• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Laatst bewerkt:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20221012_95523185

Oei, ik dacht dat iedereen wel wist dat je niet een BBQ binnen moet zetten. Zelfs met mijn petroleumlaserkacheltjes gebruik ik extra CO-melders.

@marzman

wij gebruiken gemiddeld genomen voor het koken vd groenten en de piepers. Het braden van een stukkie vlees gemiddeld 0,25 kuub per dag
Bij ons zal het ook zoiets zijn. Het is moeilijk te meten want de standen zijn per uur en na het eten gaan we meteen afwassen. Ik zou moeten zoeken naar een dag dat we de vaatwasser gebruikt hebben. Hier staat dat het ongeveer 5 procent van het gasverbruik is: https://www.vastelastenbond.nl/energie/gasverbruik-in-uw-huishouden/#no-cookie

Douchen 10 tot 20 procent en de rest is verwarmen (waarbij er in het voorbeeld 10 tot 20 minuten gedoucht wordt).

Bij ons zal het koken een groter percentage zijn omdat mijn vrouw graag kookt, we weinig verwarmen op gas en iets korter douchen. Maar het is dus ook niet de grootste besparing als je op gas wilt besparen.

Nog maar even een serieuze waarschuwing!!!

Belgische vrouwen overlijden aan CO-vergiftiging door barbecue in huis, die diende als alternatieve verwarming​

In het Belgische Wilrijk zijn twee vrouwen omgekomen door een koolmonoxide (CO)-vergiftiging, die ontstond door een barbecue in huis. De politie gaat ervan uit dat ze die hadden aangestoken als alternatief voor de centrale verwarming in huis.
https://www.ad.nl/buitenland/belgis...-diende-als-alternatieve-verwarming~ac0280d6/

Wij gaan hier in de Filipijnen elektrisch koken, niet zozeer vanwege kostenbesparing, maar om minder gesjouw te hebben met gasflessen. Er wordt wel wat bespaard op vervoerskosten, want de gasflessen moeten achter op de motor of middels een tricycle aangevoerd worden, maar moeten vervolgens nog zo'n 500 meter via een pad door de jungle gesjouwd worden.
Voor als de stroomvoorziening het weer eens laat afweten, houden we een draagbaar kooktoestelletje met kleine gasbusjes achter de hand.

Gisteren bedacht dat ik mijn automatische ventilatie/afzuiging (heb er een hekel aan, dus alle roosters in de deuren al jaren afgeplakt ed.) ook niet de hele tijd voor niets hoef te laten draaien. Goede tip.
Dus vandaag plafonnetje in de wc omhoog gewipt en de stekker eruit getrokken. Dacht een verlengsnoer naar beneden te laten hangen zodat ik hem gemakkelijk aan en uit kan zetten naar wens en behoefte (bv na het doen van een grote behoefte... ;) ).
Maar er zit een mega onbekende stekker op. Wat is dit???
En naar wat voor verlengsnoer moet ik op zoek gaan? Alvast vóór mij zoeken mag ook. :)

Bekijk bijlage 23194

Nou heb ik de monteur die morgen mijn wasmachien komt repareren ook een foto gestuurd. Hopelijk neemt hij iets mee, anders moet ik zelf op jacht. (Monteur bericht mij net dat het een periflex stekker is en dat hij geen verlengsnoer heeft...)

En @Roel maakte een goede opmerking over hoe de energieboeven die variabele prijzen dan willen verrekenen als je je géén "slimme" meter hebt laten opdringen. Goed punt. Dus ik probeer sindsdien mijn meterstanden door te geven aan de Oxxio. Lekker zo'n app die niet werkt en waar je door de app en de chat en de website én telefonisch steeds naar terug verwezen wordt. :rolleyes: Gelukkig een levend mens aan de lijn gehad (zonder wachttijd terwijl ze tot in den treure waarschuwen voor extreme lange wachttijden) en hij heeft de huidige standen genoteerd. Dit ga ik vlak voor 30-10 weer doen want dan stijgen de tarieven voor mij dus enorm.

Verder: de 190 euro vergoeding voor elk november en december worden, volgens deze meneer, gewoon OP je rekening gestort. Dus NIET verrekend met je termijnbedrag of of of of.

