Best relevant: horecapersoneel is - sinds 1 juli en afgelopen week - de grootste groep die positief werd getest
Dat is ook erg logisch. De mensen die het meeste contact maken met zoveel mogelijk andere mensen in een relatief korte tijd zullen op nummer 1 staan.
Waar ik in 24 uur 10 mensen tegenkom zal een horecamedewerker er 100 tegenkomen. En het contact van die horecamedewerker zal ook langduriger zijn en het is lastig gooien met borden en glazen.
Een massale besmetting onder jonge en gezonde mensen van beneden de 50 jaar zal evengoed leiden tot het compleet vastlopen van de zorg.
Dat is dus niet het geval. Dat we in de media de uitzonderingsgevallen zeer uitvoerig hebben voorbij zien komen betekent niet dat de statistieken ineens niet meer kloppen.
Een persoon van onder de 50 die geen onderliggende gezondheidsklachten heeft (en daar hoort ook obesitas onder) gaat het zorgsysteem niet laten vastlopen.
Als we even ruim rekenen dat zitten we met een kleine 17 miljoen mensen Daarvan zijn er (even afronden) 9 miljoen van onder de 50 zonder extra risicofactoren.
Er zijn (ongeveer) 50 dodelijke gevallen (jaja, ik weet het dat er ook mensen zijn die met flinke restschade zitten) die dus onder de 50 zitten en zijn gestorven. Hiervan had zowat iedereen een flink overgewicht en was domweg zeer ongezond. dus laten we het even ruim pakken dan zouden er voor mijn part een stuk of 20 doden zijn gevallen over een periode van 10 maanden. stel dat we nu op 1/10 deel zitten van de totale Nederlandse bevolking (en dat is een lastige aanname) dan kom je dus uit op 200 sterfgevallen.
Dat er los van die 200 sterfgevallen een kleine 3000 gevallen naar het ziekenhuis zullen gaan is te overzien.
Ik snap dat je zo simpel niet kan rekenen. Ik snap ook dat je geen lineaire berekening kunt maken van een complexe verhouding in getallenreeksen. Maar globaal gezien zal de uitkomst nog redelijk in de buurt komen.
En laten we het ruim verdubbelen en er 500 sterfgevallen van maken. Er zijn de afgelopen 10 maanden een veelvoud aan mensen gestorven die te lang hebben gewacht op een operatie of een chemo.
Ik erger me kapot aan al die slappelingen die doen alsof de wereld vergaat als ze een poosje niet naar buiten kunnen naar kroeg, hangplek of vrienden.
Ik ook. Ik wil met alle plezier (ok, met een beetje tegenzin) een paar maanden thuis blijven. Maar het heeft geen enkele zin want je houd een probleem in stand. Het verlengen van een curve heeft alleen zin als je een garantie heb over het eindpunt van deze curve. En die hebben we niet.
Niet iedereen overleeft immers een besmetting met dat virus, en herbesmetting is kennelijk mogelijk.
Nee, dat snap ik (dat niet iedereen het overleeft). Maar als je de bovenstaande cijfers (met bronvermelding aub) kunt ontkrachten dan ga ik met alle plezier door het stof.
En die herbesmetting is vrijwel onmogelijk. Er zijn nu enkele artikelen waar er over herbesmetting is gesproken. Dit betekend dat het dus sowieso extreem zeldzaam is.
Ik kan er 4 bevestigde (wereldwijd) van terugvinden en een stuk of 10 via diverse vage bronnen. Op een paar miljoen gevallen kan je dit soort gevallen reduceren tot 0.
Hoezo groepsimmuniteit...? En stel dat iemand dan 10x die ziekte moet doormaken om uiteindelijk redelijk immuun te worden... Tekenen wijzen er op dat een verkregen immuniteit maar van relatief korte duur kan zijn.
Groepsimmuniteit is gewoon een bestaand model wat prima te onderbouwen is.
Er zijn helemaal geen tekenen dat mensen maar kort immuun zijn. Er zijn wel tekenen dat de antistoffen relatief kort kunnen worden teruggevonden in het lichaam.
Je kan echt (ok, er zijn uitzonderingen, maar in 99% van de gevallen) maar 1 keer besmet raken met een virus. Als je een 2e keer griep krijgt dan is dit een mutatie van het vorige influenzavirus. Maar de kans dat je 2 keer hetzelfde influenzavirus oploopt is nihil.
Hetzelfde geldt voor een coranavirus. Je kunt het maar 1 keer krijgen. Je kunt wel besmet raken met een mutatie van dit virus. Maar tot nu toe is de mutatie minimaal en de antilichamen die je hebt aangemaakt werken (voor 99,99999 %) ook op de minimale mutaties.
Het is een redelijk complexe materie, maar het niet aanwezig zijn van antistoffen staat los of je lichaam wel of geen antilichaam zou kunnen aanmaken.
Dus die antistoffen die kun je misschien nog aantreffen na een week of 6 a 8. Maar na die tijd is je lichaam alsnog instaat om een antilichaam aan te maken zodra er een virus binnenkomt die gelijk is aan een eerdere besmetting. Er is een soort van "geheugen" aanwezig en als je het echt interesant vind kan ik je het boek "molecular biology of the cell" adviseren door te nemen.
Ik ga wel verder in een volgend bericht voordat deze mail veel te langdradig gaat worden.