• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Wees voorzichtig met BBQ's en dergelijke.
Nooit binnen gebruiken, maar ook buiten is tijdens een crisis niet handig omdat het ongewenste aandacht kan trekken.

Ik heb deze 'gouwe ouwe' nog maar eens opgezocht :eek:

Britain Blackout 2013​

Are you prepared for a crisis?
If you are a prepper, pay attention to the family that preps in this. Start to think on ways you can avoid this prepper situation.
Communication is a huge issue for any catastrophe, start to talk with trusted family and friends on how you will communicate through any kind of disaster, maybe decide on a meeting place.

 
Laatst bewerkt:
Kaliumpermanganaat of Natriumbicarbonaat je kan best veel mee.
Natriumbicarbonaat komen we bij de warme bakker 500 gr voor €0,50

Kaliumpermanganaat kan het beste collectief worden in gekocht, dat is het voordeligst, zo'n actie is een keer gedaan op het oude forum.
 
Laatst bewerkt:
Dat is waar.
Mijns inziens maakt het wel degelijk uit voor welke soort crisis je prept omdat dat oa zal bepalen of je thuis kunt blijven of moet vertrekken en dús wat je nodig zult hebben, maar goed.
@Mayo , ik ben het vooral met jou eens waar het het thuisblijven of vertrekken betreft. Ik suggereerde in de eerste post ook al dat ieder zijn/haar insteek het beste even vermeldt.

Het probleem is wel, dat als je voor meerdere soorten crisissen specifiek wilt preppen, je dan gauw op meerdere benen blijft hinken. Hink, hink, hink...

Ik ben dan veel simpeler, en prep gewoon voor alles wat ik thuis kan doorstaan, en zorg ervoor dat ik 75% van die prepzooi ook verder van huis kan benutten, zo ongeveer😁 Maak het niet te gecompliceerd...
Qua voedsel:
ik vind het lastig om hier prijzen aan te hangen, want dat is helemaal afhankelijk van waar je kunt kopen en eventuele aanbiedingen.
Met €150 moet je een heel eind komen als start.
Dat denk ik ook, maar dan geen "franje".
Koop alleen dingen die je lekker vindt: 20 kg rijst is leuk, maar als je het niet lust schiet dat niet op.
Ik vind dat toch wel weer een beetje "franje" @Mayo . Nu ben ik juist op uithoudingsvermogen gericht. Bezit je eenmaal het hoogst essentiële dan mis je niets, maar zorg er wel voor dat je het ook niet snel verliest. Duurdere lekkere zooi is veel sneller "op" dan goedkoper basic spul waarvan je zelf iets lekkers kunt maken. Ik leef liever drie maanden op scheepskaak dan een maand op luxe belegde broodjes.
"Lust je iets niet maar houdt het wel beter in leven, vreet het dan maar" lijkt mij. Survival! Het is ook alleen om een tijdspanne door te komen, en doorbijten en uithoudingsvermogen horen daarbij. Even een dal door. Daarna komt sowieso weer het luxer leven op gang of het hemels vertoeven.😁 "Lekker" is dan van secundair belang, maar zo bedoel je het vast ook.
Zorg voor voldoende variatie en smaak: na een week alleen pasta ben je in staat om iemand de hersens in te slaan en dat is niet echt constructief.
Hmmm, pasta-agressie?😉 En als dat "energiek" gewoon eens nodig is? Na een week pasta sta je dan je mannetje tegenover een schurk wiens puddingbroodjes al lang op zijn.
Koop gebalanceerd: niet eerst alleen de rijst en pasta en na 3 maanden de saus en groenten: als die crisis eerder komt dan verwacht dan heb je een probleem.
Koop eerst voor 1 week of een aantal dagen en daarna voor de volgende week en dan die daarna.
Dat kan, maar grote stappen ineens maken snel minder kwetsbaar, als bruintje dat trekt. Ook heb je vaak lagere prijzen als je groter inkoopt. Ik zie minder de zin in van telkens een pak rijst voor drie dagen dan ineens een zak van 20 kg voor een maand. Die kost opgehaald €20. En koop je de week erna 20 kg bonen dan ben je al in balans.
Geleidelijker aan opbouwen is natuurlijk ook mooi, maar het duurt langer en kost "onder de streep" meer tijd en geld denk ik.
Begin met iets met koolhydraten (rijst, pasta, bonen, aardappelpuree), groenten in blik/pot die je daarbij kunt eten, iets met proteine (eieren, ham in blik, rookworst, knakworst, cornedbeef,etc) en vetten (boter/olie).[...]
Alles uit blik en/of gedroogd, mooi. Smakelijk, is het zo vast. Zelf richt ik het ook zo in, maar met prioriteit voor de bulk en "perfect op smaak brengen" dat mag van mij wel wat langer duren.
Kijk bij de groenten in blik/pot naar de calorieen: in doperwten zit bv veel meer dan in worteltjes!
Kijk altijd met een schuin oog naar de calorieën zou ik zeggen, als "grote lijn".
Heb je er de ruimte voor om het op te slaan tot je het nodig hebt en ben je niet van plan huis en haard te verlaten, investeer dan in een 10,5kg gasfles, een nieuwe aansluitslang en een (2e hands) gasstelletje: wij doen er in Frankrijk bijna een jaar mee! Kosten ca €80, afhankelijk van het gasstelletje
Dat is geen slecht idee.
Zelf, investeerde ik in een Coleman tweepits benzinefornuisje, en kan daar benzine, petroleum en (volgens mij/waarschijnlijk) ook diesel en alcohol in verstoken. Aan die brandstoffen is gemakkelijker te komen dan aan flessengas.
R.jpg
Ik zie veel nuttige zaken genoemd, mooi!
 
