• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

https://sessy.nl/product/sessy/

Ik vond deze juist wel interresant, zeg maar als investering. Slimme batterij, die zichzelf vult als het goedkoop is en zichzelf leegt als het duur is, zo heb je als verbruiker altijd een gunstige prijs voor je stroom.
Komen daar de zonnepanelen bij, dan zou je wellicht inkunnen stellen dat dat ding gevuld word soor zonne straaltjes en zichzelf leegt als de avond valt.

Ik vond deze juist wel interresant, zeg maar als investering. Slimme batterij, die zichzelf vult als het goedkoop is en zichzelf leegt als het duur is, zo heb je als verbruiker altijd een gunstige prijs voor je stroom.

En heb je het zelf ook nagerekend?
Ik heb in ieder geval geen rekenmachine nodig om te stellen dat dit heel interessant zal zijn voor de leverancier. En totaal niet/nooit interessant zal zijn voor de consument.

Als het gaat om volledig offgrid dan kan het natuurlijk alsnog een afweging zijn.
(maar dan zou ik alsnog iets anders kiezen)

Laatst bewerkt:
En heb je het zelf ook nagerekend?
Ik heb in ieder geval geen rekenmachine nodig om te stellen dat dit heel interessant zal zijn voor de leverancier. En totaal niet/nooit interessant zal zijn voor de consument.

Als het gaat om volledig offgrid dan kan het natuurlijk alsnog een afweging zijn.
(maar dan zou ik alsnog iets anders kiezen)

Nee, dat gaat mij ool niet 1.2.3 lukken omdat ik niet kundig genoeg ben om per dag te kijken / geen zin en de gegevens niet heb. Per jaar is het misschien wel uit te rekenen, maar daar heb je weinig aan als je op macro niveau moet rekenen voor het terug verdienen. Afhankelijk ook van hoevaak een negatieve energie prijs op dat moment is dat je batterij leeg is. Denk dan vooral aan, verbruik, opwekken, terugleveren, aanschaffen, onderhouden? om te weten of het gunstig is. Het blijft een gok, net als zonnepanelen; moet maar net de zon schijnen op het moment dat je wil gaan stofzuigen om gunstig uit te komen

Ik ben sessy op het spoor gekomen via tweakers, daar was men enthousiast. Daar is ook een verzameltopic over deze thuisbatterij, mocht je intresse gewekt zijn.

6000cycle gegarandeerd dus 5x6000 = 30.000 kwh. Laten we zeggen dat je 3000kwh dan kom je dus aan 10 jaar levensduur.
Kost dat ding, €2500,- dan betaal je: €0,08,- per kwh.

https://sessy.nl/product/sessy/

Komen daar de zonnepanelen bij, dan zou je wellicht inkunnen stellen dat dat ding gevuld word soor zonne straaltjes en zichzelf leegt als de avond valt.
@joepmeloen , €3.350 voor 3,5 kWh capaciteit (alleen aanschaf, geen aanleg) vind ik behoorlijk gepeperd.

Nu moet ik liegen, maar ik heb maanden geleden al eens voor zelfbouw gerekend en kwam op zo'n €2.200 voor een Victron Multiplus met een 48V lifepo4 accu van 10 kWh capaciteit (bij 70% DOD meen ik) met BMS (batterij management systeem) Van Ali, maar m.i. wel van een gerenommeerde Ali.

Ik zie dat men een Sessy aanbeveelt voor elke 3-4 kWh aan eigen verbruik. De 5 kWh is dan waarschijnlijk alles wat er maximaal in past, en trek je dat er ook uit (100% DOD = ontladingsdiepte) dan duikelt de levensduur enorm omlaag. Bij 70% DOD is er dan maximaal 3,5 kWh uit te trekken maar is de levensduur is dan aanmerkelijk langer, en dat komt weer overeen met de 3000-4000 kWh eigen gebruik per Sessy die men noemt.

Wil je er een eigen verbruik van 10 kWh mee afdekken dan zijn dat 3 Sessies. Zo'n €10.000 tegenover de circa €2.200 die ik al eens op de achterkant van een sigarendoosje uitrekende. Laat mijn berekening wellicht iets te optimistisch zijn geweest (zou kunnen), maar dan nog heeft Sessy wel €6.000-€7.000 verdiend om feest van te vieren...

