marzman
Diehard Prepper
terwijl @RockyFlats hier heel netjes uiteen zet welke producten er te halen zijn onder een bepaald budget.
wil ik toch mijn gedachten laten gaan over het beginnen met preppen.
ik begin altijd met de regel van 2 (let wel dit is bij benadering).
2 minuten zonder zuurstof
2 uur zonder beschutting
2 dagen zonder drinken
2 weken zonder hygiene
2 maanden zonder eten
plus de 2 zonder directe gevolgen informatie en verveling
begin met preppen met dit lijstje zou ik zeggen.
je kan wel voor 6 maanden eten hebben maar zonder beschutting ben je dood voor je honger krijgt.
dus ik begin bij zuurstof, hier kan ik met een klein budget weinig maar gelukkig is zuurstof overal en gratis in de meeste gevallen.
wel kan ik denken aan bijvoorbeeld een doosje met 25 mondkapjes om te beginnen.
dan gaan we naar beschutting, hier kan je bijvoorbeeld denken aan een bouw zeil om een drogen plek te maken.
ook kan je een kapotte ruit hiermee tijdelijk dicht maken. ook een deken/ slaapzak om onder te kruipen.
dan verder naar drinken. hier pak ik de regel 2 liter per persoon per dag om te drinken! dus afwassen, eten bereiden, tandenpoetsen en schoonmaken vallen hier niet onder. dus ik zeg 3 tot 4 liter per persoon per dag. nu kan ik kijken hoeveel ik persoonlijk kan en wil opslaan. ook kan een water filter uitkomst bieden wanneer de voorraad niet voldoende is
dan hygiene. denk aan vuilniszakken, vochtige doekjes, handmatige tandenborstel, wc papier, zeep enzovoort.
door naar eten.
hier is heel veel mogelijk en ook heel persoonlijk.
maar ik denk bijvoorbeeld aan rijst/ pasta, groente in blik of pot en pasta saus.
voor informatie zie ik op denk vooruit een nood radio
voor verveling heb ik een flinke boekenkast en een stapel puzelboekjes
we zijn nu op een punt dat we in ieder geval niet direct dood gaan aan gebrek.
daarna gaan we verder hier op bouwen.
ik denk aan mijn in koud/ lau water gewelde pasta en zou wel een gas stelletje willen om dat op te warmen
ik denk als ik in de nacht daar de wc moet kan ik het wel schoon maken maar niet zien. een zaklamp of kaarsen zouden uitkomst bieden.
ook heb ik door mijn geklungel in het donker een flinke snee opgelopen dus een ehbo set is handig.
zo kan je blijven denken en blijven uitbreiden maar je bent voor onder de 100 euro officieel begonnen met preppen
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht
Ik zou ook kijken wat je al hebt. Mondmaskers heb ik nog van de Corona, ook van die medische met filters, die lagen toen gewoon in de Action, Beschutting kan ik wel naar iemand anders, we hebben een tentje en een project waarvan ik niet weet of we dat nog afmaken. Drinken is niet zo duur, 5 liter water kost iets meer dan een euro. We hebben daar een aantal flessen van gekocht na de berichten over die poepbacterie (is niet hier, maar daardoor wel getriggerd dat zoiets toch ook hier kan gebeuren). Hygiene moest ik even zoeken wat je bedoelde maar dat zijn ook allemaal dingen die we normaal al hebben. Eten: we kopen rijst in zakken van 20 KG, dus hebben we ook, en dan nog wat in de voorraadkast en vriezer zit.
Als je kampeert heb je vaak ook al backup kookspullen, en een los kacheltje hebben de meeste mensen ook wel vanwege de energiecrisis die we gehad hebben. Extra kosten voor preppen? Tot nu toe alleen het water.