• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

terwijl @RockyFlats hier heel netjes uiteen zet welke producten er te halen zijn onder een bepaald budget.

wil ik toch mijn gedachten laten gaan over het beginnen met preppen.

ik begin altijd met de regel van 2 (let wel dit is bij benadering).

2 minuten zonder zuurstof
2 uur zonder beschutting
2 dagen zonder drinken
2 weken zonder hygiene
2 maanden zonder eten
plus de 2 zonder directe gevolgen informatie en verveling


begin met preppen met dit lijstje zou ik zeggen.
je kan wel voor 6 maanden eten hebben maar zonder beschutting ben je dood voor je honger krijgt.

dus ik begin bij zuurstof, hier kan ik met een klein budget weinig maar gelukkig is zuurstof overal en gratis in de meeste gevallen.
wel kan ik denken aan bijvoorbeeld een doosje met 25 mondkapjes om te beginnen.

dan gaan we naar beschutting, hier kan je bijvoorbeeld denken aan een bouw zeil om een drogen plek te maken.
ook kan je een kapotte ruit hiermee tijdelijk dicht maken. ook een deken/ slaapzak om onder te kruipen.

dan verder naar drinken. hier pak ik de regel 2 liter per persoon per dag om te drinken! dus afwassen, eten bereiden, tandenpoetsen en schoonmaken vallen hier niet onder. dus ik zeg 3 tot 4 liter per persoon per dag. nu kan ik kijken hoeveel ik persoonlijk kan en wil opslaan. ook kan een water filter uitkomst bieden wanneer de voorraad niet voldoende is

dan hygiene. denk aan vuilniszakken, vochtige doekjes, handmatige tandenborstel, wc papier, zeep enzovoort.

door naar eten.
hier is heel veel mogelijk en ook heel persoonlijk.
maar ik denk bijvoorbeeld aan rijst/ pasta, groente in blik of pot en pasta saus.

voor informatie zie ik op denk vooruit een nood radio
voor verveling heb ik een flinke boekenkast en een stapel puzelboekjes


we zijn nu op een punt dat we in ieder geval niet direct dood gaan aan gebrek.


daarna gaan we verder hier op bouwen.

ik denk aan mijn in koud/ lau water gewelde pasta en zou wel een gas stelletje willen om dat op te warmen
ik denk als ik in de nacht daar de wc moet kan ik het wel schoon maken maar niet zien. een zaklamp of kaarsen zouden uitkomst bieden.
ook heb ik door mijn geklungel in het donker een flinke snee opgelopen dus een ehbo set is handig.

zo kan je blijven denken en blijven uitbreiden maar je bent voor onder de 100 euro officieel begonnen met preppen



:SC:

Dat is ook het eerste waar ik aan dacht :)

Ik zou ook kijken wat je al hebt. Mondmaskers heb ik nog van de Corona, ook van die medische met filters, die lagen toen gewoon in de Action, Beschutting kan ik wel naar iemand anders, we hebben een tentje en een project waarvan ik niet weet of we dat nog afmaken. Drinken is niet zo duur, 5 liter water kost iets meer dan een euro. We hebben daar een aantal flessen van gekocht na de berichten over die poepbacterie (is niet hier, maar daardoor wel getriggerd dat zoiets toch ook hier kan gebeuren). Hygiene moest ik even zoeken wat je bedoelde maar dat zijn ook allemaal dingen die we normaal al hebben. Eten: we kopen rijst in zakken van 20 KG, dus hebben we ook, en dan nog wat in de voorraadkast en vriezer zit.

Als je kampeert heb je vaak ook al backup kookspullen, en een los kacheltje hebben de meeste mensen ook wel vanwege de energiecrisis die we gehad hebben. Extra kosten voor preppen? Tot nu toe alleen het water.
 