Wat het goedkoop inkopen en bij hoger tarief verbruiken betreft, moet je wel de rendementen van de laadregelaar en de inverter meerekenen. Volgens mij ligt dat voor beiden op zo'n 90%. Koop je goedkope stroom en transformeer je dat naar de accu toe dan verlies je 10%. En transformeer je het vanuit de accu weer naar 230V dan verlies je weer 10% (warmte). De later verbruikte stroom is daardoor dan (1/(0,9*0,9))*100%=23% duurder dan de prijs waarvoor je het inkocht. Inkoop 20 cent wordt dan 24,6 cent. Bij duur tarief van 35 cent win je dan alsnog een dik dubbeltje per kWh maar daar staat wel de investering en slijtage/afschrijving tegenover.

Zelf meer opwekken overdag, opslaan en buiten zonuren verbruiken, dat zet m.i. wel zoden aan de dijk. En zeker met een installatie die relatief goedkoop is.

Autarkisch wonen in Drenthe: zonder nutsaansluitingen

In een nieuwbouwwoning in Drenthe, tussen veelvoudig groen, woont de familie Verdegaal. Ze wilden graag zuinig met energie omgaan, en dat is ze gelukt. Met enkel een aansluiting op het water, is de woning bijna geheel zelfvoorzienend. Met zonnepanelen en een accu opslag voor de energie, komen ze het hele jaar geen energie te kort. Daarnaast is het binnenklimaat van de woning goed geregeld door de ademende houten muren.

Wat het goedkoop inkopen en bij hoger tarief verbruiken betreft, moet je wel de rendementen van de laadregelaar en de inverter meerekenen. Volgens mij ligt dat voor beiden op zo'n 90%. Koop je goedkope stroom en transformeer je dat naar de accu toe dan verlies je 10%. En transformeer je het vanuit de accu weer naar 230V dan verlies je weer 10% (warmte). De later verbruikte stroom is daardoor dan (1/(0,9*0,9))*100%=23% duurder dan de prijs waarvoor je het inkocht. Inkoop 20 cent wordt dan 24,6 cent. Bij duur tarief van 35 cent win je dan alsnog een dik dubbeltje per kWh maar daar staat wel de investering en slijtage/afschrijving tegenover.
Chapeau !

Of de efficiency van laden en ontladen precies 90% is weet ik niet, maar deze is in elk geval geen 100%.
De elektrificatie-adepten "vergeten" dit doorgaans in hun promo verhalen.

Ook de batterij die vaak als de ideale oplossing gepresenteerd wordt is wat minder ideaal als je er met gezond verstand aan gaat rekenen. Voor dag-nacht overbrugging kom je met 5 tot 10 kWh een heel eind in een groot deel van het jaar. Maar wil je de donkere winter overbruggen dan heb je tussen de 500 en 1000 kWh nodig. Bij een accuprijs van 500 euro per kWh heb je het dan over minimaal een kwart miljoen.

@joepmeloen , €3.350 voor 3,5 kWh capaciteit (alleen aanschaf, geen aanleg) vind ik behoorlijk gepeperd.

Nu moet ik liegen, maar ik heb maanden geleden al eens voor zelfbouw gerekend en kwam op zo'n €2.200 voor een Victron Multiplus met een 48V lifepo4 accu van 10 kWh capaciteit (bij 70% DOD meen ik) met BMS (batterij management systeem) Van Ali, maar m.i. wel van een gerenommeerde Ali.

Ik zie dat men een Sessy aanbeveelt voor elke 3-4 kWh aan eigen verbruik. De 5 kWh is dan waarschijnlijk alles wat er maximaal in past, en trek je dat er ook uit (100% DOD = ontladingsdiepte) dan duikelt de levensduur enorm omlaag. Bij 70% DOD is er dan maximaal 3,5 kWh uit te trekken maar is de levensduur is dan aanmerkelijk langer, en dat komt weer overeen met de 3000-4000 kWh eigen gebruik per Sessy die men noemt.

Wil je er een eigen verbruik van 10 kWh mee afdekken dan zijn dat 3 Sessies. Zo'n €10.000 tegenover de circa €2.200 die ik al eens op de achterkant van een sigarendoosje uitrekende. Laat mijn berekening wellicht iets te optimistisch zijn geweest (zou kunnen), maar dan nog heeft Sessy wel €6.000-€7.000 verdiend om feest van te vieren...

Zelf meer opwekken overdag, opslaan en buiten zonuren verbruiken, dat zet m.i. wel zoden aan de dijk. En zeker met een installatie die relatief goedkoop is.

