• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Ik denk dat als je investering er langer dan 5 jaar over gaat doen om zich terug te verdienen, er nog eens goed naar gekeken moet worden.
Dat geldt mogelijk zelfs voor iedere investering die je doet.

Hoe langer het duurt, hoe meer er verkeerd kan gaan.
Als de bank je er een lening voor wilt geven dan zal het een veilige investering kunnen zijn, zo niet dan kon het weleens risicovol zijn.

Waarom zou een investeerder veelal zijn geld met 5 jaar willen terugzien en mag de gewone man tevreden zijn met 10-15 jaar?
Wat betreft zonnepanelen, de gemiddelde tijd dat men ergens woont is iets van 7 jaar. Best wel een vreemde investering dan.

Persoonlijk vertrouw ik niemand meer hierin, zeker als ze mij vertellen dat IK er geld aan ga verdienen.

En ja, er zijn zeker voldoende succes verhalen van mensen die het nu goed voorelkaar hebben met zonnepanelen enzo. Vaak zijn zij er tijdig ingestapt en hebben ook goed moeten investeren. En dat is ze ook gegund.
 
Volgens mij kloppen veel berekeningen niet. Ik las gisteren over plagin zonnepanelen van liddle. Minder dan 300 euro, meer dan 800 Watt. Elke test, advies die ik zie zegt dat je het niet moet doen en komt met een berekening van 400 Watt voor 800 euro. Tja, dan is de terugverdientijd 15 jaar.
 
Wellicht is het een idee om minder vanuit de onderbuik te schrijven en wat meer vanuit getallen en letters.

In de eerste alinea van het artikel zie je al waar het fout gaat: geld verdienen.
Dat is wat anders dan energie besparen en energie beschikbaar hebben als jij en ik dat nodig hebben, lees : onafhankelijkheid.
Lees eens alle (oeps) bijdragen van @martin eens door: hij is heel duidelijk: zorg voor nul op je meter en je hebt nergens last van.

geen last van terugbetalen,
geen last van keuze stress of angst voor een slimme meter,
geen salderingsangst
geen winst
Wel energie onafhankelijk ;-)
 
Wellicht is het een idee om minder vanuit de onderbuik te schrijven en wat meer vanuit getallen en letters.

In de eerste alinea van het artikel zie je al waar het fout gaat: geld verdienen.
Dat is wat anders dan energie besparen en energie beschikbaar hebben als jij en ik dat nodig hebben, lees : onafhankelijkheid.
Lees eens alle (oeps) bijdragen van @martin eens door: hij is heel duidelijk: zorg voor nul op je meter en je hebt nergens last van.

geen last van terugbetalen,
geen last van keuze stress of angst voor een slimme meter,
geen salderingsangst
geen winst
Wel energie onafhankelijk ;-)

Je hebt wel gelijk in de context van dit forum, maar de meeste mensen zijn geen preppers, en dan maak je een kosten/baten analyse waar beschikbaarheid niet heel hoog op scoort (ook omdat beschikbaarheid superhoog is in dit deel van de wereld, ik kan me niet meer herrinneren wanneer ik het laatst zonder stroom zat.).
 
De onafhankelijkheid heb je pas echt als je om kunt schakelen naar een eiland-systeem (voor als het stroomnet uitvalt). De meesten hebben dat niet en nemen dat niet. Heel eerlijk, ik heb het ook nog niet, want dat is vrij prijzig, als je het zelf niet kan installeren.

De enige zelfstandigheid die ik (nu nog) heb is dat ik door plannen minder stroom hoef in te kopen en dus stroomkosten bespaar, maar ja, dat heb ik wel in de hele installatie gestoken. En
 
De onafhankelijkheid heb je pas echt als je om kunt schakelen naar een eiland-systeem (voor als het stroomnet uitvalt). De meesten hebben dat niet en nemen dat niet. Heel eerlijk, ik heb het ook nog niet, want dat is vrij prijzig, als je het zelf niet kan installeren.

De enige zelfstandigheid die ik (nu nog) heb is dat ik door plannen minder stroom hoef in te kopen en dus stroomkosten bespaar, maar ja, dat heb ik wel in de hele installatie gestoken. En

Als je een draagbare accu hebt is het vrij simpel. Gewoon de stekker ompluggen van wat je wilt gebruiken. Helaas mag het in Belgie (nog) niet. Misschien in 2025, het wordt wel onderzocht. Of je houdt het altijd offgrid, maar daar zit voor mij te weinig voordeel in.
 
