Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Iemand ervaring met moestuinieren op een balkon?
Ik ben dus van plan op mijn balkon een bak van 1,5m bij 0,5m te maken waarin ik groeten wil gaan kweken. Daarnaast wil ik aan mijn muur kruiden kweken, daarvoor heb ik kleine plastic flesjes bewaard waar ik de onderkant van ga afknippen en dit als potje wil gebruiken. Deze hang ik vervolgens aan een houten plaat en die gaat tegen de muur.
Om terug te komen op mijn bak. Ik weet dus niet zo goed wat nu handig is. Van bijvoorbeeld twee of drie soorten groentes meerdere planten, of toch juist veel soorten proberen in dezelfde bak. En is het mogelijk om in zo'n bak een soort van vier seizoenen tuintje te maken, of moet ik me met deze beperkte ruimte echt focussen op 1 seizoen waarin alles geoogst moet worden?
Mijn balkon is vrij ruim, dus zo'n bak plaatsen neemt niet veel ruimte in en heeft zo'n beetje van een uur of 11 tot 20-21 uur zon. Dit jaar heb ik 1 aardbeien plant staan los in een pot, waarvan ik meerdere keren per week een handje kan plukken. Ik had een tomatenplant staan los in pot en wat veldsla. Helaas werd de veldsla droog en wit en heb ik weg moeten gooien en de tomatenplant deed het aanvankelijk supergoed en later kon ik er nog maar enkele per week van plukken.
Hoe diep ga je de bak maken? Want daarvan hangt ook af wat je in de bak kunt gaan telen. Worteltjes hebben bijvoorbeeld veel diepte nodig.
Het lijkt me ook handig dat je die groenten dan voorkweekt/voorzaait in een plantenbak zodat ze nog geen ruimte in nemen in je grotere bak maar dat je ze kunt uitplanten indien nodig.
Bekijk bijlage 3378
@Preppertt bij gebrek aan ruimte is een hangend moestuintje binnen ook best te doen. Ik groei kruiden en veldsla op deze manier. In hangende flessen. De veldsla zit er nog maar net in, dus helaas nog geen plantjes te zien...
Houd er wel rekening mee dat als er weinig geworteld kan worden, er ook kleine plantjes ontstaan. Wat @Erny al zei, wortels worden wel lastig, net als lange bieten ed. En het liefst staat alles uiteraard in de volle grond omdat er dan veel ruimte is om te wortelen. Denk ook aan veel bewateren, zo'n bak kan mits het in de schaduw staat behoorlijk droog worden bij warm weer.
Begin eens klein, kropjes sla, pluksla, andijvie zoiets. Kruiden is altijd ok, maar die moet je wel blijven knippen als ze in pot of flesje zitten. Anders zijn ze zo uitgegroeid.
Ik droog ze altijd aan een mini wasrekje omhuld met gaas (eigenlijk een Ikea gordijntje) en dat gaat prima. Duurt iets langer, scheelt kosten in energie.Kruiden kan ik toch drogen in de oven? Weet jij daar iets meer over?