• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

En dan meteen commentaar eronder: dat het zo rustig is en dat je geen patiënten ziet.

Dan denk ik, duh,die liggen in isolatie...die worden niet gefilmd ook zonder toestemming...en wat een droeftoeter ben je als je nu nog in twijfel trekt dat dit gebeurt, dat er een pandemie gaande is en dat sommige mensen keihard heel zwaar werk aan het doen zijn. Ook voor droeftoeters als die in het ziekenhuis terecht komen.

Wat hebben we als preppers nu eigenlijk geleerd van deze situatie?

1. Er zijn dus blijkbaar vitale beroepen, als je die beoefend ben je "beschermd" door de staat
2. Supermarkten en andere essentieel winkels zullen koste wat kost open blijven
3. Mensen raken in paniek (dat wisten wij al) en zullen gaan hamsteren
4. Zorgbehoevende mensen zijn nu over het algemeen de Sjaak omdat er geen reguliere zorg meer kan worden verleent
5. De overheid heeft de macht en zal deze ook gebruiken om noodverordeningen uit te schrijven waardoor iedereen verplicht binnen moet blijven
6. BOL's kunnen worden gesloten of je wordt verboden naar buitengebieden te trekken om je daar terug te trekken

Dit is dan bij een relatief mild virus, het sterftecijfer ligt rond de 3%. Als je puur en alleen kijkt naar Corona doden, dus zonder onderliggende ziektes is dit in Nederland 0,4% en 0,8% in Italië en Duitsland. Dan ben ik wel benieuwd wat er met de samenleving gebeurd als er een virus komt met een sterftecijfer gelijk aan SARS (15%) of hoger en dus mensen in het transport of de supermarkten weigeren te werken.

Gaan jullie je strategie nog aanpassen?

Ter ondersteuning van mijn claim van 0,4% een tabel van het RIVM:

schermafbeelding-2020-04-01-om-22-06-01-png.47479

We zien dus dat er 54 doden zijn gevallen puur en alleen aan de gevolgen van Corona. Dat is op basis van de officiële cijfers (13.614): 0,4% en op basis van de onofficiële cijfers (13.614 x 10 = 136140) zelfs 0,04%.

Laatst bewerkt door een moderator:
Afgaande op de lovende en soms bijna aanbiddende verhalen over wijze waarop Rutte de crisisbestrijding aanvoert trek ik de conclusie dat ik bij de laatste 5 nederlanders behoor die geen fan onze premier zijn. Het zij zo, ik neem het pek en de veren dan maar voor lief.

Een interessant artikel gisteren in het DvhN met de kop Coronavirus zwakt af, besmettingsgraad daalt naar 0,3 (maar zorgen om Pasen)
https://www.dvhn.nl/groningen/Virus-zwakt-af-zorg-om-Pasen-25523927.html

Daarin wordt onmiskenbaar het bewijs geleverd dat minder mensen op een kluitje en minder contactmomenten enorm bijdraagt in het remmen van de virusverspreiding.
In noord nederland heb je nu eenmaal minder mensen en dus automatisch meer afstand met als positief gevolg dat er nog ruimte is in ziekenhuizen waar mensen uit andere delen van het land mee gered kunnen worden.

In het artikel wordt met enige angst gekeken naar de komende paaasdagen met mogelijk erg mooi weer. Dat levert bosjes dagjesmensen en (buitenlandse) toeristen op.
Met de constatering dat het op de "slechte" plaatsen ietsje beter gaat en er op de corona kaart nog een aantal witte vlekken zijn vrees ik ook het ergste.
Refererend aan de opening van mijn post hoop ik van ganser harte dat onze "staatsman" nu wel de ballen heeft om tijdig in actie te komen. De vorige keren kwamen maatregelen telkens net iets te laat en altijd onder externe druk.
Ik moet er niet aan denken dat we medio mei een enorme paasbult in de statistieken terug zien en zeggen "hadden we maar ...."
Ik zie liever een preventieve paas lockdown of iets wat daar op lijkt.

