@joepmeloen , €3.350 voor 3,5 kWh capaciteit (alleen aanschaf, geen aanleg) vind ik behoorlijk gepeperd.
Nu moet ik liegen, maar ik heb maanden geleden al eens voor zelfbouw gerekend en kwam op zo'n €2.200 voor een Victron Multiplus met een 48V lifepo4 accu van 10 kWh capaciteit (bij 70% DOD meen ik) met BMS (batterij management systeem) Van Ali, maar m.i. wel van een gerenommeerde Ali.
Ik zie dat men een Sessy aanbeveelt voor elke 3-4 kWh aan eigen verbruik. De 5 kWh is dan waarschijnlijk alles wat er maximaal in past, en trek je dat er ook uit (100% DOD = ontladingsdiepte) dan duikelt de levensduur enorm omlaag. Bij 70% DOD is er dan maximaal 3,5 kWh uit te trekken maar is de levensduur is dan aanmerkelijk langer, en dat komt weer overeen met de 3000-4000 kWh eigen gebruik per Sessy die men noemt.
Wil je er een eigen verbruik van 10 kWh mee afdekken dan zijn dat 3 Sessies. Zo'n €10.000 tegenover de circa €2.200 die ik al eens op de achterkant van een sigarendoosje uitrekende. Laat mijn berekening wellicht iets te optimistisch zijn geweest (zou kunnen), maar dan nog heeft Sessy wel €6.000-€7.000 verdiend om feest van te vieren...
Wat het goedkoop inkopen en bij hoger tarief verbruiken betreft, moet je wel de rendementen van de laadregelaar en de inverter meerekenen. Volgens mij ligt dat voor beiden op zo'n 90%. Koop je goedkope stroom en transformeer je dat naar de accu toe dan verlies je 10%. En transformeer je het vanuit de accu weer naar 230V dan verlies je weer 10% (warmte). De later verbruikte stroom is daardoor dan (1/(0,9*0,9))*100%=23% duurder dan de prijs waarvoor je het inkocht. Inkoop 20 cent wordt dan 24,6 cent. Bij duur tarief van 35 cent win je dan alsnog een dik dubbeltje per kWh maar daar staat wel de investering en slijtage/afschrijving tegenover.
Zelf meer opwekken overdag, opslaan en buiten zonuren verbruiken, dat zet m.i. wel zoden aan de dijk. En zeker met een installatie die relatief goedkoop is.