• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Thuisbatterij (zelfbouw en gekocht)

Los van de diefstal is de praktijk van mijn Engelse buurman (die dagelijks zonnepanelen aansluit, want hij is installateur) ook niet echt goed als het gaat om li-ion. Hij is wel zeer enthousiast over het gewicht wat een stuk beter is voor zijn rug. Maar heeft te vaak meegemaakt dat hij binnen 2 jaar de batterij kan terugsturen omdat er "iets" defect is geraakt in het BM gedeelte en dan mag je bidden dat die leverancier nog bestaat. Na een stuk of 5 keer zelf voor de kosten hebben mogen opdraaien is het hiermee gestopt en levert alleen nog maar gel-accu of lood-zuur accu's. En als iemand toch perse li-ion wilt dan moeten ze die zelf kopen, en doet hij het verder aansluiten.
Als je veel uitval hebt en chinese fabrikanten die failliet gaan bij li-ion dan schiet dat inderdaad niet op (zelfs als ze niet gestolen worden). Nu is die man natuurlijk wel de installateur en werkt de kansberekening voor hem anders dat iets stuk gaat dan voor zijn klanten omdat hij voor alle installaties verantwoordelijk is, als hij 5 keer voor de kosten op moet draaien op 500 installaties is dat nog maar 1 procent kans voor de klanten dat hun installatie stuk gaat wat misschien onder garantie opgelost wordt.

als hij 5 keer voor de kosten op moet draaien op 500 installaties is dat nog maar 1 procent kans voor de klanten dat hun installatie stuk gaat wat misschien onder garantie opgelost wordt.

Dat is waar. Maar hij zit ongeveer op 20% binnen 5 jaar wat fout gaat. Het is dan vaak het batterij management systeem wat fout gaat. (hij zal maar iets van 50 systemen per jaar doen)
En waar hij helemaal gek van word is dat hij dan die batterij moet afkoppelen, uiteraard klant over de zeik, dus dan maar "tijdelijk" een andere plaatsen die compatibel moet zijn. En dan terug naar de leverancier. 2 maanden wachten, en dan heb je met een beetje mazzel een vervanger die dan weer net iets anders is.

Die Li-ions worden meestal door rijke lui toegepast die totaal gek zijn als het gaat om prijs/kwaliteit en die willen dus een systeem waar ze dan iets van 10 van deze batterijen clusteren. (want die frietpan van 2000W moet het natuurlijk ook doen) Maar dat is dan ook de reden dat hij zo hoog uitkomt. als 1 van de batterijen fout gaat dan is zijn kans ook gelijk met een factor 10 toegenomen.

Hij is er in ieder geval helemaal klaar mee. In Nederland ga ik binnenkort starten met een klein systeempje wat vergelijkbaar is aan dat in Spanje. Puur voor de lol, en ook wel een beetje om wat minder afhankelijk te zijn.

Laatst bewerkt:
@phtvs , ik zag hem ook voorbij komen. Maar het vermogen was niet1 23 terug te vinden op de website.
Ziet er simpel uit: gewoon stekker in stopcontact steken. Dat zal met 1 accu wel werken maar als je er drie op elkaar koppelt ook nog?
Of zou het management systeem zo slim zijn dat je ondanks koppelen toch maar 1 accu kan aansluiten op je huisnetwerk met max. 800W. Maar dan is je gebruikstijd gewoon langer.
Ben benieuwd. Wel mooi dat er dus nu verschillende systemen op de markt komen.

Of zou het management systeem zo slim

Ik denk dat het er ergens een aansluiting op zal zitten om de accu's door te lussen. Dan sluit je alleen de eerste op je huisnetwerk aan en de rest lus je door. Maar dan zou het logischer zijn om extra accu's zonder elektronica daarvoor te gebruiken. Lijkt mij een pak goedkoper. Maar ik volg dit met belangstelling.

maar als je er drie op elkaar koppelt ook nog?

