• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Wees voorzichtig met BBQ's en dergelijke.
Nooit binnen gebruiken, maar ook buiten is tijdens een crisis niet handig omdat het ongewenste aandacht kan trekken.

Ik heb deze 'gouwe ouwe' nog maar eens opgezocht :eek:

Britain Blackout 2013​

Are you prepared for a crisis?
If you are a prepper, pay attention to the family that preps in this. Start to think on ways you can avoid this prepper situation.
Communication is a huge issue for any catastrophe, start to talk with trusted family and friends on how you will communicate through any kind of disaster, maybe decide on a meeting place.



@Mayo , van de chaos in Londen heb ik indertijd wel beelden gezien maar dit filmpje is inderdaad indfringend. Het kan zomaar flink mis gaan, bij een langdurige stroomstoring bijvoorbeeld.

Nu vermoed ik dat er in Nederland minder echte armoede en ellende is, waardoor zoiets hier milder zou verlopen. Zou het nog lang duren voordat de voorzieningen zich hier op eenzelfde laag peil bevinden, denk ik dan? Ik heb daar zo mijn twijfels.

Reden genoeg om nu die"ijzeren voorraad" in orde te brengen...
Nu geld uit de oude sok halen dus, of even wachten tot we het gratis bij elkaar kunnen plunderen natuurlijk?
Haha, voor wie het laatste kiest, straks wellicht nog een kort lijstje met een zaklamp, breekijzer, snijbestendige handschoenen en grote tassen?!😁
 
  • Haha
Waarderingen: Mayo
Laatst bewerkt:
Laat ik voorop stellen dat een beperkt budget in mijn ogen geen €300 ineens en dan €50 wekelijks 10 weken lang is. Dat is namelijk in de eerste maand €450 en de maand daar na ook weer €200.
In de periode dat mijn inkomen een stukje kleiner was mocht ik blij zijn als ik aan het einde van de maand nog geld over had.
Dus €200 per maand over vind ik een substantieel bedrag. Ik zou eerder denken aan €50 per maand over, als je geluk hebt en er geen onvoorziene kosten bijkomen.

Uitgaande van het scenario dat je normaal gesproken precies rond kan komen met de huur (of hypotheek )en overige kosten en dus nauwelijks financiële reserves kan opbouwen, maar ook geen schulden hebt, dus eigenlijk quitte draait maar nu eens een meevaller hebt gehad ( een vage onbekende oudtante is overleden en na verdeling van de erfenis krijg je zomaar €300) waardoor je ineens €300 over hebt die je vrij kan besteden zou ik dit aan de volgende zaken willen uitgeven (hier bij er vanuit gaande dat in huis de "basis" zaken aanwezig zijn als keuken inventaris, bedden met toebehoren voor het huishouden, een koel/vries kombinatie, wasmachine en droogrekken, basis hygiëne producten etc.etc.)

Als beginnend prepper zou ik me in eerste instantie richten op bug in met als alternatief vluchten naar...... Met als vervoer een (kleine) auto, de fiets of te voet. Door dat ik beginnend prepper ben is mijn focus mijn gezin en huis, en een periode van in elk geval de eerste 72 uur die ik uit de denk vooruit campagne ken , liefst een week of langer. Ook wil ik er rekening mee houden dat ik eventuele tegenvallers kan opvangen, voorraad moet dus groeien, maar wel meegaan in het dagelijks voedings ritme. Dus geen lang houdbaar nood voedsel wat we nooit eten, maar de gewone boodschappen met een beetje extra uit aanbiedingen en een goed systeem hanteren waarbij houdbaarheid in de gaten gehouden wordt (o.a. first in first out etc.)
Daarnaast zal ik bij gerenommeerde Nederlandse webwinkels bestellen want ik kan de kwaliteit van buitenlandse sites en producten moeilijker inschatten. Ook levertijden kunnen enorm schelen. Daarnaast weet je niet zeker of er ineens nog een hoop invoer kosten bijkomen.

Naast de basis in huis zou ik kiezen voor:

Een waterfilter, Sawyer mini rond de €40/50 https://www.prepz.nl/nl/sawyer-mini...etracker&utm_medium=affiliate&utm_name=407923
Naast het filteren wil ik het ook koken. Dit is nog steeds niet 100% " waterdicht" maar om te testen moet ik daar eerst op studeren.

Een kooktoestel met diverse voorraad brandstof, budget ook weer €40/50 waarmee ik kan koken op gas zoals ik gewend ben (wel even kijken of die binnen gebruikt kan worden met een raampje open ) waarschijnlijk zo iets

https://www.bol.com/nl/nl/p/eurocat...h=vFMces0lDCbzEAuUzlZDdA.2_36.42.ProductImage

Daarnaast zaken als zaklampen (hoofdlampjes) op batterijen (AA zijn overal te vinden) en batterijen, eventueel een zonnepaneel powerbank om de telefoon op te laden , paar tuin zonnelampjes, opladen in het raamkozijn.
Rollen ducttape, zakjes tie wraps, bolletjes touw, afdek plastic voor schilderen ( met ducttape maak je zo een voorzet raam in het kozijn als het koud is) waxinelichtjes lucifers en aanstekers, setje handgereedschap.
Gewoon van de action allemaal
Budget weer €50

en een noodradio , met zonnepaneel, powerbank functie,handslinger etc.,( liefst ook compatibel met AA batterijen. )
Weer €50 budget
https://noodspullen.nl/products/noo...29saApvEDCgS4ADRUnre_P6g9sZaR_JYaAgXREALw_wcB

De overige €100 zou opgaan aan de extra boodschappen waarbij ik langzaam aan van de dagelijkse dingen een voorraad wil opbouwen zodat we er minimaal een week mee vooruit kunnen, zonder de deur uit te hoeven.

En mochten we toch moeten, dan wil ik deze ook nog hebben van mijn omgeving
https://www.landschapreisboekwinkel...LHWFSpdapJuTgOCJ5mLfQGidWaT9KmO4aAvGxEALw_wcB

Goed genoeg om de weg te vinden in Nederland en zeer sterk

EDIT: en een aantal bouwemmers voor het spoelen van het toilet of als gebruik als toilet (met vuilniszakken)

Alle overige €50 over momenten (wekelijks/maandelijks/of nog minder vaak) gaat een deel naar voorraad, en een deel naar de spaarpot om in nood ook cash in huis te hebben .
Daarnaast zal er met de spullen geoefend moeten worden en zal er dus af en toe wat vervangen moeten worden.

En als er dan eens financiële ruimte is kunnen we altijd een upgrade van wat items doen.

GreetZ,
Pjotr78
 
.
Aanvulling : Die plantaardige ghee? Exit. haal de echte, tenzij je allergisch bent voor botervet ben je echt beter af met een aandeel dierlijk vet (en eiwit trouwens ook) in je dieet. En eiwit ook zo iets, plantaardig ivm opname lichaam heb je 2-4x zoveel nodig als vanuit dierlijke bron.
Dat denk ik ook @drent . Het blijft echter wel een voortdurende afweging tussen dure en betaalbaarder levensmiddelen. Ik heb de prijs indertijd vergeleken en botervet was aanzienlijk duurder dan plantaardig. De prijsverhouding tussen boter en margarine zal ook daar spelen.

Ik heb toch even gekeken, en zie €7,99 voor 1kg plantaardig en €19,99 voor 800 g botervet. Botervet is dus meer dan driemaal zo duur.
Screenshot_20241015-001542.png
Screenshot_20241015-001613.png
Dan heb ik veel liever 3 blikken plantaardig vet dan 1 blik botervet, maar nadrukkelijk wel van die 400g blikken Schmalzfleisch uit D erbij.