Dat is ook het eerste waar ik aan dacht :)
@marzman en @JJbushcraft , ik merk het, jullie spannen tegen mij samen!😉

Eerst kijken naar wat je hebt is natuurlijk wijs, inderdaad. Als ik mijn inkooplijstjes had opgesteld op basis van wat ik zelf al heb, dan hadden ze als volgt geluid:

Directe aanschaf:
- een hand-dynamo'tje (al besteld)
Aanschaf binnen 10 weken:
-

Misschien had ik duidelijker moeten aangeven, dat de bedoeling van dit draadje is, om zo compleet mogelijke lijstjes op te stellen waarmee iemand die nog niets prepwaardigs heeft meteen aan de slag kan, en daarmee het meest essentiële in huis haalt. Geef de prioriteit aan en globaal de bedragen, en dan kunnen starters snel iets voor elkaar boksen.👍

Of de tijd dringt dat weet niemand, maar ik zie nu een boel oranje lampjes en speel liever op safe. Had ik nog niets in huis, dan zou ik mijn lijstjes volgen en (bij voldoende €€) geen 10 weken wachten.

Jullie noemen veel zinvols en daarmee kan ieder ook zijn/haar eigen insteek wellicht bijstellen. Maar, denk ook aan een starter voor wie veel nog onbekend is. Die heeft in mijn optiek nu niet meer de tijd die de meesten van ons al in het nadenken hebben gestoken...
Ik zou ook kijken wat je al hebt. Mondmaskers heb ik nog van de Corona, ook van die medische met filters, die lagen toen gewoon in de Action, Beschutting kan ik wel naar iemand anders, we hebben een tentje en een project waarvan ik niet weet of we dat nog afmaken.
Zeer zinvol is dat inventariseren. Een starter doet dat natuurlijk ook, en kan die zaken van de lijstjes strepen en andere zaken eerder aanschaffen.
Drinken is niet zo duur, 5 liter water kost iets meer dan een euro. We hebben daar een aantal flessen van gekocht na de berichten over die poepbacterie (is niet hier, maar daardoor wel getriggerd dat zoiets toch ook hier kan gebeuren). Hygiene moest ik even zoeken wat je bedoelde maar dat zijn ook allemaal dingen die we normaal al hebben. Eten: we kopen rijst in zakken van 20 KG, dus hebben we ook, en dan nog wat in de voorraadkast en vriezer zit.
Groot inkopen is vaak voordeliger, mooi. Maar hoeveel zakken van 20 kg vind je dan voldoende? Hoeveel waarvan, vinden wij essentiëel, dat is ook belangrijke houvast...

Als jij ook lijstjes zou kunnen maken, naar jouw eigen inzicht en situatie, dan is dat vast mooi voor mensen die dezelfde insteek willen!?
 
Ik bedenk mij dat informatie enorm belangrijk is. Dat schoot gisteren door mij heen en ik wilde in een post nog micro SD kaartjes noemen, maar @JJ&A was wellicht al aan zijn post begonnen en het forum lag plat😉

Tegelijk was dat wel weer een wake-up-call want de informatie van het forum was niet te bereiken. Van @martin hoorde ik dat het wellicht een DDOS aanval is geweest die een hele internetserver plat legde, en dat dan toch wel zo'n 20 uren lang. Hetzelfde kan ons met het gehele internet en de elektriciteitsvoorziening overkomen, en wellicht langer.

Zorg er dus voor, om belangrijke informatie al in huis te hebben. Boeken en e-books, en wellicht zelfs Wikipedia als download op een laptop. Denk ook aan een handdynamo voor tante Truus natuurlijk.

Ik heb meer dan 32 Gb aan naslagwerken op micro-SD. Over EHBO, medische raadgevers, zaden, tuinieren, waterzuivering, zendfrequenties, antennes, je kunt het zo gek niet bedenken. Ik heb het in de smartphone staan en dus altijd op zak en leesbaar.

Er van uitgaand, dat iedereen wel een smartphone, laptop, tablet of (als super-prepattribuut) een e-reader zal hebben, volsta ik om een micro-SD kaartje in de lijsten op te nemen, met de aanbeveling om die z.s.m. met zinvols te vullen. Een memory-stick en een extra kaartje (backup) is daarnaast natuurlijk niet slecht.
Screenshot_20241019-174302.png
 
To mijn verrassing vond ik een recent interview met Dick Berts op Youtube. Nu is Dick m.i. iemand die niets aan het toeval over laat, en sommigen vinden zijn kijk op de situatie misschien te ver gaan.

