• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Het grote covid-19 topic

..............
Probleem nummer 2 waar we mee te maken krijgen is iets wat ik vandaag hier op de nationale tv hoorde (Frankrijk) . Iemand die gevaccineerd is zal bij een corona test altijd positief bevonden worden, zelfs als hij niets onder de leden heeft. Dus kun je bron en contact onderzoek vergeten. Er werd zelfs gesteld dat mensen die gevaccineerd zijn, een gevaar vormen voor mensen die niet gevaccineerd zijn omdat er niet is vast te stellen of ze besmettelijk zijn. Dit omdat de test uitwijst dat iemand anti-stoffen heeft aangemaakt en op dit moment gaan ze er vanuit dat als iemand anti-stoffen heeft aangemaakt, hij besmettelijk is.
Dat hangt van het type test af, PCR of een sneltest die op aangemaakte antistoffen reageert. De laatste kan het verschil niet zien. Naarmate er meer mensen gevaccineerd zijn, zullen ze de aanname 'antistoffen = besmettelijk' wel snel laten varen. Registratie van gevaccineerden is belangrijk, ook om deze reden.

Het is helaas niet zo dat een vaccinatie meteen 100% alle ellende voorkomt. Vaccins zijn bij maar 90% werkzaam en tussen een besmetting van een gevaccineerd persoon en de response van zijn immuunsysteem zitten een paar dagen waarin hij alsnog anderen kan besmetten.

Wel gaat meteen het R getal met een factor tien naar beneden als een groot deel van de bevolking zou zijn ingeënt en dan heb je het maar over een paar weken dat het virus nodig heeft om uit te sterven. Omdat het nogal een tijdje gaat duren voordat een groot deel is ingeënt, gaat het nog wel flink wat maanden kosten om dat te bereiken, maar als er geen grote kinken in de kabel komen, lijkt zowel qua leveringen van vaccin als het uitrollen van een vaccinatieprogramma een half jaar toch redelijk haalbaar.

@petroman 't Gaat om vakantiegangers, fun reisjes, wintersport e.d. Net als in ieder ander land.
Als ze het beroepsgoederen vervoer zouden stil leggen, krijgen ze lege supermarkten en 0% export en import.

Het gaat bij alle maatregelen en vaccinaties om de grote groep, niet om een Boris Johnson die voor Brexit overleg nog een keertje naar Brussel afreist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor zover ik kan nagaan is alleen het vliegverkeer stil gelegd naar GB. Ferry en treinverkeer gaat vooralsnog gewoon door.Zal even duren voor politici doorkrijgen dat het virus niet alleen per vliegtuig reist :lol:
Daar snap ik ook helemaal niks van. In onderstaand citaat van telegraaf.nl hebben ze het zelfs over een aanpassing van de wet. ik zou toch zeggen dat als je het inreizen per vliegtuig kunt tegengaan dat dit ook moet lukken voor de veerboot. En volgens mij loop je op een boot evenveel risico op besmetting als in een vliegtuig.
Ook wordt er gemord over de ongelijke behandeling van de luchtvaart, want met de boot en auto kan (nog) wel vanuit Engeland naar Nederland worden gereisd. Het ministerie meldt dat het bekijkt of een verbod voor deze vormen van transport mogelijk is. Eerder meldde minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) dat de wet aangepast zou moeten worden.
https://www.telegraaf.nl/nieuws/359...-duizenden-nederlanders-terug-te-moeten-halen

En waarschijnlijk is het allemaal al te laat want als het waar is dat de mutant al 1o dagen dominant is in Londen heeft deze zich al lang verspreid.
LONDEN - De nieuwe variant van het coronavirus die in het Verenigd Koninkrijk is opgedoken, is in korte tijd de meest voorkomende variant geworden in Londen en het oosten van Engeland. Het Britse statistiekbureau ONS heeft becijferd dat de nieuwe mutatie op 9 december al goed was voor 62 procent van alle nieuwe coronabesmettingen in de Britse hoofdstad. In Oost-Engeland ging het op die datum om 59 procent van alle gevallen die aan het licht kwamen
https://www.telegraaf.nl/nieuws/1593453370/nieuwe-coronavariant-is-al-dominant-in-londen

Het VK zit nog in de overgangsregeling voor de Brexit, dus op Europees niveau kan het personen-, of luchtvaartverkeer wettelijk niet worden stil gelegd. Op landelijk niveau kun je wettelijk wel het vliegverkeer beperken, landen gaan zelf over hun luchthavens, die wetten zijn er al en dus volgen steeds meer landen.