Kaliumpermanganaat of Natriumbicarbonaat je kan best veel mee.
Natriumbicarbonaat komen we bij de warme bakker 500 gr voor €0,50

Kaliumpermanganaat kan het beste collectief worden in gekocht, dat is het voordeligst, zo'n actie is een keer gedaan op het oude forum.
@JJ&A , zo is het. En wat meer ervan is nog mooier, ook gezien de bescheiden prijs. Ik bedoel dan Natriumbicarbonaat, citroenzuur (is samen ook bakpoeder) en Puro Oxi. Vitamine-C poeder is ook niet slecht.
Kaliumpermanganaat zeker ook niet want ontsmet prima, maar een kleine hoeveelheid volstaat m.i. en het blijft oppassen ermee (wondbehandeling, water ontsmetten). Haha, hmmm, bij een collectieve actie staat de ME misschien voor de deur want een "ongewone order" is het.😁 https://download.belastingdienst.nl/douane/docs/pecursoren_voor_verdovende_middelen_do9541z34fd.pdf
=================================

Aan allen: ik zie veel nuttigs genoemd en prima suggesties voor het bijstellen van mijn lijstjes, maar ik mis in dit draadje nog wel "ieders €300 en €500 lijstje"...

De gedachte is immers "dat we nog niets hebben" en wat dan wanneer aankopen en inslaan?
Voor beginnende preppers is het vast mooi om zich dan te kunnen spiegelen aan de aanpak van ieder van ons...
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Ik vind jullie theorie helemaal leuk en aardig. Maar van vandaag op morgen kan je niet voorbereid zijn op alles wat komen kan.
Een preppers voorraadje op slaan met 800€ en dat in een korte periode maakt je ( mijns inziens) nog geen prepper.
Ik doe er nu al 47 jaar over en ik heb ken weet nog lang niet alles wat ik eigenlijk zou moeten.
De mensen die mij persoonlijk kennen weten dat ik van ( bijna) alle preppers markten thuis ben.
Maar dat heeft ook 4/5 van mijn leven gekost om daar te staan. En vermoedelijk iets meer dan 800€
 