Ik vind zijn redeneren echter steek houden, en zou het best met hem kunnen vinden in dat opzicht. Het interview is helaas tamelijk langdraaaaadig maar een paar belangrijke punten roert Dick erin aan. Waaronder het advies van de minister "om een paar dagen" zelfvoorzienend te zijn, dat ook naar zijn mening zeer sterk tekort schiet. Ik hoor erin ook zijn pleit om voedselvoorraden serieus te nemen omdat ons land niet in staat is om voldoende voeding te produceren bij een serieuze SHTF.

Dick's insteek ligt behoorlijk in lijn met wat ik met mijn lijsten in dit draadje hanteer denk ik, en vandaar graag even gemeld.😉

Een kans om Dick weer even te zien en horen:
 
2 Dingen die mij te binnen schieten na bijlezen van dit draadje :
1. kook met je voorraad. Je wil er niet achterkomen dat wat je voor nood hebt staan jouw niet smaakt of je gewoon geen idee hebt wat er van te maken (met misschien 10 minuten kooktijd zeker). Zorgt ook gelijk voor de rotatie er van en dat het bekend eten is als de wereld op zijn kop staat.
2. pijnstillers, paracetamol voor "gewone" pijn en ibuprofen (NSAID) voor de ontstekingsremmende werking. Weet dus welke je kiest voor welke soort pijn en heb beide in huis (allergie uitgezonderd natuurlijk, dus lees ook de bijsluiter).
 
Laatst bewerkt:
2 Dingen die mij te binnen schieten na bijlezen van dit draadje :
1. kook met je voorraad. Je wil er niet achterkomen dat wat je voor nood hebt staan jouw niet smaakt of je gewoon geen idee hebt wat er van te maken (met misschien 10 minuten kooktijd zeker). Zorgt ook gelijk voor de rotatie er van en dat het bekend eten is als de wereld op zijn kop staat.
@drent , in principe moet ik jou gelijk geven.
Maar wat mijn kookkunst aangaat, de grootte van mijn voorraad en vanuit praktische overwegingen, toch ook weer niet. In mijn specifieke situatie, bedoel ik.

Nu wil ik niet opscheppen, maar ik heb beduidend meer aan lang houdbaar voedsel op voorraad dan "wie er een pakje rijst en pasta op het schap zet om 72 uren door te komen". Conservering daarvan kost wat moeite maar is doenlijk. Stel je dan bijvoorbeeld een kunststof 60 liter tonnetje voor met daarin 30 kg rijst, 10 kg suiker, 1 kg zout en 15 kg bonen en een fikse zuurstofabsorber, hermetisch gesloten en koel opgeslagen. Dat is zo in staat om gedurende tientallen jaren goed te blijven. Een telkermale openen en sluiten om te rouleren doet dan meer kwaad dan goed.

Naast zo'n lang houdbare voorraad heb ik nog wel voeding in huis voor dagelijks gebruik, en dat gaat FIFO. Maar meer dan een paar pakken rijst en pasta, en een paar kg meel en suiker e.d., is dat niet.

Ik sla alleen voeding in dat "smaakt", samen met het nodige dat smaak geeft en het toebereiden van een rijst of pasta gerecht is toch geen rakettechnogie. Ik twijfel er eigenlijk niet aan dat die voeding mij in mindere tijden een volle buik zal geven. Zelfs smaken zal het dan wel denk ik, hoewel ik dat in strikte zin onbelangrijk vind. In echte nood, mag het zelfs naar karton smaken😉

De knasperige roadkill-rat ernaast op het bord, levert dan wel de overheersende smaak. En anders de volgende een dagje langer afhangen😁
2. pijnstillers, paracetamol voor "gewone" pijn en ibuprofen (NSAID) voor de ontstekingsremmende werking. Weet dus welke je kiest voor welke soort pijn en heb beide in huis (allergie uitgezonderd natuurlijk, dus lees ook de bijsluiter).
Wij hebben dat in huis, maar Ibuprofen zet ik er op het lijstje nog wel bij voor de volledigheid. Voor wie doorgaans alleen cocaïne in het medicijnkastje heeft, je weet het maar nooit heden ten dage😉 Paracetamol is ook (ontstekingstemmend naschrift: nee dat is het niet. Bedankt @drent, voor de correctie) koortsverlagend, maar helpt het ene eens onvoldoende dan is er het andere.