Met inhsng van deze juli maand 2024, verdubbelt de stroomprijs in mijn Poolse regio. Van 1,07 zloty per KWh naar ruim 2 zloty. Da's iets minder dan 50 eurocent.

Daarom ga ik de 2 zonnepanelen, die in de winter zijn omgewaaid, maar de val overleefd lijken te hebben, opnieuw installeren op een hoger punt, dat minder snel in de schaduw valt van de naburige berg.

Het was mijn buurman - op wiens net ik aangesloten ben - opgevallen dat wanneer mijn panelen terugleveren, zijn "slimme" meter danig in de war raakt en een stuk lager verbruik registreert.
Daar kunnen we op onze beurt "slim" gebruik van maken om de stroomkosten binnen de perken te houden.

Dat wil ik sowieso door koelkast en vriezer uit te schakelen voor de periode dat ik in de Filipijnen verblijf.
 
Als je een draagbare accu hebt is het vrij simpel. Gewoon de stekker ompluggen van wat je wilt gebruiken. Helaas mag het in Belgie (nog) niet. Misschien in 2025, het wordt wel onderzocht. Of je houdt het altijd offgrid, maar daar zit voor mij te weinig voordeel in.

Wat mag niet?
Ik mag hier (Duitsland) gewoon mijn stoppen uitzetten. Geen haan die daar naar kraait. En dan gewoon de koelkast in een mobiele batterij zetten (niet dat ik die heb) Is dat bij jullie anders? Niet dat ik het doe hoor, geniet van de luxe zolang ik kan ;)
 
mijn eerste eiland systeem dat ik het afgelopen jaar heb gemaakt is een succes.

400 watt paneel
2x 105 ah lood accu
victron omvormer

alles bij elkaar rond de 500 euro volgensmij.

van 26-4 tot 29-6 heeft dit systeem stroom verzorgt voor:

koelkast (kompressor ingesteld op 3 graden)met een verbruik van ongeveer 60wh
verlichting (led)
laptop
2 telefoons
drone
2x tandenborstel

in deze tijd was de max. temp rond de 32 graden in de schaduw tot rond de 6 graden.
waren er dagen met volle zon(budapest) maar ook dagen met volle mist(noordkaap).
ook is dit verspreid geweest over 15 landen.

we hebben nooit zonder stroom gezeten en altijd koud bier gehad.

dit geeft voor mij redelijke kijk op wat er mogelijk is met in het achterhoofd dat dit mei juni is geweest.

ik denk dat met 2 keer dit eiland systeem je redelijk veilig ben 12 maanden per jaar voor je nood behoeften. wat zeker onder de 1000 euro blijft.
rekening houden met dat de koelkast in de winter ook minder verbruikt door een lagere buiten temp.

dit systeem zit natuurlijk niet in mijn huis maar dat maakt voor de werking niet veel uit.
ik denk zelfs dat er meer uit komt wanneer de panelen goed op de zon staan en niet plat op een dak.

ik heb zonnepanelen laten monteren altijd al belachelijk duur gevonden.
nu heb ik voor mijzelf bewezen dat dat waar is.

en natuurlijk bied een bedrijf bepaalde garanties en expertise. ook zijn er gelukkig regels in nederland om cowboys tegen te houden zodat niet alles in vlammen opgaat.

maar zolang je niet op het lichtnet aangesloten zit en puur een eiland systeem maakt om in geval van nood op aan te sluiten is er voor niet al te veel geld al heel veel mogelijk.
 
Het grootste probleem lijkt mij de onevenredige verdeling van de opbrengst over het hele jaar gezien.

0F09E99A-5717-494D-AFF6-432E2A387AE5.png
In de wintermaanden wordt er ca. 4-6x minder kWh opgewekt dan in de zomer maanden.
Vooral de huishoudens met een warmte pomp hebben dan de behoefte om over voldoende kWh te kunnen beschikken.
De capaciteit van de accu en zonnepanelen zullen aanzienlijk moeten zijn om hierin te kunnen voorzien.
 
Terug
Bovenaan