De insteek van dit topic is ook niet om van vandaag op morgen op alles voorbereid te zijn én in 10 weken tijd voor 50 jaar ervaring op te doen,
Iedereen moet ergens beginnen. En in ieder geval voor mij was het toen ik begon ook zo, dat ik graag snel met een beperkt budget zo slim mogelijk een lijst met voor de hand liggende dingen wilde afdekken. En dat je het later gaat verfijnen en door ervaringen en levenswijsheid tot andere keuzes komt later, staat daar los van. Ieder zijn situatie is ook anders. Maar daar is de rest van je leven en de rest van dit forum voor. Ik ben nu een aantal jaren bezig en ik vind het ook een boeiend topic. Heel leerzaam om uitgaand van een beperkt budget een zo groot mogelijk aantal zaken te regelen en te zien welke keuzes je daarin kunt maken. Ik zou niet weten waarom dat je geen prepper maakt. Moet je dan eerst een prepdiploma halen? 🤭
Als je de noodzaak ziet van het treffen van bepaalde voorbereidingen en je begint met daaraan te werken, dan ben je al een prepper. En daarna word je misschien steeds beter erin. Topics als deze kunnen daar zeer goed aan bijdragen denk ik, veel meer dan waar het de laatste tijd op het forum veel over ging, met onderwerpen die je ook prima op allerlei nieuwssites kunt volgen.
Ik vind het een nuttig en leuk topic en ik ga het met belangstelling volgen. En als ik tijd heb mijn eigen bijdrage leveren.
 
Laatst bewerkt:
Ik schreef al, mijn €300 lijstje (directe aanschaf) iets te moeten herzien.

Volgens mij heb ik daarvan nog €11 over, maar ik wil eigenlijk z.s.m. nog iets van:
- vlees in blik
- iets van een laadmogelijkheid voor de portofoons
- een wereldontvangertje
- en nog veel meer...

Binnen de latere €500 past er natuurlijk wel heel wat. Het rangschikken wordt dan meer een wat meteen (€300) en wat wanneer binnen 10 weken daarna (€500). Ook is dan te zien wat ik dan "from scratch" na 10 weken heb aan prepspullen. Ik stel voor dat iedereen via zo'n opsomming zijn/haar eigen lijstje voorstelt. In dit draadje passen dan ook heel goed tips voor "wat na die ijzeren voorraad nog inslaan" en leuke gedachtenwisseling natuurlijk.

Ik probeer e.e.a. even overzichtelijk op een rij te zetten, en dat volgt.
 
Laatst bewerkt:
En heb je al eens ongegaarde noedels gegeten?
Ik zie de praktijktest met veel belangstelling tegemoet.

Ja regelmatig eet ik noodles zonder ze te koken.
Mama instant noodles en die van yumyum.
Probeer t eens en laat maar weten wat jij er van vind.

https://www.bol.com/nl/nl/p/yum-yum...x-60-gram/9300000155895295/?s2a=#productTitle

Maak het je zo gemakkelijk mogelijk tijdens een shft, als alles kant en klaar kan eten scheelt dat gewoon tijd en uiteindelijk energie.



@RockyFlats, ik hou ook wel ban een biefstukje of twee, maar een frikandel of mexicano word ik ook blij van... vlees in blik is aardig aan de prijs in Nederland. Goede hoop op de duitsers diende conserve wat uitgebreider hebben, maar ook die zijn aardig in prijs gestegen. Zelfs de simpelste knakworsten zijn prijzig. Altetnatief: bruine bonen?
 
Laatst bewerkt:
Ja regelmatig eet ik noodles zonder ze te koken.
Mama instant noodles en die van yumyum.
Probeer t eens en laat maar weten wat jij er van vind.