Hier een filmpje met flink wat extra info

Ik ben altijd erg negatief/kritisch als het gaat om een homebattery
En het is uiteraard nog niet leverbaar, dus we moeten nog maar zien wat de echte levertijd en prijs zal worden (je kunt hem wel al als preorder bestellen)
Maar dit apparaat zou wel mooi mijn "probleem" kunnen oplossen om 2 van die dingen op de fase aan te sluiten van mijn sluipverbruik, waardoor ik net op 0 zal uit kunnen komen in de avond/nacht. Dus ik ben ook best wel positief over dit device. Dit gaat uiteraard nooit de oplossing zijn om van het grid te kunnen, maar wel een compensatie voor de opgewekte zonnestroom overdag, en het sluimerverbruik (koelkast/diepvries) in de avond.

Hier een filmpje met flink wat extra info

Ik ben altijd erg negatief/kritisch als het gaat om een homebattery
En het is uiteraard nog niet leverbaar, dus we moeten nog maar zien wat de echte levertijd en prijs zal worden (je kunt hem wel al als preorder bestellen)
Maar dit apparaat zou wel mooi mijn "probleem" kunnen oplossen om 2 van die dingen op de fase aan te sluiten van mijn sluipverbruik, waardoor ik net op 0 zal uit kunnen komen in de avond/nacht. Dus ik ben ook best wel positief over dit device. Dit gaat uiteraard nooit de oplossing zijn om van het grid te kunnen, maar wel een compensatie voor de opgewekte zonnestroom overdag, en het sluimerverbruik (koelkast/diepvries) in de avond.

Een produkt om in de gaten te houden. Zou toepasbaar kunnen zijn in mijn Poolse en Duitse honk, mits het zonder de vereiste slimme meter, P1 aansluiting en internetverbinding kan werken.
De capaciteit is in mijn situatie voldoende om 24 uur lang stroomuitval te overbruggen.
Helaas een paar kilo te zwaar om als ruimbagage in het vliegtuig naar de Filipijnen te nemen.

Ik hoop er tzt wat gebruikerservaring over te vernemen.

De Plug-in Battery werkt draadloos samen met de P1 Meter om de zonnestroom op te slaan die je anders zou terugleveren.
Je hebt dus een P1 en dus slimme meter nodig.

Levering november (Uitverkocht)
Volgende levering maart
Latere levering Q3 2025

En daar gaat ie (weer) fout. (Anker kan ook niet leveren)
Ze kunnen niet leveren.
Binnen een jaar zijn er weer nieuwere producten op de markt.

Je hebt dus een P1 en dus slimme meter nodig.

Lijk mij logisch dat je Homewizzard werkend moet hebben. Het is een add-on op hun systeem en werkt niet met een "domme" meter. De accu moet natuurlijk wel een seintje krijgen wanneer er meer opwekt word dan verbruikt.

Ze kunnen niet leveren.

Ik begrijp daar eigenlijk niks van. Dit is zo structureel.
Waarom kom je met een product op de markt wat vervolgens nog voor de releasedatum niet leverbaar is?
Wat is hier het nut van?
Is dat om kunstmatig een schaarste te creëren zodat je bij de volgende batch de prijs gelijk met 30% kan verhogen?
En dan lezen we in andere artikelen dat batterijen "steeds goedkoper" zijn geworden?

Het idee is in ieder geval heel mooi. (stekker versie van een homeaccu) en eigenlijk is het nu een kwestie van de elektronica in een losse print voorzien van eigen goedkope gel-accus en dan doen we het wel weer zelf (net als die zonnepanelen aansluiten waar ik 1 jaar op had moeten wachten en wat duizenden euro's duurder uitkwam dan het zelf aan te leggen)

Jammer, maar deze thuisbatterij gaat het voor mij niet worden, zelfs als ie ooit leverbaar zou worden. Ik heb geen en ik wil geen "slimme" meter.
Maar die zijn in onze regio in de Filipijnen nog niet ingevoerd.

Daar wil ik mijn zonnestroom installatie (thans 2 x 40 Wattpiek met een 50Ah loodaccu) uitbreiden, zodat we niet alleen altijd voldoende hebben voor verlichting, maar ook voor de koel/vrieskast, de magnetron, airco en eventueel inductiekookplaat.