Laatst bewerkt:
Wat hebben we als preppers nu eigenlijk geleerd van deze situatie?

1. Er zijn dus blijkbaar vitale beroepen, als je die beoefend ben je "beschermd" door de staat
2. Supermarkten en andere essentieel winkels zullen koste wat kost open blijven
3. Mensen raken in paniek (dat wisten wij al) en zullen gaan hamsteren
4. Zorgbehoevende mensen zijn nu over het algemeen de Sjaak omdat er geen reguliere zorg meer kan worden verleent
5. De overheid heeft de macht en zal deze ook gebruiken om noodverordeningen uit te schrijven waardoor iedereen verplicht binnen moet blijven
6. BOL's kunnen worden gesloten of je wordt verboden naar buitengebieden te trekken om je daar terug te trekken

Dit is dan bij een relatief mild virus, het sterftecijfer ligt rond de 3%. Als je puur en alleen kijkt naar Corona doden, dus zonder onderliggende ziektes is dit in Nederland 0,4% en 0,8% in Italië en Duitsland. Dan ben ik wel benieuwd wat er met de samenleving gebeurd als er een virus komt met een sterftecijfer gelijk aan SARS (15%) of hoger en dus mensen in het transport of de supermarkten weigeren te werken.

Gaan jullie je strategie nog aanpassen?

Heel veel mensen in mijn omgeving hoor ik alleen maar praten over het sterftecijfer wat niet zo hoog is. En telkens probeer ik uit te leggen dat het niet alleen het sterftecijfer is waar het om gaat, waarom het allemaal heftig is. En nog steeds lukt het me niet om het goed uit te leggen.
Gelukkig is het sterftecijfer niet zo hoog, maar wat het naar mijn idee zo heftig maakt is dat zoveel mensen zo ziek worden dat ze naar het ziekenhuis moeten. En ja, dan ben je ECHT ziek. En het duurt lang! Dus het is een ziekte waarbij de zieke zelf en de verzorgende een lange adem moeten hebben. Bovendien kost 1 zieke persoon met covid-19 in het ziekenhuis heel veel materiaal, personeel, etc. Het je dus heel intensief. En persoon nr 1 ligt er nog steeds wanneer persoon nr 50 zich ook meldt. Dat maakt het allemaal zo heftig.

In zekere zin zou een ziekte wat sneller verloopt en met een veel hoger sterftecijfer, zoals ebola, minder heftig kunnen(!) zijn.

In reactie op @Preppertt en in aanvulling op @Jannes: ik ga er zelf vanuit dat het steftepercentage nog flink omhoog zal gaan op het moment dat de IC's helemaal vol zijn en levensbeslissende keuzes moeten gaan maken wie er wel en niet behandeld zullen worden... ruim een kwart van de mensen die nu moeten worden opgenomen heeft helemaal geen onderliggende aandoening en hebben met de bijbehorende behandeling(en) dus een behoorlijke kans op herstel... maar wat nou als die behandeling niet meer kan worden gegeven straks wegens capaciteitsmaximum?

(En dat staat dan nog los van het feit dat in dat tabelletje van de RIVM het aantal "onbekend" van bijna een derde ook een behoorlijke onzekere factor introduceert over de oorzaak/toedracht van overlijden... op basis van deze cijfers zou de conclusie moeten zijn 1,7% ± 1,3%)

maar laten we hopen dat ze gelijk hebben
Als ik die Jaap van Dissel van het RIVM hoor praten, moet ik altijd denken aan Jan Pelleboer. Tot nu toe is bijna alles wat hij 'voorspelde' totaal anders gebleken. Het enige wat volgens mij afvlakt in deze hele crisis is het vertrouwen in het RIVM. Ik zou hem graag geloven want hoe zeer wij het ook naar de zin hebben in ons schuilplekje, ook wij willen graag weer naar huis. Maar zoals ik het bekijk gaat het nog wel even duren voor het zover is.

De vergelijking met meteorologen is eigenlijk best passend.

