Probleem nummer 2 waar we mee te maken krijgen is iets wat ik vandaag hier op de nationale tv hoorde (Frankrijk) . Iemand die gevaccineerd is zal bij een corona test altijd positief bevonden worden, zelfs als hij niets onder de leden heeft.
Nee hoor, dat klopt niet. Het ligt er maar net aan of er een antistoffentest of een PCR test wordt uitgevoerd. De PCR kijkt of er genetisch materiaal van het virus aanwezig is. Niet of deze nog leeft of niet. Is het aanwezig en heb je symptomen (<— die symptomen zijn belangrijk), dan heb je covid. Heb je geen symptomen en wel een positieve test, dan gaat het waarschijnlijk om dood virusmateriaal en daarmee kun je geen andere mensen besmetten. Vandaar ook de heftige tegenstand van veel artsen/microbiologen om mensen zonder symptomen te testen. De test kan dan positief uitvallen met alle gevolgen van dien, terwijl zo iemand geen Corona heeft, maar het al doorgemaakt heeft.
Er werd zelfs gesteld dat mensen die gevaccineerd zijn, een gevaar vormen voor mensen die niet gevaccineerd zijn omdat er niet is vast te stellen of ze besmettelijk zijn. Dit omdat de test uitwijst dat iemand anti-stoffen heeft aangemaakt en op dit moment gaan ze er vanuit dat als iemand anti-stoffen heeft aangemaakt, hij besmettelijk is.
Mensen die gevaccineerd zijn kunnen zeer waarschijnlijk anderen nog wel infecteren wanneer ze de ziekte op een milde vorm aan het doormaken zijn. Wie kent dat niet dat hij niet helemaal fit is, snotterig, hoofdpijn heeft en toch gaat werken? (Even terugdenken aan een jaartje terug?) Gevaccineerden zijn vaak, niet of milder ziek dan niet-gevaccineerden. Maar ze kunnen dan anderen wel aansteken wanneer ze (milde) symptomen hebben.
Dit heeft dus niet direct met de antistoffen te maken.
Dat hangt van het type test af, PCR of een sneltest die op aangemaakte antistoffen reageert. De laatste kan het verschil niet zien. Naarmate er meer mensen gevaccineerd zijn, zullen ze de aanname 'antistoffen = besmettelijk' wel snel laten varen. Registratie van gevaccineerden is belangrijk, ook om deze reden.
Mag ik het nog wat ingewikkelder maken? Een antistoffentest kan wèl het verschil zien tussen doorgemaakt of actief. Wanneer er gekeken wordt naar zowel de IgM en de IgG (Ig staat voor inmunoglobuline) kan dat onderscheid gemaakt worden. Wordt er enkel IgM gezien, dan is het een recente infectie. Ziet men IgM niet, maar wel IgG, dan lag de infectie in het verleden. Simpel gezegd dan.
Sterker nog, ik weet dat ze bij hepatitis kunnen zien aan de antistoffen of deze ontstaan zijn door vaccinatie of door het doormaken van de ziekte. Of dit ook geldt voor Corona weet ik niet, maar het lijkt me wel aannemelijk.
Hopelijk weten we net als in maart/april toch nog wat op te schalen zodat we weer naar de 1500+ IC's kunnen, maar dat zal lastig worden
Dat wordt erg moeilijk, om meerdere personele redenen:
1) In maart was de reguliere zorg grotendeels afgeschaald en de mensen die daardoor vrij kwamen, hielpen op de covid-afdelingen.
2) In maart werd er nog maar weinig getest, dus mensen met keelpijn, snotneus en dergelijke die werkten gewoon door. Nu zitten diezelfde mensen thuis met een positieve uitslag.
3) Veel zorgmedewerkers die vooraan in de frontlinie stonden zijn nu moe, overspannen en zitten tegen een burn-out aan. Het ziekteverzuim is momenteel erg hoog.