De vergelijking met meteorologen is eigenlijk best passend.
Drie dagen vooruit kijken is geen probleem en wel 99% nauwkeurig.
Een week vooruit kijken gaat nog redelijk, maar twee weken vooruit het weer (of corona) voorspellen en de kans dat je voorspelling uitkomt is ineens nog maar 25%.
Ander nieuwtje wat nu duidelijk is. Het effect van de
relatieve luchtvochtigheid en de
verspreidingskans van het virus.
Kort gezegd, boven de 45% relatieve luchtvochtigheid in een ruimte, is de verspreidingskans veel kleiner.
De kleinste aerosolen (hele kleine vochtdruppeltjes) die een besmet persoon produceert kunnen in hele droge ruimtes tot wel 20 minuten blijven rondzweven. Dat lukt ze niet in een vochtiger omgeving, dan slaan ze veel sneller neer. Dit verklaart waarom in zeer droge ruimtes, waarbij mensen wel de anderhalve meter respecteren en elkaar niet aanraken er toch besmettingen plaatsvinden. Zie:
https://www.maurice.nl/2020/04/02/eureka-dit-zijn-de-verspreidingsversnellers-de-aerosols/
Ik vermoedde dit al, omdat het bij aerosolen van de e-sigaret net zo werkt, waar ik veel onderzoeken over heb gelezen. Bij hoge luchtvochtigheid zakken die zeer snel naar de grond, bij gemiddelde luchtvochtigheid duurt dat zo'n twee minuten en als het erg droog is tien minuten.
In verwarmde moderne gebouwen is vaak de relatieve luchtvochtigheid erg laag, vaak bewust, want het scheelt stookkosten en dus centen. Mijn eigen woning daalt vaak richting de 30% en dan krijg je er als mens gewoon last van. Vandaar hier een ultrasoon luchtbevochtiger om de boel op peil te houden. Vandaag eentje bij m'n oude pa en zijn vriendin neergezet, moet ik het op de slaapkamer even zonder doen.
Ze zouden in de supermarkt de luchtvochtigheid ook moeten verhogen, deze is juist meestal erg laag in die toko's, wat verspreiding bevordert.