• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

@Richard434 , ik heb gehoord dat het met MDF nog beter gaat, maar ook dat heb ik niet liggen, en de bouwmarkt is hier dicht.
Maar goed, weet iemand waar je goede polijstpasta kan verkrijgen?
Ik heb namelijk maar een heel klein blokje, dat zou op zo'n schijf meteen op zijn.
 
@Niels, ipv die schroef en klem, kun je een magneet gebruiken om het mes op het ding te fixeren. Dit scheelt uiteraard een hoop gedoe: https://nl.aliexpress.com/item/1pc-...32475669946.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.9Os0ir

De DC4 heb ik ook. Diamantkant is leuk voor bijlen e.d. Als je die gebruikt op messen, slijt het steentje retesnel. Keramische kant is best mee te werken, uiteraard met de beperkingen van het formaat.

@Richard434 Met zoveel toeren flink uitkijken dat je het staal niet onthard. Ook krijg je altijd een soort hollow grind uiteraard en je kunt nooit de hoek constant houden.
 
@Richard434 , ik heb gehoord dat het met MDF nog beter gaat, maar ook dat heb ik niet liggen, en de bouwmarkt is hier dicht.
Maar goed, weet iemand waar je goede polijstpasta kan verkrijgen?
Ik heb namelijk maar een heel klein blokje, dat zou op zo'n schijf meteen op zijn.

Polijstpasta heb ik me hier rot naar gezocht, geen bouwmarkt die meer van die blokken verkoopt. Jaarlijks heeft echter de Lidl zo'n polijstsetje voor op de boormachine van Parkside en daar zitten twee flinke blokken polijstpasta bij in twee korrels voor maar vijf euro.
 
Dat in een bak water gooien en bevochtigen die ik ook.
Ik moet soms de stenen ook weer even ontdoen van het laagje.
Dat doe ik met een beitel ofzo...
Als ik klaar ben met slijpen druk ik twee stenen met naastliggende grofheid tegen elkaar aan. Dan slijp ik de stenen met elkaar.
Zo blijven ze vlak en worden ze schoon. Ik zou dat persoonlijk niet met een beitel doen.

Hoe onderscheid je slijpstenen die droog gehouden moeten worden ?
Of andersom: mogen alle slijpstenen nat gemaakt worden ?
Geen idee. Als ik de reviews lees: als de droog gehouden moeten worden laat de lijm los in water :thumbsup:
Ik dompel ze altijd onder in ieder geval. Als de stenen verzadigd zijn spoel ik de slurrie er makkelijker af tijdens het slijpen.

Is het werkelijk nodig de stenen schoon te maken? Het slijpsel dat de poriën vult werkt tevens als polijstlaag en bestaat uit ijzer en steen residu. Bij een wetsteen is het een goed idee niet steeds al het slijpsel weg te spoelen.
ik denk wel dat het noodzakelijk is om de stenen schoon te maken. Tijdens het slijpen helpt de slurrie inderdaad bij het slijpen, maar als het in de steen trekt wordt deze glad. Ik behaal zelf betere resultaten met 'schone stenen'.

Zo de Ruixin pro is binnen.
Eerste algemene beoordeling... Geen handleiding...
Ik mis een hoogte/hoek indicator...
Mes kan je klemmen en vastzetten middels vleugelmoer....
Waar ik ook aan zit te denken is een opberg dingus...
Als je belang hebt bij een handleiding wil ik die van mij wel scannen. Laat maar even weten. Misschien kan je op de site van EdgePro ook wel een handleiding downloaden. De apparaten zijn vrijwel identiek aan elkaar en de theorie is hetzelfde.
Bij die van mij staan er gekleurde streepjes op de hoogte instelling. Om messen te slijpen heb je overigens geen streepjes nodig, dan werkt je vanuit de bestaande hoek. Het is wel handig als je een nieuwe hoek op een mes wil zetten.

@J.J als je niet de hoek weet waaronder een mes geslepen is kun je de snede een kleur geven met een viltstift, daar waar je het weg slijt raakt de steen je snede en kun je eventueel de hoek aanpassen zodat alle stift wordt verwijderd.
Precies, zo doe ik het ook. Ik had eerst mijn bedenkingen hierover, maar het werkt perfect.
 
De Ruxin Pro III was al even binnen, maar nu ook de boorstoppertjes en neodynium magneet gearriveerd waren uit China kon ik aan de slag.

Ipv de klem gebruik ik dus een grote neodynium magneet om het mes op z'n plek te houden. Het boorstoppertje is om te voorkomen dat je het stangetje er helemaal uit trekt of voorbij de slijpsteen gaat. Enkele vleugelmoer heb ik vervangen door een gewone moer en op de onderzijde van alle stenen een stickertje aangebracht met de grofheid, want de letters slijten er natuurlijk bij het eerste gebruik af.

Dan nog het geheel op een houten krukje gemonteerd, of hij hierop blijft valt te bezien, om scharen te kunnen slijpen zou het smaller moeten.