De frequent falende levering levert ook nog eens sterk variërende netspanning. Zo tussen de 230V en 150V AC.
Daar is in de loop van een paar jaar een magnetron op ter ziele gegaan, 2 inductiekookplaten en een maandje geleden begaf ook de airco het.
Niet prettig als het tegen de 40 graden Celsius loopt. Zeker als ook de ventilator er mee ophoudt wegens leveringsonderbreking.

Dat moet met wat noeste DIY/DHZ beter kunnen!
Ik wil het zo inrichten, dat het hele zaakje eenvoudig verhuisd kan worden, mocht dat tzt nodig blijken.
Ik denk aan de relatief lichtere LiFePo4 accu's, met de nodige laad en regelapparatuur, 2 potente inverters voor betere bedrijfszekerheid en relatief kleine en lichte -liefst flexibele- parallel geschakelde zonnepanelen.

In verbruik zal het niet snel terug te verdienen zijn, want nu zijn we daar ca. 350 euro per jaar aan kwijt. Maar door defect rakende apparatuur kost het in werkelijkheid heel wat meer, nog afgezien dat het net meestal plat gaat op de momenten dat 't het meest nodig is.

Zou een UPS voeding iets kunnen zijn, die dingetjes die ze voor servers enzo gebruiken.

230vac komt binnen, er wordt een accu opspanning mee gehouden. Met een beetje knutselwerkjes zou je die naar buiten kunnen uitvoeren naar je eigenbouw accu En Solar panelen.
Zodra je ingaande spanning verdwijnt neemt de (vanaf dat moment door de accu gevoed) uitgangs inverter het traploos over totdat de accu leeg is.

Die UPS toestelletjes zijn veel verkocht en worden nog weleens weggedaan omdat de loodgel accu’s defect raken.

Zou een UPS voeding iets kunnen zijn, die dingetjes die ze voor servers enzo gebruiken.

230vac komt binnen, er wordt een accu opspanning mee gehouden. Met een beetje knutselwerkjes zou je die naar buiten kunnen uitvoeren naar je eigenbouw accu En Solar panelen.
Zodra je ingaande spanning verdwijnt neemt de (vanaf dat moment door de accu gevoed) uitgangs inverter het traploos over totdat de accu leeg is.

Die UPS toestelletjes zijn veel verkocht en worden nog weleens weggedaan omdat de loodgel accu’s defect raken.

Zou mogelijk een oplossing zijn om de wrakke netspanning te stabiliseren. Tegen stroomuitval langer dan een paar minuten helpt het uiteraard niet, maar het zou de huishoudelijke apparaten kunnen beschermen tegen grove spanningsvariaties.
Goed idee!

Ik ben geen elektricien, maar ik heb wel begrepen dat het ook zonder slimme meter zou moeten kunnen. Je hebt alleen een apparaatje nodig die de spanning/wattage/iets meet op je huisnet. Dan "meten" ze wanneer je te veel produceert.

Maar ik heb mij dat ook maar laten vertellen. En kan daar dus verder zelf niks nuttigs over bijdragen.
Ik heb al een batterij, maar wil in de toekomst ook een niet-lithium batterij hebben, met grotere opslag. Maar dat is allemaal toekomstmuziek.

maar ik heb wel begrepen dat het ook zonder slimme meter zou moeten kunnen.

De Homewizard accu maakt verbinding met de Homewizard P1 meter. Geen idee waar je die P1 meter in zou willen stoppen als je geen 'slimme' meter hebt.

Je hebt een P1 Meter nodig om de batterij te laten werken. De P1 Meter meet via je slimme meter hoeveel stroom je over hebt of tekort komt. De P1 Meter werkt via je lokale wifi samen met de batterij om ‘s nachts 0 op de meter te krijgen.
https://www.homewizard.com/plug-in-battery/

Laatst bewerkt:
Ik begrijp daar eigenlijk niks van.
Nou ja, alleen als het een soort van crowdfunding is en je hebt je klant al een jaar van te voren binnen. Waarschijnlijk zit er in de koop wel iets van als je er van af wilt moet je ook wat betalen.

