• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe is je conditie!?

Scratch

Senior Prepper
Naar aanleiding van de topic over kogelwerendvest ben ik toch wel benieuwd naar de conditie van de gemiddelde prepper. Al zoekend op dit forum naar conditie, kwam ik tot de ontdekking dat men wel praat over de conditie van je baterijen en de lemmet van een mes, maar minder over je lichamelijke gesteldheid. Terwijl dat mogelijk wel de beste overlevingskans geeft tijdens een shtf!! Zelf ben ik een zeer actief buiten mens, werk in de buitenlucht en doe lichamelijk regelmatig zwaar werk. Buiten bewust eten zit ik verder niet op en sportschool, maar loop of ren ik af en toe een rondje.

Nu had ik me vorig jaar opgegeven voor een kleine marathon van 5 mijl, waar ik vorig jaar actief voor getraind had, maar waar van de winter dus de klat in was gekomen. Zondag was de dag en vrijwel ongetraind heb ik de 8km volbracht!! Maar wat was dat zwaar die laatste paar km's o_O

Dus mijn vraag: wat doet de gemiddelde prepper aan zijn/haar conditie om bepakt met kogelwerendvest, BOB en gasmasker uit de handen van de "bad gays" te blijven ??

Voornamelijk sportschool, minstens 4x per week. Daarnaast in de zomer 2 a 3 x per week hardlopen of mountainbiken, longetjes trainen. Vind zelf fysiek 1 van de belangrijkste prep onderdelen (zie mn forum naam :) ) Daarnaast inderdaad goed lettende op voeding, erg eiwitrijk en wat lager in Koolhydraten, houdt je fit!

P.s., als je wat algemeens wil kan je crossfitten, daar doen ze ook hardlopen ze ook met weight vest!

Ik heb een kantoorbaantje, dus daar moet ik het niet van hebben. Gewoon 2x per week iets van 5-6km trailrunnen over onverharde wegen in het bos. Voor de rest regelmatig wandelen met medium bepakking. Meer tijd heb ik voorlopig niet.

Ik sluit mij bij @The mad engineer aan. We hossen samen door de bossen ;)
Verder doe ik nog aan een beetje yoga en andere oefeningen, oa. loopoefeningen. Zo'n beetje 2 a 3 keer in de week.
Keeps me a little in shape. Sinds we stappentellers hebben heb ik gemerkt dat ik gauw over de 10.000 stappen per dag kom.

Gasmasker en kogelwerendvest, ha, dat zou er koddig uitzien. Vergeet het NBC pak niet, tok, knie, en elleboogbeschermers, de machete, pijl en boog en The complete Bear Grylls Survival" assortiment niet. ;)

Maar de conditie valt zowel tegen als mee. Net vier dagen vijf a zes uur per dag in het Sauerland gelopen (in delen, steeds terug voor de lunch en diner) en twintig kilometer lijkt niet zoveel, totdat daar flink wat hoogte meters bij komen. Pfffffft, na dag één kon ik al moeilijk overeind komen van de spierpijn, maar daar doorheen gelopen en elke dag ging het beter. Laatste dag zelfs 500 hoogte meters geklokt, dan gaat je hartslag wel in 't rood.

Goeie training, die bergen, als was het met een heel klein rugzakje van vier/vijf kilo, geen BOB/INCH. Ik ga maar eens weer wat dingen schrappen uit de grote rugzak want met 25 kilo op de rug wordt je leven al een hel nog voordat je tegen andere problemen kunt aanlopen. :fluit:

Ik ga 4x per week naar de sportschool, fiets dagelijks wel een uurtje op aardig hoog tempo en heb redelijk fysiek werk. Aan hardlopen heb ik een hekel, ik hou het nog steeds langer uit als mijn vriendin die hier wel actief in is (wat haar grote frustratie oplevert want hoe kan dat :lol:), maar het is gewoon niet mijn ding.

Laatst bewerkt door een moderator:
Mocht ik toch echt als enigste dat zooitje moeten sjouwen dan verwijder ik per direct mijn topic van dat Kogelvrije vesten gedoe haha .

Mijn conditie is redelijk goed te noemen en bovengemiddelt in mijn leeftijds klasse . Ik heb geen rijbewijs en dat heeft voordelen .
Maar ik schiet te kort voor zo'n heel Special Forces enz enz uitrusting.
Maar laat ik wel vermelden dat sommige mensen in Nood vaak toch iets beter presteren dan ze nu weten haha

Voor die zware defensie vesten ben ik niet meer te porren .

Ben benieuwd hoeveel 50 plussers er gaan reageren met een :rolleyes: vermelding . Ik bedoel dat de jongere zeggen WOW , zo oud en dan nog .. ja dat .

Ben op het moment weer bezig met mijn conditie, door diversen blessures heb ik bijna een jaar niets kunnen doen, afgelopen zaterdag m'n eerste crossfit training gedaan en vanaf a's donderdag ga ik weer verder met Tang Soo Do (wel voorzichtig).