Bedankt voor jouw raad. Zoals je terecht aangeeft is het de kunst om te combineren en om de vraat enigszins gebalanceerd naar binnen te schuiven. Koolhydraten, proteïnen en plantaardig en dierlijke vetten...

In die Schmalzfleisch blikken zit tegelijk Schmalz (varkensvet, 30% schat ik in) en Fleisch (vlees, eiwit, proteïnen). De inhoud van een enkel blik in rijst maakt een prima maaltijd voor vier personen, eventueel nog opgeleukt met wat groente. Ik heb dat geprobeerd en het smaakt gewoon lekker. Mijn kransslagaderen piepen sindsdien ook niet meer😁 In zo'n blik zit ook voldoende vet om desgewenst ook andere zaken in mee te bakken. Win-Win!

Schmalzfleisch smaakt ook direct op brood. Ook de 400g varianten Mettwurst, Hausmacher Leberwurst, Fleisch im eigenen Saft zijn prima. Ik kocht laatst blikken voor €2,70 bij Lidl of Aldi in D. Voor die prijs zijn ze dus nog te koop bij de discounters.

Ik nam even een kijkje op deze site waar ik een paar jaren geleden aardig wat bestelde. Een blik kostte toen gemiddeld zo'n €2,20 maar de neergang van de € en vooral de brandstofprijzen zullen er daar in hebben gehakt. In ieder geval zien die 400g blikken er typisch zo uit, ook van andere fabrikanten. Grijp allereerst naar dergelijke blikken bij het plunderen, mensen!😉
Kijk eens op deze site rond zou ik adviseren, voor een idee wat er hier en daar te koop is...
https://www.dauerbrot.de/sets-vorteils-pakete/bonus-pakete-dosenwurst-fleisch/
Screenshot_20241015-011126.png
 
Laatst bewerkt:
Laat ik voorop stellen dat een beperkt budget in mijn ogen geen €300 ineens en dan €50 wekelijks 10 weken lang is. Dat is namelijk in de eerste maand €450 en de maand daar na ook weer €200.
In de periode dat mijn inkomen een stukje kleiner was mocht ik blij zijn als ik aan het einde van de maand nog geld over had.
Dus €200 per maand over vind ik een substantieel bedrag. Ik zou eerder denken aan €50 per maand over, als je geluk hebt en er geen onvoorziene kosten bijkomen.
Fijn, jouw inschattingen @pjotr78 !
Ik heb niet voor niets gekozen voor een uitgave ineens, en geleidelijk de rest bij elkaar sprokkelen. Ook vanuit de veronderstelling dat mensen hopenlijk over een klein potje beschikken. Dat zo'n potje dan €50 groot is, is ook geen probleem. De eindstreep komt vanzelf in zicht. De zaken uit mijn €300 budget knellen wel het meest denk ik, en wie dat in een half jaar bij elkaar heeft die is de SHTF waarschijnlijk ook nog wel voor, en op tijd😉
Als beginnend prepper zou ik me in eerste instantie richten op bug in met als alternatief vluchten naar...... Met als vervoer een (kleine) auto, de fiets of te voet. Door dat ik beginnend prepper ben is mijn focus mijn gezin en huis, en een periode van in elk geval de eerste 72 uur die ik uit de denk vooruit campagne ken , liefst een week of langer. Ook wil ik er rekening mee houden dat ik eventuele tegenvallers kan opvangen, voorraad moet dus groeien, maar wel meegaan in het dagelijks voedings ritme. Dus geen lang houdbaar nood voedsel wat we nooit eten, maar de gewone boodschappen met een beetje extra uit aanbiedingen en een goed systeem hanteren waarbij houdbaarheid in de gaten gehouden wordt (o.a. first in first out etc.)
Helder uiteen gezet, mooi!
Daarnaast zal ik bij gerenommeerde Nederlandse webwinkels bestellen want ik kan de kwaliteit van buitenlandse sites en producten moeilijker inschatten. Ook levertijden kunnen enorm schelen. Daarnaast weet je niet zeker of er ineens nog een hoop invoer kosten bijkomen.
Ik denk dat je jezelf dan flink tekort doet. En zeker als het geld niet op de rug groeit, zoals bij ons prepper-proletariaat, is het zaak om goed maar zo voordelig mogelijk in te kopen. Ik gun de middenstand ook een boterham, maar met de vork schrijven dat gun ik ze niet. Als ik dan zie wat ik via Aliexpress vanuit China voor zeker 98% betrouwbaar ontvang, dan weet ik het wel.
Onderstaand de radio waarnaar je linkte. En daaronder krek dezelfde radio via AliExpress, nu besteld dan uiterlijk op 23-10-2024 thuis bezorgd. Wat doet die NL webshop dan eigenlijk 115% meer dan die Chinees doet? Hetzelfde ding kost er meer dan het dubbele!
AliExpress berekent de BTW al, dus voor geen al te grote aankopen geen gedoe met invoerrechten.
Screenshot_20241015-012248.png
Screenshot_20241015-012453.png
Koop je op die manier en omzeil je de vorkschrijvers, dan verdubbel je dus feitelijk jouw budget!
Naast de basis in huis zou ik kiezen voor:

Een waterfilter, Sawyer mini rond de €40/50 https://www.prepz.nl/nl/sawyer-mini...etracker&utm_medium=affiliate&utm_name=407923
Naast het filteren wil ik het ook koken. Dit is nog steeds niet 100% " waterdicht" maar om te testen moet ik daar eerst op studeren.
Zo'n filter is m.i. prima. De vraag is dan wel, of je met een Filterwell van €6 niet veel eerder over een goed bruikbare filtermogelijkheid beschikt. In zo'n krappe financiële situatie zou ik eerst de Filterwell kopen, en later zo'n Sawyer. In de tussentijd kan je de €37 die je over houdt weer besteden aan ander essentieels dat je anders ontbeert. Met een beetje geluk heb je lang en breed zo'n Sawyer zodra SHTF, en dan is de Filterwell backup.
Een kooktoestel met diverse voorraad brandstof, budget ook weer €40/50 waarmee ik kan koken op gas zoals ik gewend ben (wel even kijken of die binnen gebruikt kan worden met een raampje open ) waarschijnlijk zo iets

https://www.bol.com/nl/nl/p/eurocat...h=vFMces0lDCbzEAuUzlZDdA.2_36.42.ProductImage
Dat is zeker niet slecht. Het toestel is ook wel iets goedkoper te vinden denk ik, maar met al die gasbussen kan je wel even vooruit.

Zelf zou ik gaan voor het benzine kookstelletje dat ik heb, dat inclusief brandstof maar een paar € meer kost en waarvoor de brandstofvoorraad zo groot is als de benzinetank van de buurman, terwijl gasbusjes maar moeilijk aan de bomen groeien.😉 Maar om enkele weken door te komen is zo'n gasbrander best handig.
Daarnaast zaken als zaklampen (hoofdlampjes) op batterijen (AA zijn overal te vinden) en batterijen, eventueel een zonnepaneel powerbank om de telefoon op te laden , paar tuin zonnelampjes, opladen in het raamkozijn.
Rollen ducttape, zakjes tie wraps, bolletjes touw, afdek plastic voor schilderen ( met ducttape maak je zo een voorzet raam in het kozijn als het koud is) waxinelichtjes lucifers en aanstekers, setje handgereedschap.
Gewoon van de action allemaal
Budget weer €50
Ik vind dat je prima zaken noemt, maar wat je wanneer koopt blijft voor mij deels onduidelijk. Je kunt €50 maar eenmaal uitgeven en zet je de voorgenomen aankopen realistisch op een rij dan zie je pas echt hoe lang het gaat duren voordat je erover beschikt.

