• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

Vanmiddag hoorde ik van mijn buurjongen dat er gisteren 2 mensen in onze jumbo op de vuist gingen met elkaar. Ik was best wel verbaasd. Onze jumbo, in onze vredige Achterhoek, waar zulke dingen toch niet gebeuren? Helaas.

Reden van het met elkaar op de vuist gaan was overigens dat de ene man vond dat de andere niet genoeg afstand hield....

Vanmiddag hoorde ik van mijn buurjongen dat er gisteren 2 mensen in onze jumbo op de vuist gingen met elkaar. Ik was best wel verbaasd. Onze jumbo, in onze vredige Achterhoek, waar zulke dingen toch niet gebeuren? Helaas.

Reden van het met elkaar op de vuist gaan was overigens dat de ene man vond dat de andere niet genoeg afstand hield....
Ik vraag me af hoe ze er in geslaagd xijn met elkaar op de vuist te gaan en tegelijk de gevergde afstand te bewaren...:D
... en het Corona virus greep gniffelend zijn (m/v/o) kans...:oops:

Locoburgemeester Heerde: "dat juist vandaag ik toestemming moest geven voor het plaatsen van een extra koelcontainer omdat de reguliere opbaarcapaciteit inmiddels allemaal verbruikt was"
Gisteravond in Frontberichten (tv-programma waar mensen met vitale beroepen verslag doen)

Ah, goed gedaan, gewoon even zuchten, ...
De regel is, elke persoon een mandje of kar, dat is oa omdat ze zo kunnen "tellen" hoeveel mensen er in de winkel zijn en of ze over de maximum aantal zijn(dan mag er even niemand de winkel in).
Soms is het fijn om te weten waarom een regel er is.
En zuchten mag, want sjee wat een toestand waar we nu in leven. Mag je best om zuchten.

Zuchten mag uiteraard. Vaak ben ik met dit soort regeltjes heel bijdehand en moest dan ook mijn woorden inslikken toen ik me besefte dat dat meisje daar de hele dag staat en van mensen boze blikken in ontvangst neemt “omdat ze toch maar 1 dingetje komen halen, mens doe niet zo moeilijk”.

Gewoon even doorbijten, die mensen in de supermarkt hebben er ook niet om gevraagd en zullen zich ook wel zorgen maken met al die honderden mensen die per dag voorbij komen gegorgeld en gehoest. Vandaar dat ik hem maar afsloot met sterkte en een glimlach, kan ze ook weer 5 minuten vooruit.

Gewoon even doorbijten, die mensen in de supermarkt hebben er ook niet om gevraagd en zullen zich ook wel zorgen maken met al die honderden mensen die per dag voorbij komen gegorgeld en gehoest. Vandaar dat ik hem maar afsloot met sterkte en een glimlach, kan ze ook weer 5 minuten vooruit.
Heel fijn. Even een vriendelijk woord, ter steun, laten weten dat de moeite die zij doen gezien wordt.
Moeten we allemaal doen als we ze tegenkomen!

Een te kort aan IC bedden en bijbehorend personeel was niet alleen in 2018 al een probleem. Ze hebben daar niks van geleerd en is nog steeds een probleem. En dat zal het ook blijven. Afgelopen december hadden ze weer tekorten en moesten kinderen naar Belgische ziekenhuizen en er was zelfs sprake om ze naar Duitsland te sturen.

Vrijwel elke winterperiode duikt het RS-virus op, maar dit jaar stak het eerder de kop op dan verwacht, vertelt kinderarts Edmond Rings van het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. ,,We kampen al jaren met een landelijk beddentekort op de intensive care en afdeling neonatologie, maar daar komt nu bovenop dat bijna alle tachtig verpleegafdelingen in het land vol liggen met zieke kinderen. Hierdoor is geen doorstroming mogelijk.” In het Sophia werden onder meer hartoperaties van kinderen uitgesteld, omdat er geen bed op de ic beschikbaar was.
https://www.ad.nl/binnenland/kinder...gedwongen-overgeplaatst-naar-belgie~a64b9f4b/

Er heersen nu ook een griepsoorten die bij de oudere/zwakkere doelgroep ook dodelijk is.
upload_2020-4-1_10-19-19.png

In totaal zijn 3.233 sterfgevallen gemeld (gewoonlijk verwachten we in deze tijd van het jaar tussen de 2.727 en 3.040 sterfgevallen). De sterfte was sterk verhoogd in de leeftijdsgroep 75 jaar en ouder en in de gecombineerde regio Zeeland/Noord Brabant/Limburg.
https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

Stand van zaken in Friesland nu.
https://www.lc.nl/friesland/Corona-...tregelen-blijven-ook-na-6-april-25513007.html

Van de 90 corona patiënten op de IC's in de noordelijke provincies zijn er 60 afkomstig uit Limburg en Brabant.