Lijk mij logisch dat je Homewizzard werkend moet hebben.
ja en nee.
Het is hun product dus ja, wordt ondersteunt door app.
Nee, want waarom? Het antwoord zal zijn dat je app het batterij management overneemt. Iets dat bij onafhankelijke leveranciers in/op de accu zit. Wat het dus weer duurder maakt. Maar ook onafhankelijk.
De app is ook het grootste euvel bij HW, het werkt allemaal wel maar is alleen in te stellen en te beheren via je telefoon.
Op je pc of ander platform kan je alleen maar kijken. Dat is voor mij erg onpraktisch.
Monitoren of grafiekjes wil ik zien op een beeldscherm van enig formaat, niet op je telefoon.
Het is ook geen open systeem. Zelfs een grafiek samenstellen of met data rekenen kan je niet. (Ja wel als je een export maakt en dan weer inleest etc. )

maar ik heb wel begrepen dat het ook zonder slimme meter zou moeten kunnen
Waar en hoe dan? Want accu is nog niet op de markt (eerste batch november 24).
Hooguit bij de eigenaars of een testpanel maar die zullen niet tegen HW aan gaan plassen.

Ik hoop dat ik je binnenkort kan vertellen hoe mijn ervaringen zullen zijn, want dit is exact hetgeen ik van plan ben.
Bij ons op het bedrijf hebben we iets van 4 oude UPS's liggen van o.a. APC en Eaton. Accu's zijn meestal na 5 jaar aan vervanging toe, en na 1 keer de accu's te vervangen is het advies om het complete device te vervangen. Ik ga er van uit dan ik in ieder geval dit device kan gebruiken als omvormer want ze hebben een zogenaamde zuivere sinus. Ik weet alleen niet of ik uit ga komen op een juiste voltage voor de accu's.
Het is uiteraard geen manier om terug naar het grid te leveren, maar het zou mogelijk wel een goedkope manier zijn om relatief goedkoop 12,24 of 48 volt om te zetten naar 230 Volt tot 2000 a 3000 Watt (en dan geen ali express watt, maar werkelijke wattage)

Zou mogelijk een oplossing zijn om de wrakke netspanning te stabiliseren. Tegen stroomuitval langer dan een paar minuten helpt het uiteraard niet, maar het zou de huishoudelijke apparaten kunnen beschermen tegen grove spanningsvariaties.
Goed idee!

Een 3000Va UPS zou makkelijk een uurtje of 2 a 3 de zaken operationeel kunnen houden. En het is inderdaad zo dat je hierdoor een veel stabielere omgeving zal hebben.
De reden dat ik mijn UPS (die ik 1 jaar in mijn kelder had liggen) heb afgekoppeld is dat deze UPS alsnog rond de 40 Watt continu aan stroom verbruikte (sluimerverbruik) en dat vond ik toch iets te veel van het goede. Nu denk ik wel dat de ups van tegenwoordig aanzienlijk minder sluimerverbruik zal hebben en het zou inderdaad een prima optie kunnen zijn om je stroomvoorziening een stuk stabieler en betrouwbaarder te maken.
En ik zou trouwens ook je panelen eens wat gaan opwaarderen. Panelen zijn extreem goedkoop, een 500Wp paneel kost tegenwoordig nog iets van 90 euro inclusief BTW. Ik zou dan overigens eerder voor een 2e systeem gaan "naast" je huidige systeem. Want 1 is geen, en 2 is een.
(het zal wel een mogelijke uitdaging zijn om die goedkope panelen jouw kant op te krijgen, ze zullen niet in de handbagage passen, maar een bevriend transportbedrijf lijkt me wel een mogelijke optie)

Mijn excuses, ik had het niet over de homewizzard, maar over batterijen opladen als teruggeleverd wordt in het algemeen.

Bij elk accu systeem heb je een controle systeem nodig.
Voor de aangeleverde spanning, spanning die je accu wil hebben, temperatuur van de accu cellen, wanneer vol etc.
Dat kan van basis tot uitgebreid zijn waarbij je via software de elektra prijzen inkopt van morgen zodat de accu daarmee rekening houd. Zowel bij laden als ontladen.

En daar gaat het dan weer fout: we gaan ons rijk rekenen en de accu laten laden als de stroom niks kost en verkopen/afstaan als de prijs hoog is.
Maar daarmee verpest je dus de markt. En die prijsoorlog ga je verliezen.

Terug
Bovenaan