De insteek van dit draadje is een beginner die nog helemaal niets heeft, behalve de gebruikelijke huishoudspullen. Je zou zo iemand vanuit jouw perspectief wel een prima inzicht kunnen geven, door de aanschaf van essentiële zaken voor te rekenen. Wat komt er eerst, en wat daarna, realistisch, voor de maandbudgetten? Ook kan je dan wat gaan schuiven en optimaliseren in die eigen planning.

Ik ben daar in het €300 en €500 budget ook nog mee bezig. Stroomopwekking is een van de belangrijkste zaken denk ik, en dat moet er in mijn overzicht nog solide in. Daarvoor komt dan wel meer kijken dan een radio met handdynamo en "zonnecel". Verwacht daarvan geen wonderen, lijkt mij. Maar met een solar paneeltje dat gedurende 80% van het jaar serieus een portofoon, smartphone, E-reader en wereldontvanger kan opladen, sla je wel een deuk in een blik Ghee. Keuzes, keuzes...😉
 
@RockyFlats ,
Je vraagt hoe een ander een bepaald budget zou uitgeven, daarin maakt een ieder andere afwegingen, situatie en context zijn daarin essentieel, zoals hoe woon je (koop/huur, buiten af op het platteland of 3 hoog achter hoe wordt je inkomen gegenereerd ( minimumloon werk of uitkering), hoe is je leefsituatie (gezin, dieren etc.)
Door veranderingen in de leefsituatie kan het nog steeds zo zijn dat iemand een koophuis op het platteland heeft en 40+ uur per week werkt maar geen financiële ruimte heeft (verkoop van een huis kan soms zelfs voor meer financiële problemen zorgen) Ook dat is verborgen armoede. Net als de bijstandsmoeder met een te hoge huur etc.

De keuze voor de gerenommeerde Nederlandse (web)winkels is er een omdat ik geen miskoop wil doen en terug wil kunnen komen bij de winkel als er iets niet deugd.
Dat er vast veel goedkoper spullen bij Temu en Alie etc. Te krijgen zijn is helder. Dat je daar veel voor weinig kan krijgen en dus meer spullen voor je euro kan kopen ook.


Ik kies er in deze bewust voor het buy once cry once idee. En zou het liefst de zaken in een (stenen) winkel kopen . Zo heb ik indertijd ook mijn kampeer uitrusting bij elkaar gesprokkeld,. Als voorbeeld, mijn ortlieb fietstassen zijn na 20 jaar nog perfect terwijl de goedkopere van de lidl na een aantal jaren al forse tekenen van verval begonnen te vertonen. (Rafels, gespjes die afbreken etc.)
Het zelfde voor mijn rugzak, de (dure) loweAlpine gaat al 25 jaar mee en is flink mishandeld terwijl een goedkopere na twee keer proppen al kapotte ritsen had.

Zoals geschreven is mijn gedachte gang in deze een bug-in met als noodscenario een vlucht (bij dreigende overstromingen bijvoorbeeld) dit kan met aanwezige fietstassen, schooltassen en bigshoppers.
Meest te verwachten scenarios zijn: een "Grid -down" situatie door bijvoorbeeld een storing of hack, of een lockdown vanwege een pandemie , of een verstoring in het internet waardoor de toeleveringsketen en overige infrastructuur wordt verstoord.
Dit kan leiden tot een situatie met overstromingen en dus evacuatie.
Ook extreem weer kan een risico zijn, maar dan vooral qua schade of winterse omstandigheden (in sneeuwen, gladheid mist etc. )
De verwachting is dat er in Nederland na een week wel hulp op gang komt, al of niet uit het buitenland.
Als beginnend prepper zou ik me nog niet richten op een derde wereld oorlog, fall-out, etc. Maar op de kleinere schaal bekijken, uitbreiden kan later altijd nog.

Het doel is om de eerste week door te komen op een manier die zo min mogelijk verstoring en stress geeft, dus koken op gas, want dat is vertrouwd, een benzine brander vraagt oefening .

Zoals geschreven zal het belangrijkste deel van de overige gelden worden uitgegeven aan voorraad, en dan met name de dingen die we graag en veel eten. Dit vooral kopen als dingen in de aanbieding zijn (2+1 gratis etc ) en zo de reserve opbouwen.

GreetZ,
Pjotr78
 
Laatst bewerkt:
Het wordt tijd om naar elektrische energie om te gaan kijken en om dat in het €500 budget op te nemen. Mijn lijstjes zijn dus nog niet compleet, maar dat duurt niet lang meer.

Het beste, schrijf ik de details in afzonderlijke posts, en plaats dan straks een nieuw overzicht. Plaatjes van de opgenomen zaken staan dan in de diverse posts.

In mijn lijsten staat al een wereldontvangertje dat goed presteert. Ik houd het daarbij en zoek er liever een losse "generator" en los zonnepaneeltje bij. Losse delen zijn eenvoudiger te vervangen en kunnen ook op kwaliteit en vermogen worden uitgekozen.

Ik kwam wel een andere radio tegen die mij extra aantrok, en die wil ik toch even noemen. Die heeft een handgenerator ingebouwd, maar ook een relatief groot solar paneel en een 18650 lithium ion batterij. Voor €29,19 is dat misschien geen slechte keuze. Een 18650 batterij kunnen opladen, die zich ook heel goed leent voor zaklampen, powerbanks en Meshtastic (T-beam) vind ik een plus. Ik kies zelf niet voor deze radio maar kan mij voorstellen dat anderen dat doen.
Screenshot_20241016-100540.png
Screenshot_20241016-100507.png

Had ik nog helemaal niets aan stroomopwekking dan zou ik zeker een handdynamo kopen. Zijn alle batterijen en accu's leeg en laat de netspanning en de zon het afweten dan kan je zo met spierkracht in ieder geval nog iets, als laatste optie.

Ik neem daarvoor de volgende handdynamo in mijn lijsten op.
Screenshot_20241015-202737.png
Die mag voor €30,02 in de lijst want na kortingen betaalde ik precies dat. Ik heb er nog geen ervaring mee, maar die review volgt nog.
Deze dynamo slaat de energie in condensatoren op, en kan 5V USB leveren, maar kan ook tot 9V leveren en dat is prima om portofoons van 7,4-8,4V te laden. Het fungeert niet als batterij, dus moet worden gekoppeld aan iets oplaadbaars.
-10883014831209818694.jpg
-1089835165-786280720.jpg
Naast een regelbare LED lamp is er ook een hoogspanningstrafo ingebouwd en een "vlamboog-aansteker" waarnee fikkie 🔥te stoken is. Ik vermoed dat de open spanning zo'n 15.000V⚡zal bedragen, dus druk je op de knop en kom je ermee in aanraking dan kan dat best "bloody shocking"⚡ zijn. Oppassen dus...😉

Nu ben ik een beetje een techneutel, en kies ik soms bewust niet de gemakkelijkste of zekerste oplossing, gewoon uit nieuwsgierigheid.

