Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Er zal maar eens een ramp uitbreken ....
Ik snap net als bij de 1e golf niet waarom calimiteiten hospitaals niet ingezet worden. Die zijn gebouwd met extra ruimte voor extra opvang.
Vaak ook kelder/parkeergarage. Daar kan je dan de gewone patienten behandelen.
Ik snap net als bij de 1e golf niet waarom calimiteiten hospitaals niet ingezet worden. Die zijn gebouwd met extra ruimte voor extra opvang.
Vaak ook kelder/parkeergarage. Daar kan je dan de gewone patienten behandelen.
@Rataplan Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je dat de huidige ophef vanwege Corona overdreven is, en we maar beter kunnen doen alsof het een griepvirus is?
Een griepvirus is het niet, en als ik zo zie hoeveel meer mensen er door het Coronavirus op de IC terecht komen (dan door griep in een griepseizoen) dan is er toch wel iets aan de hand en is het Coronavirus kennelijk geen kattepis.
Nu is het allemaal relatief natuurlijk, want in een land waar er nauwelijks extra IC bedden voorhanden zijn daar gaat ook het snel knellen. Maar enfin, ik zie dat men zich in omringende landen ook flink zorgen maakt waar de dagelijkse toename nog maar 1/5 is van dat bij ons. Zo gek zijn we dus niet, als we het Coronavirus serieus nemen, denk ik.
Wat mij wel benauwd, is het gemak waarmee mensenlevens nu al tegen het belang van economie, horeca en cultuur worden weggestreept. Waar hebben we dat al eens eerder zien gebeuren...
Lees maar eens het volgende artikel uit het AD van 24-10-2020:
"‘Huidig coronabeleid is enorme schade aan economie, horeca, cultuur en zorg niet waard’
Nederland moet radicaal anders na gaan denken over zijn corona-aanpak, stellen hoogleraren Rudi Westendorp en Marli Huijer. Ze pleiten voor een nationaal corona-akkoord, waarin het redden van levens niet meer de enige belangrijke doelstelling is. ,,We moeten weer leren accepteren dat de dood bij het leven hoort.”
https://www.ad.nl/binnenland/huidig...e-horeca-cultuur-en-zorg-niet-waard~ade0541b/
Daarin schrijft Westendorp letterlijk:
"De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.Het volgende plaatje komt uit een duisterder periode, maar past toch al wel een beetje bij W's oprispingen...
Westendorp. ,,Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn."
Bekijk bijlage 19913
Kwetsbare ouderen die wellicht nog jaren in redelijke gezondheid mee zouden kunnen als ze het Coronavirus aan de beademing zouden mogen doorstaan, worden dus niet beademd omdat er simpelweg een plaatselijk tekort is (en mogelijk gehandhaafd blijft) aan IC bedden en beademingsapparatuur.
Die man is er dus trots op dat we mensen letterlijk laten stikken.
Mensen gaan dus gewoon wat jaartjes eerder dood. In wat voor een samenleving zijn we dan terecht gekomen, denk ik dan. En dan zijn zinsnede over "mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam". Daarvoor is (verhoudingsgewijs) een relatief simpele behandeling (zoals beademing) over de duur van enkele weken kennelijk ook teveel gevraagd?
Hebt u wel eens van "Aktion T4" gehoord? Onze oosterburen wisten indertijd ook raad met dergelijke "ballast": http://www.erikraspoet.be/?tag=sociaal-darwinisme
Wie daarover door leest, zal zien dat men indertijd de publieke opinie volop heeft bewerkt. En wel zo geniepig en succesvol dat een deel van het Duitse volk toen ook in de zin van "(onvrijwillige!) euthanasie" is gaan geloven. Dat bewerken van de publieke opinie begon daar ook "in het klein". Ik hoop niet, dat ik daarvan nu weer een begin zie.
Ik beticht de heer Westendorp er niet van om zoiets na te streven, maar in zijn bovenkamer kijken kan ik niet.
Maar, wie er trots op is dat we ouderen in een verpleeghuis liever laten stikken, dan hen naar een IC in D te verplaatsen om hen het leven te redden, die is toch ook niet helemaal "helder" in mijn ogen.
En dan die "enorme schade"... Om economie, horeca en cultuur wat ongerief te besparen (want meer is het niet), onthouden wij nu mensen al levensreddende hulp en laten hen letterlijk stikken. Het zal je maar overkomen.
En waarom? Omdat men de gezondheidszorg heeft laten versloffen, verzuimt om tegen het Coronavirus korte maar krachtige maatregelen te nemen, en een eventueel failliet van de slechtst geleide horecaondernemingen erger vindt dan de voortijdige dood van weerloze mensen.
Na een faillissement kan er weer iets mooiers ontstaan, maar de dood is onherroepelijk.