IMG_2751.jpg

De kleinste hoek is nu 12,5 graden heb ik even nagemeten met een geodriehoek, dus die vleugelmoer op de verticale stang hoeft niet door een moer worden vervangen.

IMG_2752.jpg

Als eerste mes maar meteen m'n dure Sabatier genomen, die kon wel weer een beurtje gebruiken. Met een permanente stift de snede 'gekleurd' en zo de juiste hoek opgezocht, die van de snede die er al op zit. Met een Glassex spuitflesje met zeepsop de stenen bevochtigd en wat vettigheid aan de glijdende stang is wel aan te raden. Ik heb heel rustig en op m'n gemakje buiten in het (vage) zonnetje alle vier de slijpstenen gebruikt en het resultaat is geweldig! Super consistentie snede en het mes glijdt weer soepel door een velletje papier.

Aanmerkingen:
Dit systeempje is met wat kleine aanpassingen prima te gebruiken, levert goede resultaten op, maar al met al kan de hele constructie nog wel wat slimmer. Voor 18 euro echter moet een mens ook niet te veel klagen.

Aanpassingen:
Moer ipv vleugelmoer tussen de twee horizontale stangen, hier door kun je een iets langere slag maken en zit deze de vleugelmoer op de rugplaat niet in de weg.
Neodynium magneet van 60mm (6 euro) toegevoegd, je ziet hem goed zitten op de tweede foto.
Boorstoppertje (1,50 voor heel zakje vol) op de horizontale stang voorkomt er uit schieten en zo ga je nooit voorbij je slijpsteen.
Stickertje met plakband erover met de grofheid van de steen.

Aanpassing die nog moet gebeuren:
De verticale stang niet in het ijzer schroeven, maar achter het ijzer in het hout schroeven. Hierdoor kun je de volledige lengte van de slijpsteen gebruiken.

Ideeën voor deze aanpassingen heb ik van dit YouTube filmpje die ik al eerder in dit topic postte, maar hier nogmaals, hoeven jullie niet te zoeken.


Al met al best handig en niet duur, dit slijpsysteempje. Ik denk dat iedereen hiermee zonder al te veel moeite en kunsten zijn messen professioneel kan slijpen.
Ik ga er nog wat meer stenen bij bestellen.

- Het systeem zelf met vier stenen, 120, 320, 600 en 1500 op Aliexpress: https://nl.aliexpress.com/item/Ruix...chen-Sharpening-System-With/32806492322.html?
- De stenen voor dit systeem op Ebay: http://www.ebay.com/itm/150x20x5mm-...hash=item3f4f2c5066:m:mPDzizsgx-NxGOHFMl_C9Hw
- Neodynium magneet op Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/1pc...32475669946.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3GoeDI
- Boorstoppertjes op Aliexpress: https://www.aliexpress.com/item/8Pc...32489543365.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.3GoeDI

Stickertje, plakband en een passende moer had ik zelf nog liggen.
 
Bij een RVS mes heb je echter niets aan die magneet. Dus gooi de klem niet gelijk weg.
Dat zou je denken idd, omdat de beste soorten RVS niet magnetisch zijn. Echter voor messen worden hele andere soorten RVS gebruikt die veel harder zijn.

De RVS Mora Companion, kleeft prima en ook de Boker Plus Bushcraft van 440C staal plakt gewoon. Zo'n Sabatier koksmes is ook van een soort RVS (chroom molybdeen staal), geeft ook geen problemen met de magneet. :)
 
Ray, mooi verslag.

Die van mij staat nog in de bankschroef. ik ben er nog niet uit wat een handige plank is.

Op basis van hetzelfde filmpje heb ik ook identieke wijzigingen aangebracht:

Veertjes om de "klap"op te vangen:

Ruixin (2)_web.jpg

Andere knop voor de hoogte verstelling:
Ruixin (3)_web.jpg

En een ronde knop om vast te houden. Ik merkte nl. dat ik de hoge handgreep niet goed "stuurde" :

Ruixin (5)_web.jpg

Ik kan helaas geen links geven van de onderdelen omdat die uit een "rommeldoos" komen.
Je kan het niet zien maar ik heb (via ray) ook de magneet eronder zitten maar ben niet overtuigd van de klemkracht. Heel idee is een vaste hoek. Dat betekend dat je mes ook vast moet liggen. Mes op de foto blijft wel zitten maar daar houd het mee op.

Ik heb ook de stenen genummerd, met een dymotang, dit geeft meteen het voordeel dat je de steen kan omdraaien en zo de volle lengte kan benutten (je herkend voor- en achterkant).
Stoppertje zoek ik nog, dan werkt de 2e veer ook !
 