Zou ik op zeker(der) spelen dan had ik hoogstwaarschijnlijk de volgende handdynamo gekocht. Minder draagbaar, maar kan wel veel verschillende spanningen leveren en heeft goede kritieken. Wie daarvoor voelt, die neemt gewoon deze.
Screenshot_20241016-201452.png

Naast een handdynamo ga ik ook nog op zoek naar een zonnepaneeltje. En hoewel de meeste mensen wel kleine powerbanks zullen hebben voor opslag van stroom en het laden van telefoons e.d., zal ik ook zoiets aan de lijsten toevoegen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er echt lang naar moeten zoeken zoëven, maar heb het gevonden. Zelf heb ik er twee en ik vind ze super. Bij zwak zonlicht licht het laadlampje al op. Met zo'n lamp in de vensterbank heb je altijd een noodlamp bij de hand.
Screenshot_20241016-205801.png
s-l1200.jpg
Het is een draagbare lamp met een ver reikende lichtbundel en met een diffuus licht opzij. Het heeft een relatief groot solar paneel en twee 18650 lithium ion batterijen die eenvoudig uitwisselbaar zijn. Het kan via het eigen solar paneel worden opgeladen maar ook via een eventueel extra paneel en via 5V USB. Het fungeert ook als powerbank met 5V USB uitgang en kan extra ledlampen voeden.
Deze lamp gaat in het €500 budget.

Een los solar paneel en een powerbank komen er nog wel bij op de lijst hoewel deze lamp ook al die functies (zij het bescheiden) bezit.
 
Wellicht zijn we hier de boel wel te ingewikkeld aan het maken. Juist omdat we soms jarenlange ervaring hebben opgedaan en daardoor niet meer "basic" kijken en complexe scenarios in onze gedachte gang meenemen.

Het meest te verwachten zijn (afhankelijk van waar je woont)
Storing in de voorziening van water / elektriciteit / gas en internet (en daarmee betalingsverkeer en bevoorrading etc)

Overlast door extreme weersomstandigheden (regen, wind, sneeuw etc) al of niet hier of in het buitenland. En overstromingen.

Sociale onrust.

Pandemie


De eerste stappen worden eigenlijk al goed verwoord door de overheid:
https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-voor/stel-je-noodpakket-samen

Waarbij het idee is om 72 uur onafhankelijk te zijn waarna er (hopelijk) hulp vanuit de overheid is opgezet.

Eigenlijk zijn al deze zaken voor een klein budget te halen bij de Lidl, Aldi en Action.

Als je dan nog een eenvoudige kook voorziening hebt (bijvoorbeeld een kooktoestel met gasflesjes zoals in mijn eerdere post) kan je ook (regen) water 3 minuten door koken (even filteren van te voren door het door een zeef met theedoek (of hydrofiele luier) te gieten) en je hebt veilig drinkwater en warm eten.

En wat niet benoemd is, voorgeschreven medicijnen en vrij verkrijgbare zaken als paracetamol, ibuprofen, anti-allergie pillen etc.

Vanaf daar kan je weer verder uitbouwen en naar de eigen situatie en wensen en scenarios.

GreetZ,
Pjotr78
 
Wellicht zijn we hier de boel wel te ingewikkeld aan het maken.

Dat denk ik niet.
Het gaat niet zozeer om "welk scenario" maar om het cruciale punt dat je VOORAF je zaken zal moeten regelen. Als het mis gaat, in welk scenario dan ook, dan ben je in mijn ogen "te laat" om dan nog zaken te gaan kopen.

Natuurlijk heb je een (belangrijk) punt dat het soort scenario invloed zal hebben op welke zaken nuttig, of niet nuttig zullen zijn. Maar aangezien niemand in de toekomst kan kijken heeft het niet veel zin om hier lang over na te denken. Dus zal iedereen de afweging moeten/kunnen maken wat wel en niet zinnig is.

En dan is een draadje zoals deze mogelijk een handige start.
 
Ik denk ook dat het inderdaad ingewikkeld wordt.
Vooral voor iemand met een klein budget en die net begint. Er is zoveel op de markt. Soms weet je niet waar je goed aan doet. Je weet ook nog niet goed wat waarvoor is, heb je het wel echt nodig?


Voor mijn start heb ik zeker wat gehad aan de site 'denk vooruit'.
Ik heb de lijst steeds meer afgevinkt.
Ook bedacht waarvoor ik wilde starten met preppen. Dat is in mijn geval stroomuitval.
Bedenk ook zeker voor hoeveel personen of je eten nodig bent.

Begin met voorbereiding voor het aantal dagen wat 'denkvooruit' aangeeft, dat is een mooie start.
Dan kun je, als je dat compleet hebt, sparen en verder uitbreiden met voedsel, water en kijken wat je aan extra's wilt zoals een waterfilter, lang houdbaar voedsel, camping gasstelletje, gasbusjes enz. enz..

Daarnaast kijk ik zelf ook vooral naar de wekelijkse aanbiedingen en wat ik daarvan in het dagelijks leven gebruik, past het mij op dat moment, dan neem ik dat mee met de wekelijkse boodschappen.
Begin dit jaar was ik toiletpapier en koffiebonen nodig.
Beide kwamen in de aanbieding en heb ik groot ingeslagen.
Duur op dat moment, maar ik heb het hele jaar nog geen wcpapier en koffiebonen weer gehaald en wellicht hoef ik dat ook nog niet het eerste kwartaal van het nieuwe jaar. Het verdiend zich dan wel terug, al is het niet in hele grote hoeveelheden.
Mocht je dat financieel niet lukken, kun je desondanks wel dat halen wat wel kan. Het komt wel weer in de aanbieding en dan haal je dan weer wat.
Wel weer zorgen dat je op tijd de aanbiedingen in de gaten houd en op tijd aanvullen.
Daarna kwam ik bij de Aldi het camping gasstelletje tegen, voor mij noodzakelijk als de stroom uitvalt want we koken elektrisch. Dus ook aangeschaft. Gasbusjes bij de action gehaald.

Dit alles was niet in een keer aangeschaft, daar gingen soms wat weken overheen ondanks dat ik niet gebonden ben aan een klein budget. Ik probeer desondanks wel op de kleintjes te letten.

Voor pijnmedicatie, allergietabletten, kan je ook naar medikamente die grenze gaan, volgens mij is het daar nog weer wat goedkoper. Ze verkopen daar overigens ook houdbaar eten en drinken. Wel handig om de tht even te bekijken voor aanschaf.
 
Laatst bewerkt:
Wellicht zijn we hier de boel wel te ingewikkeld aan het maken. Juist omdat we soms jarenlange ervaring hebben opgedaan en daardoor niet meer "basic" kijken en complexe scenarios in onze gedachte gang meenemen.
@pjotr78 , te ingewikkeld mag het zeker niet worden.
Echter, wil je de basis goed op orde hebben dan komt daar wel wat bij kijken, dus te simpel is ook niet lekker.

Dit draadje heeft juist tot doel om relatieve leken zo snel mogelijk op het goede spoor te zetten. Vanuit de veronderstelling dat de tijd wellicht dringt.

Geef hen duidelijk aan wat het meest essentieel is om aan te schaffen, en ook in welke volgorde, dat is het doel. Reken het voor en maak het in de tijd inzichtelijk, daar heeft een startend prepper iets aan.