Alle personenverkeer met het VK blokkeren zou in strijd zijn met de EU regels, vanaf 1 januari zou dit wel kunnen want dan zitten ze niet meer in de overgangsregeling. Tot dan geldt vrij verkeer van personen en goederen. Geen idee of er in Nederland of de EU regels bestaan voor het blokkeren van alle persoonsvervoer vanuit een land, anders zullen die alsnog gemaakt moeten worden of ergens onder een noodregeling geschoven moeten worden.

Dat is het lastige als je 'regering' bent, voor alles moet een wettelijke grond zijn en geen andere wetten tegenspreken. Dat maakt het lastig om ad hoc te reageren op dit soort situaties.

Frankrijk blokkeert nu als eerste alle verkeer met Engeland, EU morgen bijeen voor crisisberaad over de situatie in het VK: https://twitter.com/SFischer_EU/status/1340709774091038721

De variant die in Zuid Afrika rondgaat is weer een andere nieuwe variant dan die uit Engeland, 'k verwacht niet anders dat ook dat land geweerd zal gaan worden.
Apart dan dat in Nederland ook dat virus is aangetroffen maar onze grenzen wijd open blijven.

Apart dan dat in Nederland ook dat virus is aangetroffen maar onze grenzen wijd open blijven.

Het verandert nu per uur qua beleid in Europa;

Reizigers die vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland wilden reizen per veerboot, zijn zondagavond gestrand in Engelse havens. Veerdienst DFDS meldt aan NU.nl dat Nederlandse autoriteiten ook geen reizigers per boot meer willen toelaten vanuit het Verenigd Koninkrijk, vanwege de nieuwe variant van het coronavirus dat daar is opgedoken. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan nog geen informatie hierover geven.
https://www.nu.nl/buitenland/609785...och-nederland-niet-in-reizigers-gestrand.html

Ja, bij een persoon, maar ik maak me geen illusies dat het niet al lang verder verspreid is @phtvs. In Engeland kijken ze bij veel gevallen het genoom van het virus na, in Nederland slechts steekproefsgewijs. Nu ze weten waar ze op moeten letten zullen er wel meer berichten komen. Of de nieuwe Engelse variant veel besmettelijker kan zijn, is nog lang niet zeker, er kunnen meer factoren spelen. Qua ziektebeeld lijkt er geen verschil.

Ondanks alle onzekerheden, denk ik dat het een beetje paniekvoetbal is, omdat geen enkel land in Europa zich nog meer patiënten kan veroorloven. Chaotische toestand tot gevolg, als ze nu op stel en sprong (of ieder uur zoals @buzz zegt) extra reisbeperkingen invoeren. Doe je het acuut krijg je chaos, kondig je het een dag van te voren aan, krijg je eerst een exodus uit Engeland. Een goede manier is er niet. :lol:

Hier ligt de IC ook al bijna vol (naast covidpatiënten liggen er ook nog gewone patiënten op de IC), nog een kleine 140 plekken verspreid over heel Nederland: https://lcps.nu/ Hopelijk weten we net als in maart/april toch nog wat op te schalen zodat we weer naar de 1500+ IC's kunnen, maar dat zal lastig worden. Over twee a drie weken zouden we een daling moeten zien met de huidige maatregelen.

Ik verwacht ook een bak kritiek uit Engeland, maar vooralsnog blijft het daar stil, ook in Engelse media.

De Zuid Afrikaanse variant zou ik wel even in de gaten houden, de sprong in het aantal besmettingen is daar gigantisch groot van 100.000 in totaal naar 110.000 in een enkele dag. Bovendien zien ze daar meer jonge mensen in 't ziekenhuis.

We gaan het zien, want eigenlijk is alles nog onzeker en onbekend met die nieuwe varianten.

Morgen de media vol met gestrande passagiers vanuit Engeland, want na Frankrijk gooit Nederland de deur voor passagiers op slot, naast de vliegtuigen nu ook de ferry's.
(21:00 liveblog NOS: https://nos.nl/liveblog/2361346-ita...k-stil-rivm-zekere-voor-onzekere-genomen.html)

Belgie zal snel volgen of enorme drukte gaan zien in de havens. Turkije gooit meteen meerdere EU landen in de ban, ook Nederland en dat is wel logisch, ik denk ook dat de Engelse variant hier al reeds is bij meer dan de ene persoon die ze gevonden hebben.

Dat wordt een chaotisch begin van de week voor veel mensen. Als ze nu maar niet vergeten om Zuid-Afrika in de gaten te houden.