Wat ik mij nog wel afvraag, is hoe ieders idee is over "voldoende" voeding op voorraad. Ik tendeer naar maanden, maar daarover zullen de meningen wel verschillen.
 
Lange termijn voorraad ergens wegsteken is een ding, maar dan wel in kleine verpakkingen. En dat je rijst daar in hebt naast de rijst die in je gewoon kook je mee voorraad staat is ook logisch. Echter ten eerste is dit draadje voor beginners en wat moois achterin de kast zetten voor het geval dat is een voor ons beruchte valkuil, evenals niet roteren van je voorraad of weten hoe je dingen goed opslaat of wat er mee te doen.

Paracetamol is geen ontstekingsremmer, die werking staat ook niet in de bijsluiter. NSAID staat voor non steroidal anti-inflamatory drug, daar valt ibuprofen wel onder, maar paracetamol niet.

Idee qua hoeveel voorraad begint bij mij bij 1 maand, die 3 dagen van de overheid zijn leuk als het een lokaal probleem is en je in de grootste getroffen stad of dorp woont. Ergens buitenaf ben je wegens logistiek en aantal mensen om te helpen laatst/later op de lijst, dus zelfs bij een lokaal iets kan het al snel langer duren dan die 3 dagen. Dan begin je al optimistisch naar een week voor je zelf (en je dieren) zorgen te kijken, en dan is een maand (want iets met vaak die week is werkdagen wel weekeind niet, etc.) al snel logisch. Die week rekt nl makkelijk op naar 10 dagen (ivm weekeind, lange afstanden etc.).
 
Een kans om Dick weer even te zien en horen:

Ik heb zelfs een 2e kans om Dick weer te zien.
Dit is de "verborgen" link naar het 2e filmpje met de praktijk tips.



2. pijnstillers, paracetamol voor "gewone" pijn en ibuprofen (NSAID) voor de ontstekingsremmende werking.

Vergeet Diclofenac niet.
Blijft ook net als die ander 2 vrijwel onbeperkt houdbaar.
 
Lange termijn voorraad ergens wegsteken is een ding, maar dan wel in kleine verpakkingen. En dat je rijst daar in hebt naast de rijst die in je gewoon kook je mee voorraad staat is ook logisch.
Kleine verpakkingen zijn m.i. onnodig zodra een voorraad flink wordt aangesproken @drent . Een zak van 20 kg is snel op als er verder niet veel anders meer is.

Wel zie ik een voordeel van kleinere verpakkingen als bederf een risico is. Is een grotere hoeveelheid echter droog, koel en zuurstofarm solide verpakt opgeslagen, dan vreet een muis zo gauw geen verpakking aan.
Echter ten eerste is dit draadje voor beginners en wat moois achterin de kast zetten voor het geval dat is een voor ons beruchte valkuil, evenals niet roteren van je voorraad of weten hoe je dingen goed opslaat of wat er mee te doen.
@drent , ik zie een geheel andere valkuil, en dat is een mogelijk schromelijk onderschatten door velen, van de mogelijke duur van een crisis en het belang van een ruime voorraad, en een overschatten van de tijd die ons daarvoor nog rest...
Met "tien pakken rijst rouleren", redt men het niet als het even tegen zit, is in ieder geval mijn gevoel.

Dat geldt dan voor een beginner evengoed als voor ons, en wel per direct, er van uitgaand dat een SHTF niet te voorspellen valt. Misschien duurt het nog tien jaren, maar het kan ook morgen zijn. Waarom dan onnodig lang extra risico lopen?

