• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe is je conditie!?

Wat ik als prepper net zo belangrijk vind is weten welke kant je op moet vluchten bij een calamiteit.

Plus 10 punten voor stuudje.

Verder vraag ik mij af of conditie iets met rennen te maken heeft, in prepper termen dan hé. Ben je op de vlucht dan is langzaam bewegen met je bepakking beter (lijkt mij) dan rennen.
Bij hardlopen heb je meer risicos op blessures. Bij echte shit blijkt pas wie er hoe reageert en of dat praktisch is/was. Psychische conditie is ook van belang.

Toen ik nog hard liep, ja ja ook ik, merkte ik met name waneer mijn lichaam overschakelde op vetverbranding. Wanneer en hoe is bij eenieder verschillend en heeft weinig met conditie te maken.

Ieder Prept op zijn manier, er is geen goed of fout he (@Stuudje, @lindaja)

Als je voor jou conditie betekend dat je een eindje kan lopen en dat je je fit voeld is dat prima, maar ik kan me zo voorstellen dat je wel een keer een moet rennen voor je leven (bosbrand, vulkaan, hooligans, zombies of als er een paddestoel aan de horizon staat)

Daar prep ik dan voor denk ik...

Ik kan me eerder voorstellen dat geen van de zaken die jij noemt voor gaan komen in mijn buurt. op de zombies na dan

Mijn conditie is over het algemeen wel ruim voldoende, zeker als ik zie hoe snel ik weer herstel. Soms krijg je niet voldoende herstel tijd, en dan verdampt de conditie heel rap. Het ligt er ook wel aan welke soort activiteit je doet, zoals lange afstanden lopen in de bergen met flinke hoogte verschillen en hellingen doe ik zonder trainen gemakkelijk. Maar vraag me niet om een 12 km te gaan rennen.. dan herken ik mezelf niet meer: waardeloos! Ik zal die wel uit lopen, maar ben dan wel helemaal stuk. Houthakken of een flink stuk grond afgraven met de hand doe ik dan weer wel zonder kreunen en steunen.

Rennen ('t is dan meer joggen) met een flinke rugzak lijkt me niet de meest voor de hand liggende optie. 't Gaat maar iets harder dan stevig doorstappen, hoge kans op blessures en het sloopt, al die kilo's die verticaal moeten bewegen. Die 'fastpackers' (renners die met overlevingsuitrusting lange afstanden rennen) nemen ook maar een paar kilo mee en geen rugzak met 10, 15 of 20 kilo.

Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nog nooit in mijn leven 'fatsoenlijk' heb kunnen rennen. 'k Heb het ritme of bouw er niet voor, geen idee waaraan het ligt, maar na twee kilometer ben ik wel dood. Wandelen, met max 7,5 km per uur (daar hou je sommige joggers mee bij) en soms gemiddelden van 6,5 km over twee uur, dan kan ik dan weer wel goed, m'n hele leven al. Duidelijk meer een diesel hier dan sprinter. Blaren heb ik ook nog nooit last van gehad, vreemd, want ik heb beste zachte hoefjes die altijd verpakt zitten in stevig schoeisel.

Echt lange afstanden doe ik echter zelden, 'k vind het gewoon saai worden na een uurtje of vier, vijf stappen, dan ben ik er wel weer klaar mee. De meeste dagen stap ik een uurtje, max twee.

Het a.s. Pieterpad uitje is een goede manier eens die rugzak erbij op te slingeren en te kijken of die recent aangeschafte blarenpleisters toch eens nodig gaan zijn.

Wandelen, met max 7,5 km per uur (daar hou je sommige joggers mee bij) en soms gemiddelden van 6,5 km over twee uur, dan kan ik dan weer wel goed, m'n hele leven al. Duidelijk meer een diesel hier dan sprinter. Blaren heb ik ook nog nooit last van gehad, vreemd, want ik heb beste zachte hoefjes die altijd verpakt zitten in stevig schoeisel.
.
mijn vaste wandeling is ongeveer 3 km en dat is een half uurtje gemakkelijk gedaan. Maar ik heb geen idee hoeveel langzamer ik ga lopen als de afstand langer is.
Ik denk dat , dat misschien wel eens een goede is om eens op te meten.