Drie dagen vooruit kijken is geen probleem en wel 99% nauwkeurig.
Een week vooruit kijken gaat nog redelijk, maar twee weken vooruit het weer (of corona) voorspellen en de kans dat je voorspelling uitkomt is ineens nog maar 25%.

Ander nieuwtje wat nu duidelijk is. Het effect van de relatieve luchtvochtigheid en de verspreidingskans van het virus.
Kort gezegd, boven de 45% relatieve luchtvochtigheid in een ruimte, is de verspreidingskans veel kleiner.

De kleinste aerosolen (hele kleine vochtdruppeltjes) die een besmet persoon produceert kunnen in hele droge ruimtes tot wel 20 minuten blijven rondzweven. Dat lukt ze niet in een vochtiger omgeving, dan slaan ze veel sneller neer. Dit verklaart waarom in zeer droge ruimtes, waarbij mensen wel de anderhalve meter respecteren en elkaar niet aanraken er toch besmettingen plaatsvinden. Zie: https://www.maurice.nl/2020/04/02/eureka-dit-zijn-de-verspreidingsversnellers-de-aerosols/

Ik vermoedde dit al, omdat het bij aerosolen van de e-sigaret net zo werkt, waar ik veel onderzoeken over heb gelezen. Bij hoge luchtvochtigheid zakken die zeer snel naar de grond, bij gemiddelde luchtvochtigheid duurt dat zo'n twee minuten en als het erg droog is tien minuten.

In verwarmde moderne gebouwen is vaak de relatieve luchtvochtigheid erg laag, vaak bewust, want het scheelt stookkosten en dus centen. Mijn eigen woning daalt vaak richting de 30% en dan krijg je er als mens gewoon last van. Vandaar hier een ultrasoon luchtbevochtiger om de boel op peil te houden. Vandaag eentje bij m'n oude pa en zijn vriendin neergezet, moet ik het op de slaapkamer even zonder doen.

Ze zouden in de supermarkt de luchtvochtigheid ook moeten verhogen, deze is juist meestal erg laag in die toko's, wat verspreiding bevordert.

Een week vooruit kijken gaat nog redelijk, maar twee weken vooruit het weer (of corona) voorspellen en de kans dat je voorspelling uitkomt is ineens nog maar 25%.
Tja ga er maar aanstaan. 17 miljoen rechters willen van jou weten hoe je de crisis gaat oplossen. Van iedere beslissing die je neemt weet je pas over 14 dagen of het de juiste was. Alsof je vanaf de aarde een auto op planeet mars door een doolhof moet loodsen. Neemt niet weg dat het RIVM niet zo eigenwijs had moeten zijn door te denken dat ze het beter wisten en uiteindelijk dus wel de maatregelen genomen moesten worden waarvan anderen al heel lang riepen dat het moest.

Dit bericht zegt eigenlijk alles...
Arts verklaart succes Duitse aanpak: ’Nederland was te laat’
De Nederlandse aanpak van de coronacrisis is uitermate gevaarlijk, waarschuwt de Wereldartsenbond.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/562089859/arts-verklaart-succes-duitse-aanpak-nederland-was-te-laat

Maar goed, de berichten in Frankrijk zijn ook niet echt geruststellend, ze schatten 500 doden in één nacht en niemand weet exacte cijfers over aantal besmettingen....

De vergelijking met meteorologen is eigenlijk best passend

De Kans dat je voorspelling uit komt is altijd 50%, je heb wel of geen gelijk :)

Vergeet niet, je werkt in een crisis...het zijn geen normale werkomstandigheden.
Verwacht niet dat je in een crisis optimaal je werk kan doen zoals voorheen. Dat is niet reëel.

Je bent ook geen juf of meester van je kinderen, je zorgt er als ouder alleen voor dat ze niet teveel achter raken en een beetje fatsoenlijk de tijd door komen en zich niet teveel vervelen, en vooral plezier hebben.
De juf of meester is ook lerende, want is geen afstandsonderwijs gewend, soms voor een enkel kind, maar zeker niet online aan een hele klas tegelijk.

