• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

De toekomstige knoflookbak op de moestuin klaar gemaakt. Na ladingen aarde erop gestort te hebben gekregen (toevallig waren mensen bezig met riolering bij hun huisje en liepen af en aan met kruiwagens aarde... die ze bij mij hebben mogen storten, dat scheelde mij weer heel wat geschep en gezeef) deze wat verrijkt met gestampte eierschalen en wat as van mn vuurtjes, daar nog een laagje compost over heen en vervolgens de kluiten klein gemaakt en het bed geëffend, Onder de aarde ligt trouwens een dikke laag stro/mest met wat gedroogd Smeerwortelblad erop.
Laminaatplanken er omheen (gerecycled van iemand die dat ook weer afdankte) om de aarde binnenboord te houden en nu ligt ie klaar voor de knoflookpoterij komende week.:cool:
Gaan weer >15 soorten worden, waarvan sommigen wat korter en anderen weer wat langer bewaarbaar zullen zijn.
Lig ik toch zomaar helemaal op schema. :D

En net een soepje gemaakt van de laatste tomaten, kleine courgettes en mini patisonnetjes, pepers, knoflook en ui en sjalot en een paprikaatje. Allemaal uit eigen oogst.

Grootste deel van de pepers geoogst en die gaan komende week omgetoverd worden in heerlijke Hotsauces. :)

@Erny die kruiwagens met aarde van de buren waren mooi getimed dan! Mooi is dat he, als je zomaar ineens op schema blijkt te zitten in de tuin.
Welke soorten knoflook ga je planten komende week?

• Leuk
Waarderingen: Erny
Afgelopen week hier ook de knoflook gepoot, een stuk of 100 allemaal dezelfde soort fokhagyma. Nu de rest van de moestuin nog op orde brengen, het is 1 groot oerwoud haha.

• Leuk
Waarderingen: Erny
De Knoflook zit in de grond. :D

Afgelopen maandag met uiterste concentratie mijn knoflook gepoot. Vanwege de vele soorten moet de administratie goed bijgehouden worden anders weten we straks niet wie wie is. (En zelfs dán kan het nog fout gaan bij het oogsten zoals dit jaar bleek. :rolleyes:)

IMG_3192.JPG

In deze, speciaal voor hun geprepareerde bak, gaan ze het komend jaar groeien.
Afgelopen jaar heb ik op deze plek die aardappels in het stro geteeld, daarom lag er al een fijne mulchlaag op van het vergane stro, hier zaten ook lekker veel pieren e.d. in.
Daar bovenop heb ik een dikke laag stro/mest (stikstof) van de kinderboerderij gestort, behoorlijk vers (wat we eigenlijk niet willen, maar ja, nood breekt wet). Daarop wat oud smeerwortelblad verdeeld (kalium)
Daar bovenop dus zo'n 16 kruiwagens met aarde van de mensen die bij hun huisje met de riolering bezig waren.
Omdat die aarde er behoorlijk arm en dood uitzag heb ik daar vervolgens handenvol gestampte eierschalen (calcium) overheen gestrooid, evenals de voor dit doel bewaarde as (o.a. kalium/calcium en minerale sporenelementen) van mn vuurtjes.
En als toetje nog een laagje eigen droge compost, al wat ouder, verstrooid.
Dit alles mooi verdeeld, kluiten kleingemaakt en de bak was klaar voor gebruik.

Deze soorten heb ik gepoot, alle pootgoed uit eigen (of andermans) oogst van 2016 gegenereerd. Dat heeft me na de eerste aanschaf (Leven van het Land 2014, rest via ruil verkregen) dus niets meer extra gekost. Oftewel... het hele jaar gratis knoflook. :D

1. Music
2. Oosterdel
3. Messidrome
4. Purple Glazer
5. Inchelenium Red
6. Siberian
7. Morado
8. Kaposvár (uit Piroska's Paprikaland '14)
9. Shandong
10. Solo (waren solobollen in 2015, en nu 2016 bollen en daarvan dus nu tenen gebruikt)
11. Aji Spring Violetta
12. German Extra Hardy (extra rijtje hiervan wegens erg lange bewaarbaarheid)
13. Germidour
14. Thai
15. Transsylvanian
16. Killarney Red
17. Rosewood... waarschijnlijk.... (anders Maxatawny)
18. Vallelado
19. Vallelado/Valverde
20. Fred Artichoke (uit oogst Fred, onbekende Artichokesoort)
21. Fred Aldi Purple (uit oogst 2016 van buurman Fred die in 2015 Aldi tenen had gepoot)

In totaal 260 tenen.
icon_mrgreen.gif

De Olifantenknoflook moet de grond ook nog in trouwens.