Volgens de presentatie van Diederik Gommers (voorzitter IC in Nederland) is de exponentiele stijging qua IC opnames verdwenen.

EUgSUf7XQAACk3u

Het RIVM heeft ook gemeld dat de besmettingsgraad erg hard afneemt. Nu zitten we onder de 1 (wat betekent dat 1 patiënt nog maar maximaal 1 ander besmet, gemiddeld) Bij een R=0 komen er geen nieuwe besmettingen meer bij.

EUgS0PxX0AAAGeU

Een te kort aan IC bedden en bijbehorend personeel was niet alleen in 2018 al een probleem. Ze hebben daar niks van geleerd en is nog steeds een probleem.

"Ze" bestaan niet, als het Sophia ziekenhuis 100 IC bedden permanent paraat wil hebben dan kunnen ze dat gewoon doen. Een ziekenhuis is een bedrijf, met een directie en management en een budget.
Je zal zelf kunnen begrijpen dat lege bedden paraat houden geld kost.
Wie moet opdraaien voor die paraatheid ?
Ga jij extra zorgpremie betalen ?

Beleefd en cooperatief kan ik dit gedrag niet noemen maar dat moet je zelf weten, lees in elk geval even wat over de "gray man".

Preppers hamsteren niet maar leggen een voorraad aan. Met voorraad opbouw doe je niemand te kort, eerder andersom zelfs.

Verkeerd uitgelegd door mij in mijn post, Ik begrijp de regel wel. In mijn geval had ik een kar (ook gevuld deels). Ik liet de kar alleen even alleen om wat te pakken. Toen werdt ik aangesproken.

En beleefd en coöperatief komt van twee kanten.

Bange naïeve mensen zijn een doelwit voor oplichters, ook mensen die bang zijn voor coronavirus.

,,Ik zocht contact met vijf ‘spirituele’ webwinkels om ze te vragen naar en te confronteren met hun producten. Er bestaat nog geen vaccin tegen het virus, maar drie van de vijf mensen die ik sprak beweerden met grote stelligheid dat er wel degelijk alternatieve ‘medicijnen’ zijn die tegen corona helpen. En ook dat die producten op grote schaal worden verkocht. Levensgevaarlijk! Want mensen die ‘genezende’, niet wetenschappelijk bewezen stenen en sprays kopen, lopen serieuze risico’s. Ze denken ‘beschermd’ rond te lopen met bijvoorbeeld shungiet om hun nek, maar kunnen natuurlijk nog steeds besmet raken. Er zijn dus mensen die nu bakken geld verdienen door dit soort dingen te verkopen aan goedgelovige, bange consumenten.”
https://www.gelderlander.nl/binnenl...accins-beschermstenen-en-aurasprays~a4af9467/

De truuk met openen in een incognito venster in firefox of chrome lukt niet meer.
En ik begrijp dat je het niet ze op hebt met de televaag maar zze zijn ook weer niet zo slecht dat ze twee weken na dato de vrt kopieeren. ;)

Nou, ehm...de korte versie is, Zweden heeft verder bijna niks veranderd. Dus tja...dat bericht geeft toch wel een goed idee hoe het daar aan toe gaat. (en helaas, ze kopiëren nog wel eens veel oudere berichten)

Vanavond start Medialogica kort: een dagelijks televisieprogramma dat zin van onzin probeert te scheiden tijdens de coronacrisis. In 5 minuten ontleedt Clairy Polak samen met een deskundige de beelden die door media worden voorgeschoteld. Om 23:00u op NPO2, kijken!

Volgens het RIVM zit de R0 waarde nu op zo'n 0,3 Dus elk persoon met het virus, geeft dit gemiddeld door aan 0,3 andere mensen.
Wat de foutmarge is bij de berekening is mij niet bekend, maar laten we hopen dat ze gelijk hebben, want dan kan de situatie over een maand er wel eens heel wat rooskleuriger uitzien.

Omdat onduidelijk is hoeveel mensen besmet zijn en hoeveel het reeds gehad hebben, blijft het ook met een R0 net onder de 1 een zeer lange slepende kwestie. Is hij daadwerkelijk 0,3 en daalt verder, dan gaan we een zomer zonder beperkingen tegemoet. Bv. de voetbalcompetitie van de zomer spelen, zijn dan reële scenario's.

Als ze te vroeg de maatregelen laten vieren, kan die R0 waarde ook weer rap stijgen, 'timing is everything' geldt in dit geval. Ook dat je het liever in een keer goed doet, dan later terug op nul weer opnieuw beginnen. Dat zal nog wel een hele politieke discussie worden.

Op korte termijn is het nieuws minder goed dat waarschijnlijk de ICU capaciteit het niet gaat redden. Fase 3, crisis fase op de ICU met rampentriage wordt nu druk uitgewerkt, zowel medisch als politiek.

Terug
Bovenaan