Je spreekt over een valkuil, maar ik zie die eigenlijk niet?
Paracetamol is geen ontstekingsremmer, die werking staat ook niet in de bijsluiter. NSAID staat voor non steroidal anti-inflamatory drug, daar valt ibuprofen wel onder, maar paracetamol niet.
Bedankt, ik heb dat gecorrigeerd. Ik werd onjuist geïnformeerd😁
Idee qua hoeveel voorraad begint bij mij bij 1 maand, die 3 dagen van de overheid zijn leuk als het een lokaal probleem is en je in de grootste getroffen stad of dorp woont. Ergens buitenaf ben je wegens logistiek en aantal mensen om te helpen laatst/later op de lijst, dus zelfs bij een lokaal iets kan het al snel langer duren dan die 3 dagen. Dan begin je al optimistisch naar een week voor je zelf (en je dieren) zorgen te kijken, en dan is een maand (want iets met vaak die week is werkdagen wel weekeind niet, etc.) al snel logisch. Die week rekt nl makkelijk op naar 10 dagen (ivm weekeind, lange afstanden etc.).
Mooi @drent , dat klinkt mij heel wat beter in de oren dan wat de overheid ons raadt. Ik stop zelf niet bij 1 maand, maar ga ook weer niet erg veel verder.

Ik denk ook maar zo, dat 20 kg aan rijst of suiker ons nu relatief weinig kost, maar in een crisissituatie onbetaalbaar wordt. Het is nu een beetje als "goud tegen de zilverprijs in de uitverkoop".
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelfs een 2e kans om Dick weer te zien.
Dit is de "verborgen" link naar het 2e filmpje met de praktijk tips.


Bedankt @martin , dat filmpje zag ik aanvankelijk over het hoofd, en was wel het interessantste.

Ik vond de multifuel brander die Dick liet zien mooi maar die is prijziger dan mijn keuze denk ik. Rijst noemde hij vooral als noodvoeding, en daarmee zit ik dus ook niet slecht in mijn lijst. Wat ik wel miste dat is iets van solar. De radio die hij liet zien bevatte een handgenerator maar in hoeverre daar ook een zaklamp en powerbank mee kan worden opgeladen? De powerbank vond ik wel weer prima, maar losse 18650's in powerbanks is m.i. flexibeler, en zeker met 18650 in een zaklamp.

Ik vraag mij wel af in hoeverre DAB+ nu echt belangrijk wordt, ook omdat de belangrijkste zenders nog op FM uitzenden. Pas in 2035 lijkt FM te verdwijnen, dus zo'n FM noodradio kan nog wel even mee. https://www.rijksoverheid.nl/actuee...andelijke-commerciele-radiostations-van-start
En, hebben we het ongeluk om een SHTF mee te maken in de tussentijd, zou DAB+ dan niet eerder sneuvelen dan het analoge FM? In een berenvel in de grot, horen we eerder iets analoogs denk ik.

Dick had het niet over een portofoon, terwijl dat m.i. juist zeer belangrijk kan zijn om contact te houden met mensen in de omgeving. Hulp vragen en elkaar waarschuwen bij onraad, is al snel van levensbelang. De benzine aansteker en vuursteentjes neem ik op in de lijst.

Van de kringloop is een petroleumstel, olielamp, fondue brander, oliekacheltje en hand (koffie) molen zeker niet slecht. Maar ook de Action of Xenos e.d. hebben wel zinvols te koop. Wat toiletpapier betreft, vraag ik mij af of die grote rollen garage tissue niet mooier zijn. Compacter, en qua gewicht wellicht meer papier voor hetzelfde geld, en als S echt HTB dan komt het formaat vast van pas😁

Hygiëne is een belangrijk punt stelde Dick terecht. De Puro Oxi die ik noemde is m.i. onmisbaar, en zeep en iso-propylalcohol (70% oplossing is prima voor huid- en wondontsmetting). De Dettol die hij noemde overweeg ik nog, als eventueel extra.

Wat zaad op voorraad nemen, en dan zeker de boerenkool die Dick noemde, neem ik nog in de lijst op. Omdat het tamelijk specifiek is. Wij hebben hier zelf nog wel wat zaad maar dat is overwegend bloemzaad vrees ik, en om nu al op niveau "tulpenbollensalade" in te steken dat is ook weer zoiets...
Vergeet Diclofenac niet.
Blijft ook net als die ander 2 vrijwel onbeperkt houdbaar.
Bedankt, die zet ik er ook nog bij.
 
