• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Ik heb nu 2 weken achter elkaar op de airco gedraaid. De hele dag de kamer/keuken warm voor 2 kWh. Bij de relatief hoge buitentemperaturen van die periode klopt het besparingssommetje wel vrij goed.
In de avond overigens wel de cv aan gezet omdat de rest van het huis toch wel koud werd hetgeen voor mijn studerende zoon minder prettig was.

Net ontdekt dat er koelkast lampjes zijn met alarm (die gaan knipperen en piepen als ze te lang branden). Klinkt ook wel handig, dan kun je nooit meer de koelkastdeur niet goed sluiten :)
Ik heb al jaren een Liebherr koelkast met alarm...en met een sabbat-stand (op zaterdag doen de lampen van de koelkast het niet, en de meeste functies niet, alleen het alarm van stroomuitval werkt dan nog) Bijna niemand gebruikt dat, maar voor Joden is de sabbat-stand een erg belangrijke functie. En je kan alles net zo programmeren als je wilt, dus een fabrikant die het toevoegt aan de opties is een slimme fabrikant.

Al die besparings tips laten een duidelijk beeld zien van hoeveel voedselslurpers we van afhankelijk zijn geworden.
Er in ons huis , om ons huis, op de man enz .
Ik wil wel eens ..niet meemaken als er een totale ww of landelijke uitval komt die zeer lang duurt of zelfs extreem lang. Ik zie de chaos en hulpeloosheid landelijk al voor mij .

Afgelopen zaterdag een mobiele airco gekregen.
Het ding is al een paar jaar oud maar heeft nog maar enkele draai uren.
Past perfect onder mijn kookeiland.
Het is nu de tweede avond dat hij draad. Op warmte functies. Ik heb 2 wattage mogelijk heden 1000 en 2000 watt.
Ik vind 1000w best aangenaam.

@PBear, jawel er zit een luikje in de deur om dat te controleren.

Oorspronkelijk voor de drank in de kastdeur maar goed je kan ook je licht controleren.
Doe je het luikje helemaal open dan gaat licht weer aan en na een poosje ook de zoemer. Daar eindigde ook de oude filosofische gedachte of het licht nu echt uit was in de koelkast als de deur dicht was.
Er was altijd een interessante parallel met de kat van Schrödinger in de doos. Wanneer zit de kat echt in de doos? Wanneer wordt de werkelijkheid waar?

Ik heb nu 2 weken achter elkaar op de airco gedraaid. De hele dag de kamer/keuken warm voor 2 kWh. Bij de relatief hoge buitentemperaturen van die periode klopt het besparingssommetje wel vrij goed.
In de avond overigens wel de cv aan gezet omdat de rest van het huis toch wel koud werd hetgeen voor mijn studerende zoon minder prettig was.

Ah mooi,
Wij doen hier wel vier kamers verwarmen,
Alleen niet de badkamer, gaan we als we die gaan renoveren infrarood panelen (spiegel) plaatsen, tezamen met een super delexu-wc met kont&k..sproeier en phöne gewoon omdat het kan, maar als we de deuren openlaten dan warmt de airco de badkamer gezellig mee, mijn hoogst-eigen-airco-topic zal vast nog wel ergenst slingeren, zal der eens een update-tje plaatsen.

@PBear, jawel er zit een luikje in de deur om dat te controleren.

Oorspronkelijk voor de drank in de kastdeur maar goed je kan ook je licht controleren.
Doe je het luikje helemaal open dan gaat licht weer aan en na een poosje ook de zoemer. Daar eindigde ook de oude filosofische gedachte of het licht nu echt uit was in de koelkast als de deur dicht was.
Er was altijd een interessante parallel met de kat van Schrödinger in de doos. Wanneer zit de kat echt in de doos? Wanneer wordt de werkelijkheid waar?

Ja maar ik heb een luikje. Ja ik heb gefilmd. Ja ik heb in de koelkast gezeten. Ja ik zie het stroomverbruik dalen op mijn p1 meter.

Ja maar als je niet kijkt? In je luikje, filmpje, p1 meter. Misschien brandt hij dan wel.

Schrödinger wist het niet, maar ik hoorde miauw vanuit zijn doos.

