V
Verwijderd lid 1511
Gast
Ik ben gelukkig geboren in een seculier/atheistisch gezin en dus groot geworden met het idee dat mijn lijf en leven mij toebehoort en niet aan god. Dat deze zienswijze ook in Nederland meer en meer aanwezig is als het om medische zaken gaat juich ik alleen maar toe. Je mag zelf bepalen of je een traject van aantal dagen icu x maand aangaat qua revalidatie mocht je er levend af komen. Het is niet iets wat automatisch voor jouw besloten wordt omdat een religie nog steeds bepaald dat jij daarover geen zeggenschap hebt (ook al is dat land volgens zijn grondwet seculier).
En zelfs dan komen er schrijnende gevallen voorbij die als ze een (huis)dier waren geweest al lang ge-euthaniseerd waren geweest ivm de lijdensweg naar de dood waar ze op vast zaten.
Hoe katholieker een land hoe meer ic bedden er zijn. Pijn is fijn tenslotte en ondraaglijk lijden maakt het plaatje helemaal compleet.
Daarmee wil ik zeker niet beweren dat wij het goed geregeld hebben. Hier zijn we basis van die andere wereldreligie (kapitaal en winst) doorgeslagen naar het andere kant; een uitgekleed stelsel dat onder normale omstigheden al te krap bemeten is. Bij elke kleine tegenvaller loopt de zaak al vast.