Ander nieuws, uit NieuwZeeland... van dr Siouxsie Wiles
Is the new strain more transmissible?
It might be. And it might not be. But the UK’s chief science advisor, Patrick Vallance, has said it is and even put a number on it. At a press conference, he stated that the new strain is 70% more transmissible than other circulating strains. It is not clear how he arrived at this number and as far as I’m aware no data to support the claim has been made available to the wider scientific community yet.
https://thespinoff.co.nz/science/21...vid-19-strain-for-britain-and-the-rest-of-us/

Laatst bewerkt:
Probleem nummer 2 waar we mee te maken krijgen is iets wat ik vandaag hier op de nationale tv hoorde (Frankrijk) . Iemand die gevaccineerd is zal bij een corona test altijd positief bevonden worden, zelfs als hij niets onder de leden heeft.

Nee hoor, dat klopt niet. Het ligt er maar net aan of er een antistoffentest of een PCR test wordt uitgevoerd. De PCR kijkt of er genetisch materiaal van het virus aanwezig is. Niet of deze nog leeft of niet. Is het aanwezig en heb je symptomen (<— die symptomen zijn belangrijk), dan heb je covid. Heb je geen symptomen en wel een positieve test, dan gaat het waarschijnlijk om dood virusmateriaal en daarmee kun je geen andere mensen besmetten. Vandaar ook de heftige tegenstand van veel artsen/microbiologen om mensen zonder symptomen te testen. De test kan dan positief uitvallen met alle gevolgen van dien, terwijl zo iemand geen Corona heeft, maar het al doorgemaakt heeft.

Er werd zelfs gesteld dat mensen die gevaccineerd zijn, een gevaar vormen voor mensen die niet gevaccineerd zijn omdat er niet is vast te stellen of ze besmettelijk zijn. Dit omdat de test uitwijst dat iemand anti-stoffen heeft aangemaakt en op dit moment gaan ze er vanuit dat als iemand anti-stoffen heeft aangemaakt, hij besmettelijk is.

Mensen die gevaccineerd zijn kunnen zeer waarschijnlijk anderen nog wel infecteren wanneer ze de ziekte op een milde vorm aan het doormaken zijn. Wie kent dat niet dat hij niet helemaal fit is, snotterig, hoofdpijn heeft en toch gaat werken? (Even terugdenken aan een jaartje terug?) Gevaccineerden zijn vaak, niet of milder ziek dan niet-gevaccineerden. Maar ze kunnen dan anderen wel aansteken wanneer ze (milde) symptomen hebben.
Dit heeft dus niet direct met de antistoffen te maken.

Dat hangt van het type test af, PCR of een sneltest die op aangemaakte antistoffen reageert. De laatste kan het verschil niet zien. Naarmate er meer mensen gevaccineerd zijn, zullen ze de aanname 'antistoffen = besmettelijk' wel snel laten varen. Registratie van gevaccineerden is belangrijk, ook om deze reden.

Mag ik het nog wat ingewikkelder maken? Een antistoffentest kan wèl het verschil zien tussen doorgemaakt of actief. Wanneer er gekeken wordt naar zowel de IgM en de IgG (Ig staat voor inmunoglobuline) kan dat onderscheid gemaakt worden. Wordt er enkel IgM gezien, dan is het een recente infectie. Ziet men IgM niet, maar wel IgG, dan lag de infectie in het verleden. Simpel gezegd dan.
Sterker nog, ik weet dat ze bij hepatitis kunnen zien aan de antistoffen of deze ontstaan zijn door vaccinatie of door het doormaken van de ziekte. Of dit ook geldt voor Corona weet ik niet, maar het lijkt me wel aannemelijk.

Hopelijk weten we net als in maart/april toch nog wat op te schalen zodat we weer naar de 1500+ IC's kunnen, maar dat zal lastig worden
Dat wordt erg moeilijk, om meerdere personele redenen:
1) In maart was de reguliere zorg grotendeels afgeschaald en de mensen die daardoor vrij kwamen, hielpen op de covid-afdelingen.
2) In maart werd er nog maar weinig getest, dus mensen met keelpijn, snotneus en dergelijke die werkten gewoon door. Nu zitten diezelfde mensen thuis met een positieve uitslag.
3) Veel zorgmedewerkers die vooraan in de frontlinie stonden zijn nu moe, overspannen en zitten tegen een burn-out aan. Het ziekteverzuim is momenteel erg hoog.

Heb je geen symptomen en wel een positieve test, dan gaat het waarschijnlijk om dood virusmateriaal en daarmee kun je geen andere mensen besmetten.
Dat is volgens mij niet juist. Er zijn mensen wel besmet en ook besmettelijk terwijl ze geen klachten hebben. Onze jongste zoon moest getest worden omdat hij in contact was geweest met een besmet persoon (onze dochter) en hij werd positief getest maar had nergens last van, ook eerder symptomen niet gehad en ook later niet.