Ik blijf dan vooralsnog bij mijn standpunt dat een thuisbatterij niet interresant is. Als salderen er af is, nog maar eens een keer kijken.

Chapeau !

Of de efficiency van laden en ontladen precies 90% is weet ik niet, maar deze is in elk geval geen 100%.
De elektrificatie-adepten "vergeten" dit doorgaans in hun promo verhalen.

Ook de batterij die vaak als de ideale oplossing gepresenteerd wordt is wat minder ideaal als je er met gezond verstand aan gaat rekenen. Voor dag-nacht overbrugging kom je met 5 tot 10 kWh een heel eind in een groot deel van het jaar. Maar wil je de donkere winter overbruggen dan heb je tussen de 500 en 1000 kWh nodig. Bij een accuprijs van 500 euro per kWh heb je het dan over minimaal een kwart miljoen.
@preparator , in de winter wordt het problematisch. Maar, is de doorsnee opbrengst dan niet toch nog zo'n 15 % van het geïnstalleerde Wp? Nu de panelen goedkoop zijn, wellicht zo'n €250 voor 1000 Wp, levert €1500 aan extra panelen toch nog netto 900 Wp * 5 zonuren (?) is toch weer 4,5 kWh extra. Even grofweg...

6000cycle gegarandeerd dus 5x6000 = 30.000 kwh. Laten we zeggen dat je 3000kwh dan kom je dus aan 10 jaar levensduur.
Kost dat ding, €2500,- dan betaal je: €0,08,- per kwh.
@joepmeloen , vooralsnog even vanuit mijn buikgevoel😉 (en over die Sessy), maar ik vermoed dat die 6000 cycles niet opgaat bij 100% DOD. Bij zo'n 70% DOD ontladen blijft er maar 3,5 kW over van de 5 kW die m.i. misleidend wordt genoemd. 3,5*6000=21.000 kWh. Bij jaarverbruik van 3000 kWh kom je dan 7 jaren ver.
Het ding kost €3550, excl. installeren. Dat is dan 3550/21000=€0,169/0,81(rendement)= 20,8 cent voor opslag alleen, nog zonder inkoop of opwekking.

Kost zo'n zelfbouw systeem (teruggerekend vanuit mijn eerdere post) maar €2.200*3,5/10 = €770 dan kost de opslag van 1 kWh maar 20,8*770/3550= 4,5 cent. That's totally different cook!😁

Wat ook goed is om te weten, is, dat 1 dag wellicht minder dan 1 cyclus opsnoept (ik las dat eens). Helemaal zeker ben ik daar niet van, maar zeker als er dagen zijn waarop er minder dan 3,5 kW wordt onttrokken dan lijkt mij dat plausibel. Bij 50-60 % DOD schijnen 10.000 cycli of meer niets geks te zijn, bij Lifepo4. Dat alles even met flink voorbehoud, en garantie tot de deur, maar dergelijke waarden heb ik gelezen en zijn wellicht mogelijk?

En toch is het eigenlijk enorm onbeschoft hoe we voor de gek worden gehouden.

In Spanje zie je vrijwel geen zonnepanelen.
Dat komt omdat de stroomprijs hier een fractie is van onze prijs.

Als je geen aansluiting zou kunnen krijgen dan is het een heel ander verhaal (offgrid, of bewust onafhankelijk van het grid)

Maar als je denkt dat je met een accu goed bezig bent dan ben je in mijn ogen verblind door de onjuiste prijsstelling. En laten we maar helemaal niet nadenken hoe vervuilende het produceren van een batterij is.

Ik ben te lui om het helemaal uit te werken. Maar het is nooit/never/nada/njet interessant om stroom op te slaan in een accu. (tenzij je dus bewust offgrid wil/moet)
Dat het ooit financieel voordeliger kan zijn is vanuit een egocentrische kijk mogelijk het geval.

Laten we het vergelijken met hoe we vroeger om gingen met water.
Iedereen lekker naar het dorpsplein en gezellig water oppompen en dat water dan in een soort van buffer opslaan in de buurt van je huis.
En de wat welgestelde mensen die hadden hun eigen waterput/pomp

(ik weet dat er meer argumenten zijn voor een wateraansluiting, maar ik simplificeer het even om mijn punt te maken)

Dus na verloop van tijd komt men er achter dat dit niet echt handig/efficiënt is, dus laten we vanuit 1 centraal punt het water leveren en iedereen hierop aansluiten. Dit is een stuk efficiënter/goedkoper

Als we nu echt compleet gek zijn dan kunnen we de prijs van water verhogen naar 1 euro / liter
Dan hebben we een soortgelijke situatie als met stroom

Want dan kunnen we stellen dat we het beter weer zelf kunnen gaan oppompen i.p.v. het bestaande systeem gebruiken. Maar dat is natuurlijk complete onzin.

