• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Met een beperkt budget snel het hoogst noodzakelijke in huis halen!

Mijn handdynamo arriveerde. Ik vind het wel een geinig apparaat en ... het werkt. Deze slaat de opgewekte energie op in condensatoren. De ingebouwde LED brandt lang na een halve minuut draaien maar externe verbruikers zoals dit extra ledlampje maar kort. Deze is ook meer bedoeld om aan te draaien en een powerbank op te laden.

De USB geeft stabiel 5 V af zolang er voldoende lading is of er wordt gezwengeld.
Mijn powerbank wordt prima opgeladen...

Bij stevig draaien redt de dynamo 0,5 A laadstroom. Voor sommige telefoons is dat te laag, maar dan is opladen van een powerbank de oplossing, en van daaruit de telefoon.

Zou ik het apparaatje opnieuw kopen? Ik denk het wel, en zeker als ik nog geen handdynamo had gehad het uitgangspunt van de lijstjes). Zou ik nog zekerder zijn van het overwegend thuis blijven dan had het handig kleine formaat minder een rol gespeeld, en zou ik eerder "het blauwe apparaat" uitproberen.

Beste @RockyFlats

Ik zou het liefs voor een 12V setje gaan, met als uitgang verschillende spanningen in combinatie van een draagbaar zonnepaneeltje die we ook kunnen gebruiken om voor het raam te leggen van ons T5-campertje om de accu goed vol te houden en om het 12V setje vol te laden terwijl er stroom van word afgenomen voor een te laden iets.
Plus een handdynamo die het 12V setje ook goed kan opladen.

Dit is al een paar jaartjes een droom van mij.

Ik denk het opslaan in condensator ook een groot voordeel heeft, ze kunnen vele jaren mee, kunnen snel hun stroom afgeven, en snel geladen worden, kunnen goed tegen totale ontlading over een lang uitgestreken tijd.
En ze zijn ook nog een keer heel licht van gewicht ten opzichte van accu's.

Toch zal er wel iets mee zijn want anders zouden ze veel meer gebruikt worden in toestellen! en rijdende vehikels.

Laatst bewerkt:
Hoe lang moet je draaien om je powerbank van leeg naar volledig vol op te laden?
Heh, jammer, die is al vol @phtvs 😁
Het ultieme antwoord is dan: Voor een kleintje maar heel even en voor een grote wel langer.😂

Ga ik uit van de kleine powerbank uit het lijstje met twee 18650's van 3,350 Ah dan is dat 3,7V*3,35*2=24,79Wh. 24,79/5V= 4,95 Ah. Gemakshalve even met 90% conversie-efficiëncy gerekend, moet er 4,95/0,9=5,5 Ah worden opgewekt. Dat is dan 5,5/0,5= slechts 11 uren slingeren voor een volle powerbank😝

Mijn telefoonaccu heeft 4Ah capaciteit bij 3,7V dus is met (4*3,7)/5=2,96 Ah tevreden. (2,96/0,9)/0,5= 6,6 uren slingeren voor een volle telefoon.😂

Mijn smartphone verbruikt 437 mA terwijl de dynamo 500 mA opwekt, of 500*0,9=450A. In een stabiele situatie moet ik dus net zolang draaien als ik de telefoon gebruik. Een kwartiertje slingeren om een belangrijke PDF erop te raadplegen, dat moet het waard zijn. En als het onder de brug het enige tijdverdrijf is, dan wordt er gevochten om het mogen draaien😁

Het is een noodvoorziening... Haha, of beter gezegd, een uiterste-nood-voorziening😉

Voor het raadplegen van documenten pak ik dan liever mijn kleine e-bookje, dat is veel zuiniger in verbruik. Er staat geen e-book op mijn lijsten tot €800 maar is wel iets om daarna te pakken te krijgen, voor iemand die zo'n dingetje nog niet heeft...