En per slot van rekening ook: als een economie zo krakkemikkig is dat ze enkele maanden van relatieve stilstand niet kan doorstaan, dan is de hele boel al zo rot dat een overnieuw beginnen (of het nu nemen van ingrijpende maatregelen) wel het beste is... Doorsukkelen kan natuurlijk ook, maar de klap zal dan al snel groter zijn zodra de economie uiteindelijk toch eens uit het roer loopt.
Mensen, dat we een opa of oma van 90 heen bypass meer zullen geven (omdat ook het risico van een operatie te groot is), en dat we een doodzieke niet snel een miljoenen kostende behandeling kunnen geven die het leven met een paar maanden rekt (ten koste van andere patienten), daar kan ik wel inkomen.
Maar om een oudere die wellicht nog meerdere jaren voort kan, een beademing te onthouden om een Coronavirus-infectie te doorstaan, is van een geheel andere orde. En toch wordt dat nu niet alleen bespreekbaar gemaakt maar ook al volop gehanteerd!!
Nogmaals, ik zie hier zeker geen "complot" richting zoiets als "T4" maar wel een ietwat ondoordacht of ongelukkig krantenbericht, dat meningen van mensen wel in die richting kan laten opschuiven...
Als we het voor de zwakkeren niet meer opnemen, wat zijn we dan als "beschaving" nog waard?
En hoe gaan ze er voor zorgen dat die samenkomsten geen bron van besmetting gaan zijn?Draadje op Twitter van XanderKoolman https://twitter.com/XanderKoolman/status/1317772091723337730
Besmettingen in Slowakije lopen zeer snel op. De premier kiest voor populatiebreed sneltesten, en is drie weken geleden begonnen te plannen. De gehele bevolking dient de komende weken twee keer te worden getest in opeenvolgende weekenden.
Het aantal dagelijkse besmettingen is veel lager dan in NL maar is gecorrigeerd voor bevolkingsgrootte wel vergelijkbaar. De uitbraak verloopt echter sneller (mede omdat het land geen eerste golf heeft gehad)
De regering wil haar 5,5 miljoen inwoners op 6000 testlocaties laten testen door 7 medewerkers per site. Om dit te laten slagen dienen per medewerker 130 testen per weekend (8 per uur) te worden afgenomen.
De uitdagingen zijn enorm. De leveringszekerheid van de testen is onduidelijk. Testbereidheid ook. Voor de logistiek roept het kabinet de hulp van het leger in. Hoe komt het land aan voldoende gekwalificeerd personeel om de testen gelijktijdig uit te voeren? Etc. etc
De potentiële voordelen zijn echter groot. Bij succes zal de investering zich vele malen terugbetalen. Zoals uit het eerste artikel blijkt, zet de premier hier vol op in, en is hij bereid zijn politieke lot te verbinden aan het succes van deze operatie.
Testen zullen plaatsvinden in de 6000 stembureau's, waarvan velen in verzorgingshuizen en scholen staan. Kinderen onder de 10 hoeven niet getest te worden. Verwachtte opkomst: 80%. Er zullen consequenties verbonden worden aan afzien deelname.
Covid-19, een virus zo erg en dodelijk, dat je een test nodig hebt om te weten of je het hebt..
Hoi @Jannes Laat mij maar even wegzakken in een regelrechte nachtmerrie, waarin jij (sorry) als IC-arts figureert...Ik heb hetzelfde artikel gelezen, maar dan met heel veel interesse. Dit is ook iets wat ik vind, maar wat ik zelf niet goed onder woorden kreeg. Ik bedoel, mijn mening sluit aan bij Westendorp en Huijer. Dit kun je schokkend vinden en denken dat er een relatie is met wat er pakweg 80 jaar geleden gebeurde, maar ik zie die link totaal niet.
Er wordt in Nederland al jarenlang getriageerd. En ja, ook op leeftijd en gezondheid. En dit heeft niks te maken met plek op de ICU of niet. Mensen van achterin de 80 en ouder komen al bijna niet op de ICU, omdat de kans dat ze daar enigszins goed vanaf komen niet erg hoog is.
En voor mensen die al in hun laatste levensfase in het verzorgingshuis zitten nog alles uit de kast trekken, vind ik inhumaan. Tegenwoordig mag je niet meer overlijden. Natuurlijk zijn het dierbaren van ons en wil je ze eeuwig bij je houden, maar dat is helaas niet de realiteit. Een mens is sterfelijk. Maak het mensen comfortabel en laat ze gaan.
Maar ook ik ben voor meer geld naar de zorg, zodat er structureel meer bedden (ook op de ICU) gerealiseerd kunnen worden. We hebben namelijk nog steeds wachtlijsten voor allerlei soorten zorg. Ook niet fijn.
Hoi @Jannes Laat mij maar even wegzakken in een regelrechte nachtmerrie, waarin jij (sorry) als IC-arts figureert...