Het opbouwen van je conditie is altijd lastig, bijhouden geen probleem, maar als je 2 maanden niets doet dan kan je weer opnieuw beginnen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wil wel even vermelden dat Conditie meer inhoud dan een ruim aantal km kunnen rennen of een ruim aantal km kunnen fietsen .
Ook ken ik mensen die 10 km kunnen hardlopen maar geen 2 Km volhouden op wisselend terrein . Oa combo van losse zand en heuveltjes en van de paden af in bossen .
Conditie is zoveel meer .
Persoonlijk loop ik beter op laats genoemd terrein dan op asfalt .
Asvalt krijg ik na twee kilometer al last van mijn enkels en knieën.
En dat ligt niet aan het schoeisel . Maar slijtage van kraakbeen .
50 plus he

Edit

Wel moet ik toegeven dat ik mijn Zware degelijke M90 slaapzakken al gedeeltelijk vervangen heb door moderner en de helft lichter spul .
Noodzakelijkerwijs vervangen wel te verstaan

Geen rijbewijs en geen fiets dus overal lopend heen. Dan wandel je onbewust aardig wat km weg.
En boven in het grote klimrek klimmen en lekker stoeien met de kinderen.
De tuinen spitten op school. en gezellig meetrainen met de taekwando van mijn dochter.
af en toe met een zooitje kinderen door het bos rennen . Nee ik denk dat het met mijn conditie wel goed zit.

Mijn conditie is eigenlijk nog nooit zo slecht geweest. Al ben ik elke dag van voor 07.00u in de weer met af en toe een pause ( zoals nu) moet ik het om 16.00 opgeven met mijn aactiviteiten omdat ik niet meer kan stappen. Ja pijn stillers zijn een optie maar die neem ik enkel in hoge nood.
hardlopen zwaarbepakt wandelen fietsen kan ik allang niet meer . Wegens hele slechte voeten en versleten knieën. Ik ga 1 maal per week zwemmen 1000m niet meer . Ik ben ook aardig wat kg bijgekomen door o.a. te stoppen met roken. En ze willen er iet meer af.

Nog even een notitie over conditie: als je een bepaalde conditie hebt opgebouwd, dan zul je merken dat dat na 2 maanden ook nog steeds aanwezig is, uiteraard niet na een jaar ;)
Conditie is niet datgene waar je mee start, maar dat waar je het mee volhoudt! Mad kan prima starten en doorhollen terwijl ik er nog ff achteraan puf en het tempo moet bijhouden, echter als we ongeveer 15-20 minuten aan het lopen zijn, komt mijn conditie naar boven en merk ik dat ik op een bepaald tempo maar door kan blijven gaan.
Ergo: het sporten begint met altijd met kracht en eindigt met conditie. Je hebt sprinters en volhouders ;)

Nu had ik me vorig jaar opgegeven voor een kleine marathon van 5 mijl, waar ik vorig jaar actief voor getraind had, maar waar van de winter dus de klat in was gekomen. Zondag was de dag en vrijwel ongetraind heb ik de 8km volbracht!! Maar wat was dat zwaar die laatste paar km's o_O

Nou kan het aan mijn leeftijd liggen maar 8km is nou ook niet enorm veel toch?

@Kanina er blijft altijd een basisconditie hangen maar na 2weken rust is je conditie al in vermindering. verder heb je natuurlijk verschillende condities. usain bolt heeft een sprintconditie en zijn lichaam verzuurd dus niet na 100m doe je dit ongetraind begint het melkzuur al uit je oren te spuiten na de eerste 50. Een goede wandelaar hoeft dus niet perse een goede hardloper te zijn etc.

Sporten heette vroeger werken. Ik volleybal 2 uur in de week en dan gutst na afloop het water wel overal uit. Maar dat vind ik geen probleem, ik ben 60+ en dan tegen gemiddeld 40...
Voor de rest is het hier aanpakken, grote moestuin, een hectare bos bij te houden, 2500 m2 gras te maaien, motor, geen zit. Beessies verzorgen, brandhout zagen en kloven, ja ja, met de bijl dus.
Meer dan die twee uurtjes sporten zit er voor mij echt niet in, ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan zou moeten halen. Maar goed, ik denk dat het wel snor zit met de conditie...;)

Nou kan het aan mijn leeftijd liggen maar 8km is nou ook niet enorm veel toch?

Voor mij niet, zwaar de laatste km, maar met een goed basis conditie wel te doen. Maar tijdens de loop waren er zat die inzakte, liepen en afhaakte, terwijl ik verwacht had dat de meeste er wel voor getraind hadden. Zwager van mij had verschillende avonden het parcour voor gelopen met hazen die zijn tempo liepen, maar had toch wel zijn tijd nodig. En terug koppelend naar de Preppers norm, had ik verwacht dat de meeste Preppers wel met hun conditie bezig zouden zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn !?

Voor mezelf staat vast dat ik de 10 mijl wil gaan lopen en dat ik daar de conditie voor wil hebben !!

preppers norm ? Ik neem aan dat juist het merendeel van de preppers niet snel denken aan snel weg kunnen rennen.
En lijkt erop dat je dat als maatstaf neemt.

En terug koppelend naar de Preppers norm, had ik verwacht dat de meeste Preppers wel met hun conditie bezig zouden zijn, maar dat blijkt dus niet zo te zijn !?

Voor mezelf staat vast dat ik de 10 mijl wil gaan lopen en dat ik daar de conditie voor wil hebben !!
Of je overschat het aantal preppers dat werkelijk reageert en post op dit forum.

Geen haar op mijn hoofd die er echter aan denkt de tien km of mijl hard te gaan lopen. Wandelen prima, bewegen okee, spier(kracht)oefening jazeker, zwemmen graag, fietsen best veel. Maar rennen, neuh.
Wat ik als prepper net zo belangrijk vind is weten welke kant je op moet vluchten bij een calamiteit. Net als weten welke plekken je het beste kan mijden. Scheelt heel wat rennen ;)

Terug
Bovenaan