Bijlagen

  • Ruixin (2)_web.jpg
    Ruixin (2)_web.jpg
    38.1 KB · Weergaven: 2
  • Ruixin (3)_web.jpg
    Ruixin (3)_web.jpg
    39 KB · Weergaven: 2
@petroman , zo'n stoppertje kun je natuurlijk ook zelf even maken , het hoeft denk ik niet eens van staal te zijn ,
een blokje hout , kunststof of aluminium kan ook natuurlijk en als je daar een parker indraait waarvan je de punt wat
afgevlakt hebt kun je de stopper zeker ermee vastzetten . als je schroefdraad kunt tappen is het helemaal geen probleem
lijkt me of alshet vast mag blijven zitten een druppeltje seconden lijm doet wonderen
gr will
 
Ipv de klem gebruik ik dus een grote neodynium magneet om het mes op z'n plek te houden.
Bekijk bijlage 8200
Dat zou ik ten sterkste af raden het slijpsel blijft namelijk op de plaats kleven waar je aan het slijpen bent en schraap steeds weer over de snede van de mes.
Als je één maal een mes tegen een magneet houd blijft hij magnetisch en blijft het slijpsel het slijpen tegen werken, ook al slijp je het weer ergens anders op.
 
Laatst bewerkt:
Ray, mooi verslag.
Die van mij staat nog in de bankschroef. ik ben er nog niet uit wat een handige plank is.
Op basis van hetzelfde filmpje heb ik ook identieke wijzigingen aangebracht:
Veertjes om de "klap"op te vangen:
Bekijk bijlage 8205
Andere knop voor de hoogte verstelling:
Bekijk bijlage 8206
En een ronde knop om vast te houden. Ik merkte nl. dat ik de hoge handgreep niet goed "stuurde" :
Bekijk bijlage 8207
Ik kan helaas geen links geven van de onderdelen omdat die uit een "rommeldoos" komen.
Je kan het niet zien maar ik heb (via ray) ook de magneet eronder zitten maar ben niet overtuigd van de klemkracht. Heel idee is een vaste hoek. Dat betekend dat je mes ook vast moet liggen. Mes op de foto blijft wel zitten maar daar houd het mee op.

Ik heb ook de stenen genummerd, met een dymotang, dit geeft meteen het voordeel dat je de steen kan omdraaien en zo de volle lengte kan benutten (je herkend voor- en achterkant).
Stoppertje zoek ik nog, dan werkt de 2e veer ook !

Die magneet klemt het mes idd niet super vast, maar het is genoeg als je met beleid slijpt. Je hoeft toch nauwelijks druk uit te oefenen. Met de klem met vleugelmoer zou ik meer tijd bezig zijn het mes steeds te verzetten ipv met slijpen. Nu kun je vrij eenvoudig (wederom met beleid) de ronding richting de punt van het mes, haaks op de steen zetten.

Zo'n ronde knop als handvat lijkt me ook een goede verbetering, moet ik ook eens zoeken. :)

@J.J Je hebt theorie en praktijk. In de praktijk werkt het, kan ik je vertellen. ;)

Edit: Ronde houtenknop gevonden, gaatje in geboord en erop geschroefd. Tevens de verticale stang verplaatst. Iets verder naar achteren in het hout van de basis, net waar het metaal van de Ruxin ophoudt. Hierdoor kan ik nu de hele slijpsteen gebruiken, normaal is je 'slag' beperkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
Als je één maal een mes tegen een magneet houd blijft hij magnetisch.
Om het remagnent magnetisme op te heffen kun je met bijvoorbeeld de achterkant van het mes een ferme tik geven om een stalen blok.
De deeltjes in het staal schieten dan weer alle kanten op, en het remagnent magnetisme is weg, of nagenoeg weg.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Om het remagnent magnetisme op te heffen kun je met bijvoorbeeld de achterkant van het mes een ferme tik geven om een stalen blok.
De deeltjes in het staal schieten dan weer alle kanten op, en het remagnent magnetisme is weg, of nagenoeg weg.
Ja klop, dat wist ik,,,,, had daar niet aan gedacht, ha wat zijn jullie goed, en @Ray een verfijnde opmerking:rolleyes:
 
Hierdoor kan ik nu de hele slijpsteen gebruiken, normaal is je 'slag' beperkt.

Klopt de "van je af" slag maakt de steen niet helemaal gebruik van. Maar dat is niet veel.
Heb je nu nog wel genoeg stang over voor de andere slag ? Met stopper net genoeg denk ik.
 
Klopt de "van je af" slag maakt de steen niet helemaal gebruik van. Maar dat is niet veel.
Heb je nu nog wel genoeg stang over voor de andere slag ? Met stopper net genoeg denk ik.
Yep, met de verticale stang precies tegen de rand van de plaat (en met een moertje ipv vleugelmoer) past het precies. Alsof het er voor gemaakt is. :) 'k Zal wellicht morgen eens een fotootje schieten en uploaden van hoe hij nu is.
 
Ik heb sinds kort een Worksharp, Ken Onion edition met blade grinding attachement voor een mooie prijs kunnen kopen.

Nieuw best aan de prijs en de banden zijn ook niet goedkoop (zijn van een materiaal dat het metaal niet verbrand)

maar is dit is top materiaal. o

messen die ik met de hand niet scherp kreeg doorstaan nu de papier snij test met glans.

in minder dan 5 minuten een mooie convex met spiegelglans...





Ook scharen, beitels en m'n tomahawk heb ik door dit ding getrokken en is niet normaal hoe snel deze schrikwekkend scherp zijn.
 
Terug
Bovenaan