• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

@Flos Ik maak er graag Hotsauce van. :D

Deze met Ananas is erg lekker, heb hier toen zelf alleen gele pepers voor gebruikt.
http://preppers.nl/forum/threads/14...abanero-HOT-Sauce?highlight=habanero+hotsauce
Originele versie van deze saus is ook wel elders op internet te vinden.

Bij deze versie had ik alleen appels in huis dus daar saus mee gemaakt. Bleek ook erg lekker, vooral bij vlees.
http://preppers.nl/forum/threads/14038-White-Bhut-Habanero-Appel-Hot-Sauce?highlight=hotsauce

En deze heb ik niet al te lang geleden gemaakt, dit is een oranje saus met heel veel knoflook. Erg lekker geworden. Goeie basis voor bijvoorbeeld Salsa, hoef je er alleen nog wat stukjes augurk/komkommer/ui/verse tomaat oid doorheen te doen.
http://www.moestuinforum.nl/cayenne-tomaten-hotsauce-bonne-madamme-t20349.html

De genoemde pepers kun je dan gewoon vervangen door jouw exemplaren. Het lekkerst is als je een paar verschillende soorten per saus gebruikt omdat ze allemaal een eigen scherpte en aroma hebben.
En gewenste scherpte van de saus kun je ook zelf regelen door meer of minder suiker etc toe te voegen. Moet sowieso de sausjes naar smaak "afmaken" met een wat extra zout of zuur of zoet of limoen e.d.

Zal binnenkort deze recepten ook eens hier op het forum zetten in een speciaal Hotsauce-hoekje. :)

@Erny de eerste twee links komen van het oude forum. En daar is al een discussie ( communicatie ) tussen jou en mij. De derde link komt van het moestuin forum waar ik'nog maar pas lid van ben. Toch bedankt voor de herinnering.

@Flos Haha, had de topics niet weer doorgelezen alleen opgezocht voor de link dus ook niet gezien dat wij daar al aan de babbel waren. ;) En die op MTF is mijn eigen topic.

Enne... welkom op het MTF...:D ik was dit weekend op de moestuin (OnTopic) veel tomaten aan het oogsten dus was nog niet bij gelezen. Stel je je ook nog ff voor? Vinden we leuk en jij houdt je ook met interessante zaken bezig en das leuk om te weten. :cool:

Wat afgelopen donderdag nog een paar kleine dunne groene boontjes waren, zijn op maandag ineens bijna fullsize paarse bonen in meerderheid. Het is ongelofelijk wat veel zon ineens met zo'n plant kan doen. En een beetje regen.
Deze week de 1e oogst in zicht :D

image.jpeg

image.jpeg

Sperzieboon Purple Queen... eerste oogst. Ging niet echt gemakkelijk want de grond stond ondertussen vol met nieuwe brandnetelplantjes en dat plukt niet echt fijn... ;) Dus die later maar zorgvuldig verwijderd.

IMG_1988.JPG

Mijn gehele worteloogst, meer hebben de slakken niet overgelaten... :( Dit zal de Atomic Red zijn.

IMG_2057.JPG

Peper Black Pearl.

IMG_2005.JPG

Prachtige tomaat Dancing With Smurfs, kleurt van diep paars naar een soort pruimkleur oranje met paars...

IMG_2021.JPG

Wat Patissons en een te vroeg afgebroken pompoentje

IMG_1984.JPG

Dus lekker aan het oogsten geweest vandaag, gisteren vooral met poep aan de sjouw geweest. Stinkende dampende broeiende mest van allerlei dieren van de kinderboerderij Stadspark... ulghhh... Maar ozo lekker voor de grond.:D
Oerprei ook grotendeels geoogst, die kan gelijk weer gepoot worden.
Venkelgroen en bloem (deels al met zaad) geplukt om straks te gebruiken bij de inmaak van komkommers en courgettes.
En eindelijk een portie Spinazie kunnen knippen. Door slakken en warmte en andersoortig weer was het maar steeds niet gelukt. Dus eindelijk straks een bordje met eigen Spinazie, zóveel lekkerder dan gekochte. :cool:

Ook nog wat zaadbolletjes van de OostIndische Kers geoogst, die zijn lekker in te maken als een soort kappertjes.

Iemand ervaring met moestuinieren op een balkon?

Ik ben dus van plan op mijn balkon een bak van 1,5m bij 0,5m te maken waarin ik groeten wil gaan kweken. Daarnaast wil ik aan mijn muur kruiden kweken, daarvoor heb ik kleine plastic flesjes bewaard waar ik de onderkant van ga afknippen en dit als potje wil gebruiken. Deze hang ik vervolgens aan een houten plaat en die gaat tegen de muur.

