Ziet er goed uit, voor dat geld kun je het nog eens proberen, heb zelf dit dingetje, mooi compact en snel maar mag voor het mooie nog wel even een veeg van een steentje hebben naar afloop
kost zo rond de 15 eu
Lijkt mooi maar ik vraag me af of elektrieke dingen echt handig zijn (gaan snel, dus ook snel verkeerd). Wel als je veel moet slijpen.
Overigens lijkt het ding op een bandschuurmachine of powervijl.
Wat denken jullie van zo iets :
Twee ali express links:
Een en
twee
Er bestaan ook
"meeneem" sets.
Die eerste is dé manier om je mes te slopen. Een dergelijke slijper neemt te veel materiaal weg en is niet instelbaar in hoek. Tuurlijk als 'last resort' kan het. Maar ik zou hem aan mij voorbij laten gaan.
De tweede is een variant op de Edge Pro. Ik hem een Ruixin Pro, het zelfde idee, maar met zuignap en kan lager slijpen (voor een scheermes bijvoorbeeld).
Dit apparaat is goud waard. Met een beetje oefenen worden je messen eng scherp. En dan bedoel ik echt een beetje!
Standaard gebruik ik de Ruixin Pro om mijn messen te slijpen.
Dat doe ik op de volgende manier:
- De wetstenen in water leggen om te verzadigen.
- De zijkanten van het mes afplakken met schilderstape (om eventuele krassen te voorkomen).
- De snede van het mes inkleuren met watervaste stift.
- Een vlak punt op de zijkant van het mes zoeken op op de tafel te leggen.
- Afhankelijk van de mate van botheid een grove of fijne steen op de Ruixin zetten.
- Stel de hoek globaal in (je weet meestal wat je ongeveer kan verwachten.
- Haal de steen losjes over de snede. Je kan zien of de hoek te groot of te klein is. Pas zo nodig aan.
- Slijp beide kanten van het mes (ongeveer even veel keer per kant).
- Werk jezelf door de verschillende stenen heen tot je op 1500 zit. (verder gaan mijn stenen niet)
In het veld heb je hier weinig aan. Daarvoor heb ik kleine handsteentjes van Fallkniven; de DC3 en de DC4. Deze stenen zijn droog te gebruiken. Mijn hand-slijp-skills zijn niet zo goed. Dus iemand anders kan daar beter over vertellen. Maar dit is wat ik doe:
- Leg de steen stabiel neer. Soms leg ik hem op mijn been. Mijn voorkeur gaat uit naar een boomstam of iets dergelijks, dan kan ik hem vast zetten.
- Zet de snede op de steen, wiebel deze heen en weer om de hoek te voelen.
- Hou deze hoek vast en duw het mes van voor naar achter over de steen terwijl je van scharnier naar punt van het mes beweegt.
- Zodra je een braam aan de snede voelt dan wissel je van kant.
- Als je klaar bent strop je het mes aan je broek of een kale tak.
Ik slijp zelden in het veld. Alleen als een mes te bot is om te gebruiken. Misschien moet ik hier nog maar eens mee oefenen.
@Wafels
Het is enkel jammer dat je van hetgeen hij zegt geen woord kan verstaan , althans ik niet
gr will
Goed nieuws! Ik versta alles! Ik begrijp alleen geen Russisch