• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Vandaag de wekelijkse boodschappen ronde gedaan, die oudjes hier leren het wel, een beetje vooruit plannen, vier big shoppers vol. Zalig rustig zo rond het lunch uur bij de Aldi, Lidl en zelfs het Kruidvat, geen enkele moeite de afstanden te bewaren en als je elkaar toch moet passeren in het gangpad, lijkt het wel alsof iedereen de adem inhoudt.

Ook snap ik nu waarom mijn mondkapjes niet gewild waren. Ze hebben een THT van 2016 en bij controle bleken de bovenste twee in het pak verteerde bandjes te hebben. De opslag van dat spul kan dus beter, die bovenste twee hebben waarschijnlijk door het raam zonlicht mee gekregen. Alle uitblaasventieltjes werken nog wel goed, dus wellicht aan die defecte twee nog een extra elastiekje plaatsen.

'k Sluit niet uit dat ik zo'n ding nog eens draag naar de supermarkt. Handen schoon houden en kruisbesmetting voorkomen, die routine zit er nu wel aardig in. De boodschappen zelf worden veelal een paar dagen niet meer aangeraakt, maar ook dat is uiteraard een kleine kans op besmetting. 'k Zie het nog niet zitten om alle boodschappen apart te steriliseren, wil je dat goed doen, moet dat voordat je ze het huis in draagt, op de oprit met spray en een doekje of zoiets. Best lastig, niet alles heeft een plastic buitenkant, soms zit het in papier, bv suiker en meel, dat maakt desinfecteren met e.o.a. oplosmiddel of bleek onmogelijk.

In de Veiligheidsregio ZuidHollandZuid worden per 1-4 de sanitaire voorzieningen van recreatieparken, campings, jachthavens ed. gesloten en wordt recreatief nachtverblijf verboden. Hierdoor is het niet meer mogelijk om als toerist gebruik te maken van deze voorzieningen.
Ook de verhuur van campingplaatsen en andere vormen van nachtverblijf is per 1 april 2020 niet meer toegestaan zolang de noodverordening geldt.
https://www.zhzveilig.nl/algemeen/corona-het-laatste-nieuws/

Ook VeiligheidsregioRotterdamRijnmond verscherpt de noodverordening omtrent kamperen en toerisme.
Deze extra maatregel wordt getroffen op nadrukkelijk verzoek van zorgpersoneel op de Zuid-Hollandse eilanden. De zorgverleners geven aan dat de druk op de zorg al erg hoog is en vreesden de gevolgen van een extra toestroom van toeristen. Daarnaast worden in de regio al vele extra maatregelen getroffen om extra zorgcapaciteit te organiseren, zoals de inrichting van Ahoy als tijdelijke zorglocatie.
https://vr-rr.nl/actueel/@56761/verdere-maatregelen/

Oostenrijk verplicht mondkapjes in de winkel en in sommige deelstaten in Duitsland wordt het ook al geadviseerd.
In Tsjecho-Slowakije is er een campagne voor huisgemaakte maskers.

Voor wie zelf aan de slag wil, twee patronen, een voor herbruikbare stoffen mondkapje, een voor papieren wegwerp mondkapje. https://mondmaskers.educared.nl/

Zuid-Holland krijgt het nu voor de kiezen. Zelfs die zesentachtigjarige vriendin van m'n pa wil nu niet naar haar flatje in de randstad. Helemaal nu ik op afstand de belastingaangifte heb geregeld en die nu via de 'App' op de post is. De werklui die ramen kwamen vervangen hadden al afgezegd. Haar dochter haalt nu d'r post op, dus dat is ook geregeld. Die is blij dat mams in het rustige Drenthe zit als bejaardenverzorgster die dubbele drukte meemaakt qua sterfgevallen waaronder geen enkel corona geval. :rolleyes:

Ik verwacht nog wel een tijdje deze trio-quarantaine met de twee oudjes te moeten volhouden.

Noteer even, normaal zijn het aantal sterfgevallen per jaar vrij constant en licht oplopend. Vorig jaar waren het er 152.000 (416 per dag gemiddel), in 2020 en 2021 gaan we significant meer zien vermoed ik. Grosso modo is alles boven de 155k toe te schrijven aan corona plus de extra sterfgevallen omdat de zorg kwalitatief minder werd voor andere kwalen en enorme stress waar sommigen onder gebukt gaan.