Mooi @buzz , ik heb hier de airco ook pas zo'n week proefdraaien en tweemaal de gehele dag laten doorsudderen op een laag pitje. De woonkamer houdt het dan prima op temperatuur, en de hal, keuken en een kleine kamer verwarmt het duidelijk mee. Ik heb nu zo'n 8 temperatuur/luchtvochtigheidsvoelers (Wifi; kostten elk 7 Euro, van oom Huang) ingezet waarop dat mooi afleesbaar is.
Ik heb de airco-ventilator een paar maal gedurende een paar uurtjes gericht op volle kracht laten blazen en die duwt de warme lucht dan ook prima de woonkamer uit, en trekt ook meetbaar naar de bovenverdieping (warme lucht stijgt immers). De warmte verdeelt zich zo behoorlijk.
Ik merk wel dat de capaciteit van die ene airco (levert 3,5 kW nominaal, maar ook 6 kW als het buiten niet te koud is) onvoldoende is voor het gehele huis, en dat was logisch en verwacht. Het is vandaar, dat er een tweede wordt geïnstalleerd in de gang. Die hangt precies voor de deuropening naar de trap, en door de luchtstroom exact vooruit te richten kan de warmte daarvan ook direct naar de bovenverdieping die prima geïsoleerd is. Door de luchtstroom naar opzij te richten, krijgen de hal en de keuken de volle lading.
Mooi is het, om te merken dat de luchtstroom prima gericht kan worden, afstand-bediend.
Ik ben uiterst tevreden met m'n MHI 3,5 ZSX airco, en stil is het apparaat ook.
Ik heb inmiddels een zuinig PC'tje dat ik nog als smart-home server moet installeren, en die gaat straks afhankelijk van buitentemperatuur, binnentemperaturen (en uur-stroomprijs) het geheel regelen.

Vanochtend heb ik van 03:00 tot 06:00 drie uur lang de airco laten draaien (op timer) voor een extreme 25C in de woonkamer, tegen een (kale) stroomprijs van toen 2 tot 4 Eurocent per kWh. Er zal totaal zo'n 15-18 kWh aan warmte zijn opgewekt voor totaal 8 Eurocent. Het is het equivalent van zo'n 1,5 m3 aan gas. Met belastingen en heffingen zullen de kosten wel totaal zo'n 35 Eurocent worden, maar is natuurlijk een schijntje, en die warmte gaat in het huis zitten en is in de ochtend duidelijk merkbaar. Eergisteren heb ik drie uur lang hetzelfde kunnen doen van 01:00-04:00 voor nop. Toen gratis stroom van 00:00-04:00, dus dat kostte all-in misschien zo'n 27 Eurocent.

Leve de uurtarieven: energie is nog nooit zo goedkoop geweest!;)

Wij zetten de kachel alleen aan als het onder de 17,5 graad is.
anders doen we een vest ofzo aan.

hoe je kunt besparen??
door de thermostaat weer omlaag te zetten als je gaat slapen.

het was vanmorgen verdorie 20 graden in huis, veel te warm voor ons.
wij willen maximaal 19 graden hebben,

Wij zetten de kachel alleen aan als het onder de 17,5 graad is.
anders doen we een vest ofzo aan.

hoe je kunt besparen??
door de thermostaat weer omlaag te zetten als je gaat slapen.

het was vanmorgen verdorie 20 graden in huis, veel te warm voor ons.
wij willen maximaal 19 graden hebben,

@Hermanusb , zo'n 19C overdag en 20C in de avond is ook bij ons voldoende. Niet dat je denkt dat ik hier geregeld bij 25C in m'n nakie rond huppel ;)
In de nacht heb ik tijdens die goedkope stroom 25C ingesteld, om zo extra energie aan de lucht mee te geven, die het weer afgeeft aan het huis. Zo rond 07:00 is het dan alleen in de huiskamer nog zo'n 22C, maar in de rest van het huis best aangenaam.
Ik heb al vanaf 1/11 m'n gas-CV uit staan, en er hangen nog geen ijspegels aan m'n neus. Die is nog net zo roze als anders. Ik ben wel benieuwd hoe de situatie zal zijn zodra het buiten kouder wordt.;)

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Niet echt een bespaar-tip, maar wel interessant vind ik :)

In het VK voorzien ze 'geplande' blackouts mocht het goed koud worden komende winter.
In een poging dat te voorkomen is er nu al een actie waarbij gebruikers beloond worden als ze in bepaalde tijdvakken (veel) minder stroom verbruiken : door de pieken in het elektriciteitsgebruik af te vlakken is de kans op uitval groter.

Hier hebben we dit (nog?) niet, maar we hebben iets vergelijkbaars wel gehad als we in de spits niet over bepaalde stukken weg of brug reden. en volgens mij werkte dat goed 👍

Uitleg over deze 'Saving Sessions' en tips (toch! 😄) hoe je het meeste stroom bespaart tijdens de aangegeven tijdsvakken is hier uitgebreid te vinden:

Common questions about Saving Sessions​

https://octopus.energy/blog/saving-sessions-faqs/

Terug
Bovenaan