Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
En de oplossing, de nieuwste zelfdenkende thuisbatterij voor maar 1500euro: Anker Solix X1 !
@martin
Voor wie enigzins handig is.
hier bestel je de juiste accu cellen.
https://szluyuan.en.alibaba.com/pro...ifepo4_battery.html?spm=a2700.shop_plgr.88.17
betrouwbare leverancier.
en kwaliteit.
het is wel even zoeken naar deze leverancier om naar Nl te verzenden.
Ik volg deze meneer die een prachtige thuisbatterij aan het bouwen is. Kost wel wat maar het resultaat mag er zijn.
Het is wel een flinke rekensom ...
En ja een 20kWh kost 4x zo veel als een 5kWh systeem.
Goeienavond dames, heren en andere vriendjes!
Ik zie hier een heel leuk onderwerp, want laten we allemaal eerlijk zijn; we willen graag off-grid werken toch?
Het punt van off-grid wat mij als engineer zegt en/of vraagt: "Hoe weet jouw installatie wat 230VAC is?" Dit is in de elektrotechniek een grote vraag; en daarom mogen er in grote delen van NL geen PV-panelen geplaatst (meer) worden.
In de techniek; en laten we voor het idee zijn dat jijzelf de kabel doorknipt van het algemene netwerk (Nooit doen! je gaat eraan dood!) en dat je dus off-grid werkt met zonnepanelen en mogelijk een kleine windmolen.
Mijn vraag is; hoe leert de installatie wat 230VAC is?
In de VS is het off-grid leven wat groter als hier; máár daar is de apparatuur anders ingesteld.
In de EU is alle apparatuur ingesteld tussen 220VAC tot 242VAC.
In de VS is het op een 110VAC ingesteld, dat is veel makkelijker technisch gezien.
Indien jullie (Ik net zo zeer) de huidige apparatuur gebruiken, zonder inbreng vanuit het GEB (= Gemeentelijk Energie Bedrijf) dan heb je grote kans dat je wasmachine/koelkast etc. direct naar de T gaat.
Even een dingetje voor de hoogspanning, zoals de windmolens die wij allemaal zien in NL. Die worden op dezelfde manier in het net gedrukt, we kunnen niet één windmolen gebruiken om b.v. een dorp te voeden van energie ook niet als we een Cosinus Phi batterij toepassen.
Tsjuus!
Paulus
tegenwoordig zit er in elke fatsoenlijke camper een huishoud accusysteem met deze cellen.
samen met een omvormer naar 230volt.
ben het er geheel mee eens dat het wel degelijk gemonteerd moet zijn maar zelfs dat moet wel lukken.
echter ik zou geen 12 volt installatie bouwen maar een 48 volt systeem omdat hoe lager het voltage des te dikker de kabels moeten worden.
zal het filmpje wat hierboven ergens staat eens rustig bekijken,
@drent
Van het net gaat niet lukken want ondergetekende moet ca 250 Kwh in accu’s opslaan om van het nette kunnen.
wij gebruiken vrij weinig energie, 3 a 4 Kwh per dag en om van het net te gaan moeten er stevige accu’s komen Om ca 2 maanden op te kunnen vangen.
in mijn uppie zou ik me wel redden maar met een gezin is het wel een dingetje.
En ja, een 24of 48 volts installatie heeft dunnere bedrading nodig dan 230 volt.
maar als het niks mag kosten dan lukt ook niks,
En ja, een 24of 48 volts installatie heeft dunnere bedrading nodig dan 230 volt.
Dat vind ik nogal een stevige bewering. Van de HTS ken ik nog het skin-effect maar dat heeft bij de laagfrequente 50 Hz niet zo gek veel invloed.BEtreffende bekabeling; in een DC (gelijkstroom) netwerk kun je een kleinere aderdiameter gebruiken dan een AC (altering Current, oftewel wisselspanning) systeem. Houdt als vuistregel aan voor AC 16 ampere, 2.5mm² als max. bij DC 24A 2.5mm². dan zit je veilig.
De onderstaande vuistregel kan gehanteerd worden:
- Voor 12 of 24 V DC systemen geldt 3 Ampère stroom per 1 mm² kabeldiameter.
- Voor 230/120 V AC systemen geldt 6 Ampère stroom per 1 mm² kabeldiameter
@Elektra-engineer , als ik het goed heb, dan zal het maximum toegestane voltage toch wel (verplicht) in een net-gekoppelde omvormer zijn ingesteld? Is het niet zo, dat die de levering aan het net automatisch beperken resp. uitschakelen zodra de netspanning stijgt of het maximum bereikt?Goeienavond dames, heren en andere vriendjes!
Ik zie hier een heel leuk onderwerp, want laten we allemaal eerlijk zijn; we willen graag off-grid werken toch?
Het punt van off-grid wat mij als engineer zegt en/of vraagt: "Hoe weet jouw installatie wat 230VAC is?" Dit is in de elektrotechniek een grote vraag; en daarom mogen er in grote delen van NL geen PV-panelen geplaatst (meer) worden.
In de techniek; en laten we voor het idee zijn dat jijzelf de kabel doorknipt van het algemene netwerk (Nooit doen! je gaat eraan dood!) en dat je dus off-grid werkt met zonnepanelen en mogelijk een kleine windmolen.
Mijn vraag is; hoe leert de installatie wat 230VAC is?
Ik zie wel dat de netspanningen buiten die 220-242V kunnen liggen. Tenminste, ik kom de volgende opgave tegen:In de VS is het off-grid leven wat groter als hier; máár daar is de apparatuur anders ingesteld.
In de EU is alle apparatuur ingesteld tussen 220VAC tot 242VAC.
In de VS is het op een 110VAC ingesteld, dat is veel makkelijker technisch gezien.