Aan een hardloopconditie heb je niet zoveel als je een hike met bepakking loopt in mijn ervaring. In het verleden meerdere malen met fervente hardlopers tochten gelopen, dan merk je toch dat je met hardlopen andere spieren traint als wanneer je met een rugzak wandelt.

Zelf doe ik al jaren niets aan sport, ik fiets 10km per dag op een normale fiets en doe gemiddeld dagelijks anderhalf uur lichamelijke arbeid/stretch oefeningen/balanstraining/meditatie (Ook wel moestuinieren genoemd) en dat is meer dan genoeg voor een basisconditie.

Vrouw, 55, 25 push up, no probleem, een aantal uren lopen met rugzak van 18 kg, okay. Buiten slapen ,prima. De wens on te vechten om totaal te vernietigen, daar doe de menopause wonder voor. Ik moet wel moeite doen om mijn spiermassa te behouden.

Vrouw, 55, 25 push up, no probleem, een aantal uren lopen met rugzak van 18 kg, okay. Buiten slapen ,prima. De wens on te vechten om totaal te vernietigen, daar doe de menopause wonder voor. Ik moet wel moeite doen om mijn spiermassa te behouden.

You are Dangerous .
Ga zo door .
The prepforce is with you .
Mijn mannopauze doet af en toe niet wat ik wil haha

Dus mijn vraag: wat doet de gemiddelde prepper aan zijn/haar conditie om bepakt met kogelwerendvest, BOB en gasmasker uit de handen van de "bad gays" te blijven ??
@Scratch Bad Gays?:eek: Haha, sorry, maar daar helpen vest, BOB en gasmasker echt niet tegen vrees ik.
Wat denk je van een stalen onderbroek? :D
Haha, en mijn conditie is dan wel ver beneden peil, maar zonder al die zaken die jij noemt op m'n lijf, ren ik je dan toch nog wel voorbij als zo'n gevaar zich ooit zou aandienen...;)

Kunnen rennen en conditie hebben zijn twee dingen. Als je in een SHTF situatie moet rennen, zit je waarschijnlijk al in de laatste acte. Rennen doe ik dus niet.

Ik loop/bagger hier dagelijks door de polder of geef het een sjieke naam wat je wil en dat vind ik persoonlijk op loop gebied de beste training en verwacht ook dat dat, mocht het nodig zijn voor situatie X het meest realistische is wat gebeuren zal, je zelf verplaatsen over niet gebaande paden.

Mijn conditie is prima, maar kan gerust nog een stuk beter.
Uit ervaring kan ik zeggen dat wanneer men veel 'gezeik' aan het hoofd heeft dit niet ten goede komt aan het prestatievermogen.
En nu was ik pas geleden goed ziek en 2 weken uit de running, je conditie gaat hard achteruit op zo'n moment.
Ik kwam de eerste week nog niet aan de helft van mijn gemiddelde dagelijkse loopafstand.

Verwacht dat de meeste hier ook hun conditie meten aan de hand van hun redelijk stressloze leven met goed eten ter beschikking.
Nu vraag ik mij af wat er van overblijft als er constant een dreiging dus onrust is en dat gecombineerd met weinig of minder goed eten en minder slaap.
Die 25kg backpacks zullen in rap tempo worden geannaliseerd en aangepast naar enkel 'echt' nodig om te overleven.

Wat ik weet inmiddels is dat functionele kracht vaak beter is dan kracht uit een sportschool. En idd Rataplan presteren onder stress is niet voor iedereen weggelegd. De selectie bij elite eenheden is ook streng. Bij het legion benoemen ze vaak le chat magre. Vriend van mij vertelde dat je daar heel vaak amper te eten krijgt, maar wel echt veel moet marsen en rennen en klimmen enz.
Zelf probeer ik zoveel mogelijk lichaamsgewicht training te doen. Dus pushups, pullups, chin ups en wil weer beginnen met heuvel sprinten.
Ben eind mei ook heel erg ziek geweest, zo ziek dat ik nog steeds niet de oude ben. Maar ga vandaag weer een poging wagen op de heuvel sprint.