"Dokter, ik heb het zo benauwd... Tja mevrouwtje, dat is dat ellendige Coronavirus... Maar dokter, rochel, kuch, hebt u niet een klein beetje zuurstof voor mij? Nee mevrouw, het spijt mij maar u bent al bijna dood en de kans dat u het met zuurstof overleeft is toch maar zo'n 60%. Bovendien vinden wij het inhumaan, om u langer te laten leven. En waarom uitstellen tot morgen wat vandaag gerealiseerd kan worden? Maar dokter, ik wil nog niet dood... Maakt u zich toch niet druk mevrouwtje, maar laat mij het u comfortabel maken en laat uzelf heerlijk gaan..."
Enfin, tot zover even die nachtmerrie.
Het "alles uit de kast moeten trekken" dat je noemt is m.i. toch wel wat overdreven. Het gaat in principe niet om de beademing van zieken tot aan het levenseinde, maar gedurende meerdere weken tot aan een redelijke genezing, waarbij ik veronderstel dat een aanzienlijk deel behoorlijk kan herstellen. Bovendien zijn er IC bedden te over, ook al staan die dan in D (dat we ons daarover niet rot schamen...). Wat hier speelt is een keuze die je als land maakt, om ofwel mensen een zo groot mogelijke kans te geven op een humaan verder leven, danwel een ontmoedigen van verdere medische behandeling en promoten van "een humane dood". Ik kan mij zo voorstellen dat een oudere die redelijk vitaal plotsklaps door Corona is geveld, na een week in ademnood en met een arts die op hem/haar in praat, ook wel genegen is om de vlag te strijken. We hebben het dan om een uiterst kwetsbare en weerloze, die feitelijk geen keuze wordt gelaten. En dat benauwd mij. Ben je 70 of 80 en krijg je Corona, dan is het uit. Waarom? Nou, gewoon, omdat het kan...
Je zult maar 80 zijn en een naar adem happen, en niet de lucht krijgen die je nodig hebt. Op voorhand doodverklaard worden terwijl beademing en herstel in principe tot de mogelijkheden behoort.
Hoe zou het nu komen, dat wij nagenoeg hetzelfde aantal Coronavirus-doden hebben als een land als Duitsland? Terwijl Duitsland vijfmaal zoveel inwoners heeft... en 20x zoveel IC bedden. Ik vermoed dat het deels met het volgende te maken heeft. In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan". In veel gevallen zal dat een onvrijwillig "laten gaan" zijn, veronderstel ik, en daartegen richt zich feitelijk mijn grootste bezwaar. Je zult straks maar zo'n doodvonnis gepresenteerd krijgen, en ... waarom?
@Rataplan Mij is niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Bedoel je dat de huidige ophef vanwege Corona overdreven is, en we maar beter kunnen doen alsof het een griepvirus is?
Een griepvirus is het niet, en als ik zo zie hoeveel meer mensen er door het Coronavirus op de IC terecht komen (dan door griep in een griepseizoen) dan is er toch wel iets aan de hand en is het Coronavirus kennelijk geen kattepis.
Nu is het allemaal relatief natuurlijk, want in een land waar er nauwelijks extra IC bedden voorhanden zijn daar gaat ook het snel knellen. Maar enfin, ik zie dat men zich in omringende landen ook flink zorgen maakt waar de dagelijkse toename nog maar 1/5 is van dat bij ons. Zo gek zijn we dus niet, als we het Coronavirus serieus nemen, denk ik.
Wat mij wel benauwd, is het gemak waarmee mensenlevens nu al tegen het belang van economie, horeca en cultuur worden weggestreept. Waar hebben we dat al eens eerder zien gebeuren...
Lees maar eens het volgende artikel uit het AD van 24-10-2020:
"‘Huidig coronabeleid is enorme schade aan economie, horeca, cultuur en zorg niet waard’
Nederland moet radicaal anders na gaan denken over zijn corona-aanpak, stellen hoogleraren Rudi Westendorp en Marli Huijer. Ze pleiten voor een nationaal corona-akkoord, waarin het redden van levens niet meer de enige belangrijke doelstelling is. ,,We moeten weer leren accepteren dat de dood bij het leven hoort.”
https://www.ad.nl/binnenland/huidig...e-horeca-cultuur-en-zorg-niet-waard~ade0541b/
Daarin schrijft Westendorp letterlijk:
"De meeste coronaslachtoffers kwamen niet eens in het ziekenhuis: zes op de tien overleden in een verpleeghuis.Het volgende plaatje komt uit een duisterder periode, maar past toch al wel een beetje bij W's oprispingen...
