• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Maatregelen kunnen niet ver genoeg, gezondheid moet boven economie staan.

Ik begrijp wat je bedoeld @joepmeloen, maar (los van feit dat het een naar virus is en iedereen die ziek is, beterschap) ik ben nog steeds niet overtuigt van het feit dat dit virus ernstiger is dan een griepvirus. Laat staan dat de economie daar onder te leiden heeft (al zijn er meer redenen te bedenken waarom de economie slechter wordt, maar dat is :off:) en er nog meer mensen diep in de schulden komen. Tot nu toe heeft het griepvirus van 2017-2018 een hoger dodental dan bij dit huidige virus en ik kan me niet herinneren dat ik toen van Rutte thuis moest blijven en dat kinderen niet meer naar school mochten etc. Verder gaat het mij niet om wie nu gelijk heeft en wat nu voor moet gaan. Ik probeer een ander geluid te geven en wat een ieder daar mee doet aan henzelf. Ik ben niet van de complotten, maar ben wel steeds kritischer in wat er nu aan daadwerkelijk aan de hand is.

Nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten, want het is niet leuk om ziek te zijn. Zeker als dan nu je hele gezin verplicht is inhuizig te blijven.

Ik begrijp wat je bedoeld @joepmeloen, maar (los van feit dat het een naar virus is en iedereen die ziek is, beterschap) ik ben nog steeds niet overtuigt van het feit dat dit virus ernstiger is dan een griepvirus. Laat staan dat de economie daar onder te leiden heeft (al zijn er meer redenen te bedenken waarom de economie slechter wordt, maar dat is :off:) en er nog meer mensen diep in de schulden komen. Tot nu toe heeft het griepvirus van 2017-2018 een hoger dodental dan bij dit huidige virus en ik kan me niet herinneren dat ik toen van Rutte thuis moest blijven en dat kinderen niet meer naar school mochten etc. Verder gaat het mij niet om wie nu gelijk heeft en wat nu voor moet gaan. Ik probeer een ander geluid te geven en wat een ieder daar mee doet aan henzelf. Ik ben niet van de complotten, maar ben wel steeds kritischer in wat er nu aan daadwerkelijk aan de hand is.

Nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten, want het is niet leuk om ziek te zijn. Zeker als dan nu je hele gezin verplicht is inhuizig te blijven.

Je mist het punt eem beetje. Het virus is echt, zoals te zien in Italië en China.
Dit virus verspreid zich razendsnel onder de bevolking, het is een nieuw en dus duurt het even voordat we er anti-stoffen voor hebben op-gebouwd en dan is het nog de vraag of het (muteerd en) weer terug keert in je lichaam. Als iedereen in 1 klap ziek word dan legt alles op z'n gat inclusief de medische zorg, als alles plat ligt is dat ook niet bevordelijk voor de economie, vandaar dat ik denk dat we de besmettingen moeten remmen, tegenhouden lijkt niet te werken met met onze manier van denken en doen...

Laatst bewerkt:
Het gaat wat mij betreft alleen om de medische zorg. Verreweg de meeste mensen, 95%, heeft milde klachten en/of kan thuis uitzieken. Daarbij komt ook nog dat in veel gezinnen waarin iemand besmet is, lang niet alle gezinsleden ook besmet worden. “Patiënt 0” in Nederland had ongeveer 100 namen doorgegeven met wie hij in aanraking is geweest, daarvan waren er maar een handjevol van besmet, waaronder 2 van zijn kinderen (maar 2 andere en ook zijn vrouw en directe vrienden van zijn kinderen niet). Hoe besmettelijk is het dan werkelijk?

Daarnaast, welke gezondheidsrisico's gaan er nu nog volgen door deze strenge maatregelen? Mensen die helemaal gek worden thuis, scheidingen en ruzies. Nog maar niet te spreken over mensen die banen kwijt raken, bedrijven die failliet gaan. Mensen moeten hun huizen gaan verkopen of worden uit huurhuizen gezet. Veel mensen zullen in de bijstand terecht komen, met alle gezondheidsrisico's van dien. Mensen in de bijstand leven gemiddeld 10 jaar korter, wanhopige mensen plegen zelfmoord. Geplande zorg die niet door kan gaan, zoals allerlei chirurgische ingrepen, orgaantransplantaties en noem maar op. Dit soort problemen zullen de komende jaren voor meer gezondheidsproblemen en doden zorgen dan het virus. Want laten we even heel eerlijk zijn, verreweg de meeste mensen die overlijden aan Corona zijn al ziek of al oud en hebben dus nog maar (natuurlijk niet helemaal correct in te schatten) een aantal jaar te leven, waarvan een groot deel allerlei zorgkosten maakt om het laatste leven een beetje aangenamer te maken, of zullen door een strenge griep ook komen te overlijden.