Verder oefen ik natuurlijk silat oefeningen. en wil eigenlijk voor de conditie weer wat MMA of bjj gaan doen, alleen vrees de blessures die weer kunnen gaan opspelen.

Wat mij soms echt opvalt dat conditie en kracht echt activiteit gebonden is. Een voorbeeld uit de vechtsport.. een kickbokser heeft een mega conditie staand, maar op de grond worstelend niet. En een goede grappler die gaat kickboksen is ook snel buiten adem. Daarom is MMA ook competer voor conditie en kracht ook.

Wat ik erg nuttige training vind voor een prepper is: movement naturelle

Laatst bewerkt door een moderator:
Naarmate men ouder word ( al helemaal vanaf 45 plus ) moet men iets gaan toegeven !

Men is OUDER . Het lichaam is onderhevig aan veranderingen die niet persee positief hoeven te zijn . Vroeger toen ik JONG was is ver terug .
Bij alles moet nagedacht worden . Zo ook bij sporten .
Vooral verdedigingssporten waar regels vervangen zijn door adrenaline en monenthum agressum haha .
Men krijgt niet alleen eerder blessures! Ze houden ook veel langer aan . En soms zijn ze niet meer weg te krijgen en blijven tot ver in de andere helft van na de 50 actief .
En dat geld eigenlijk ook voor iedere ook andere vorm van Conditie training .
Ik daag mijzelf geregeld uit !
Althans mijn lichaam .
Maar na 1 nachtje slapen of bij verkeerde simpele normale beweging krijg ik verassing die minimaal 2 weken aanhoud .
En dan praat ik over de meestal onderschatte beleving " Lagerug pijn " .
Ook schouders pfff daar gaat het geregeld mis .

Edit

En knieën en aanhechtingspunten van spieren en pezen en en en alles wat ik vergeten ben .
Niet al het door mij hierboven genoemde heeft betrekking op mij !
Ik ken echter veel mensen die deze blessures oplopen in fitnesscentra met slechte begeleiding cq voorlichting .

Conditie....hhmmm, hoe maak je dat klaar? :fluit:

Conditie als in rennen is altijd al pet geweest (astma), heb als tiener 4x een coopertest moeten lopen. Eerste keer na, geen idee hoeveel meter, tegen de vlakten gegaan lichtje ging uit :cool: 2x door leerkracht aan de kant gezet voor het lichtje weer uit ging, laatste keer er maar bij gaan zitten voor het lichtje uit ging of leraar mij weer naar de kant trok.
Voor het rennen heb ik een paard :p Die gaat harder en vind het nog leuk ook. Ikke niet.

Nee, ik ben meer een klimmer en klauteraar en verstopper.

Na mijn ongeluk is het wel veel minder geworden, vertrouw mijn handen niet goed meer, kracht is ook afgenomen, al vinden mensen mij voor een vrouw nog steeds behoorlijk sterk.

Ik probeer soepel te blijven met yoga, pilates en tai chi chi kung. Doe ik om de dag en/of verspreid over de dag wat oefeningetjes. Sinds een half jaar kan ik weer stukje hardlopen :D (oké "maar" 100 á 200 meter per keer ongeveer 2 á 3x) 5 jaar niet kunnen doen zonder onvrijwillig de grond te knuffelen. Dankzij een orthomoleculair therapeut die er achter kwam dat ik flinke te korten had in vit. en min. Verder loop ik 2 á 3 x per dag een 5 km met de honden (3x vinden mijn pootjes/benen meer dan te veel :mad:) Fiets dagelijks 8 km. Mest 2x per week pony box uit = 4 kruiwagen per keer vol (160 l.) Dagelijks hooiruif vullen met 20 hooi. En dan nog 3/4 keer per week boodschappen doe lopend met rugtas. Die weegt soms 10 kg.
Al met al met chronische pijn en vermoeidheid doe ik best nog veel. :cool: Geen worden dat ik gemiddeld 10 uur per nacht slaap.

Terug
Bovenaan