Nou, dan zet ik nu de verwarming maar weer aan want met koude vingers typen en een koude neus houdt de Erny niet van. :fluit:

Ondertussen lees ik mij in over de wondere wereld van periflex: https://www.elektra-info.nl/perilex-stekker-koken/
;)

Na in eerste instantie wat geschrokken te zijn van de hoge prijs van de periflex verlengkabel heb ik er toch één besteld. En niet bij B.com waar ie beduidend duurder was maar bij de link die @Ray ook had gevonden.
Want.... niet alleen vanwege de stroomkosten maar vooral vanwege het "gemis" van het lawaai. Elke x als ik nu naar de wc ga ervaar ik daar een enorme rust en stilte. 😇 En dat is wel een verschil met die loeiende ventilatie-installatie boven mn hoofd. Dat ergerde mij elke x weer. Had alleen niet door hoeveel.

20221013_165202.jpg
Dit is de installatie die aan het plafond hangt.

20221013_165213.jpg

En zo hangt het nu met mijn verlengsnoer zodat ik nu een AAN/UIT functie heb.

Plafonnetje moeten nu nog paar hoekjes uit om ruimte voor het dikke snoer te maken en dan kan die ook terug.
Helemaal blij is de Erny. Dank voor deze "geluids" en stroombesparende tip. :thumbup:

Een cv die de hele dag maar een beetje staat te pruttelen zal minder verbruiken dan een airco die vol staat te brullen. En nu zal het vermogen aan de ruimte zijn aangepast, als je dan ook andere ruimte er mee gaat verwarmen verandert deze verhouding enorm.
En als ik jou prijzen erbij pak dan betaal je voor stroom 0.40 per kWh en voor gas 0.15 kWh ( naar boven afgerond)
@logan, voor warm water blijf ik ook gas gebruiken, maar dat is kennelijk maar 15% van het doorsnee gasverbruik.
Ga je op gas verwarmen dan mis je het SCOP rendement van een airco, die best 5,0 kan zijn. Die 0,40€ per kWh stroom wordt dan 0,08 € per kWh warmte uit stroom en dat is voordeliger dan die 0,15€ per kWh warmte uit gas.

Die gas-CV die staat te pruttelen is volgens mij qua energieopbrengst niet anders dan een modulerende airco die rustig draait. Er moet natuurlijk wel voldoende verwarmend vermogen zijn geinstalleerd, maar dat geldt zowel bij gas als bij een airco.

Je kunt de kWh aan warmte van beide, gewoon energetisch tegen elkaar wegstrepen. Ik houd er met de plaatsing van de airco's en de ventilatie rekening mee dat de warme lucht ook naar de bovenverdieping stroomt, die prima geisoleerd is. Daarnaast geschiedt de warmteoverdracht bij een airco veel efficienter/sneller, zodat je niet-benutte ruimten langer kouder kunt laten, en dat scheelt weer aan warmteverlies (evenredig met het temperatuursverschil).

Wij gaan hier in de Filipijnen elektrisch koken, niet zozeer vanwege kostenbesparing, maar om minder gesjouw te hebben met gasflessen. Er wordt wel wat bespaard op vervoerskosten, want de gasflessen moeten achter op de motor of middels een tricycle aangevoerd worden, maar moeten vervolgens nog zo'n 500 meter via een pad door de jungle gesjouwd worden.
Voor als de stroomvoorziening het weer eens laat afweten, houden we een draagbaar kooktoestelletje met kleine gasbusjes achter de hand.

@PBear , over teruggeworpen worden naar de middeleeuwen gesproken! 😉
Wat jij nu doormaakt, dat krijgen we hier straks ook, gratis en zonder vliegkosten en dikke spinnen...
(toegegeven, het is niet zonder afgunst...)

Ik heb bij diverse stroom-grootverbruikers slimme schakelende contactdozen geinstalleerd die elk het verbruik meten. Prima dingen, tot er een keer een zekering uit vliegt en je niet thuis bent natuurlijk, en bent vergeten om die dingen op "normaal-aan" of "onthoud de laatste stand" te zetten. Ik belde vanmiddag naar huis, en hoorde dat "m'n dierbaren" al m'n prachtige slimme contactdozen hadden verwijderd. Die gaven natuurlijk geen krimp, na het resetten van de zekering.
Zo snel, kan een briljant plan mislukken...😉
Nu zijn ze inmiddels ingesteld op "onthoud de laatste stand", maar moet ik wel weer het broze vertrouwen van hen in die apparaten zien terug te winnen.
Hoe moeizaam kan het soms gaan in het leven:D

Laatst bewerkt:
En zo hangt het nu met mijn verlengsnoer zodat ik nu een AAN/UIT functie heb.
Helemaal blij is de Erny. Dank voor deze "geluids" en stroombesparende tip. :thumbup:
@Erny , helemaal stil zal het "op de doos" niet worden denk ik, want je hebt er zo al gauw een nieuwe hobby bij: muzikale petomanie! ;)

