Ik heb nu 2 weken achter elkaar op de airco gedraaid. De hele dag de kamer/keuken warm voor 2 kWh. Bij de relatief hoge buitentemperaturen van die periode klopt het besparingssommetje wel vrij goed.
In de avond overigens wel de cv aan gezet omdat de rest van het huis toch wel koud werd hetgeen voor mijn studerende zoon minder prettig was.
Mooi
@buzz , ik heb hier de airco ook pas zo'n week proefdraaien en tweemaal de gehele dag laten doorsudderen op een laag pitje. De woonkamer houdt het dan prima op temperatuur, en de hal, keuken en een kleine kamer verwarmt het duidelijk mee. Ik heb nu zo'n 8 temperatuur/luchtvochtigheidsvoelers (Wifi; kostten elk 7 Euro, van oom Huang) ingezet waarop dat mooi afleesbaar is.
Ik heb de airco-ventilator een paar maal gedurende een paar uurtjes gericht op volle kracht laten blazen en die duwt de warme lucht dan ook prima de woonkamer uit, en trekt ook meetbaar naar de bovenverdieping (warme lucht stijgt immers). De warmte verdeelt zich zo behoorlijk.
Ik merk wel dat de capaciteit van die ene airco (levert 3,5 kW nominaal, maar ook 6 kW als het buiten niet te koud is) onvoldoende is voor het gehele huis, en dat was logisch en verwacht. Het is vandaar, dat er een tweede wordt geïnstalleerd in de gang. Die hangt precies voor de deuropening naar de trap, en door de luchtstroom exact vooruit te richten kan de warmte daarvan ook direct naar de bovenverdieping die prima geïsoleerd is. Door de luchtstroom naar opzij te richten, krijgen de hal en de keuken de volle lading.
Mooi is het, om te merken dat de luchtstroom prima gericht kan worden, afstand-bediend.
Ik ben uiterst tevreden met m'n MHI 3,5 ZSX airco, en stil is het apparaat ook.
Ik heb inmiddels een zuinig PC'tje dat ik nog als smart-home server moet installeren, en die gaat straks afhankelijk van buitentemperatuur, binnentemperaturen (en uur-stroomprijs) het geheel regelen.
Vanochtend heb ik van 03:00 tot 06:00 drie uur lang de airco laten draaien (op timer) voor een extreme 25C in de woonkamer, tegen een (kale) stroomprijs van toen 2 tot 4 Eurocent per kWh. Er zal totaal zo'n 15-18 kWh aan warmte zijn opgewekt voor totaal 8 Eurocent. Het is het equivalent van zo'n 1,5 m3 aan gas. Met belastingen en heffingen zullen de kosten wel totaal zo'n 35 Eurocent worden, maar is natuurlijk een schijntje, en die warmte gaat in het huis zitten en is in de ochtend duidelijk merkbaar. Eergisteren heb ik drie uur lang hetzelfde kunnen doen van 01:00-04:00 voor nop. Toen gratis stroom van 00:00-04:00, dus dat kostte all-in misschien zo'n 27 Eurocent.
Leve de uurtarieven: energie is nog nooit zo goedkoop geweest!