Qua bewaarbaarheid springt die German Extra Hardy er enorm uit. Ik heb nu nog goede bollen van de oogst van 2015. Dus absoluut een aanrader.

Afgelopen jaar bleek dat de Vallelado/Valverde het over het algemeen toch wel heel goed doet. Mooie opbrengst aan bollen qua formaat, niet al te overgevoelig voor schimmels. Dit is dus ook de knoflooksoort die het meest wordt aangeboden. Maar vanwege dat het een Artichoke soort is, is deze niet zo lang houdbaar.
De Purple Hardneck soorten zijn dan wel weer lang houdbaar en daarom heb ik daar ook een variatie van soorten van. Evenals nog wat andere variëteiten. Andere soorten heb ik dan weer voor de smaak.
Als je meer over de verschillende variëteiten wilt weten lees dan vooral wat hier over knoflook geschreven staat (voormalig Knoflooksite):
http://www.eemlook.nl/hoe-groeit-een-knoflook/

En dan nu 9 á 10 maanden geduld hebben tot juli/augustus 2017. :fluit:

Dag beste Erny,

Jullie eten dus neem ik aan veel knoflook, er word wel gezegd dat het goed is tegen insectenbeten van muggen, vlooien en misschien nog veel meer.
Worden jullie nog wel eens geprikt???
Merken jullie ook andere voordelen???

Mhg,
J.J

@J.J "Jullie"??? Ik ben de koningin niet... :confused: Beetje raar om, nu ik geen man blijk te zijn, er vanuit te gaan dat ik een "jullie" ben... :fluit:

Ik eet knoflook omdat ik het lekker vind. Dat het ook nog eens gezond is, is alleen maar mooi en een bijkomend voordeel. Muggen en knudjes prikken mij altijd nog net zo hevig, en meestal liever dan mijn buur.
En eet altijd al veel knoflook dus er is geen verschil met andere tijden. Dus zou niet weten of het voordeel oplevert.

De Knoflook zit in de grond. :D

Afgelopen maandag met uiterste concentratie mijn knoflook gepoot. Vanwege de vele soorten moet de administratie goed bijgehouden worden anders weten we straks niet wie wie is. (En zelfs dán kan het nog fout gaan bij het oogsten zoals dit jaar bleek. :rolleyes:)

Bekijk bijlage 4246

In deze, speciaal voor hun geprepareerde bak, gaan ze het komend jaar groeien.
Afgelopen jaar heb ik op deze plek die aardappels in het stro geteeld, daarom lag er al een fijne mulchlaag op van het vergane stro, hier zaten ook lekker veel pieren e.d. in.
Daar bovenop heb ik een dikke laag stro/mest (stikstof) van de kinderboerderij gestort, behoorlijk vers (wat we eigenlijk niet willen, maar ja, nood breekt wet). Daarop wat oud smeerwortelblad verdeeld (kalium)
Daar bovenop dus zo'n 16 kruiwagens met aarde van de mensen die bij hun huisje met de riolering bezig waren.
Omdat die aarde er behoorlijk arm en dood uitzag heb ik daar vervolgens handenvol gestampte eierschalen (calcium) overheen gestrooid, evenals de voor dit doel bewaarde as (o.a. kalium/calcium en minerale sporenelementen) van mn vuurtjes.
En als toetje nog een laagje eigen droge compost, al wat ouder, verstrooid.
Dit alles mooi verdeeld, kluiten kleingemaakt en de bak was klaar voor gebruik.