https://www.bol.com/nl/nl/p/yum-yum...x-60-gram/9300000155895295/?s2a=#productTitle
@joepmeloen Ik ken dat soort noodles, en om even een opkikker te hebben met smaak is dat zeker niet slecht. Deze zijn ook goedkoop zie ik, maar bij mijn afweging om snel een zo solide mogelijke ijzeren voorraad bij elkaar te harken vind ik ze te duur. €9,28 voor die 1800 gram koolhydraten-met-een-smaakje verliest het tegen de 6874 gram pasta die ik voor hetzelfde geld kan kopen en met wat kruiden kan laten smaken.
Maak het je zo gemakkelijk mogelijk tijdens een shft, als alles kant en klaar kan eten scheelt dat gewoon tijd en uiteindelijk energie.
Energie scheelt het zeker, en niet zo'n klein beetje ook😁. Ken je die oude Duracell reclame nog, van die trommelende aapjes? Met dat van hierboven even ter vergelijk, trommelt dit aapje na 68 dagen nog terwijl anderen na 18 dagen met gemak ... stil staan door gebrek aan energie... Gemak komt dan toch duur te staan. Wel heb je een punt voor voeding op reis, maar in een thuissituatie is voedselbereiding m.i. doenlijk en geeft ook wat afleiding.
@RockyFlats, ik hou ook wel ban een biefstukje of twee, maar een frikandel of mexicano word ik ook blij van... vlees in blik is aardig aan de prijs in Nederland. Goede hoop op de duitsers diende conserve wat uitgebreider hebben, maar ook die zijn aardig in prijs gestegen. Zelfs de simpelste knakworsten zijn prijzig. Altetnatief: bruine bonen?
Inderdaad, dergelijke afwegingen worden belangrijk zodra de financiën beperkt zijn. Gezien @martin 's tips voor het Belgische Everyday, loont zich snel een ritje over de grens en zeker als er samen wordt ingekocht. In D vind ik de huidige €2,70 voor 400g Schmalzfleisch nog wel doenlijk. Een mix van dierlijke en plantaardige eiwitten en vetten is natuurlijk ook prima.
Mijn doel is, om de ijzeren voorraad z.s.m. binnen te slepen. Daarna is er tijd voor variatie.
"Peulvruchten. De klassieker onder de eiwitleveranciers: peulvruchten! Met 42 g eiwit per 100 g zijn lupine zaden de onbetwiste nummer 1. Maar ook rode linzen, berglinzen, gele linzen en witte bonen hebben met meer dan 20 g een hoog eiwitgehalte."

Oei😉, morgen weer vroeg op😝
 
Laatst bewerkt:
Dat wordt een korte nacht, maar toch mijn herziene lijstjes nog even met jullie gedeeld... Ik werk het nog verder uit.

Voor het €300 budget voor directe aanschaf:
2
x Filterwell waterfilter van Ali a 5,70 = €11,40
1 x eenvoudiger TDS/PH meter waterkwaliteit = €3,40
1 x chloorbleekloog zonder geur/smaakstof = €3,10
1 x Baofeng UV-82 portofoon met ass. = €25,60
1 x Baofeng programmeerkabel = €3,50
1 x benzinebrander = €32,70
1 x gasbus adapter voor benzinebrander = € 2,60
1 x jerrycan met 10 liter Euro 95 benzine = €25
1 x petroleum stormlamp = € 8,70
2 x 1 liter lampolie Action = € 6
1 x zak waxinelichtjes Action = €3,80
60 kg rijst (3 x 20 kg) rijst.nu code RANI 3H2B = €60
20 x 1 kg kristalsuiker = € 19
10 kg bruine bonen = €34
20 blikken 400g D Schmalzfleisch a 2,60 = €52
1 x 1kg curriepoeder van rijst.nu = € 6
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8

Totaal is dat €304,80 voor directe aankoop

Toelichtingen t.o.v. voorgaand: Ik heb hier en daar de hoeveelheden aangepast. Rijst nu 60 kg vanwege de actie 3 halen 2 betalen en spaghetti verplaatst naar later. Genoeg calorieen is nu even maatgevend en variatie kan iets later wel. De uitgebreider watermeter is naar latere aanschaf verplaatst en daarvoor een eenvoudiger opgenomen i.v.m. budget. Gasbusjes voor de brander zijn alleen een alternatief naast benzine en daarom naar later verplaatst. Gasbus-adapter wel behouden voor directe aanschaf i.v.m. levertijd. De extra UHF-portofoons mogen iets later. De UV-82 portofoon heeft FM radio dus een wereldontvangen kan iets later, maar wel redelijk vooraan.

