het is al meer geschreven, maar conditie heb je in veel varianten,
ook ik ben niet iemand van het hardlopen, maar kan wel een hele dag fysiek zwaar werk doen, ook als dat werk is wat ik normaal niet doe. en ja, dan voel ik ook mijn lijf wel hoor. Ook lopen met een rugzak hou ik een tijd vol, al of niet door ruw terrein, asfalt is vervelender. Daarnaast zijn denk ik wilskracht en flexibiliteit zeker zo belangrijk. Ook geen sporter, maar kan in gestaag tempo soms meer verrichten dan een ander in hoog tempo, en dat gaat ook op voor kracht geen explosieve kracht, maar wel veel "trage" kracht, deels ook door het hele lichaam te gebruiken voor werk waar anderen alleen de armen of benen voor gebruiken.
20 jaar geleden op de middelbare school werd alles ook in bepaalde hokjes geperst, dus o.a. de beruchte coopertest. eigenwijs als ik was heb ik op een gegeven moment gezegd dat ik die dus niet ging rennen, maar in mijn stevige wandeltempo ging lopen op mijn kisten omdat ik wel wist dat ik niet moet rennen, maar wel een hele dag kan lopen. zo gezegd zo gedaan, geen vuiltje aan de lucht en had dat nog wel een paar uur volgehouden. helaas moest ik van de leraar echt gaan hardlopen, dus gympen aan en na de duur van die (12?) minuten was ik gesloopt, pijn in mijn poten, pijn in mijn rug, steken in mijn buik en buiten adem. het verschil in afgelegde afstand, 150 meter. Ik heb toen mijn docent bezworen dat ik hier nooit meer aan mee ging doen behalve op mijn manier (ook de jaren daarna alleen maar gewandeld). toen we echter op schoolkamp een hike gingen maken, was ik degene die voorop liep en verder wilde daar waar ook de docenten het toch wel wat ver vonden en liepen te piepen over de voetjes. de bewuste gymleraar zei toen dat hij me nu wel begreep tijdens die coopertest
zelfde probleem hadden we met de standaard gym activiteiten, was bij ons altijd voetbal, hockey of basketbal, iets wat me dus echt niet boeit en waar ik me dus ook niet voor in wilde zetten. dus altijd onvoldoende voor gym en inzet. tot het moment dat er (na een goed gesprek bij de rector) ineens iets meer variatie kwam en we ook andere dingen gingen doen, toen bleek ineens dat pietertje niet kon (wilde) voetballen/hockeyen/basketballen , maar wel kon honkballen en rugbyen en met de turn onderdelen en het sportklimmen pietertje ineens iedereen voorbij ging. toen snapte de docent ineens weer dat er meer is dan het standaard hokje :thumbsup: en ineens was ook gym ruim voldoende
sporten doe ik niet aan, maar ik loop, sjouw, fiets, hak, stapel, sleep etc etc
GreetZ
Pietertje78