Deze soorten heb ik gepoot, alle pootgoed uit eigen (of andermans) oogst van 2016 gegenereerd. Dat heeft me na de eerste aanschaf (Leven van het Land 2014, rest via ruil verkregen) dus niets meer extra gekost. Oftewel... het hele jaar gratis knoflook. :D

1. Music
2. Oosterdel
3. Messidrome
4. Purple Glazer
5. Inchelenium Red
6. Siberian
7. Morado
8. Kaposvár (uit Piroska's Paprikaland '14)
9. Shandong
10. Solo (waren solobollen in 2015, en nu 2016 bollen en daarvan dus nu tenen gebruikt)
11. Aji Spring Violetta
12. German Extra Hardy (extra rijtje hiervan wegens erg lange bewaarbaarheid)
13. Germidour
14. Thai
15. Transsylvanian
16. Killarney Red
17. Rosewood... waarschijnlijk.... (anders Maxatawny)
18. Vallelado
19. Vallelado/Valverde
20. Fred Artichoke (uit oogst Fred, onbekende Artichokesoort)
21. Fred Aldi Purple (uit oogst 2016 van buurman Fred die in 2015 Aldi tenen had gepoot)

In totaal 260 tenen.
icon_mrgreen.gif

De Olifantenknoflook moet de grond ook nog in trouwens.

Qua bewaarbaarheid springt die German Extra Hardy er enorm uit. Ik heb nu nog goede bollen van de oogst van 2015. Dus absoluut een aanrader.

Afgelopen jaar bleek dat de Vallelado/Valverde het over het algemeen toch wel heel goed doet. Mooie opbrengst aan bollen qua formaat, niet al te overgevoelig voor schimmels. Dit is dus ook de knoflooksoort die het meest wordt aangeboden. Maar vanwege dat het een Artichoke soort is, is deze niet zo lang houdbaar.
De Purple Hardneck soorten zijn dan wel weer lang houdbaar en daarom heb ik daar ook een variatie van soorten van. Evenals nog wat andere variëteiten. Andere soorten heb ik dan weer voor de smaak.
Als je meer over de verschillende variëteiten wilt weten lees dan vooral wat hier over knoflook geschreven staat (voormalig Knoflooksite):
http://www.eemlook.nl/hoe-groeit-een-knoflook/

En dan nu 9 á 10 maanden geduld hebben tot juli/augustus 2017. :fluit:

Hoi @Erny ,

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat knoflook en artisjok twee totaal verschillende planten zijn. Is dat niet zo?

Een leuke knoflooksoort in jouw rijtje vind ik de nummer 15. Transsylvanian, die is waarschijnlijk zeer effectief tegen vampiers?

Vandaag peterselie, selderij, sla, andijvie en spitskool geplant. Vorige week sla, venkel, paksoi gezaaid.
Heb je de zaadjes dit jaar eerder dan normaal gezaaid? (door het zachte voorjaar) Of is dit de normale tijd om ze in de grond te doen? Of heb je ze wellicht met hulp van een (binnen)kasje opgestart?

Dit jaar ben ik later dan andere jaren. Vroegah gingen begin februari de tuinbonen al de grond in. Rond deze tijd ( week 12) lieten we om de week plantgoed komen. Dat ging door tot eind augustus dat de laatste veldsla kwam.

Een goed boek over groente kweken is 'Handboek ecologisch tuinieren' van Velt. Dit is de 'bijbel' voor tuinders. Hier staat heel veel info. Zowel voor een beginner als een gevorderd moestuinder. In mijn ogen de beste aanschaf die je kunt doen als je echt info wilt hebben.

Gisteren sjalotten Red Sun gepoot en peulen gelegd. Ongeveer op dezelfde tijd als vorig jaar.
In de kas had ik al wat rijtjes voorgezaaid: Snijbiet, Rucola en Lenteui. Dit omdat het op de tuin nog te nat was. Ook afgelopen week Palmkool, bloemkool en Kailan voorgezaaid in tray en deze in propagator in de kas gezet.
Anders had ik nu zeker al dingen in volle grond gezaaid: Meiraap, raapsteel, rucola, radijs, snijbiet, spinazie.
Dat gaat hopelijk volgende week gebeuren.

Knoflook staat er ondertussen mooi bij. Door de opgehoogde bak lekker boven het waterpeil (paden zijn moeras).
IMG_4105.JPG

En er zijn zomaar drie Perzische Slaapboompjes ontkiemd!! Hoezee (met dank aan @Permaculturist ) :)

IMG_4072.JPG

Terug
Bovenaan