Westendorp. ,,Daar ben ik trots op. Doordat we in Nederland openlijk praten over het levenseinde worden veel kwetsbare ouderen niet meer aan de beademing gelegd. Dat heeft Italiaanse toestanden voorkomen, met overgelopen ic’s. Maar ook met andere groepen moeten we een eerlijk gesprek aangaan. Er zijn mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam, omdat ze al jaren ziek zijn. Zij staan misschien nog volop in het leven, maar biologisch gezien aan het einde daarvan. Dan moet je accepteren dat er geen reële behandelingsmogelijkheden meer zijn."
Bekijk bijlage 19913
Kwetsbare ouderen die wellicht nog jaren in redelijke gezondheid mee zouden kunnen als ze het Coronavirus aan de beademing zouden mogen doorstaan, worden dus niet beademd omdat er simpelweg een plaatselijk tekort is (en mogelijk gehandhaafd blijft) aan IC bedden en beademingsapparatuur.
Die man is er dus trots op dat we mensen letterlijk laten stikken.
Mensen gaan dus gewoon wat jaartjes eerder dood. In wat voor een samenleving zijn we dan terecht gekomen, denk ik dan. En dan zijn zinsnede over "mensen van 43 jaar met een gemankeerd lichaam". Daarvoor is (verhoudingsgewijs) een relatief simpele behandeling (zoals beademing) over de duur van enkele weken kennelijk ook teveel gevraagd?
Hebt u wel eens van "Aktion T4" gehoord? Onze oosterburen wisten indertijd ook raad met dergelijke "ballast": http://www.erikraspoet.be/?tag=sociaal-darwinisme
Wie daarover door leest, zal zien dat men indertijd de publieke opinie volop heeft bewerkt. En wel zo geniepig en succesvol dat een deel van het Duitse volk toen ook in de zin van "(onvrijwillige!) euthanasie" is gaan geloven. Dat bewerken van de publieke opinie begon daar ook "in het klein". Ik hoop niet, dat ik daarvan nu weer een begin zie.
Ik beticht de heer Westendorp er niet van om zoiets na te streven, maar in zijn bovenkamer kijken kan ik niet.
Maar, wie er trots op is dat we ouderen in een verpleeghuis liever laten stikken, dan hen naar een IC in D te verplaatsen om hen het leven te redden, die is toch ook niet helemaal "helder" in mijn ogen.
En dan die "enorme schade"... Om economie, horeca en cultuur wat ongerief te besparen (want meer is het niet), onthouden wij nu mensen al levensreddende hulp en laten hen letterlijk stikken. Het zal je maar overkomen.
En waarom? Omdat men de gezondheidszorg heeft laten versloffen, verzuimt om tegen het Coronavirus korte maar krachtige maatregelen te nemen, en een eventueel failliet van de slechtst geleide horecaondernemingen erger vindt dan de voortijdige dood van weerloze mensen.
Na een faillissement kan er weer iets mooiers ontstaan, maar de dood is onherroepelijk.
En per slot van rekening ook: als een economie zo krakkemikkig is dat ze enkele maanden van relatieve stilstand niet kan doorstaan, dan is de hele boel al zo rot dat een overnieuw beginnen (of het nu nemen van ingrijpende maatregelen) wel het beste is... Doorsukkelen kan natuurlijk ook, maar de klap zal dan al snel groter zijn zodra de economie uiteindelijk toch eens uit het roer loopt.
Mensen, dat we een opa of oma van 90 heen bypass meer zullen geven (omdat ook het risico van een operatie te groot is), en dat we een doodzieke niet snel een miljoenen kostende behandeling kunnen geven die het leven met een paar maanden rekt (ten koste van andere patienten), daar kan ik wel inkomen.
Maar om een oudere die wellicht nog meerdere jaren voort kan, een beademing te onthouden om een Coronavirus-infectie te doorstaan, is van een geheel andere orde. En toch wordt dat nu niet alleen bespreekbaar gemaakt maar ook al volop gehanteerd!!
Nogmaals, ik zie hier zeker geen "complot" richting zoiets als "T4" maar wel een ietwat ondoordacht of ongelukkig krantenbericht, dat meningen van mensen wel in die richting kan laten opschuiven...
Als we het voor de zwakkeren niet meer opnemen, wat zijn we dan als "beschaving" nog waard?
Het is een moeilijke, gevoelige en pijnlijke discussie die wel meerdere kanten heeft. Ik ben je eens dat het heel raar is en ook wel verontrustend dat een nog relatief onschuldig virus zoals Corona al zo sterk de afweging blootlegt tussen economie en mensenlevens. Ik vind wat dat betreft ook dat de regering de verkeerde keuzes maakt en zou zelf voorstander zijn van veel strengere maatregelen en vooral handhaving zodat dit soort situaties worden voorkomen waarin een arts inderdaad beslist over leven en dood.Hoi @Jannes [...] In D is de gezondheidszorg meer op een "in leven houden" gericht, en hier meer op een "laten gaan".[..]