Laatst bewerkt:
Onbewust, merk ik een draadje te hebben geschapen waarin zo'n beetje alles past, zolang het past natuurlijk. Redelijk off-topic bestendig.😂👍

Vandaar ook even over blikken vlees. Laatst zag ik bij de Aldi 340g blikken "luncheon meat" voor €1,99. Nooit gegeten, dus eentje gekocht en zojuist open getrokken. Luncheon meat van De Drie Eiken... "Het smaakt niet maar wil op iets lijken", had beter geweest. En stond er nu drie eiken op of gemaakt uit drie lijken? ik zie dat het voor zo'n 50% (!) uit aardappelzetmeel bestaat, dus weinig lijk in dat geval. Vleessurrogaat is het dus, nepperdepep.
En slechts 1 ster voor diervriendelijkheid. Hoe kan het zo dier-onvriendelijk zijn als je nagenoeg geen dier verwerkt in het product?! Komt het weinige dat erin zit dan van gecastreerde kistvarkens of zo? Haha, mopperen lucht wel op😉

Dan blijf ik toch liever bij mijn aanbeveling van die 400g blikken "Schmalzfleisch" voor circa €2,70. Daarin, vlees en vet. Corned beef is natuurlijk ook prima, maar behoorlijk duurder.
IMG_20241030_140726.jpg
Wat mij vooral tot deze post bewoog is, dat het deksel ... uit de felsrand wordt getrokken. Enkelvoudig geklemd, meer niet...
Dat kan m.i. geen echt solide en dichte verpakking zijn die jaren doorstaat.
Er is een goede kans dat dergelijke zooi minder lang houdbaar is dan de blikverpakking doet vermoeden.

Is er sprake van een openbare sluiting, neem dan alleen die waarbij het metaal wordt open gescheurd zou ik zeggen. Net zoals een visblikje met een wikkel-sleutel, en vergelijkbaar met het plaatselijk dunnere metaal bij de treklip van een frisdrankblikje.
IMG_20241030_140623.jpg

Dat is niet wat ik zie. Volgens mij staat er 47,8% varkensvlees en 30,4% mechanisch gesepareerd ...vlees. Bij aardappelzetmeel staat geen percentage, maar dat kan dan nooit meer dan 21,8% zijn. 😋

Laatst bewerkt:
Dat is niet wat ik zie. Volgens mij staat er 47,8% varkensvlees en 30,4% mechanisch gesepareerd ...vlees. Bij aardappelzetmeel staat geen percentage, maar dat kan dan nooit meer dan 21,8% zijn. 😋
@Superdeboer , merci, ik denk dat je gelijk hebt. De haakjes (en de smaak) zetten mij op het verkeerde been. Het is 47,8% varkensvlees en 30,4% kip zo te zien. Dus 78,2% vlees en de rest water en zetmeel. Het smaakte mij naar 50% "vulmiddel", maar de getallen zien er beter uit.
IMG_20241030_214839~2.jpg

Heh, jammer, die is al vol @phtvs 😁
Het ultieme antwoord is dan: Voor een kleintje maar heel even en voor een grote wel langer.😂

Ga ik uit van de kleine powerbank uit het lijstje met twee 18650's van 3,350 Ah dan is dat 3,7V*3,35*2=24,79Wh. 24,79/5V= 4,95 Ah. Gemakshalve even met 90% conversie-efficiëncy gerekend, moet er 4,95/0,9=5,5 Ah worden opgewekt. Dat is dan 5,5/0,5= slechts 11 uren slingeren voor een volle powerbank😝

Mijn telefoonaccu heeft 4Ah capaciteit bij 3,7V dus is met (4*3,7)/5=2,96 Ah tevreden. (2,96/0,9)/0,5= 6,6 uren slingeren voor een volle telefoon.😂

Mijn smartphone verbruikt 437 mA terwijl de dynamo 500 mA opwekt, of 500*0,9=450A. In een stabiele situatie moet ik dus net zolang draaien als ik de telefoon gebruik. Een kwartiertje slingeren om een belangrijke PDF erop te raadplegen, dat moet het waard zijn. En als het onder de brug het enige tijdverdrijf is, dan wordt er gevochten om het mogen draaien😁

Het is een noodvoorziening... Haha, of beter gezegd, een uiterste-nood-voorziening😉

Voor het raadplegen van documenten pak ik dan liever mijn kleine e-bookje, dat is veel zuiniger in verbruik. Er staat geen e-book op mijn lijsten tot €800 maar is wel iets om daarna te pakken te krijgen, voor iemand die zo'n dingetje nog niet heeft...

Zou hij niet kapot zijn na 11 uur slingeren? Vroeger had je zoiets op je fiets, je kan ook een oude hometrainer kopen (met wiel en band, zo'n goedkope) en daar een dynamo op modden ;) Dan heb je ook je handen vrij om te bellen.