Om terug te komen op mijn bak. Ik weet dus niet zo goed wat nu handig is. Van bijvoorbeeld twee of drie soorten groentes meerdere planten, of toch juist veel soorten proberen in dezelfde bak. En is het mogelijk om in zo'n bak een soort van vier seizoenen tuintje te maken, of moet ik me met deze beperkte ruimte echt focussen op 1 seizoen waarin alles geoogst moet worden?

Mijn balkon is vrij ruim, dus zo'n bak plaatsen neemt niet veel ruimte in en heeft zo'n beetje van een uur of 11 tot 20-21 uur zon. Dit jaar heb ik 1 aardbeien plant staan los in een pot, waarvan ik meerdere keren per week een handje kan plukken. Ik had een tomatenplant staan los in pot en wat veldsla. Helaas werd de veldsla droog en wit en heb ik weg moeten gooien en de tomatenplant deed het aanvankelijk supergoed en later kon ik er nog maar enkele per week van plukken.

Hoe diep ga je de bak maken? Want daarvan hangt ook af wat je in de bak kunt gaan telen. Worteltjes hebben bijvoorbeeld veel diepte nodig.

Je kan vroeg in het voorjaar bijvoorbeeld al beginnen met rucola, raapsteel, meiraap en radijs.
Ietwat later kun je de vroege spinazie en snijbiet zaaien. Parijse worteltjes zijn ook leuk en sneller klaar dan gewone wortels.
Als deze dingen geoogst zijn (behalve de snijbiet want daar kun je van blijven oogsten) kun je er weer andere dingen in zetten zoals sla (vooral de zgn pluksla is erg geschikt) of aziatische snij/wokgroenten.
Dat gaat allemaal best wel gemakkelijk.
Je kan ook in het voorjaar wat peultjes leggen, van een paar plantjes kun je behoorlijk wat plukken. En als ze klaar zijn dan kunnen ze de bak uit en weer plaats maken voor andere groenten.

Het lijkt me ook handig dat je die groenten dan voorkweekt/voorzaait in een plantenbak zodat ze nog geen ruimte in nemen in je grotere bak maar dat je ze kunt uitplanten indien nodig.

Als je steeds weer wat compost en wat koemestkorrels aan de grond toevoegt raakt deze ook niet uitgeput.

Je kruiden in halve petflessenmethode klinkt wel leuk maar weet niet of dat in de praktijk zo goed gaat werken.
Hoe warm wordt het op je balkon? Die methode vraagt om vaak water geven omdat de potjes snel uitdrogen. Of je koopt of maakt een (goedkoop) watergeefsysteem.
Ook lijkt mij dat de aarde/voedingsstoffen in die potjes snel uitput zullen zijn waardoor je zwakke plantjes krijgt.
Misschien toch beter om bijvoorbeeld van die Action plantenbakken (die lange) te halen en daar je kruiden in te zetten (wel gaten maken in de bodem, die zitten er dus niet in). Deze kun je ook aan je muur of balkon hangen.

Denk dat je steeds gewoon wat moet uitzaaien zodat er altijd wat in de bak staat. Daarbij dus rekening houdend met voorjaarssoorten en dingen die het in de zomer goed doen of juist niet.

Op deze site van Diana vind je goed uitgewerkte teelinformatie onder het kopje Groenten:
http://www.mooiemoestuin.nl/

image.jpeg
Iemand ervaring met moestuinieren op een balkon?

Ik ben dus van plan op mijn balkon een bak van 1,5m bij 0,5m te maken waarin ik groeten wil gaan kweken. Daarnaast wil ik aan mijn muur kruiden kweken, daarvoor heb ik kleine plastic flesjes bewaard waar ik de onderkant van ga afknippen en dit als potje wil gebruiken. Deze hang ik vervolgens aan een houten plaat en die gaat tegen de muur.

Om terug te komen op mijn bak. Ik weet dus niet zo goed wat nu handig is. Van bijvoorbeeld twee of drie soorten groentes meerdere planten, of toch juist veel soorten proberen in dezelfde bak. En is het mogelijk om in zo'n bak een soort van vier seizoenen tuintje te maken, of moet ik me met deze beperkte ruimte echt focussen op 1 seizoen waarin alles geoogst moet worden?

Mijn balkon is vrij ruim, dus zo'n bak plaatsen neemt niet veel ruimte in en heeft zo'n beetje van een uur of 11 tot 20-21 uur zon. Dit jaar heb ik 1 aardbeien plant staan los in een pot, waarvan ik meerdere keren per week een handje kan plukken. Ik had een tomatenplant staan los in pot en wat veldsla. Helaas werd de veldsla droog en wit en heb ik weg moeten gooien en de tomatenplant deed het aanvankelijk supergoed en later kon ik er nog maar enkele per week van plukken.

@Preppertt bij gebrek aan ruimte is een hangend moestuintje binnen ook best te doen. Ik groei kruiden en veldsla op deze manier. In hangende flessen. De veldsla zit er nog maar net in, dus helaas nog geen plantjes te zien...