Dat alles op zijn gat komt te liggen als we niks doen is naar mijn mening dan ook niet waar, alleen zullen de ernstig zieken en doden zich op gegeven moment gaan opstapelen in de ziekenhuizen, maar dat is met een ernstige griepepidemie niet anders. In 2018 lagen er tijdens de 14 weken durende 60.000 mensen in het ziekenhuis. Verschil met dit virus is dat je met normale griep een aantal dagen opgenomen wordt en nu tot 3 weken.

• Leuk
Waarderingen: Lai
Bij deze discussie is het glazen bol kijken. Blijkt dat in oktober het hele corona probleem voorbij is en er 5.000 mensen overleden te zijn, dan lijken deze maatregelen vrij straf.

Het kunnen er echter ook wel eens veel meer zijn, als we dit virus op de een of andere manier niet stoppen. (testen en isoleren, of medicatie, of vaccin). Bij vele tienduizenden doden, zelfs honderdduizend of meer, zal de kritiek over te slappe maatregelen niet van de lucht zijn.

Wie weet welk scenario het gaat worden mag het zeggen. ;)

Internationaal is Nederland zeer afhankelijk qua economie, naast onze eigen maatregelen is het sowieso een economisch drama omdat de rest van de wereld op z'n gat ligt. Zelfs al zouden theaters en horeca gewoon open zijn, als de bejaarden bij bosjes omvallen zullen veel mensen dergelijke drukke plekke toch mijden. In ieder geval de oudere generaties met de dikke portemonnee. Mijn punt is dat de economische malaise maar deels komt door de maatregelen van de overheid, angst houdt mensen weg en de hand op de knip.

.......Als iedereen in 1 klap ziek word dan legt alles op z'n gat inclusief de medische zorg, als alles plat ligt is dat ook niet bevordelijk voor de economie, vandaar dat ik denk dat we de besmettingen moeten remmen, tegenhouden lijkt niet te werken met met onze manier van denken en doen...
We hebben inderdaad meer problemen met de massaliteit van de ziekte dan de intensiteit. Maar dit was al duidelijk voordat ook nog maar het eerste ziektegeval in ons land opdook. Ik verwijt de regering en het RIVM dat ze onvoldoende snel strenge maatregelen genomen hebben. De touwtjes wat losser laten vieren na een "big bang" is vele malen eenvoudiger dan volgens de salami methode iedere keer een beetje extra te doen qua maatregelen.

Mijn punt is dat de economische malaise maar deels komt door de maatregelen van de overheid, angst houdt mensen weg en de hand op de knip.
Voor de verandering moet ik constateren dat het kabinet het deze keer best aardig doet door in woord en daad uit te stralen dat we er niet met zijn allen economisch onderdoor zullen gaan. Kennelijk hebben ze toch bijgeleerd van de vorige crisis waarbij de hele bevolking week in week uit de put in gepraat werd. Niemand durfde nog een cent uit te geven, en dan gaat het pas echt mis.
Nu nog even een spreekverbod voor de zwartkijker van DNB en spoed-internering voor de urgendakliek en de co2/stikstof maffia.

Het kabinet voert ons stukje bij beetje de werkelijkheid die ze zelf al kennen. Eerst accepteren dat idd sommige behandelingen helemaal niet nuttig zijn, zoals een hoogbejaarde gemiddeld 23 dagen op de IC leggen met beademing. Dan gaan we er achter komen dat naast alleen hoogbejaarden die nog een enkel zetje nodig hadden en richting de tienduizend gaan, toch ook andere groepen eraan overlijden.

Brabant begint wat af te nemen, nu is Zuid-Holland aan de beurt, Noord-Holland en Utrecht bloeien op, het wordt weer een spannende week. Enige fine-tuning, lees strakkere maatregelen, krijgen we waarschijnlijk dinsdag te horen, maandagavond gonst de pers ervan.

Ik ben het met @buzz eens dat maximale beheersing prioriteit moet hebben nu, ipv langzaam aan pas steeds de kraan wat dichter draaien.