En nu denken we dat we "mogelijk goedkoper" zijn met een accu?
Ja, zo kan ik het ook. We zijn niet goedkoper, we zijn extreem onefficiënt bezig en het is in mijn ogen een schande dat de overheid ons op deze manier voor de gek houd.

Ik zou wel eens een berekening willen zien wat het kost om een powerwall te produceren.
En dan dit afzetten tegen de echte "prijs" van stroom.

En nogmaals, ik snap dat het een heel ander verhaal is als offgrid de enige optie is. En ik snap ook dat het alsnog financieel voordeliger kan zijn. Maar dat is niet omdat het daadwerkelijk voordeliger is, maar omdat onze stroomprijs compleet los staat van de daadwerkelijke prijs.

P.s. En toch ga ik in Nederland een klein accu systeem opbouwen. Niet omdat ik denk dat het mij enige financieel voordeel gaat opleveren. Maar omdat ik de overtuiging heb dat we veel meer storingen zullen krijgen en ik graag een plan B uitgewerkt wil hebben waar ik op kan terugvallen.

Laatst bewerkt:
En toch is het eigenlijk enorm onbeschoft hoe we voor de gek worden gehouden.

In Spanje zie je vrijwel geen zonnepanelen.
Dat komt omdat de stroomprijs hier een fractie is van onze prijs.

Als je geen aansluiting zou kunnen krijgen dan is het een heel ander verhaal (offgrid, of bewust onafhankelijk van het grid)

Maar als je denkt dat je met een accu goed bezig bent dan ben je in mijn ogen verblind door de onjuiste prijsstelling. En laten we maar helemaal niet nadenken hoe vervuilende het produceren van een batterij is.

Ik ben te lui om het helemaal uit te werken. Maar het is nooit/never/nada/njet interessant om stroom op te slaan in een accu. (tenzij je dus bewust offgrid wil/moet)
Dat het ooit financieel voordeliger kan zijn is vanuit een egocentrische kijk mogelijk het geval.

Laten we het vergelijken met hoe we vroeger om gingen met water.
Iedereen lekker naar het dorpsplein en gezellig water oppompen en dat water dan in een soort van buffer opslaan in de buurt van je huis.
En de wat welgestelde mensen die hadden hun eigen waterput/pomp

(ik weet dat er meer argumenten zijn voor een wateraansluiting, maar ik simplificeer het even om mijn punt te maken)

Dus na verloop van tijd komt men er achter dat dit niet echt handig/efficiënt is, dus laten we vanuit 1 centraal punt het water leveren en iedereen hierop aansluiten. Dit is een stuk efficiënter/goedkoper

Als we nu echt compleet gek zijn dan kunnen we de prijs van water verhogen naar 1 euro / liter
Dan hebben we een soortgelijke situatie als met stroom

Want dan kunnen we stellen dat we het beter weer zelf kunnen gaan oppompen i.p.v. het bestaande systeem gebruiken. Maar dat is natuurlijk complete onzin.

En nu denken we dat we "mogelijk goedkoper" zijn met een accu?
Ja, zo kan ik het ook. We zijn niet goedkoper, we zijn extreem onefficiënt bezig en het is in mijn ogen een schande dat de overheid ons op deze manier voor de gek houd.

Ik zou wel eens een berekening willen zien wat het kost om een powerwall te produceren.
En dan dit afzetten tegen de echte "prijs" van stroom.

En nogmaals, ik snap dat het een heel ander verhaal is als offgrid de enige optie is. En ik snap ook dat het alsnog financieel voordeliger kan zijn. Maar dat is niet omdat het daadwerkelijk voordeliger is, maar omdat onze stroomprijs compleet los staat van de daadwerkelijke prijs.

P.s. En toch ga ik in Nederland een klein accu systeem opbouwen. Niet omdat ik denk dat het mij enige financieel voordeel gaat opleveren. Maar omdat ik de overtuiging heb dat we veel meer storingen zullen krijgen en ik graag een plan B uitgewerkt wil hebben waar ik op kan terugvallen.
@martin , de stroomprijs is hier ook idioot hoog. Dat blijkt wel uit alle belastingen die erop worden geheven. En waarom eigenlijk (zo buitenproportioneel), want die hebben helemaal niets met de opwekkingskosten te maken.

