@houthe Hier ook enorm veel slakkenvraat en dat is behoorlijk demotiverend. Heb laatst nog maar weer een bak volgezaaid met van alles en nog wat maar verwacht niet dat daar wat van te oogsten valt. Dus dit jaar geen Spinazie, Snijbiet, Worteltjes, Aziatische snijgroenten, Sla etc. Ook de augurkenplanten waren in 1 avond op.
Heb vooral ook lang gewacht met voorgekweekte plantjes in de grond zetten. Het was gewoon te vochtig en de slakken vierden feest.
Ik richt mijn pijlen nu gewoon maar op volgend jaar en oogst wat er nog aan komt en ga bezig met mestlagen aanbrengen en de knoflookbak prepareren.
Over het filmpje:
Tja, ik heb mijn bedenkingen wel bij zijn methode. En vind dat dit weer eens zo'n man is die enorm veel praat in het filmpje (net als veel van die bushcraftsurvivalmannen)
.
Want... De banaan zou dus volgens hem kalium leveren die de plant nodig zou hebben. Maar de kalium heeft de tomatenplant pas nodig als de vruchtvorming begint. Eerst heeft ze stikstof nodig voor de groei. Gezien de bananenschillen snel verteren is de kaliumvoorraad op tegen de tijd dat de plant het echt nodig heeft en het verteren van de bananenschil ontneemt dan ook weer juist die stikstof uit de grond?
Je zou dan beter nog wel een extra gift kalium geven tegen de tijd dat de vruchtvorming begint. De bananenschil is dan niet afdoende lijkt mij. Smeerwortel bevat kalium en wordt gebruikt als mulch of om smeerwortelgier van te maken.
Verder zou je dan vooral ook biologisch verantwoorde gifvrije bananen moeten kopen anders leg je gelijk een voorraadje gif bij de voetjes van je plantjes.
En het ei... Dat zou dan de benodigde calcium moeten geven. Maar hoe snel wordt dit vrijgegeven en omgezet en is dit wel opneembaar voor de plant? En een teveel aan calcium belemmert weer de opname van andere benodigde mineralen én andersom. En kalium werkt namelijk weer de opname van calcium tegen...
Hij zegt ook dat het tegen de ontwikkeling van Neusrot zou helpen. Dit wordt deels veroorzaakt door onregelmatige watergift maar het probleem is ingewikkelder. Lees:
http://www.plantaardig.com/groenteninfo/tomaat_neusrot_2003.htm
En de plastic randjes zet hij tegen de vraat van Emelten (Cutworms). Dat is wel een goeie tip mocht je daar last van hebben.
Dus denk niet dat ik deze tips ga opvolgen. Denk dat de bananenschillen (mits gifvrij) een betere plek hebben op de composthoop.
En dan even wat plaatjes van oogst:
Pepers, soort van Hungarian Wax achtige Turkse peper, ga ik inmaken.
Courgettes pas laat in de grond en nog niet ontdekt door de slakken dus nu de eerste vruchten te plukken, evenals de Patissons.
Komkommerplanten achter het huisje gaan als een trein, diverse soorten mini-komkommers.
Eerste tomaten van de Fruitlent Phytophthora Resistente Tomaten Test. (
@houthe misschien is er hoop?)
http://www.fruitlent.nl/verkoop/testersgezocht.html
http://www.moestuinforum.nl/testers...aardappelziekteresistente-tomaten-t19703.html
Deze staan dus gewoon buiten in de volle grond in regen en wind en met diverse Phytophthora besmette tomaten en aardappelplanten van buren vlakbij.
In de kas (van de overburen) zijn de tomaten ook te oogsten, begon natuurlijk met de kleintjes.
Maar ook de eerste grote tomatensoort was rijp. De Nyagous. Een heerlijke verrukkelijke prachtige tomaat. Ik ben absoluut verliefd.