Voor het €500 budget voor aanschaf binnen 10 weken, vooralsnog en wordt nog gevuld:

Er zijn onderstaand natuurlijk andere verdelingen te maken, rekening houdend met combineren van bestellingen bij dezelfde leverancier en dergelijke. Ik schuif daarin ook nog wel naarmate het zich vult.

Eerste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x Retekess V115 wereldontvanger = €21,80
16 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €21,60
2 x 1 kg keukenzout = € 1,50
1 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €1,39
Tweede week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
10 x 1 kg spliterwten = €22,50
1 x 5 kg rode bonen = € 17
1 x 5 kg rode linzen = € 14,50
Derde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
20 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €27
Vierde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
2 x Baofeng UHF portofoon BF-T20 = €25,60
Vijfde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x TDS/EC uitgebreider meter waterkwaliteit = €17,40
1 x Filterwell waterfilter met frisdrankfles-schroefdraad = €11,30
3 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €4,17
Zesde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x 1 kg vitamine-C poeder (nader te bepalen)
Zevende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
3 x butaangasbusjes Action a €1,70 = € 5,10
1 x rol 300 m Spectra HPPE vislijn van 80lbs (40 kg breuksterkte, voor veel zinvols bruikbaar) = €4,50
Achtste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
Negende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten

1 x mylar noodtent = €7,70
2 x mylar noodponcho = €6,20
4 x mylar nooddeken = €...
1 x Daicamping Dl30 multitool (2x mes, schaar, tang, schroevendraaier, blikopener e.d.) = €33,90
Tiende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
2 x 1 set opvouwbaar campingbestek = €5,10
1 x camping pannenset = €15,70
1 x molle systeem rugzak = € 24,40
2 x noodslaapzak = €5,60

<bovenstaand wordt nog verder gevuld>

Voor de duidelijkheid nog even: Deze onderverdeling van een (ietwat arbitrair) budget van €800 binnen 10 weken is bedoeld om het meest essentiële snel in huis te halen, er rekening mee houdend dat niet iedereen zo'n bedrag meteen kan ophoesten. Wie minder te besteden heeft die heeft voor €300 al veel zinvols. De periode van 10 weken is niet dwingend, en heeft geen andere reden dan "om de vaart erin te houden". Aankopen uitsmeren over een langere periode kan natuurlijk best, maar een SHTF (mocht er zoiets komen) houdt geen rekening met onze planningen.

Toevallig, valt het eind van de nu gekozen periode samen met de verhoging van de accijnzen op motorbrandstoffen per 1-1-2025 bedenk ik mij, en dat is toch wel weer een micro-rampje😉 Het mag dan "plezier van de kleine man zijn", maar wij hebben dan onze liters al in huis, en lachen!🎆😁🎉

Dit is de eenvoudiger TDS meter die ik bedoel voor directe aanschaf. Als het budget daarvoor iets ruimer is dan meteen de uitgebreider meter.
Screenshot_20241014-000932.png
Dit is de wereldontvanger die ik bedoel. Die kan ook MP3 afspelen en geluid opnemen op micro SD!
Screenshot_20241014-001239.png
 
Goede ideëen @Prepfarmer . Ik moet ook iets van energievoorziening opnemen in de €500 lijst. Het aardige van de insteek van dit draadje is natuurlijk, dat ieder gebruik kan maken van wat hij/zij al in huis heeft. Een zaklampje heeft iedereen wel in huis, maar nood-solar vast nog niet.

Ik heb natuurlijk al de zaken uit deze lijsten al (en meer), en jij wellicht ook. Van onze ervaringen kunnen starters profiteren, door niet onze fouten te hoeven maken en niet het overbodige in huis te halen. Snel het essentiële binnen harken! En daarna op het gemak verder.
 