Je schakelt de ventilator dan nog handmatig, of met een schakelklok? Ik bedenk mij dat je dat ook eenvoudig zou kunnen doen met een schakelend insteek-stopcontactje en een temp/rel.vochtigheid metertje. Stel dat je bij een bepaalde temperatuur of vochtigheid zou willen aan- en uitschakelen dan heb je dat met een smartphone en zo'n "slim" metertje (10€) en dito stopcontact (15€) en bijvoorbeeld de Woox-app geautomatiseerd! En ook op tijd en handmatig kan je dan daarnaast nog schakelen. Voor die prijzen heb je in het schakelende stopcontactje gelijk energiemeting. Ik heb die modules hier via Wifi werkend. Het spul werkt draadloos dus je kunt de sensor overal plaatsen en er eventueel ook meerdere van gebruiken. Dat is misschien een idee?

Er zijn ook luchtkwaliteit-sensoren te koop die temp/RV/CO2/stofgehalte meten, en daarmee is nog geavanceerder te schakelen.
En, haha, met een smart lekdetectie-sensor in de pot gaat de ventilator ook nog aan of uit zodra je er tegenaan sast 🤪

Ik bedenk mij dat je dat ook eenvoudig zou kunnen doen met
:lol: En en dan noem je allerlei mogelijkheden die mij totaal niet eenvoudiger of simpeler voorkomen als de stekker er zo af en toe insteken. :fluit: :lol:

Vind het wel leuk bedacht hoor, die metertjes en stopcontactjes... maar zijn die dan ook allemaal Periflex compatible? En het kost ook weer aardig wat zo te zien. Vond t verlengsnoer al duur genoeg. ;)
Ga het trouwens niet doen hoor, stekkertje in/uit bevalt me prima, is héél eenvoudig. :cool: En ik heb een behoorlijk droog huis, is goed geisoleerd. Zal niet snel te vochtig worden, eerder te droog. Ververs de lucht door te luchten via ramen en deuren.

:lol: En en dan noem je allerlei mogelijkheden die mij totaal niet eenvoudiger of simpeler voorkomen als de stekker er zo af en toe insteken. :fluit: :lol:

Vind het wel leuk bedacht hoor, die metertjes en stopcontactjes... maar zijn die dan ook allemaal Periflex compatible? En het kost ook weer aardig wat zo te zien. Vond t verlengsnoer al duur genoeg. ;)
Ga het trouwens niet doen hoor, stekkertje in/uit bevalt me prima, is héél eenvoudig. :cool: En ik heb een behoorlijk droog huis, is goed geisoleerd. Zal niet snel te vochtig worden, eerder te droog. Ververs de lucht door te luchten via ramen en deuren.

@Erny , ik zag jou in gedachten al 10x per dag door het zolderluik klimmen, en in vergelijk daarmee is heel veel veel eenvoudiger;)
Periflex-compatibel? Vertel me nu niet dat het stopcontact diezelfde Perfideflex-aansluiting heeft...? Ik ging er van uit dat het stopcontact aan de muur zelf een normale is (mijn fout, of niet). En daarin zou dan direct zo'n schakelend stopcontactje passen.

"Stekkertje in/uit bevalt me prima"? Haha, OK, voor de winteravonden weet ik dan nog wel iets moois voor jou (tip)!
1665852904548.png
Koop er 9 stekkers erbij en je blijft bezig om alle gaten te vullen...

Leuk is wel, dat ik met zo'n enkel "slim contactdoosje" via zo'n stekkerdoos 10 apparaten kan bedienen. OK, allemaal tegelijk, maar wel met een druk op de knop. Jij blijft dan telkens een beetje achter in de tijd, terwijl je aan al die stekkers aan het rukken bent.;)

• Leuk
Waarderingen: Erny
Vertel me nu niet dat het stopcontact diezelfde Perfideflex-aansluiting heeft...?
Ja dus 🤓, het stopcontact waar het ventilatiesysteem zijn stroom haalt is een periflex stopcontact waar de periflex stekker in gaat. Dáárom heb ik een periflex verlengsnoer gekocht zodat de periflex stekker daarvan in dat periflex stopcontact (boven het, later ingebouwde, wc plafonnetje) kan en de periflex stekker van de ventilatie in het periflex verlengsnoer kan. Deze laatste periflex verbinding hangt dan dus op neushoogte naast mij. Simpel toch? :cool:

Verder zijn er geen stopcontactjes in mijn wc ruimte te vinden, ook niet in de doucheruimte, toch wel een minpuntje, hadden ze bij de renovatie destijds toch gemakkelijk kunnen realiseren.