Even het staatje van vandaag erbij...
En dan blijkt de beursprijs voor een kWh op dit uur €0,10 te bedragen en de consumentenprijs €0,28 (inclusief BTW, energiebelasting en inkoopvergoeding).

Nu is de inkoopvergoeding €5 per maand, dus verwaarloosbaar ten opzichte van wat de roverheid inpikt. Dus €0,18 aan BTW en energiebelasting per kWh, die €0,002 aan inkoopvergoeding even daargelaten.

Dat is 64 % belasting!
En, haha, bij de gasprijs is het nog zotter...
We moeten wel enorm rijk zijn in dit land...

Maar, haha, kijk ook eens naar de stroomprijs in D... Ik durf die niet op te zoeken...
Maar, ze rijden daar wel in Mercedes en BMW natuurlijk en betalen netto minder dan wij aan de EU, per kop, dus zij zijn nog veel rijker!😆
Screenshot_20240521-220916.png
Screenshot_20240521-220939.png

Als je wil weten wat een besparing is moeten we niet de netbeheerskosten vergeten.

wij betalen 400 euro per jaar aan beheerskosten voor de electra aansluiting.
en met wat pech gaan wij ook betalen voor de teruglevering a 20 euro per maand soms.
400 +240 maakt 640 euro besparing op de beheerskosten.

dus met extra panelen zou je goedkoper uit kunnen zijn als je installatie geschikt is om een accu Te laden.

geen jumbo accu maar laat ik zeggen een zelfbouw accu met lifepo4 cellen waar bijv 20 Kwh in kan.
liefst wat meer.
zitten de accu’s vol dan stopt hij met laden.

wij hadden vorig jaar een negatief stroom verbruik van 500 Kwh.
te laat een radiatot gekocht..

voor die negatieve energie rekening moest ik 400 euro betalen,

Je maak nu ergens een reken of type fout.
Kijk het nog even na want dat is onmogelijk.

En kijk ook even naar dat filmpje wat ik eerder heb gelinkt
Ik link hem nog een keer.

SVP ON TOPIC blijven:
Zeuren over overheid, beheerskosten en andere niet accu gerelateerde gedachten graag in topic van energiechaos plaatsen !
Of anders een eigen topic daarover openen.

En de oplossing, de nieuwste zelfdenkende thuisbatterij voor maar 1500euro: Anker Solix X1 !
Het ziet eruit als een mooi product maar ik vraag me wel af of die prijs realistisch is, 1500 euro voor 5 kWh. Zelfs een budget merk als Pecron vraag 1100 euro in de aanbieding voor een 2 kWh power station en die hebben geen geweldige service. Wil je een powerstation langer dan 2 jaar gebruiker zou ik liever nog iets meer uitgeven aan een beter merk.

Het begint wel steeds interessanter te worden om een powerstation te hebben als backup. Zowel vanuit praktisch als financieel standpunt. Ik heb zelf een ecoflow Delta van 1 kWh en ik merk dat die nog net wat te klein is om zwaardere apparaten zoals een wasmachine van stroom te voorzien of een beetje energie over te hebben na een bewolkte dag maar het werkt al prima voor de eenvoudigere apparaten zoals laptop, koelkast zolang je een beetje op het stroomverbruik let.
Tja, dan heb je een 5 kWh. Daar kun je eigenlijk niet veel mee.
5 kWh is meer dan wat ik verbruik op een dag. Tenzij je twee Amerikaanse koelkasten hebt en meerdere wasjes draait op een dag is 5 Kwh echt meer dan voldoende om dagelijkse apparatuur van stroom te voorzien, zelfs inductie koken is mogelijk. Als dat niet voldoende is zou ik eerst eens kijken naar je stroomverbruik en niet naar je stroomopslag.
Maar die 5000 euro ga je dus nooit kunnen terugverdienen. Als de prijs van stroom zou verdubbelen dan zou het anders kunnen gaan uitpakken.
Ik vind het jammer dat mensen vaak terugvallen op kapitalisme, er is meer in het leven dan geld. Een powerstation biedt meer dan enkel een kostenbesparing, namelijk een stukje gemoedsrust dat je minder afhankelijk bent van energieleveranciers en dus minder last hebt van stroomstoringen of prijsschommelingen.