Laatst bewerkt:
Wat hygiëne betreft, neem ik Puro Oxi op.
Het beste 5 kg want dan kan je ook wat en het gaat best lang mee. Kosten: €23. Fantastisch spul. Je kunt er van alles mee schoonmaken en ontsmetten en glazen, flessen en weckpotten behoeven niet te worden uitgespoeld. Het enige dat er achter blijft is een zeer zwakke soda oplossing zodra de zuurstof zijn werk heeft gedaan. In de horeca spoelt men de glazen ermee.
Screenshot_20241020-020743.png
Screenshot_20241020-020816.png
Voor ontsmetting en reiniging neem ik ook 3 liter bio ethanol op. Het is alcohol en "gedenatureerd" smaakt het slecht maar dat is geen probleem omdat we vast nog wel jenever of whisky hebben.
Kosten: €8,50 en voor die prijs kan het nog branden ook😉
Screenshot_20241020-020245.png
Voor wondontsmetting zou ik iso-propylalcohol nemen (dan 70% met 30% water verdunnen). Het is niet drinkbaar maar wel een zuivere alcohol en voor desinfectie en schoonmaak goed, en brandt desnoods ook. Kijk of je een 5 liter jerrycan met iemand kunt delen. Voor 2,5 liter neem ik dan even €20 op.
Screenshot_20241020-015731.png
Zeep, daar moet ik nog even naar kijken.

Bij de Action zie ik een schoonmaakmiddel "fabulosa bicarb allesreiniger" op basis van natriumbicarbonaat, maar dat kunnen wij m.i. beter zelf maken.

Gewoon, door natriumbicarbonaat (zuiveringszout) in poedervorm te kopen en daarvan een beetje in water op te lossen. Gemengd met citroenzuur is het bakpoeder, je kunt er de tanden mee poetsen, een bad in nemen en het is voor veel meer toepassingen geschikt, lees er eens over door op het internet.

Ik neem 25 kg = €16,20 op voor uitwendig gebruik. Ik ga er van uit, dat dit product overal zo'n beetje hetzelfde kost en afgehaald kan worden.
Het lijkt een grote hoeveelheid maar van veraf valt dat mee, en er is met dit goedkope spul dan ook nog goed te ruilen want het is zijn gewicht in zilver waard.

Terzijde: zelf zou ik dit ook best in bakpoeder durven gebruiken denk ik, als uit navraag de onbedenkelijkheid blijkt. Dat het wordt verkocht als ingrediënt voor veevoer, wil eerder zeggen dat we zuinig zijn op ons vee dan dat we er in een SHTF van zouden doodvallen, is mijn stellige verwachting😉
Screenshot_20241020-024153.png
En nog 1 kg extra zuiver voor o.a. bakpoeder = €4,20 om de minder dapperen te plezieren.
Voor die prijs zal het ook in de winkel te koop zijn vermoed ik.
Screenshot_20241020-024457.png
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Dan nog citroenzuur. Ik neem daarvan 1 kg op = €13. Als gelijke delen met natriumbicarbonaat gemengd, heb je genoeg bakpoeder om dwars door drie SHTF's heen zelfs zaagselbrood nog te laten rijzen. Maar ook hier kan je veel mee. Een klein beetje in een glas water geeft al wat smaak. Citroenzuur is een zwak organisch zuur. Het komt in citrusvruchten voor en is een natuurlijk conserveermiddel en antioxidant. Wordt ook gebruikt om een zure smaak aan voedsel te geven. Ook voor kalkaanslag, algen en roest.
Screenshot_20241020-031149.png
 
Zeer zinvol is dat inventariseren. Een starter doet dat natuurlijk ook, en kan die zaken van de lijstjes strepen en andere zaken eerder aanschaffen.

Groot inkopen is vaak voordeliger, mooi. Maar hoeveel zakken van 20 kg vind je dan voldoende? Hoeveel waarvan, vinden wij essentiëel, dat is ook belangrijke houvast...

