen blijft houden (voedsel, elektra, water, andere zorg, inkomen, etc) blijft over.
Laat het jongere deel van de bevolking de ouderen en zwakkeren helpen, boodschappen doen bv, dat kan contactloos, zodat zij thuis kunnen blijven. Het gros van ons zal er toch mee te maken krijgen.