Goede ideëen @Prepfarmer . Ik moet ook iets van energievoorziening opnemen in de €500 lijst. Het aardige van de insteek van dit draadje is natuurlijk, dat ieder gebruik kan maken van wat hij/zij al in huis heeft. Een zaklampje heeft iedereen wel in huis, maar nood-solar vast nog niet.

Ik heb natuurlijk al de zaken uit deze lijsten al (en meer), en jij wellicht ook. Van onze ervaringen kunnen starters profiteren, door niet onze fouten te hoeven maken en niet het overbodige in huis te halen. Snel het essentiële binnen harken! En daarna op het gemak verder.


Wellicht is het een idee om de kaarsen veilig te branden en voor maar €0.39.

https://www.ikea.com/nl/nl/p/finsmak-theelichthouder-helder-glas-00470982/

Of voor het gebruik buiten. (€4.39)

https://www.ikea.com/nl/nl/p/enrum-theelichthouder-binnen-buiten-wit-90526357/#content

Het warmhouden van jezelf is belangrijk. (€6.39)

https://www.decathlon.nl/p/handwarmers-x10/_/R-p-161196?mc=8373953&c=KLEURLOOS

Nooddeken (€0.80)

https://www.ehbo-centrum.nl/redding...N0KAtrbL9ug7RWhBXzwRkYn4O19NlCBMaAldXEALw_wcB


Simpel rugzakje om wat mee te nemen (€7.99)

https://www.decathlon.nl/p/wandelrugzak-nh-escape-100-17l-marineblauw/_/R-p-334382?mc=8789396&c=ROOD

Wellicht wat aanvullingen die een nieuwe blik werpen.
 
Laatst bewerkt:
Zinvols lees ik, bedankt @Prepfarmer . Ik zie mylar nooddekens en die gaan bij mij zeker in het €500 budget.
Evenals noodslaapzakken en een noodtent, maar ook een mini pannensetje. Hieronder alvast wat voorbeelden.
Screenshot_20241014-102018.png
Screenshot_20241014-102138.png
Screenshot_20241014-102304.png
Screenshot_20241014-102528.png

Voor mij is dat meer om er ook rekening mee te houden dat er op reis iets kan gebeuren (terwijl het mijn standaard insteek is "om liefst thuis te blijven bij SHTF onraad"). Het benzinebrandertje, de portofoons en wereldontvanger, de waterfilters en wat voorraad (pasta, suiker, koffie, thee) dat kan natuurlijk telkens even mee.

Ik heb daar een rugzakje voor zoals deze, die sterk genoeg is om mee rond te zeulen.en in de auto te plaatsen.
Screenshot_20241014-095811.png

Wie er sowieso van plan is om de wijde wereld in te trekken die zal andere prioriteiten hebben en andere keuzes maken. Voor 60 kg rijst heb je dan immers ook een kruiwagen nodig (even gekscherend)😉

Ik mis nog wel de €300 en €500 boodschappenlijstjes van al die andere insteken... Wie zich geroepen voelt die is welkom. Neem dan ook gerust delen over van een ander als dat past want het zwarte garen is immers al uitgevonden.

Uiteindelijk resteren er straks lijsten die elk op een specifieke insteek zijn toegesneden en geoptimaliseerd, stel ik mij zo voor. Mooi zou dat zijn!
 
Laatst bewerkt:
Rode bonen en rode linzen heb ik inmiddels alsnog in het overzicht (boven) toegevoegd, en nog wat ander spul. Daarvan wat plaatjes...

Screenshot_20241014-111004.png
Screenshot_20241014-110818.png
Screenshot_20241014-112843.png
De Daicamping Dl30 multitool is echt onmisbaar onderweg. De Dl1 is iets kleiner en is ook niet slecht.
Screenshot_20241014-115213.png
 
@Mayo , ik ben het vooral met jou eens waar het het thuisblijven of vertrekken betreft. Ik suggereerde in de eerste post ook al dat ieder zijn/haar insteek het beste even vermeldt.

Het probleem is wel, dat als je voor meerdere soorten crisissen specifiek wilt preppen, je dan gauw op meerdere benen blijft hinken. Hink, hink, hink...