Je 10-voudige stekkerdoos is wel handig maar dan dáár waar ik mijn plantjes straks weer onder lampjes ga kweken mbv heel veel stekkerdozen. :)

Zag trouwens wel dat er wat ruimte over is op dat plafonnetje, misschien daar dan een voorraadje wc papier verstoppen? ;)

Ja dus 🤓, het stopcontact waar het ventilatiesysteem zijn stroom haalt is een periflex stopcontact waar de periflex stekker in gaat. Dáárom heb ik een periflex verlengsnoer gekocht zodat de periflex stekker daarvan in dat periflex stopcontact (boven het, later ingebouwde, wc plafonnetje) kan en de periflex stekker van de ventilatie in het periflex verlengsnoer kan. Deze laatste periflex verbinding hangt dan dus op neushoogte naast mij. Simpel toch? :cool:

Verder zijn er geen stopcontactjes in mijn wc ruimte te vinden, ook niet in de doucheruimte, toch wel een minpuntje, hadden ze bij de renovatie destijds toch gemakkelijk kunnen realiseren.

Je 10-voudige stekkerdoos is wel handig maar dan dáár waar ik mijn plantjes straks weer onder lampjes ga kweken mbv heel veel stekkerdozen. :)

Zag trouwens wel dat er wat ruimte over is op dat plafonnetje, misschien daar dan een voorraadje wc papier verstoppen? ;)

OK, haha @Erny , je hebt volkomen gelijk, maar ik vind het wel erg perfideflex dat je het er nog eens in wrijft ook.;)
Hmmm, tja, als je bij de ontstane windstilte gaat petomaneren dan kan er nog wel wat rondspetteren natuurlijk. Maar om nu zelfs op het plafonnetje de zaak met toiletpapier te bedekken? Sorry, ik schoot mentaal een beetje uit, en dat zonder lekkere plantjes...;)

Kijk wel uit wat je allemaal in zo'n stekkerdoos stopt want je krijgt al snel te maken met overbelasting van dat ene stopcontact waar al die 10 stroomverbruikers op uit komen. Voor je het weet smeult in de muur de bedrading weg en fikt je huis af.

Bij ons op kantoor deed men dat ook toen ze in de winter (!) de CV gingen verbeteren.
De action is dichtbij dus een 1000W kacheltje of kacheltjes waren er zo. Maar de groepenkast was het daar niet mee eens....

.........

Verder zijn er geen stopcontactjes in mijn wc ruimte te vinden, ook niet in de doucheruimte, toch wel een minpuntje, hadden ze bij de renovatie destijds toch gemakkelijk kunnen realiseren.;)

In Natte ruimtes zitten meestal geen stopcontacten, teveel risico dat je aardlekschakelaar overijverig wordt na het douchen of het schoonmaken van het toilet. Wettelijk gezien moeten stopcontacten in natte ruimtes op een bepaalde afstand van wastafel, douche , toilet en vloer zitten, wat lastig is in kleine toiletjes en badkamertjes. Of er moet een scheidingstrafo tussen, maar ja, die zijn 100 euro per stuk en dan worden de stopcontacten wel heel duur.

Als je in een oude woning woont, gebouwd volgens oude normen, kan er wel een stopcontact pal naast de wastafel zitten, zoals in mijn woning. Afstand kraan - stopcontact is nog geen 30 cm. En ja, bij het schoonmaken van de douche klapt de aardlek er zo uit als ik niet oppas. Bij woningen waar de badkamer is vervangen, is dat stopcontact verdwenen omdat ze dan de nieuwste normen hanteren.

• Leuk
Waarderingen: Erny
In ons vorig jaar verbouwde douche zitten gewoon twee stopcontacten. Wel met randaarde en idd op 60cm afstand van de kraan. Met douchen nooit problemen.

https://www.mijnkluswijzer.nl/elektra-badkamer-aanleggen/#Mogelijke_Stopcontacten_voor_de_Badkamer

Tuurlijk zitten er bij jou gewoon twee stopcontacten, dat mag ook als je je aan de geldende normen houdt. Vandaar dat ik schreef:
............... Wettelijk gezien moeten stopcontacten in natte ruimtes op een bepaalde afstand van wastafel, douche , toilet en vloer zitten, wat lastig is in kleine toiletjes en badkamertjes........
Te kleine badkamer is wat speelt bij mijn type woning, waarvan dus bij een deel de badkamers vervangen zijn.

Terug
Bovenaan