Voor het zorgpersoneel, de wit geüniformeerde strijders die samen met de wetenschap de wereld moeten redden:
Mijnhartvoordezorg_0.jpg

Zuurstofsaturatie schatten zonder meter (via de telefoon) door Roth test.
Patient zo snel mogelijk tot 30 te laten tellen in eigen taal in 1 adem.
Als binnen 5 sec opnieuw ademen of max tot getal 7 dan saturatie waarschijnlijk onder 90%.

Zoals deze dokter zegt, het is niet perfect, wel een goede indicator.

EUVTHjtXQAEtnMR

Ik maak mij meer zorgen om de wereld na het Coronavirus. Nu is iedereen aardig en behulpzaam of doet zijn best alsof op wereldniveau maar straks dan komen de rekeningen. Die de meeste niet kunnen betalen. Dan komt pas echt de ellende.

Op het moment is er nieuwe olie oorlog gaande tussen Saudi-Arabië en Rusland. Waar de VS steeds meer last van krijgt.

@Postbezorger ,daar heb je helemaal gelijk in :( , ik zag vorige week op de belgische TV een programma dat ging
over de wereld economie en ik heb geen cijfers onthouden hoor maar, kwam er op neer dat die hele economie behoorlijk op zijn
retour is en al bijna gehalveerd , wat betreft die olie ,dat is één kant van het verhaal maar doordat er veel minder olie wordt
verkocht krijgen die landen ook veel minder inkomen en kunnen ze ook weer veel minder oliedollars investeren in de economie
het is dus echt een cirkeltje rond met een niet zo mooi vooruitzicht ,
gr will

Vanuit Zuid Italië, de armste regio in het land, komen al de eerste berichten dat mensen voorzichtig aan beginnen te protesteren en met tassen boodschappen direct de supermarkt uit lopen omdat ze geen geld meer hebben. De overheid wil nu voedselbonnen gaan verspreiden waarmee mensen boodschappen kunnen gaan doen.

Diplomatiek zal het ook nog wel gevolgen gaan hebben nu het noorden van Europa, net al tijdens de Euro-crisis, de hakken in het zand zet voor financieel steun aan de zuidelijke landen. Logisch, want de afgelopen 10 jaar hebben onder andere Nederland en Duitsland meermaals aan de bel getrokken dat Italië, Spanje en Portugal moesten hervormen. Stelselmatig hebben ze dit geweigerd en de toch al fragiele economie verder verzwakt. Italië heeft bijvoorbeeld al jaren een begrotingstekort en heeft onlangs de pensioenleeftijd verlaagd terwijl in Nederland al jaren een begrotingsoverschot is en hier hebben we de pensioenleeftijd juist verhoogd. Nu de nood aan de man is moet er ineens weer met geld gestrooid worden, niet eens leningen, maar gewoon gratis. Deze crisis zou en voorbode kunnen zijn van een grote hervorming binnen de EU. Het kan dan twee kanten op: meer landen willen afsplitsing doordat we er telkens in crisis tijd achter komen dat we in een unie gemoffeld zijn die vanaf het begin gedoemd was te mislukken, of figuren als Guy Verhofstadt (maar ook Jetten) zullen nog harder op tafel gaan slaan dat meer macht naar Europa moet zodat ze de crisis wel even kunnen bezweren.

De komende jaren zullen in het teken van verschillende crisis komen te staan, jaren van ellende zullen ons tegemoet komen voordat de zon weer een beetje gaat schijnen.

Ook De Streekboer voor boeren uit Friesland en Groningen: https://destreekboer.nl, melde vorige week dat het aantal bestellingen ruim is verdubbeld.

Alleen al om die regels in de supermarkten nu met de bijbehorende betweters en NSB'ers. Ik ben vandaag bijna de AH uitgezet omdat ik even zonder kar liep om snel iets te pakken. Het was rustig en de 1.5 m was makkelijk te handhaven zonder kar.

Ik denk wel dat ik wat ruimte vrij maak om (meer) te hamsteren tegen de tijd van september/oktober.

Goed artikel uit de VK over de vragen en dilemma's mbt het virus en de maatregelen van het kabinet.

1: Hoe ver is de epidemie gevorderd?
2: Hoe besmettelijk is het virus precies?
3: Zijn de maatregelen niet erger dan de kwaal?
4: Wat moeten we doen met de kinderen?
5: Gaat de zomer ons redden?