Houd er wel rekening mee dat als er weinig geworteld kan worden, er ook kleine plantjes ontstaan. Wat @Erny al zei, wortels worden wel lastig, net als lange bieten ed. En het liefst staat alles uiteraard in de volle grond omdat er dan veel ruimte is om te wortelen. Denk ook aan veel bewateren, zo'n bak kan mits het in de schaduw staat behoorlijk droog worden bij warm weer.

Begin eens klein, kropjes sla, pluksla, andijvie zoiets. Kruiden is altijd ok, maar die moet je wel blijven knippen als ze in pot of flesje zitten. Anders zijn ze zo uitgegroeid.

• Leuk
Waarderingen: Erny
Hoe diep ga je de bak maken? Want daarvan hangt ook af wat je in de bak kunt gaan telen. Worteltjes hebben bijvoorbeeld veel diepte nodig.

Het lijkt me ook handig dat je die groenten dan voorkweekt/voorzaait in een plantenbak zodat ze nog geen ruimte in nemen in je grotere bak maar dat je ze kunt uitplanten indien nodig.

Ik was van plan de bak ongeveer 20-30 cm diep te maken, maar aangezien ik hem zelf maak kan ik hem altijd nog aanpassen als dat niet diep genoeg is. Hij zou op poten moeten komen te staan zodat de bovenrand tot ongeveer heuphoogte komt.

De plantjes voorkweken was ik inderdaad van plan in een bak, soort minikas wil ik er van maken door er een glasplaat overheen te leggen, die ik dan aan de reling van het balkon hang. Het plan was om de groentes voor de lente voor te kweken en overplanten als deze groot genoeg zijn. Daarna de zomergroentes voorkweken en overplanten op het moment dat de lente groentes uitgebloeid zijn en zo het jaar rond.

Bekijk bijlage 3378

@Preppertt bij gebrek aan ruimte is een hangend moestuintje binnen ook best te doen. Ik groei kruiden en veldsla op deze manier. In hangende flessen. De veldsla zit er nog maar net in, dus helaas nog geen plantjes te zien...

Leuk, is zeker een optie zoiets. Dan hebben de plantjes wat meer ruimte ook om te groeien dan in de bodem van een klein flesje.

Houd er wel rekening mee dat als er weinig geworteld kan worden, er ook kleine plantjes ontstaan. Wat @Erny al zei, wortels worden wel lastig, net als lange bieten ed. En het liefst staat alles uiteraard in de volle grond omdat er dan veel ruimte is om te wortelen. Denk ook aan veel bewateren, zo'n bak kan mits het in de schaduw staat behoorlijk droog worden bij warm weer.

Begin eens klein, kropjes sla, pluksla, andijvie zoiets. Kruiden is altijd ok, maar die moet je wel blijven knippen als ze in pot of flesje zitten. Anders zijn ze zo uitgegroeid.

Kruiden kan ik toch drogen in de oven? Weet jij daar iets meer over?

kruiden kun je het beste afknippen zo dra ze droog zijn. vast binden en op zijn kop op hangen. Dit geld voor verre weg de meeste kruiden. Als je kruiden of fruit enz droogt in de oven gaat dit vaak op 50 graden met de deur een stukje los. Aangezien het momenteel 25 graden + is kan het zo ook duurt alleen wat langer.

Ojee.... ik kom om in de oogst... nog steeds veel tomaten en courgettes. Heel veel Patissons, die dingen blijven maar komen. En nu zijn de stokbonen ook nog begonnen met heel veel produceren... Dat wordt dus veel uitdelen want hier kan ík niet tegen eten en inmaken. ;)

Hoe bereid je je patissons dan? Ik heb ze altijd eens willen planten omdat ze er zo schattig uitzien :D Maar hoe ze dan juist te gebruiken...

@InfernoSis Je kan ze net zo behandelen als courgettes bijvoorbeeld. Of als er, zoals nu, heel veel aan komt kun je ze heel klein plukken en in z'n geheel inmaken.
Iets groter kun je ze vullen en in de oven zetten (zoek maar eens op gevulde patisson)
Herman de B. schrijft er ook wat over:
http://www.hermandenblijker.nl/Actueel/Column/291/Herman_den_Blijker_over_gegratineerde_patisson

Per plant zijn ze enorm productief en de vruchten zijn snel rijp.
Niet al te jong geplukt zijn ze ook een behoorlijke tijd bewaarbaar, dus een mooie fase tussen courgetteoogst en pompoenoogst. :cool:

Oh... en ze zijn natuurlijk ook heel leuk om weg te geven... meeste mensen kennen ze niet. ;)

IMG_2334.JPG

• Leuk
Waarderingen: Ray
Terug
Bovenaan