Als jij ook lijstjes zou kunnen maken, naar jouw eigen inzicht en situatie, dan is dat vast mooi voor mensen die dezelfde insteek willen!?
2? Dan heb je minimaal 20 en gemiddeld 30 KG. Het zit bij ons in de zak in een pedaalemmer die speciaal daarvoor gekocht is. Voordeel is dat je dan geen grote zak hebt waar stof in kan vallen, nadeel dat er rotzooi op de rijst lag als we visite hadden gehad omdat die een pedaalemmer zochten. Dus de pedaalemmer is verplaatst naar naast de vriezer om een hoek dat hij niet meteen gezien wordt als mensen de keuken in stappen.

Ik had het doel van het topic wel begrepen, maar ik denk dat sommige mensen al veel in huis hebben zonder bewust te preppen. En sommige mensen hebben niks en moeten elke dag boodschappen halen. Ik ben waarschijnlijk meer iemand die prept dan een prepper. Ik heb wel spullen en backups voor vanalles, maar vaak om andere redenen. Ik heb wel een zakmes, maar dat is omdat die maar 5 euro koste en in die interessante bakken van de Lidl lag, ik heb een waterfilter, maar dat is omdat ik een duur koffieapparaat heb, ik heb een reserve kookstelletje maar dat is voor fondue, ik heb veel rijst maar die eten we elke dag, ik heb twee fietsen maar een is om op het station te zetten, water koken kan op gas en op stroom, twee computers, twee telefoons, twee bankrekeningen, twee petroleumkacheltjes, een voorraadje petroleum vanwege verwachting van prijsstijging als het kouder wordt etc.

Het enige dat ik bewust heb geprept voor noodgevallen is denk ik wat cash geld en een paperclip in het hoesje van mijn telefoon en water dat in de logeerkamer ligt.
 
Laatst bewerkt:
2? Dan heb je minimaal 20 en gemiddeld 30 KG.
👍
Het zit bij ons in de zak in een pedaalemmer die speciaal daarvoor gekocht is. Voordeel is dat je dan geen grote zak hebt waar stof in kan vallen, nadeel dat er rotzooi op de rijst lag als we visite hadden gehad omdat die een pedaalemmer zochten.
Dat is goed voor een rijsttafel met verrassingen @marzman 😁 "never a dull moment after the SHTF!"
Dus de pedaalemmer is verplaatst naar naast de vriezer om een hoek dat hij niet meteen gezien wordt als mensen de keuken in stappen.
Er blijft dan nog wel die wasbak ernaast die een slechtziende voor een bidet kan houden, met handig, zo'n afvalbak voor hygiënespul!😁 Sorry, je vond een goede oplossing en mijn foute humor ging ermee op de loop...😉
Ik had het doel van het topic wel begrepen, maar ik denk dat sommige mensen al veel in huis hebben zonder bewust te preppen. En sommige mensen hebben niks en moeten elke dag boodschappen halen. Ik ben waarschijnlijk meer iemand die prept dan een prepper. Ik heb wel spullen en backups voor vanalles, maar vaak om andere redenen. Ik heb wel een zakmes, maar dat is omdat die maar 5 euro koste en in die interessante bakken van de Lidl lag, ik heb een waterfilter, maar dat is omdat ik een duur koffieapparaat heb, ik heb een reserve kookstelletje maar dat is voor fondue, ik heb veel rijst maar die eten we elke dag, ik heb twee fietsen maar een is om op het station te zetten, water koken kan op gas en op stroom, twee computers, twee telefoons, twee bankrekeningen, twee petroleumkacheltjes, een voorraadje petroleum vanwege verwachting van prijsstijging als het kouder wordt etc.
Zo vergaat het de meesten van ons denk ik. Van alles is er wel iets in huis. De waarde van de lijstjes is er vooral voor diegenen die nog "niets" hebben of die toch nog zaken missen maar zich dat niet beseften. Maar, ook geven ze in idee van wat een ander aan hoeveelheden noodzakelijk vindt, en navelstaren is natuurlijk nooit weg.

Toch vraag ik mij af in hoeverre wij de eigenlijke voorraad wel goed in kunnen schatten als "alles zo zijn gangetje gaat". Ongemerkt, teer je dan ook weleens in op iets dat vervolgens plotseling op is. Is er dan een SHTF dan is het wel een echte.