@preparator , in de winter wordt het problematisch. Maar, is de doorsnee opbrengst dan niet toch nog zo'n 15 % van het geïnstalleerde Wp? Nu de panelen goedkoop zijn, wellicht zo'n €250 voor 1000 Wp, levert €1500 aan extra panelen toch nog netto 900 Wp * 5 zonuren (?) is toch weer 4,5 kWh extra. Even grofweg...
Ik kan deze berekening niet goed volgen.
In de praktijk kun je goed rekenen met aantal Wp x 0,85 = aantal kWh per jaar. (als de panelen de ideale ligging hebben wellicht nog iets meer)

Ik heb ooit een excel gemaakt om wat te kunnen rekenen omdat het onderwerp me wel interesseert maar ook om de batterij-optimisten gefundeerd weerwoord te bieden.
In onderstaand voorbeeld ga ik uit van 375 Wp per paneel waaruit bij een x-aantal panelen volgt hoeveel kWh op jaarbasis deze leveren en hoe deze opbrengst over de maanden verdeeld is.

Voor het verbruik neem ik 3500 kWh wat aannemelijk is voor een gezin dat het huis verwarmt op aardgas.

opbrengst.jpg

In dit voorbeeld is de eigen opwek identiek aan het verbruik en je ziet dat je in de zomer ruim 800 kWh zou moeten "op sparen" in een batterij om de zonarme wintermaanden door te komen. Zo'n batterij kost tonnen.

Ik kan deze berekening niet goed volgen.
In de praktijk kun je goed rekenen met aantal Wp x 0,85 = aantal kWh per jaar. (als de panelen de ideale ligging hebben wellicht nog iets meer)
@preparator , ik benaderde het vanuit de insteek dat panelen in de wintermaanden toch nog wel zo'n 10-15% van het nominale vermogen leveren.

Uiteindelijk komt het op hetzelfde neer natuurlijk, en vind ik jouw overzicht wel zo mooi. Om de opbrengst in de winter te verdubbelen, het aantal panelen verdubbelen. Waarom niet eigenlijk, voor wie er plek voor heeft?😉

Nu panelen tegenwoordig wel zo'n 500 Wp leveren, zouden 12 panelen extra van 500 Wp dan in de winter tijdens zonuren nog 6000*0,15 = 900 W extra leveren, maal het aantal zonuren natuurlijk. Het was alleen even om een indruk te krijgen van wat het plaatsen van extra panelen zou kunnen opleveren om een tekort in de winter deels op te vangen. Anders dan energie winnen in de zomer en via onbetaalbare opslag verbruiken in de winter, dus maximaal gebruik maken van opwekking in de winter. Het is serieus geld natuurlijk, maar als men voor €3000 24 panelen zelf ergens bij kan plaatsen, en dan toch 1,8 kW extra opwekken tijdens zonuren, die redt het wellicht alsnog zonder extreme opslag.

Afgezien van afschakelen van het surplus aan panelen in de zon-maanden, is er eigenlijk ook geen extra apparatuur nodig (stel, dezelfde centrale inverter).

Hee, hoho, mijn energiefiets is weg, zie ik! Of dat nu diefstal of vandalisme was, sympathiek was het niet😆

Er zijn meerdere factoren die de opbrengst van je panelen beïnvloeden zie hiervoor het zonnepanelen topic. Dat je met een PV installatie je accu kan laden staat buiten kijf, fit of twijfel. Maar is je accu dan altijd vol? Het antwoord is simpel: nee.
Zeker in NL niet, en al heb je 100 panelen, na drie dagen regen, is je accu gewoon niet meer (op)geladen.

@RockyFlats

In de maand december is de opbrengst (kWh's) een factor 6-7 lager dan in juni of juli.
Dat wordt veroorzaakt door minder daglichturen en dus minder uren zonneschijn op de panelen. Dit scheelt een factor 2 qua tijd
Daarnaast is de zonneintensiteit in december fors lager dan in juni. Dit scheelt een facor 3-4 aan vermogen.
Het product van tijd en vermogen valt dus in december 6-8 keer lager uit dan in juni, ofwel 6-8 keer minder kWh's

Met extra panelen kun je inderdaad de winterdip wel voor een deel opvangen maar ik denk dat je hoe dan ook een accu nodig hebt.
Ten eerste voor het overbruggen van de nacht, ook in de zomerperiode. En daarnaast zoals @petroman schetst, als het een paar dagen bewolkt en regenachtig is komt er niks bij uit de panelen en zul je het met de accu moeten doen.

Terug
Bovenaan