Of zoals Olaf zegt, zorg voor je eigen ritme, laat je niet gek maken.

Het valt me wel op dat we als maatschappij helemaal gewent zijn om de opvoeding uit handen te geven aan “de staat”. Hoeveel mensen er niet in de stress zitten omdat ze niet weten hoe ze hun kind moeten vermaken. Allemaal zijn ze er aan gewent dat de kinderen heel de dag op school, op de opvang of bij opa’s en oma’s zijn. In mijn omgeving hoor ik ook steeds vaker “jeetje wel zwaar hoor de kinderen heel de dag thuis”. Nu snap ik dat het zwaar is als je ook zelf moet werken thuis, maar we zijn er helemaal niet meer aan gewent hoeveel tijd het hebben van een kind kost want bij het grootste gedeelte van de gezinnen in Nederland is het kind 80% van de tijd niet thuis.

Ik denk dan: mensen het zijn je kinderen, JOUW kinderen. Ik persoonlijk vind het prachtig en heerlijk dat de kleine heel de dag thuis is. Nu zijn wij er wel aan gewend omdat hij voor de leuk maar twee ochtendjes naar de peuterspeelzaal gaat. Maar als hij de hele dag thuis kan zijn, heerlijk. En ja, wij werken allebei ook gewoon. Ik werk op mijn eigen kantoor en als het echt niet anders kan gaat hij gewoon mee.

Hahahaha....ik heb te doen met @phtvs ...manman,(en vrouw van @phtvs ) TWEE pubers...dat is niet te vergelijken met één @Preppertt peuter, of twee eigenwijze bejaarden zoals waar @Ray voor zorgt.

En of het nu pubers, partner, ouders of peuters zijn waar je voor zorgt...ik ben erg trots dat jullie preppers niet alleen voor jezelf zorgen maar ook de verantwoording hebben én nemen voor die ander in je omgeving!
Complimenten! (ook aan diegenen die dat zorgen in stilte doen)

En de irritaties en macht misbruik begint rondom de coronavirus crisis. Als eerste de US die blijkbaar mondkapjes kaapt (zie link, hele artikel achter een betaalmuur) en Turkije schijnt 160x beademingsapparatuur te hebben "gestolen" die bestemd waren voor Spanje. Van het laatste genoemde heb ik geen Nederlandse of Engelstalige bron.

USA - Duitsland ft. Mondkapjes: https://www.wsj.com/articles/germany-cries-foul-over-berlin-bound-masks-diverted-to-u-s-11585943440

Harr!
<Hier had een plaatje moeten staan met Trump + zwart ooglapje op>
url

url

Stoer hoor om dikke mensen, "vette" mensen te noemen.
Wel een nagedacht dat niet iedereen vrijwillig dikker is ?

Rustig. Zit er een persoonlijke ervaring achter je reactie ‘stoer hoor om dikke mensen ‘vette’ mensen te noemen’?

Ik vind ik het altijd moeilijk om iemand met een groot postuur te omschrijven. En misschien is ‘vet’ niet de goede benaming, maar het staat tussen haakjes. ‘Dik’ klinkt ook niet aardig, ‘obese mensen’ klinkt ook niet aardig, net zoals ‘iemand met een groot postuur’. Ik vind het altijd zo enorm balanceren.
Ik werd altijd graatmager genoemd. ‘Eet je wel goed?’ ‘Heb je anorexia?’ ‘Jij waait ook weg vandaag he?’ ‘Kijk maar uit dat je botten niet breken, want bescherming heb je niet.’

Het is niet goed of het deugd niet.

Wat begin jij een jankerd te worden. Als je nu niets anders te melden hebt dan zeiken op wat een ander schrijft, lever dan zelf een een nuttige bijdrage.
Of heb is dat je doel in het leven, de moraal politie uithangen en roepen dat iedereen naar de voorstel topik moet voor dat ze hier wat mogen melden?

Terug
Bovenaan