Dat ieder van ons daarbij zo zijn/haar eigen prioriteiten heeft en kiest dat is logisch. Het is ook vandaar, dat ik zo ontzettend graag ook van anderen de lijstjes zou willen zien. Ik heb de wijsheid ook niet (alleen😁) in pacht, en laat de lezer maar kiezen. Wat haal je als eerste met enige spoed in huis, en wat kan later?
De eerste stappen worden eigenlijk al goed verwoord door de overheid:
https://www.denkvooruit.nl/bereid-je-voor/stel-je-noodpakket-samen

Waarbij het idee is om 72 uur onafhankelijk te zijn waarna er (hopelijk) hulp vanuit de overheid is opgezet.
Mijn stelling is, dat dat strict onvoldoende is als het ook maar even tegen zit. Gedurende 72 uur onafhankelijk, dat veroorzaakt hier toch wel enorme lachkrampen, au!😉

Ik vraag mij ook af wat de zin ervan is, om ons als "preppers" door dergelijke verhaaltjes het bos in te laten sturen. "Een crisis kan 72 uren duren en ook 72 dagen". Nu hebben wij de mogelijkheid om met relatief bescheiden middelen een solide basis te leggen. Waarom dan gokken op de impact van een mini crisis in een peuterspeelzaal?😁
 
Ik denk ook dat het inderdaad ingewikkeld wordt.
Vooral voor iemand met een klein budget en die net begint. Er is zoveel op de markt. Soms weet je niet waar je goed aan doet. Je weet ook nog niet goed wat waarvoor is, heb je het wel echt nodig?
@RST , mooi dat je serieus bezig bent met zelfredzaamheid. Op dit forum is veel informatie te vinden, maar wellicht ook te veel om op korte termijn te kunnen overzien, dat geloof ik.

Ik probeer om juist aan te geven wat er m.i. precies nodig is voor een solide basis, om allerlei onheil in eerste insteek aan te kunnen.

Met toch al wat jaren ervaring met het preppen, niet zonder ook te hebben geleerd door schade en schande, probeer ik in dit draadje dus gebundelde kennis aan te reiken. Ik zou het geweldig vinden, om mensen zo te adviseren dat ze tijdig over het meest essentiële beschikken zodra zich een crisis aandient.

Mijn lijstjes zijn nog niet af, maar kijk eens kritisch naar wat je nog mist. Prioriteiten, vind je er ook in.

Succes!
 
@RST , mooi dat je serieus bezig bent met zelfredzaamheid. Op dit forum is veel informatie te vinden, maar wellicht ook te veel om op korte termijn te kunnen overzien, dat geloof ik.

Ik probeer om juist aan te geven wat er m.i. precies nodig is voor een solide basis, om allerlei onheil in eerste insteek aan te kunnen.

Met toch al wat jaren ervaring met het preppen, niet zonder ook te hebben geleerd door schade en schande, probeer ik in dit draadje dus gebundelde kennis aan te reiken. Ik zou het geweldig vinden, om mensen zo te adviseren dat ze tijdig over het meest essentiële beschikken zodra zich een crisis aandient.

Mijn lijstjes zijn nog niet af, maar kijk eens kritisch naar wat je nog mist. Prioriteiten, vind je er ook in.

Succes!

Ik doe mn best.
Ja, er is veel te vinden op het forum. Veel te leren ook.

Ik ben ook nog lang niet klaar met mn wensenlijstje. Ik blijf hier wel ideëen opdoen.
 
Laatst bewerkt:
Onderstaand, de laatste stand van mijn bijgewerkte lijstjes. Nog in bewerking...

Voor het €300 budget voor directe aanschaf:
2
x Filterwell waterfilter van Ali a 5,70 = €11,40
1 x eenvoudiger TDS/PH meter waterkwaliteit = €3,40
1 x chloorbleekloog zonder geur/smaakstof = €3,10
1 x Baofeng UV-82 portofoon met ass. = €25,60
1 x Baofeng programmeerkabel = €3,50
1 x multifuel benzinebrander = €32,70
1 x gasbus adapter voor multifuel benzinebrander = € 2,60
1 x jerrycan met 10 liter Euro 95 benzine = €25
1 x petroleum stormlamp = € 8,70
2 x 1 liter lampolie Action = € 6
1 x zak waxinelichtjes Action = €3,80
60 kg rijst (3 x 20 kg) rijst.nu code RANI 3H2B = €60
20 x 1 kg kristalsuiker = € 19
10 kg bruine bonen = €34
20 blikken 400g D Schmalzfleisch a 2,60 = €52
1 x 1kg curriepoeder van rijst.nu = € 6
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8

Totaal is dat €304,80 voor directe aankoop

Toelichtingen t.o.v. voorgaand: rijst nu 60 kg vanwege de actie 3 halen 2 betalen. Genoeg calorieen op voorraad is nu maatgevend en variatie kan iets later. Ga niet voor 72 uur maar voor 30+ dagen, is mijn devies...

Voor het €500 budget voor aanschaf binnen 10 weken, vooralsnog en wordt nog gevuld:

Eerste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x Retekess V115 wereldontvanger = €21,80
16 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €21,60
2 x 1 kg keukenzout = € 1,50
1 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €1,39
Tweede week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
10 x 1 kg spliterwten = €22,50
1 x 5 kg rode bonen = € 17
1 x 5 kg rode linzen = € 14,50
Derde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
15 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €20,25
1 x solar ledlamp met 18650 batterijen en powerbank functie €29,60
Vierde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x handdynamo met ledlamp en HV aansteker €30,10
2 x Baofeng UHF portofoon BF-T20 = €25,60
Vijfde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x TDS/EC uitgebreider meter waterkwaliteit = €17,40
1 x Filterwell waterfilter met frisdrankfles-schroefdraad = €11,30
3 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €4,17
Zesde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x 1 kg vitamine-C poeder €11
20 liter petroleum (excl. jerrycan) €21
Zevende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit €30,10
2 x power bank met led lampje voor elk twee 18650 lithium ion batterijen. Kan ook 18650 opladen €6
6 x 18650 lithium ion flat top batterij €17 incl. verzending
Achtste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
3 x butaangasbusjes Action a €1,70 = € 5,10
1 x rol 300 m Spectra HPPE vislijn van 80lbs (40 kg breuksterkte, voor veel zinvols bruikbaar) = €4,50
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8
10 x 1 kg kristalsuiker = € 9,50
Negende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x mylar noodtent = €7,70
2 x mylar noodponcho = €6,20
4 x mylar nooddeken = €...
1 x Daicamping Dl30 multitool (2x mes, schaar, tang, schroevendraaier, blikopener e.d.) = €33,90
Tiende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
2 x 1 set opvouwbaar campingbestek = €5,10
1 x camping pannenset = €15,70
1 x molle systeem rugzak = € 24,40
2 x noodslaapzak = €5,60

<bovenstaand wordt nog verder gevuld>

Overig, nog onder te brengen:
- diverse plastic zakken
- toiletpapier
- Puro Oxi voor reiniging en ontsmetting
- aanvulling pleisters, betadine
- iso propanol voor ontsmetting
- extra olirlamp en/of petroleumstel of oliekachel (kringloop?)

Ik voel wel moeilijke beslissingen en een verder herschikken aankomen...😁

Voor de duidelijkheid nog even: Deze onderverdeling van een (ietwat arbitrair) budget van €800 binnen 10 weken is bedoeld om het meest essentiële snel in huis te halen, er rekening mee houdend dat niet iedereen zo'n bedrag meteen kan ophoesten. Wie minder te besteden heeft die heeft voor €300 al veel zinvols. De periode van 10 weken is niet dwingend, en heeft geen andere reden dan "om de vaart erin te houden". Aankopen uitsmeren over een langere periode kan natuurlijk best, maar een SHTF (mocht er zoiets komen) houdt geen rekening met onze planningen.