In een ideale scenario ga je meteen de verspreiding in je land tegen, het moment dat het virus de kop op duikt, al bij het eerste geval. Je weet dat het eerste geval wat je opmerkt niet het eerste geval zal zijn en er meer rondlopen. Met voldoende tests en heel veel testen, kun je gevallen dan isoleren en het virus compleet indammen, om daarna heel langzaam aan de boel los te laten en meteen weer te reageren als het ergens opduikt.

Het probleem in NL was en is, we hebben niet genoeg testen. :(

We zijn nu druk bezig om ICU's voor elkaar te boksen, personeel en medicijnen, beschermingsmiddelen en spullen om de eerste nood te ledigen, zoals we die met elkaar hadden voorgesteld. Iedereen krijgt maximale zorg. De staat zorgt voor u, daar heeft u jaren voor betaald.

Dat is alleen reactionair handelen, nu het al te laat is. We hebben de 'social distancing' en sluitingsmaatregelen maar al te hard nodig om alleen al de symptomen te bestrijden, laat staan om tot een oplossing te komen, daarvoor zullen ze nog strenger moeten worden. Taiwan, Zuid-Korea en China misschien, hebben een vorm van grip op het virus dmv isolatie ervan, waardoor economische activiteit en normaal dagelijks leven weer mogelijk zijn.

Behalve een vaccinatie, medicijn of het isoleren van virus, rest groepsimmuniteit en daar wil ik maar niet aan, of je er nu drie maanden of twee jaar over doet, want dat betekent letterlijk 100.000+ doden. Er moet een betere manier zijn. :mad:

Bloedplasma onderzoek op mensen die een corona besmetting hebben doorgemaakt kan een potentieel snelle kandidaat zijn om te promoveren tot medicijn. Bloedplasma kan veilig gedeeld worden met anderen, dat weten we al. Als de antistoffen daarin helpen tegen corona, kan dit vrij snel worden opgezet worden met hulp van de bloedbanken en het sterftepercentage zeer doen kantelen, waardoor corona weer slechts een griepje wordt waar alleen de allerzwaksten aan sterven.

Laten we op dergelijke doorbraken hopen.

Het Eurovisie Songfestival gaat dan voorlopig niet door, maar dat betekent niet dat het bij Rotterdam Ahoy stil wordt. Meerdere hallen van de evenementenlocatie worden deze week ingericht als tijdelijke zorglocatie voor patiënten. "Als alles volledig bezet is, hebben we een kleine zevenhonderd plekken", zegt directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1937...glocatie-eerste-patienten-half-april-verwacht

Wat een koffiedik kijken allemaal.
1 ding weet ik zeker: Als iedereen gewoon had gedaan wat er gevraagd werd vanaf dag 1, door onze overheid,
dan was het toch allemaal iets anders gelopen denk ik.

De overheid loopt vanaf het begin al achter de feiten aan en is de hele pandemie aan het bagetalliseren, niet zo vreemd dat het gros van de bevolking het dan niet serieus neemt.

Het Eurovisie Songfestival gaat dan voorlopig niet door, maar dat betekent niet dat het bij Rotterdam Ahoy stil wordt. Meerdere hallen van de evenementenlocatie worden deze week ingericht als tijdelijke zorglocatie voor patiënten. "Als alles volledig bezet is, hebben we een kleine zevenhonderd plekken", zegt directeur van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond.
https://www.rijnmond.nl/nieuws/1937...glocatie-eerste-patienten-half-april-verwacht

Ik vind het mooi om te zien dat er allerlei locaties komen waar gezorgd kan worden voor mensen. Locaties voor mensen die te goed zijn of geworden zijn voor de ziekenhuizen, maar die nog niet naar huis kunnen.
Ik vraag me wel wat dingen af: WIE gaat er voor deze mensen zorgen? Zijn dat vrijwilligers? Mensen met een zorgachtergrond? Hebben deze persoonlijke beschermingsmiddelen?

De overheid loopt vanaf het begin al achter de feiten aan en is de hele pandemie aan het bagetalliseren, niet zo vreemd dat het gros van de bevolking het dan niet serieus neemt.
En heel erg jammer dat de olympische spelen niet door gaan. Op alle afstanden van het onderdeel rookgordijn-slalom zou onze overheid een absolute kanshebber op eremetaal zijn geweest.

