Zo'n El Cheapo diamant slijp ding van de Lidl is perfect om je stenen te ontdoen van het laagje en eventueel af te vlakken. Een goedkope, grovere anders slijpsteen werkt ook, mits goed vlak.
Thanks voor de tip, dat ga ik zeker proberen. Mijn stenen zijn al lang niet vlak meer, en de meest ruwe moeten al haast vervangen worden.
De brengt me ook bij probleem 2:
Door dat de dikte tussen de slijpstenen wisselt wisselt ook de hoek! Heel iets, maar genoeg om last van te hebben.
Mijn stenen met de hoogste dichtheid (6000 en 10.000) zijn dikker waardoor ik vaak het hele vlak niet raak, en moet dan iets bijsellen.
Dit is puur "fingerspitzengefühl", en dit kan je met een stift niet controleren aangezien de stift meteen weg is, of je het het raakt of net niet raakt.
Het gaat namelijk echt om super minuscule kleine afstanden.
Heel constant alles voor elkaar hebben is de sleutel bij het super scherp slijpen heb ik gemerkt, en daar zit de moeilijkheid in,
en het keer op keer opnieuw inspannen waar ik echt tureluurs van word.
Maar goed, als ik die steken mooi recht en schoon kan houden met zo'n el-cheapo diamant blokje ga ik dat regelen.
Was die vraag voor mij bedoeld?
Geen idee, maar ik heb gisteren in de chat nog een link geplaatst naar een 6000 grith slijpsteen.
Zelf heb ik ook een 10.000 grith, maar die kan ik niet meer vinden.
Verschil is alleen dat jullie bij Ali bestellen, en ik op eBay.
Als je met eBay bekend bent werkt het echt super, ik werk er al jaren mee, vanaf mij 19e eigenlijk om precies te zijn.
Je zoekt veelal in het Engels, je fiegeliert eerst uit wat de goede zoektermen zijn, en gaat dan zoeken.
Zet de optie "wereldwijd" aan bij zoeken naar slijpstenen.
Ik heb
>>>hier<<< een link naar een 6000 grith slijpsteen.
Deze kost dus €9,03. Als iemand die wil, maar niet met eBay overweg kan, wil ik die wel bestellen.
Ik kan het direct bij je thuis laten afleveren, moet je mij even geld overmaken. Doe ik alleen voor mensen die ik vertrouw.
Niet iedereen hoeft mijn bankrekeningnummer te weten.
Oh naar wat zoeken heb ik
>>>hier<<< ook de 10.000 grith gevonden.
De truc is dus om te zoeken naar "10000 grith" i.p.v. "10.000 grith" (zonder punt er tussen). Zoeken zit 'm in de details.
Oh wacht, gaat maar tot 3000 grith bij de bestelopties, anyways wel goedkope reservestenen.
Ik heb
>>>hier<<< een link gevoden waar je wel de 10.000 grith voor €9,03 kunt bestellen (zie opties).
Dat steentje heb ik ook, en ik kan die niet zijn slijten, maar als die er over geweest is is je snede echt een spiegel, en je mes armharenafscheer scherp (mits goed gedaan).
Maar goed, over de Ruxin, of hoe heet het ding ben ik voor wat het kost best tevreden, maar toch ben ik vaak uren met een mes bezig.
Als je een beetje een groot mes hebt, en een scherpe snede er op zet haal je vaak veel metaal weg waardoor de steen snel verstopt,
ook gaat er gewoon veel tijd in zitten. Een zakmesje, of Mora Eldris (welke trouwens onmogelijk goed ingespannen kan worden) is snel gedaan.
Ik heb ook een wedsteen welke ik eens bij
>>>douwe's dump<<< heb gehaald. Ik weet niet eens precies welke grofheden de steen is.
Als ik gewoon een mes weer scherp weer hebben, dan gebruik ik die gewoon uit de vrije hand, en krijg dan ook het mes zo scherp dat
ik papier makkelijk door kan snijden, en armharen door wat drukken en een paar keer er overheen rossen ook een beetje kan afsnijden.
Dit is doorgaans echt dik voldoende om al je diningen bij het kamperen / survivelen, what ever te doen.
Sinds kort heb ik voor onderweg (met de trip naar Zweden in het achterhoofd) ook een
>>>Fälkniven DC4 steen<<<[bron: website Fälkniven].
[bron: website Fälkniven].
Ik heb deze getest, en om een mes scherp te maken die een beetje bot word is het een ideaal ding,
niet om helemaal een hoek er op te zetten, enz, maar gewoon om scherp te houden.
De diamant kant zie ik nog geen nut voor, misschien als ik niks anders heb en er een dikke knik in het mes zit van metaal/steen raken ofzo.