Ik ben dan veel simpeler, en prep gewoon voor alles wat ik thuis kan doorstaan, en zorg ervoor dat ik 75% van die prepzooi ook verder van huis kan benutten, zo ongeveer😁 Maak het niet te gecompliceerd...

Dat denk ik ook, maar dan geen "franje".

Ik vind dat toch wel weer een beetje "franje" @Mayo . Nu ben ik juist op uithoudingsvermogen gericht. Bezit je eenmaal het hoogst essentiële dan mis je niets, maar zorg er wel voor dat je het ook niet snel verliest. Duurdere lekkere zooi is veel sneller "op" dan goedkoper basic spul waarvan je zelf iets lekkers kunt maken. Ik leef liever drie maanden op scheepskaak dan een maand op luxe belegde broodjes.
"Lust je iets niet maar houdt het wel beter in leven, vreet het dan maar" lijkt mij. Survival! Het is ook alleen om een tijdspanne door te komen, en doorbijten en uithoudingsvermogen horen daarbij. Even een dal door. Daarna komt sowieso weer het luxer leven op gang of het hemels vertoeven.😁 "Lekker" is dan van secundair belang, maar zo bedoel je het vast ook.

Hmmm, pasta-agressie?😉 En als dat "energiek" gewoon eens nodig is? Na een week pasta sta je dan je mannetje tegenover een schurk wiens puddingbroodjes al lang op zijn.

Dat kan, maar grote stappen ineens maken snel minder kwetsbaar, als bruintje dat trekt. Ook heb je vaak lagere prijzen als je groter inkoopt. Ik zie minder de zin in van telkens een pak rijst voor drie dagen dan ineens een zak van 20 kg voor een maand. Die kost opgehaald €20. En koop je de week erna 20 kg bonen dan ben je al in balans.
Geleidelijker aan opbouwen is natuurlijk ook mooi, maar het duurt langer en kost "onder de streep" meer tijd en geld denk ik.

Alles uit blik en/of gedroogd, mooi. Smakelijk, is het zo vast. Zelf richt ik het ook zo in, maar met prioriteit voor de bulk en "perfect op smaak brengen" dat mag van mij wel wat langer duren.

Kijk altijd met een schuin oog naar de calorieën zou ik zeggen, als "grote lijn".

Dat is geen slecht idee.
Zelf, investeerde ik in een Coleman tweepits benzinefornuisje, en kan daar benzine, petroleum en (volgens mij/waarschijnlijk) ook diesel en alcohol in verstoken. Aan die brandstoffen is gemakkelijker te komen dan aan flessengas.

Ik zie veel nuttige zaken genoemd, mooi!

Ik heb het gebaseerd op mijn eigen situatie: als er iets gebeurt waar ik in Nederland niet op voorbereid ben dan ga ik naar Frankrijk :)
Vaststellen wat voor soort crisis het is is voor mij dus van belang.

Vwb de variatie in je voedsel houden en alleen kopen wat je lekker vind: ik heb eens een ruime maand van alleen mn voorraad geleefd.
Ik kan je vertellen: als je iets niet lekker vind dan eet je het niet en dat gaat ten koste van je energie en je humeur.
Juist tijdens een crisis is het belangrijk op krachten en scherp te blijven.
Eenvoudiger is dus gewoon van het begin af aan dingen te kopen die je wél lekker vind, dan heb je dat probleem niet.
Nú heb je nog de keuze: maak daar gebruik van!
 
Ik heb het gebaseerd op mijn eigen situatie: als er iets gebeurt waar ik in Nederland niet op voorbereid ben dan ga ik naar Frankrijk :)
Vaststellen wat voor soort crisis het is is voor mij dus van belang.
Dan is het met jou net als bij mij. We weten op voorhand niet wat zich aandient, dus zullen we "universeel" aan de gang moeten. Allroundpreppen!