Ik heb vooralsnog een solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit toegevoegd. De aangegeven "1000W" is wel met een flinke korrel zout te nemen. Groter en professioneel zou beter zijn, maar het budget hindert dat vooralsnog. Ik veronderstel dat het in voorjaar, zomer en herfst wel bruikbaar is, en is in ieder geval een minimum voorziening.
Screenshot_20241017-231241.png
Ik heb twee kleine powerbanks opgenomen. In elk passen twee 18650 lithium ion batterijen. Het zijn tegelijkertijd kleine ledlampjes, en vanuit 5V USB kan het de 18650's ook opladen.
Screenshot_20241017-233613.png
Ik heb zes 18650 batterijen opgenomen met vlakke + pool van €2,35 per stuk. Totaal €17 incl. verzendkosten.
Screenshot_20241017-234237.png
Nu ook 1 kg vitamine-c toegevoegd. Dat is voor veel zaken goed, en aan ons lijf geen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheurbuik
Screenshot_20241018-001245.png
Screenshot_20241018-001203.png
En wat petroleum. Zelf afhalen...
Screenshot_20241018-003637.png
 
Onderstaand, de laatste stand van mijn bijgewerkte lijstjes. Nog in bewerking...

Voor het €300 budget voor directe aanschaf:
2
x Filterwell waterfilter van Ali a 5,70 = €11,40
1 x eenvoudiger TDS/PH meter waterkwaliteit = €3,40
1 x chloorbleekloog zonder geur/smaakstof = €3,10
1 x Baofeng UV-82 portofoon met ass. = €25,60
1 x Baofeng programmeerkabel = €3,50
1 x multifuel benzinebrander = €32,70
1 x gasbus adapter voor multifuel benzinebrander = € 2,60
1 x jerrycan met 10 liter Euro 95 benzine = €25
1 x petroleum stormlamp = € 8,70
2 x 1 liter lampolie Action = € 6
1 x zak waxinelichtjes Action = €3,80
60 kg rijst (3 x 20 kg) rijst.nu code RANI 3H2B = €60
20 x 1 kg kristalsuiker = € 19
10 kg bruine bonen = €34
20 blikken 400g D Schmalzfleisch a 2,60 = €52
1 x 1kg curriepoeder van rijst.nu = € 6
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8

Totaal is dat €304,80 voor directe aankoop

Toelichtingen t.o.v. voorgaand: rijst nu 60 kg vanwege de actie 3 halen 2 betalen. Genoeg calorieen op voorraad is nu maatgevend en variatie kan iets later. Ga niet voor 72 uur maar voor 30+ dagen, is mijn devies...

Voor het €500 budget voor aanschaf binnen 10 weken, vooralsnog en wordt nog gevuld:

Eerste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x Retekess V115 wereldontvanger = €21,80
16 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €21,60
2 x 1 kg keukenzout = € 1,50
1 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €1,39
Tweede week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
10 x 1 kg spliterwten = €22,50
1 x 5 kg rode bonen = € 17
1 x 5 kg rode linzen = € 14,50
Derde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
15 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €20,25
1 x solar ledlamp met 18650 batterijen en powerbank functie €29,60
Vierde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x handdynamo met ledlamp en HV aansteker €30,10
2 x Baofeng UHF portofoon BF-T20 = €25,60
Vijfde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x TDS/EC uitgebreider meter waterkwaliteit = €17,40
1 x Filterwell waterfilter met frisdrankfles-schroefdraad = €11,30
3 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €4,17
Zesde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x 1 kg vitamine-C poeder €11
20 liter petroleum (excl. jerrycan) €21
Zevende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit €30,10
2 x power bank met led lampje voor elk twee 18650 lithium ion batterijen. Kan ook 18650 opladen €6
6 x 18650 lithium ion flat top batterij €17 incl. verzending
Achtste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
3 x butaangasbusjes Action a €1,70 = € 5,10
1 x rol 300 m Spectra HPPE vislijn van 80lbs (40 kg breuksterkte, voor veel zinvols bruikbaar) = €4,50
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8
10 x 1 kg kristalsuiker = € 9,50
Negende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x mylar noodtent = €7,70
2 x mylar noodponcho = €6,20
4 x mylar nooddeken = €...
1 x Daicamping Dl30 multitool (2x mes, schaar, tang, schroevendraaier, blikopener e.d.) = €33,90
Tiende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
2 x 1 set opvouwbaar campingbestek = €5,10
1 x camping pannenset = €15,70
1 x molle systeem rugzak = € 24,40
2 x noodslaapzak = €5,60

<bovenstaand wordt nog verder gevuld>

Overig, nog onder te brengen:
- diverse plastic zakken
- toiletpapier
- Puro Oxi voor reiniging en ontsmetting
- aanvulling pleisters, betadine
- iso propanol voor ontsmetting
- extra olirlamp en/of petroleumstel of oliekachel (kringloop?)

Ik voel wel moeilijke beslissingen en een verder herschikken aankomen...😁

Voor de duidelijkheid nog even: Deze onderverdeling van een (ietwat arbitrair) budget van €800 binnen 10 weken is bedoeld om het meest essentiële snel in huis te halen, er rekening mee houdend dat niet iedereen zo'n bedrag meteen kan ophoesten. Wie minder te besteden heeft die heeft voor €300 al veel zinvols. De periode van 10 weken is niet dwingend, en heeft geen andere reden dan "om de vaart erin te houden". Aankopen uitsmeren over een langere periode kan natuurlijk best, maar een SHTF (mocht er zoiets komen) houdt geen rekening met onze planningen.

Ik heb vooralsnog een solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit toegevoegd. De aangegeven "1000W" is wel met een flinke korrel zout te nemen. Groter en professioneel zou beter zijn, maar het budget hindert dat vooralsnog. Ik veronderstel dat het in voorjaar, zomer en herfst wel bruikbaar is, en is in ieder geval een minimum voorziening.
Bekijk bijlage 27092
Ik heb twee kleine powerbanks opgenomen. In elk passen twee 18650 lithium ion batterijen. Het zijn tegelijkertijd kleine ledlampjes, en vanuit 5V USB kan het de 18650's ook opladen.
Bekijk bijlage 27093
Ik heb zes 18650 batterijen opgenomen met vlakke + pool van €2,35 per stuk. Totaal €17 incl. verzendkosten.
Bekijk bijlage 27095
Nu ook 1 kg vitamine-c toegevoegd. Dat is voor veel zaken goed, en aan ons lijf geen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheurbuik
Bekijk bijlage 27096
Bekijk bijlage 27097
En wat petroleum. Zelf afhalen...
Bekijk bijlage 27098

Zout komt nog niet in je lijstjes voor, als ik goed lees. En dat heb je niet alleen nodig bij de waardering van het zonnepaneel, maar ook kook ingrediënt en in voorkomend geval als conserveringsmiddel als de stroomvoorziening onvoldoende is om de vrieskast op gang te houden.
Daarnaast is het bij serieuze SHTF een goed ruilmiddel.

Voor het zonnepaneel is méér dan 1 korreltje zout nodig. Bij tests wordt gerekend met een instraling van zonlicht van 1000 Watt per m2. Het paneel is beduidend kleiner dan 1 m2 en zou die geclaimde 1000 Watt zelfs met verliesvrije omzetting naar elektriciteit niet kunnen halen. Zelfs 1/10 daarvan is een overdreven optimistische inschatting.
Met wat geluk haalt ie 25 Watt. Maar dat is voldoende om met een dagje tijd je telefoon of powerbank te kunnen opladen. En daar gaat het uiteindelijk om.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJ&A
Onderstaand, de laatste stand van mijn bijgewerkte lijstjes. Nog in bewerking...