In Zeeland zijn alle recreatieparken en campings gesloten omdat ze de zorg daar niet willen overbelasten. Dat was de reden dat Veiligheidsregio Zeeland die noodverordening uit liet gaan.
Het verbod geldt voor al het toeristisch verblijf.
Het gaat niet zozeer om het verspreiden, of het schoonhouden van een toiletgebouw...maar omdat er geen plek is voor zieke toeristen.
Een noodverordening,waar alle Veiligheidsregio's achter staan...maar de Amsterdamse meneer met vakantiehuis in Zeeland denkt dat het niet voor hem opgaat...wel voor Duitse toeristen. Ze kunnen het hem toch niet verbieden...
Noodverordering he.
https://www.parool.nl/amsterdam/ams...ning-in-zeeland-dat-mag-gewoon-niet~b45430e9/

Een noodverordening,waar alle Veiligheidsregio's achter staan...maar de Amsterdamse meneer met vakantiehuis in Zeeland denkt dat het niet voor hem opgaat...wel voor Duitse toeristen. Ze kunnen het hem toch niet verbieden...
Noodverordering he.
https://www.parool.nl/amsterdam/ams...ning-in-zeeland-dat-mag-gewoon-niet~b45430e9/
Misschien hebben de zeeuwen nog wel liever duitsers dan amsterdammers die altijd alles beter weten :lol:

Maar als het allemaal toegestaan is met zo'n noodverordening kun je je afvragen wat het hebben van een BOL nog voor waarde heeft.

Ja... @buzz snapt de bedoeling van mijn post.
In Noorwegen mag je ook niet naar je vakantiehuisje, ook omdat men bang is dat de zorg dat niet aankan (link)...en er zullen meer landen zijn die zaken met een noodverordening regelen.

We hadden het laatst in de chat ook hierover, je moet meer plannen hebben, omdat het plan van voorkeur wellicht niet kan worden uitgevoerd. En goed om te weten, je regio waar je een BOL wenst te hebben, moet goed functionerende gezondheidszorg hebben(wat vaak niet zo zal zijn in afgelegen buitengebied)

Misschien hebben de zeeuwen nog wel liever duitsers dan amsterdammers die altijd alles beter weten :lol:

Maar als het allemaal toegestaan is met zo'n noodverordening kun je je afvragen wat het hebben van een BOL nog voor waarde heeft.
Meneer had natuurlijk ook zijn adres kunnen wijzigen...

Veel waarschuwingen van alle kanten, maar er werd weinig tot helemaal niets mee gedaan...
’Veiligheidsregio’s voorspelden tekorten in talloze rapporten’
De Veiligheidsregio’s hebben de afgelopen jaren talloze rapportages geschreven waarin werd gewaarschuwd voor de scenario’s die nu werkelijkheid dreigen te worden: tekorten op de intensive care, patiënten die niet meer geholpen kunnen worden, een gebrek aan beschermingsmiddelen.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/146...o-s-voorspelden-tekorten-in-talloze-rapporten

Het ziet er naar uit dat ik nog juist op tijd voordat Covid-19 Europa bereikte mijn huis in NL heb verkocht. Nu woon ik in mijn Poolse BOL, thans BIL. Toch heb ik geen spijt in Duitsland en de Filipijnen nog over een BOL te beschikken. Daar naar toe reizen is op het moment niet mogelijk, maar geen land kan zich economisch veroorloven voor een jaar of meer "op slot" te gaan.
Ondertussen kunnen andere ontwikkelingen toch nopen om elders te verkassen. B.v. mijn huidige woonstek brandt af, of politieke onrust en burgeroorlog (een mogelijk gevolg van deze pandemie).
In het eerste geval is mijn dichtstbijzijnde BOL de caravan die ik bij mijn huisje in Polen heb staan, maar als de nood aan de man (m/v) komt, denk ik dat ik de grens Polen/Duitsland nog wel ongezien kan passeren. Daarbij kan het inschrijvingsbewijs op mijn Duitse adres wellicht behulpzaamzijn om aan een lockdown te ontkomen.
Maar vooralsnog kies ik voor een bug-in en kom ik hooguit 1 keer per week buiten mijn terrein om boodschappen te doen.
Al ontvang ik hier geen radio of TV, met 2,5 Terabyte aan gedownloade video's is er aan kijkvoer geen gebrek.
Contact met de buitenwereld gaat gelukkig goed met 4G mobiel internet. Ook een flinke tuin hier die onderhouden moet worden. Ook nog heel wat projectjes op stapel staan, waarvoor de materialen al aanwezig zijn, maar waar ik door gebrekaan tijd en energie nog niet aan toe gekomen ben. Verder voorkomt het 27 dubbele A4 Belastingformulier M dat ik ik me tijdens de bug-in zou kunnen vervelen. :eek:Maar daar mag ik tot 1 juni over doen. :fluit:

Terug
Bovenaan