Thuis "de eventuele ontberingen doorstaan" heeft vast ook jouw voorkeut, en op pad gaan alleen als een ramp daartoe dwingt?
Ik houd deels daarmee rekening, en meer kunnen wij niet doen.
Vwb de variatie in je voedsel houden en alleen kopen wat je lekker vind: ik heb eens een ruime maand van alleen mn voorraad geleefd.
Ik kan je vertellen: als je iets niet lekker vind dan eet je het niet en dat gaat ten koste van je energie en je humeur.
Ik heb het probleem, veel gerechten lekker te vinden. Natuurlijk heb ik voorkeuren maar telkens hetzelfde (erg lekkere) eten gaat ook vervelen. Voor mij zijn er alleen nuances, van erg lekker via matig lekker naar "wel apart, die smaak". Echt smerig eten kan ik mij eigenlijk niet herinneren. Het bord leeg eten was thuis het devies, en dan leer je andere gerechten ook waarderen. In vredestijd hanteer ik wel een ban op alles wat van insekten is gemaakt, jakkes!
Juist tijdens een crisis is het belangrijk op krachten en scherp te blijven.
Eenvoudiger is dus gewoon van het begin af aan dingen te kopen die je wél lekker vind, dan heb je dat probleem niet.
Nú heb je nog de keuze: maak daar gebruik van!
Dat ben ik met jou eens, voor zover het lekkere niet enorm ten kosten gaat van "mijn uithoudingsvermogen". Gelukkig bestaat er veel lekkers met plenty koolhydraten. Daarvan, ben ik wel een bewijs!😁
 
Laatst bewerkt:
Wat je koopt aan voorraad is nogal persoonlijk inderdaad. Allergie is ook iets om rekening mee te houden, naast genoeg calorien en voedingsstoffen.
En nog een aantekening, voor shtf situaties wil je liever binnen 1-3 dagen op verpakkingen dan alles in 1 grote ook al is dat laatste goedkoper. Laat iets vallen en je bent alles kwijt, "vervuil" het met een vieze lepel oid en je hebt een probleem, veel moet gekoeld bewaard worden na openen. Net als bij gewoon zuinig inkopen is het opletten welke verpakking werkelijk voordelig is voor jouw situatie.

Aanvulling : Die plantaardige ghee? Exit. haal de echte, tenzij je allergisch bent voor botervet ben je echt beter af met een aandeel dierlijk vet (en eiwit trouwens ook) in je dieet. En eiwit ook zo iets, plantaardig ivm opname lichaam heb je 2-4x zoveel nodig als vanuit dierlijke bron. Combi zal je mogelijk op uitkomen, puur plantaardig heb je ook meer calorien dan vanuit dierlijk en dat heeft zo zijn nadelen om verschillende redenen incl. ruimte, want meer massa en gewicht. Dieet samenstellen is niet zozeer ingewikkeld, maar je hebt wel wat basiskennis nodig. Uitgaan van standaard verhaal over X + Y = compleet eiwit heeft zo zijn valkuilen.
Grofweg 2 energiebronnen : koolhydraten of vet. Eiwit is geen energiebron, maar bouwstenen voor allerlei functies als spieren. Vet is nodig voor opname sommige vitamines A, D, E, K (of ezelsbruggetje : KADE), en hersenen zijn zo'n 60% vetweefsel (dierlijk vet trouwens).
Over hoe nodig koolhydraten zijn voor het functioneren van een menselijk lichaam zijn de meningen verdeeld. Insuline zou de suikerhuishouding er als extra bij doen en nogal eens overbelast raken door onze grote toegang tot koolhydraat(rijk) voedsel met diabetes 2 tot gevolg.
Echter zijn granen makkelijk te vervoeren en op te slaan voor lange tijd. Maakt ze handig als noodvoorraad bij rampen en je kan er ook mooi een leger op laten marcheren. Verbrand je meteen die suikers zodat ze minder ellende geven. Diabetespatienten weten ook dat ze minder moeten spuiten als ze die dag actiever zijn. Weet dus ook wat je wanneer eet op de dag. Suikerdip maakt slaperig, kan werken als slaapmiddel, maar niet als je op wacht staat.
 
Terug
Bovenaan