Al deze vragen zijn geen kant en klare antwoorden voor, toch moet de regering acteren op deze vragen.

Lees alles erover in dit artikel: https://www.volkskrant.nl/nieuws-ac...aatregelen-van-het-kabinet-bepalen~bc10e8ac1/
(eventueel eerst even je cookies verwijderen als je door de gratis artikelen heen bent...)

Alleen al om die regels in de supermarkten nu met de bijbehorende betweters en NSB'ers. Ik ben vandaag bijna de AH uitgezet omdat ik even zonder kar liep om snel iets te pakken. Het was rustig en de 1.5 m was makkelijk te handhaven zonder kar.
Ik denk wel dat ik wat ruimte vrij maak om (meer) te hamsteren tegen de tijd van september/oktober.

Dus jij was geen betweter ?
Jij dacht dat de regels niet voor jou gelden ?
Dus jij mag een ander voor NSBer uitmaken omdat JIJ vind dat de regels niet voor jou gelden.
En JIJ mag natuurlijk wel hamsteren, nu of in het najaar maakt niet uit toch.

Sorry hoor geen medelijden, alleen jammer dat je geen forse boete gehad hebt.

Agh. Ik ging gisteren met de kleine even een kleine boodschap halen. De kleine zat al in de winkelwagen en moest alsnog ook een mandje meenemen omdat we met zijn tweeën waren. Ik keek haar aan, zuchtte een keer, ze zuchtte terug. Ik wenste haar sterkte en liep verder.

Regels zijn Regels ;)
Er zijn ook mensen die max 120 rijden onzin vinden wanneer 80 nog net veilig is . Er zijn ook mensen die bellen en appen achter het stuur vinden mogen :confused: enz enz
Klagers en zeikerts heb je overal helaas :(

Pas je aan en respecteer :hug:

Ik keek haar aan, zuchtte een keer, ze zuchtte terug. Ik wenste haar sterkte en liep verder.
Ah, goed gedaan, gewoon even zuchten, ...
De regel is, elke persoon een mandje of kar, dat is oa omdat ze zo kunnen "tellen" hoeveel mensen er in de winkel zijn en of ze over de maximum aantal zijn(dan mag er even niemand de winkel in).
Soms is het fijn om te weten waarom een regel er is.
En zuchten mag, want sjee wat een toestand waar we nu in leven. Mag je best om zuchten.

Agh. Ik ging gisteren met de kleine even een kleine boodschap halen. De kleine zat al in de winkelwagen en moest alsnog ook een mandje meenemen omdat we met zijn tweeën waren. Ik keek haar aan, zuchtte een keer, ze zuchtte terug. Ik wenste haar sterkte en liep verder.

De regel van de mandjes/karretjes is omdat er een max aantal klanten per winkel naar binnen mag. Dit is voor de winkelier om bij te houden hoeveel mensen er binnen zijn. Als de winkelier het max aantal klanten overschrijd kan die sluiten, en ben je verder van huis. Doe niet moeilijk en neem gewoon per persoon een wagentje/mandje. En zuchten mag best.

Beleefd en cooperatief kan ik dit gedrag niet noemen maar dat moet je zelf weten, lees in elk geval even wat over de "gray man".

Preppers hamsteren niet maar leggen een voorraad aan. Met voorraad opbouw doe je niemand te kort, eerder andersom zelfs.

De boetes voor winkels die het max aantal personen overschrijden zijn niet mis.
Het valt mij op dat er regelmatig een politie auto staat bij het winkelcentrum, dus gecontroleerd wordt er ook.

Vandaag heb ik de lege kringloopwinkel bezocht, man wat is het daar stil en overvol van de spullen. Ik moest ook verplicht een kar voort drukken, maar moest hem bij de trap laten staan om naar de tweede verdieping te kunnen. Daar werd ik ook aangesproken op het niet hebben van het verplichte ding en bleek er een lift te zijn ergens verstopt in de hoek. Omdat het idd ging om bij te houden hoeveel mensen er binnen zijn, hoefde ik niet terug naar beneden om het ding op te halen.

Als ik eerder had geweten dat er een lift was, had ik twee maanden geleden een ongelukkige sjouwpartij met een ladenblok kunnen voorkomen. Ach zo leert men toch iedere keer wat bij. :lol:

Terug
Bovenaan