Dat is volgens mij niet juist. Er zijn mensen wel besmet en ook besmettelijk terwijl ze geen klachten hebben.

Het verschil zit hem in het moment van het ziektebeeld.
Ben je net besmet dan kan je er globaal gezien van uit gaan dat je in de eerste 10 dagen het virus kan overdragen.
Dit staat los van wel of geen klachten (dat het RIVM dit anders heeft uitgelegd geeft aan hoe incapabel ze zijn)
Na 10 dagen heb je 2 scenario's
1- Persoon is dood
2- Virus is dood.
In vrijwel alle geval zal je uitkomen op het 2e scenario.
Stel je test iemand na die periode dan zal je nog een tijdje antistoffen kunnen aantreffen. (en/of dood virus materiaal)
Stel je test iemand ruim na die periode dan zal je moeten testen of de persoon wel of geen antilichaam gaat aanmaken.
Deze laatste test zal de meest interessante test gaan worden voor de toekomst.

Stel dat je met dit virus de wereld 10 dagen zou stilleggen dan is het virus dus gelijk uitgestorven.
Dat is ook heel het idee van een lockdown. Uiteraard is het compleet stilleggen geen optie maar als we kijken naar de Aziatische landen dan lijkt dat goed te werken. Enig probleem is dat je dus alsnog het risico zal blijven lopen op herbesmetting van het land.

Enig probleem is dat je dus alsnog het risico zal blijven lopen op herbesmetting van het land.
En dat is precies wat er nu speelt volgens mij. Ze hebben het over de tweede en derde golf maar in feite is het gewoon het jojo effect. Te snel uit de lockdown waardoor die enkeling die het virus nog heeft, weer grotere groepen gaan besmetten. Als we in maart de boel helemaal op slot gegooid hadden en daarna bij de grens iedereen getest hadden en in quarantaine hadden gezet voor 3 tot 5 dagen, dan was het klaar geweest.

Dat is volgens mij niet juist. Er zijn mensen wel besmet en ook besmettelijk terwijl ze geen klachten hebben. Onze jongste zoon moest getest worden omdat hij in contact was geweest met een besmet persoon (onze dochter) en hij werd positief getest maar had nergens last van, ook eerder symptomen niet gehad en ook later niet.

Je hebt gelijk dat mijn stelling te kort door de bocht was. Het is allemaal ook moeilijke materie.
Als iemand zonder klachten positief test kunnen er verschillende dingen aan de hand zijn.
1) Iemand heeft op dat moment een actief virus, maar geen klachten.
2) Iemand heeft al afgerekend met het virus, maar heeft nog wel dood virusmateriaal op de afnameplek(ken) zitten.

Bij 1 is het de vraag of zo’n persoon dan wel besmettelijk is, want daarvoor zal het virus moeten uitstoten door bijvoorbeeld niesen, hoesten, snotteren etc. En ook in bepaalde hoeveelheden, want anders is de kans dat iemand ziek wordt een stuk kleiner. Natuurlijk kan het in uitgeademde lucht zitten, maar het is nog onbekend in welke hoeveelheid.
Je kunt het denk ik vergelijken met het aantal zaadcellen in sperma. Wanneer daar per zaadlozing maar een enkel zaadje te vinden is, kan dat in theorie voldoende zijn om een vrouw zwanger te maken. In de praktijk is dat echter erg lastig door alle hobbels die genomen moeten worden om een eicel te bereiken. Een virus moet ook een aantal hobbels nemen voordat het lukt een ander persoon te infecteren. Dat gaat beter met een hogere virusload. Bij een lage virusload is dat erg lastig. Mensen zonder symptomen zullen minder virus uitstoten dan mensen met symptomen.
2) dit is vrij duidelijk. Oude infectie, dood materiaal, niet meer besmettelijk.

Je zoon viel waarschijnlijk in categorie 1. Hij is in contact geweest. Droeg het virus mee, maar is er nooit ziek van geworden.

Overigens kun je je dan ook afvragen of ze dat virus bij toeval hebben gepakt en hij dus een lage virusload had en dus ook niet zo besmettelijk.
Verder kan het ook goed zijn dat zijn lichaam niet eens toegekomen is aan antistoffen produceren, omdat de niet-specifieke afweer het virus al opgeruimd heeft.

Maar hoe weet je dat je zoon wel besmettelijk was? Of had je dochter ook geen symptomen? Je weet vaak niet waar mensen het virus opgelopen hebben.