Zou hij niet kapot zijn na 11 uur slingeren? Vroeger had je zoiets op je fiets, je kan ook een oude hometrainer kopen (met wiel en band, zo'n goedkope) en daar een dynamo op modden ;) Dan heb je ook je handen vrij om te bellen.
@marzman , dat zou best kunnen, en dan vanwege warmteontwikkeling in het tandwielkastje. De waarde is dan meer gelegen in het opladen van de kleine portofoons en de radio uit mijn lijstjes, en in de "aansteker" en het LED lampje. Kort gebruik houdt het wel uit.

@marzman , als het eruit ziet als een blikje, klinkt als een blikje, zwaar is als een blikje en aanvoelt als een blikje, dan is het zeer waarschijnlijk een blikje. Maar als het dan naar onze waarneming ook nogeens hetzelfde blikje is als een ander blikje, dan zijn we toch wel gaan hallucineren😇 denk ik.😉

Ik weet niet waar jij het over hebt, maar ik heb het over de spam die erin gegoten wordt en precies de vorm van het blikje heeft ;)

Nu wil ik jullie eetlust niet bederven maar kwam toevallig vanmiddag dit filmpje tegen...

Ik ook niet @phtvs ,

Maar weet wel dat alles van een dier er door heen wordt gedraaid, als het er maar als vlees uitziet, meer vertel ik maar even niet, want dan eten jullie het nooit meer, en wat je nog hebt gaat dan in de afvalcontainer.

Ook al krijgen we geld toe dan nog zullen we het nog niet eten.
Het DNA word ook een deel van je lichaam, er word wel gezegd, je bent wat je eet.

Ik ook niet @phtvs ,

Maar weet wel dat alles van een dier er door heen wordt gedraaid, als het er maar als vlees uitziet, meer vertel ik maar even niet, want dan eten jullie het nooit meer, en wat je nog hebt gaat dan in de afvalcontainer.
Je bedoelt natte neuzen, oogbolletjes, staarteindjes en poepgaatjes en zo @JJ&A ? Het woord Segregatorvlees zegt het al: Alles wat er van het bot kan worden gescheiden😁 Maar echt anders dan in vroeger tijden is dat nu ook weer niet. Toen werd ook alles wel verbruikt vermoed ik, deels in een andere vorm.
Ook al krijgen we geld toe dan nog zullen we het nog niet eten.
Het DNA word ook een deel van je lichaam, er word wel gezegd, je bent wat je eet.
Ons DNA zal er niet door veranderen denk ik, want frikandellen heb ik nog niet op straat zien lopen, hoewel ik over gehaktrollen wel twijfel...
Enfin, ik waardeer zeker jouw advies dat ik eruit lees, om dan beter "Schmalzfleisch" en/of Corned Beef op te nemen in de voorraad!👍

Nu heb ik Wiltec.de al langer op m'n netvlies staan, maar de post van @Pjotr Prep attendeerde mij wel op waterzuiverend spul dat m.i. beter op de lijstjes thuis hoort. Ik noemde dat deels in de post https://www.preppers-shelter.nl/threads/wat-heb-jij-aan-preppen-gedaan-vandaag.343/post-143664
Maar dit filter vind ik bij uitstek geschikt voor nood: https://www.wiltec.de/nl/naturewate...en-10-l-zak-draagbaar-buitenwaterfilter/64440
Vier filterstadia en goed voor 1000 liter drinkwater, en dat voor €12.
In een komende versie van de lijstjes neem ik deze zeker op.

Als eventuele latere uitbreidingen, de essentiële lijstjes voorbij, lijkt mij deze niet slecht als langduriger voorziening voor het zuiveren van water, voor €52 https://www.wiltec.de/nl/naturewater-5-traps-ultrafiltersysteem-2000-l-dag-waterfilter/50805 Het filtert ongeveer zoals een Sawyer, en is eenvoudiger aan de gang te houden dan een osmose installatie (desnoods op hoogteverschil, hydrostatisch).

En eventueel deze erbij voor een (pre SHTF) snel reageren zodra het waterleidingbedrijf oproept om water te gaan koken, voor €11,50 https://www.wiltec.de/nl/naturewater-nw-5-05-highend-on-tap-5-traps-waterkraanfilter-compact/64434

Terug
Bovenaan