Voor het €300 budget voor directe aanschaf:
2
x Filterwell waterfilter van Ali a 5,70 = €11,40
1 x eenvoudiger TDS/PH meter waterkwaliteit = €3,40
1 x chloorbleekloog zonder geur/smaakstof = €3,10
1 x Baofeng UV-82 portofoon met ass. = €25,60
1 x Baofeng programmeerkabel = €3,50
1 x multifuel benzinebrander = €32,70
1 x gasbus adapter voor multifuel benzinebrander = € 2,60
1 x jerrycan met 10 liter Euro 95 benzine = €25
1 x petroleum stormlamp = € 8,70
2 x 1 liter lampolie Action = € 6
1 x zak waxinelichtjes Action = €3,80
60 kg rijst (3 x 20 kg) rijst.nu code RANI 3H2B = €60
20 x 1 kg kristalsuiker = € 19
10 kg bruine bonen = €34
20 blikken 400g D Schmalzfleisch a 2,60 = €52
1 x 1kg curriepoeder van rijst.nu = € 6
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8

Totaal is dat €304,80 voor directe aankoop

Toelichtingen t.o.v. voorgaand: rijst nu 60 kg vanwege de actie 3 halen 2 betalen. Genoeg calorieen op voorraad is nu maatgevend en variatie kan iets later. Ga niet voor 72 uur maar voor 30+ dagen, is mijn devies...

Voor het €500 budget voor aanschaf binnen 10 weken, vooralsnog en wordt nog gevuld:

Eerste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x Retekess V115 wereldontvanger = €21,80
16 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €21,60
2 x 1 kg keukenzout = € 1,50
1 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €1,39
Tweede week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
10 x 1 kg spliterwten = €22,50
1 x 5 kg rode bonen = € 17
1 x 5 kg rode linzen = € 14,50
Derde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
15 x 1 kg spaghetti of macaroni a 1,35 = €20,25
1 x solar ledlamp met 18650 batterijen en powerbank functie €29,60
Vierde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x handdynamo met ledlamp en HV aansteker €30,10
2 x Baofeng UHF portofoon BF-T20 = €25,60
Vijfde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x TDS/EC uitgebreider meter waterkwaliteit = €17,40
1 x Filterwell waterfilter met frisdrankfles-schroefdraad = €11,30
3 X 50 tabletten Paracetamol Kruidvat a 1,39 = €4,17
Zesde week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x 1 kg vitamine-C poeder €11
20 liter petroleum (excl. jerrycan) €21
Zevende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit €30,10
2 x power bank met led lampje voor elk twee 18650 lithium ion batterijen. Kan ook 18650 opladen €6
6 x 18650 lithium ion flat top batterij €17 incl. verzending
Achtste week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
3 x butaangasbusjes Action a €1,70 = € 5,10
1 x rol 300 m Spectra HPPE vislijn van 80lbs (40 kg breuksterkte, voor veel zinvols bruikbaar) = €4,50
1 x 1kg blik plantaardige Ghee (bakvet) = € 8
10 x 1 kg kristalsuiker = € 9,50
Negende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
1 x mylar noodtent = €7,70
2 x mylar noodponcho = €6,20
4 x mylar nooddeken = €...
1 x Daicamping Dl30 multitool (2x mes, schaar, tang, schroevendraaier, blikopener e.d.) = €33,90
Tiende week (<=€50) of eerder als de financiën het toelaten
2 x 1 set opvouwbaar campingbestek = €5,10
1 x camping pannenset = €15,70
1 x molle systeem rugzak = € 24,40
2 x noodslaapzak = €5,60

<bovenstaand wordt nog verder gevuld>

Overig, nog onder te brengen:
- diverse plastic zakken
- toiletpapier
- Puro Oxi voor reiniging en ontsmetting
- aanvulling pleisters, betadine
- iso propanol voor ontsmetting
- extra olirlamp en/of petroleumstel of oliekachel (kringloop?)

Ik voel wel moeilijke beslissingen en een verder herschikken aankomen...😁

Voor de duidelijkheid nog even: Deze onderverdeling van een (ietwat arbitrair) budget van €800 binnen 10 weken is bedoeld om het meest essentiële snel in huis te halen, er rekening mee houdend dat niet iedereen zo'n bedrag meteen kan ophoesten. Wie minder te besteden heeft die heeft voor €300 al veel zinvols. De periode van 10 weken is niet dwingend, en heeft geen andere reden dan "om de vaart erin te houden". Aankopen uitsmeren over een langere periode kan natuurlijk best, maar een SHTF (mocht er zoiets komen) houdt geen rekening met onze planningen.

Ik heb vooralsnog een solar paneel 540x280 mm met 18V en 5V USB uit toegevoegd. De aangegeven "1000W" is wel met een flinke korrel zout te nemen. Groter en professioneel zou beter zijn, maar het budget hindert dat vooralsnog. Ik veronderstel dat het in voorjaar, zomer en herfst wel bruikbaar is, en is in ieder geval een minimum voorziening.
Bekijk bijlage 27092
Ik heb twee kleine powerbanks opgenomen. In elk passen twee 18650 lithium ion batterijen. Het zijn tegelijkertijd kleine ledlampjes, en vanuit 5V USB kan het de 18650's ook opladen.
Bekijk bijlage 27093
Ik heb zes 18650 batterijen opgenomen met vlakke + pool van €2,35 per stuk. Totaal €17 incl. verzendkosten.
Bekijk bijlage 27095
Nu ook 1 kg vitamine-c toegevoegd. Dat is voor veel zaken goed, en aan ons lijf geen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Scheurbuik
Bekijk bijlage 27096
Bekijk bijlage 27097
En wat petroleum. Zelf afhalen...
Bekijk bijlage 27098

Als we een ongelukje hebben dan is een basic EHBO kitje wel fijn. Klopt het dat ik die in je lijstje mis?

Afijn hier een suggestie: https://www.anwb.nl/webwinkel/p/497...7PG4ANSRU_97fLrDTHxoCiV8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 
terwijl @RockyFlats hier heel netjes uiteen zet welke producten er te halen zijn onder een bepaald budget.

wil ik toch mijn gedachten laten gaan over het beginnen met preppen.

ik begin altijd met de regel van 2 (let wel dit is bij benadering).