Laatst bewerkt:
En dat is precies wat er nu speelt volgens mij. Ze hebben het over de tweede en derde golf maar in feite is het gewoon het jojo effect. Te snel uit de lockdown waardoor die enkeling die het virus nog heeft, weer grotere groepen gaan besmetten. Als we in maart de boel helemaal op slot gegooid hadden en daarna bij de grens iedereen getest hadden en in quarantaine hadden gezet voor 3 tot 5 dagen, dan was het klaar geweest.

Daar heb je totaal gelijk in maar: dan moet je maatregelen nemen, waarbij je het gebied wat je wil zuiveren van Corona, de facto veranderd in Noord-Korea op een slechte dag. De bevolking gaat het volgende NOOIT pikken (en het kan gelukkig niet):
Alle grenzen hermetisch sluiten voor buitenlanders. Mensen die er voor kiezen toch dat grondgebied te betreden krijgen een verplichte covid test, gaan x dagen in bewaakte quarantaine, en verlaten die pas na nog een negatieve test.
Álle mensen krijgen verplicht een covid test, negatief prima, positief in dezelfde bewaakte quarantaine, en repeat.
Iedereen, ongeacht wie wordt verplicht gevaccineerd. Meerdere gemuteerde coronas, opnieuw. En dan zou die situatie zo moeten blijven tot aangrenzende gebieden hetzelfde hebben gedaan?
Kan dus niet onwerkbaar, wil niemand, uitzichtloos.

Laatst bewerkt:
Als we in maart de boel helemaal op slot gegooid hadden en daarna bij de grens iedereen getest hadden en in quarantaine hadden gezet voor 3 tot 5 dagen, dan was het klaar geweest.

In theorie is dat juist maar hoe ga je dan om met de periode na lockdown? Niemand meer in of uit Nederland?
Het zou in ieder geval even ademruimte geven voor de zorg maar het is en blijft een vertraging.
Je kunt natuurlijk gokken dat het virus (zoals de Spaanse griep) na een maand of 18 vanzelf verdwenen is. Maar stel dat je te maken krijgt met mutaties dan heb je echt wel een flink probleem met deze strategie.

Wat ik zo krom vind is dat ze van alles door elkaar aan het proberen zijn.

Of je doet een lockdown, of je doet geen lockdown.
Of je gaat voor groeps-imuniteit, of je gaat niet voor groeps-immuniteit.
Of je zet in op vaccinatie, of je gaat er vanuit dat vaccinatie niet voldoen zal zijn (of te lang gaat duren)

Wat ze tot nu toe hebben gedaan is van alles een beetje. Dat lijkt niet zo goed uit te pakken.
Als je daadwerkelijk denkt dat het virus na een maandje of 18 vanzelf is uitgestorven dan begrijp ik dat je zou kunnen kiezen om de boel "te rekken" Maar dan moet je dit wel duidelijk communiceren.
Ik heb de indruk dat ze bewust slecht communiceren zodat er nooit verantwoording moet worden afgelegd.

En dat ze in deze fase nog steeds niet zouden weten hoe het cornavirus zich verspreid (via 1 op 1 contact, via oppervlaktebesmetting, via aerosolen) is een keiharde leugen. Natuurlijk weten ze heel goed dat dit een zeer belangrijke (zo niet belangrijkste) rol speelt in de verspreiding. Het is binnen 2 weken voor de volle 100% te achterhalen via een praktijktest. Maar men kiest er bewust voor om dit niet concreet te krijgen want dan moet je als RIVM/regering toegeven dat er verkeerde aannames zijn gemaakt.

In dit soort situaties zou ik bijna begrip hebben om bepaalde mensen/instanties onschendbaarheid te geven. Het zou dit soort onzinnig gedraai kunnen voorkomen.

Er ontbreken nogal wat puzzelstukjes op de roadmap vaccinatiestrategie....

EpzJrjhW4AMAeoT

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/12/21/roadmap-vaccinatiestrategie

Er ontbreken nogal wat puzzelstukjes op de roadmap vaccinatiestrategie....

EpzJrjhW4AMAeoT

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/publicaties/2020/12/21/roadmap-vaccinatiestrategie

Ooohh! Het duurt nog wel even voor ik aan de beurt ben.
Ik begrijp alleen niet wie de zorgmedewerkers in groep 1 en 2 (oftewel groep 4 voor de duidelijkheid :confused:) zijn. En waarom worden die eerder gevaccineerd dan zorgmedewerkers die in direct contact staan met mensen met covid? Of doe ik nu een foute aanname?

Terug
Bovenaan