Met een "ijzeren voorraad", apart van het grijpspul voor het dagelijkse, is er dat risico niet. Zoals inderdaad jouw 20 kg die niet in de hygiëne-emmer zit.
Ik pleit toch sterk voor inventariseren en een strakke voorraadplanning, of zo'n ijzeren voorraad. Ook omdat ik soms liever lui ben dan moe, vind ik het laatste aantrekkelijk en rustgevend. Je staat dan prima gesteld, en kunt het vervolgens "vergeten" (in de goede zin).

Ook is er dan automatisch het moment om kritisch naar de eigen voorraad te kijken. We denken dan veel in huis te hebben, maar is dat eigenlijk wel genoeg?
Op een rij zetten van het essentiële helpt enorm, en dat is ook een nut van mijn lijstjes.
Het enige dat ik bewust heb geprept voor noodgevallen is denk ik wat cash geld en een paperclip in het hoesje van mijn telefoon en water dat in de logeerkamer ligt.
Dat komt goed uit want ik heb nog wel natriumbicarbonaat te koop voor jou, en cash kan ik wel gebruiken.😉

@marzman , kijk eens kritisch naar mijn lijstjes en naar wat je nog mocht missen. Kom je redelijk comfortabel een maand of twee, drie door met wat je in huis hebt, ook bij onverhoopte tegenslag (ziekte o.i.d.)?

Ik besef dat mijn idee van wat noodzakelijk kan blijken misschien overdreven is of juist tekort schiet...
Hoe dan ook, de veilige kant opzoeken kan nu nog... even misschien...

Mensen, wat zou ik graag horen wat bijvoorbeeld Dick Berts van de lijstjes vindt. En van jullie ook natuurlijk. Waar kunnen die nog worden verbeterd?
 
Misschien handig om iets van een informatie voorziening op de lijst te zetten: boeken over eerstehulp, knopen leggen, land kaarten met diverse informatie, overzicht van je groepenkast (stopcontacten / schakelaars)
Digitaal in de vorm van een oude smartphone / handheld met ebooks of iets dergelijks of zelf printen als je daar de mogelijkheid voor hebt.
 
Misschien handig om iets van een informatie voorziening op de lijst te zetten: boeken over eerstehulp, knopen leggen, land kaarten met diverse informatie, overzicht van je groepenkast (stopcontacten / schakelaars)
Digitaal in de vorm van een oude smartphone / handheld met ebooks of iets dergelijks of zelf printen als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Precies, daarop doelde ik ook met de "micro-SD kaartjes" als "kapstok met uitleg" @joepmeloen . Je bedoelt waarschijnlijk ook een lijst met boeken? Ik vermoed dat daar ergens wel een draadje voor bestaat, maar in de uiteindelijke lijst kan ik natuurlijk wel onderwerpen noemen waaraan kan worden gedacht.

Ik heb zelf vooral veel digitale boeken in het Engels. Verspreiding door face-to-face een micro SD te kopiëren, op een SC of zo, is wel het mooist.
Maar, mocht je iets specifieks zoeken en is Engels geen probleem stuur dan een PM en dan wil ik wel kijken wat ik kan doen. Datzelfde geldt ook voor andere oude rotten natuurlijk.😉

Waarom heb ik zoveel in het Engels? Omdat er daarvan veel meer in omloop is dan in ons taaltje, en er ook eerder specifieke zaken te vinden zijn.
 
Diclo is/was enkel op recept HA en zorg voor maagbeschermers (ik moest er mee stoppen wegens maagklachten destijds). Spul is een stapje sterker dan de ibu.

Beste @drent bij maagzuur is Natriumbicarbonaat het beste middel het werd vroeger ook verstrekt door de huisartsen, maar ze maken geen winst op het product mijn vrouw is er ook nog steeds aanhankelijk vanwege een zeer ernstige Barrett, ze kan door de zuur vrijwel niets meer eten en drinken, de natriumbicarbonaat wat als enige nog wat verlichting geeft.
En het is ook nog eens goed voor de PH van je lichaam.

Wij betalen €0,50 voor een pond bij de warme bakker.

Dus doe wat wijs is.
 
Terug
Bovenaan