2 minuten zonder zuurstof
2 uur zonder beschutting
2 dagen zonder drinken
2 weken zonder hygiene
2 maanden zonder eten
plus de 2 zonder directe gevolgen informatie en verveling


begin met preppen met dit lijstje zou ik zeggen.
je kan wel voor 6 maanden eten hebben maar zonder beschutting ben je dood voor je honger krijgt.

dus ik begin bij zuurstof, hier kan ik met een klein budget weinig maar gelukkig is zuurstof overal en gratis in de meeste gevallen.
wel kan ik denken aan bijvoorbeeld een doosje met 25 mondkapjes om te beginnen.

dan gaan we naar beschutting, hier kan je bijvoorbeeld denken aan een bouw zeil om een drogen plek te maken.
ook kan je een kapotte ruit hiermee tijdelijk dicht maken. ook een deken/ slaapzak om onder te kruipen.

dan verder naar drinken. hier pak ik de regel 2 liter per persoon per dag om te drinken! dus afwassen, eten bereiden, tandenpoetsen en schoonmaken vallen hier niet onder. dus ik zeg 3 tot 4 liter per persoon per dag. nu kan ik kijken hoeveel ik persoonlijk kan en wil opslaan. ook kan een water filter uitkomst bieden wanneer de voorraad niet voldoende is

dan hygiene. denk aan vuilniszakken, vochtige doekjes, handmatige tandenborstel, wc papier, zeep enzovoort.

door naar eten.
hier is heel veel mogelijk en ook heel persoonlijk.
maar ik denk bijvoorbeeld aan rijst/ pasta, groente in blik of pot en pasta saus.

voor informatie zie ik op denk vooruit een nood radio
voor verveling heb ik een flinke boekenkast en een stapel puzelboekjes


we zijn nu op een punt dat we in ieder geval niet direct dood gaan aan gebrek.


daarna gaan we verder hier op bouwen.

ik denk aan mijn in koud/ lau water gewelde pasta en zou wel een gas stelletje willen om dat op te warmen
ik denk als ik in de nacht daar de wc moet kan ik het wel schoon maken maar niet zien. een zaklamp of kaarsen zouden uitkomst bieden.
ook heb ik door mijn geklungel in het donker een flinke snee opgelopen dus een ehbo set is handig.

zo kan je blijven denken en blijven uitbreiden maar je bent voor onder de 100 euro officieel begonnen met preppen



:SC:
 
Laatst bewerkt:
Zout komt nog niet in je lijstjes voor, als ik goed lees. En dat heb je niet alleen nodig bij de waardering van het zonnepaneel, maar ook kook ingrediënt en in voorkomend geval als conserveringsmiddel als de stroomvoorziening onvoldoende is om de vrieskast op gang te houden.
Daarnaast is het bij serieuze SHTF een goed ruilmiddel.
@PBear Zout is zeker belangrijk, ook om desnoods vlees te zouten, gelijk heb je. In de eerste week had ik al 2 kg opgenomen maar ook gezien de prijs mag het best iets meer zijn. Nu gaat het alleen om een "ijzeren voorraad" aan te leggen voor een gelimiteerd bedrag. Nadien verder aanvullen is dan niet slecht. Ik denk dat ik wel een kilo of 12 in huis heb.😁
Voor het zonnepaneel is méér dan 1 korreltje zout nodig. Bij tests wordt gerekend met een instraling van zonlicht van 1000 Watt per m2. Het paneel is beduidend kleiner dan 1 m2 en zou die geclaimde 1000 Watt zelfs met verliesvrije omzetting naar elektriciteit niet kunnen halen. Zelfs 1/10 daarvan is een overdreven optimistische inschatting.
Met wat geluk haalt ie 25 Watt. Maar dat is voldoende om met een dagje tijd je telefoon of powerbank te kunnen opladen. En daar gaat het uiteindelijk om.
Haha, tja, in plaats van "flinke korrel zout" had ik beter 2 kg zout kunnen schrijven.😁
Als er verder niets anders is aan stroomopwekking dan wat nu op de lijstjes staat dan zal het al een hele toer worden om in de winter kleine zaken te voeden (radio, ledlamp, portofoon, Meshtastic) maar het kan en dat is belangrijk. Dat we dan opa, oma of de kinderen aan het zwengelen moeten zetten tot ze groen zien, ach...😉
 
Als we een ongelukje hebben dan is een basic EHBO kitje wel fijn. Klopt het dat ik die in je lijstje mis?

Afijn hier een suggestie: https://www.anwb.nl/webwinkel/p/497...7PG4ANSRU_97fLrDTHxoCiV8QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
Dat klopt @Prepfarmer . Ik ben er van uitgegaan dat iedereen wel een basic EHBO setje heeft, en had wel "aanvulling pleisters, betadine" op het aandachtspuntenlijstje. Ik kijk daar nog even naar. Dat Care Plus setje is prima lijkt mij. Ook andere zelfzorgmiddelen tegen bijvoorbeeld diarree, uitdroging e.d. zouden nog wel op het lijstje passen.
 
Laatst bewerkt:
terwijl @RockyFlats hier heel netjes uiteen zet welke producten er te halen zijn onder een bepaald budget.

wil ik toch mijn gedachten laten gaan over het beginnen met preppen.
@JJbushcraft , mensen die meedenken maken mij blij, en jij en anderen krijgen dat voor elkaar.

Ik vind het wel geinig om aan de hand van jouw uiteenzetting te zien dat jij meer genegen bent om op reis te gaan, naar een BOL bijvoorbeeld. De prioriteiten komen dan anders te liggen, en voor mensen die datzelfde willen, zouden soortgelijke lijstjes van jou (?) bij uitstek geschikt zijn!

Wat kopen die het beste meteen, en wat iets later, wanneer en in welke volgorde? Als je dat (naar jouw idee) op een rij zou kunnen zetten, met voorbeelden en kosten, dan zijn daar vast anderen mee geholpen?!
ik begin altijd met de regel van 2 (let wel dit is bij benadering).

2 minuten zonder zuurstof
2 uur zonder beschutting
2 dagen zonder drinken
2 weken zonder hygiene
2 maanden zonder eten
plus de 2 zonder directe gevolgen informatie en verveling
Zo'n opsomming is wel aardig om een idee te krijgen "wanneer wellicht diepe ellende of de dood volgt" maar zijn niet in steen gebeiteld. Had een week 4 dagen gehad en een maand 40 dan had er al gauw hetzelfde gestaan. Het is niet veel meer dan een grove indicatie, maar met een logische insteek.

Na twee maanden zonder eten, of tussen 43 tot 70 dagen schijnt reëel, zijn we dood en op te rapen. Ik probeer mij dan een voorstelling te maken, van hoe vief wij dan na 42 dagen nog rondspringen, of na 10 of 20 dagen zonder eten. Vanuit het oogpunt om een SHTF te moeten doorstaan, lijkt het mij wel verstandiger om in te zetten op een goede lichamelijke en geestelijke conditie. Dagenlang zonder voeding is dan niet zonder risico's, denk ik.
begin met preppen met dit lijstje zou ik zeggen.
Jouw eigen lijstjes zijn vast waardevoller denk ik, als je die zou willen delen!?
je kan wel voor 6 maanden eten hebben maar zonder beschutting ben je dood voor je honger krijgt.

dus ik begin bij zuurstof, hier kan ik met een klein budget weinig maar gelukkig is zuurstof overal en gratis in de meeste gevallen.
wel kan ik denken aan bijvoorbeeld een doosje met 25 mondkapjes om te beginnen.

dan gaan we naar beschutting, hier kan je bijvoorbeeld denken aan een bouw zeil om een drogen plek te maken.
ook kan je een kapotte ruit hiermee tijdelijk dicht maken. ook een deken/ slaapzak om onder te kruipen.
Beschutting is m.i. geen serieus probleem voor wie thuis z'n heil zoekt. Maar bij jouw insteek "op pad gaan" ligt dat anders.

Mondkapjes vind ik op zich geen verkeerd idee, maar waartegen? Stof, bacteriën/virussen, gassen, chemie, CO, rook? Gevoelsmatig, zou ik dan FFP2 mondkapjes met actieve kool kiezen. Die zijn betaalbaar en beschermen tenminste tegen stof en bacteriën/virussen. Tegen fallout-stof wellicht ook. Ik neem die op denk ik.

Het gaat nu natuurlijk om het meest essentiële, en mond- of zelfs gasmaskers met exotische filterbussen zijn vast nodig in bepaalde situaties, maar die gaan daar ver aan voorbij.
 
Terug
Bovenaan