• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Tips om gas en elektriciteit te besparen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Mijn badkamer is in maart j.l. gerenoveerd.

Zie hier waar de wandcontactdozen zijn gemonteerd.

Gtz.

Will

20221017_101725.jpg20221017_101657.jpg

Zoals bij jou bij de wastafel zo zit het bij ons in Nederland ook. De wasmachinekraan zit in de bijkeuken ook direct naast het stopcontact.

Zoals bij jou bij de wastafel zo zit het bij ons in Nederland ook. De wasmachinekraan zit in de bijkeuken ook direct naast het stopcontact.

Beide installaties afgekeurd naar de NEN 1010 norm, lijkt me.
Maar ik heb er spijt van dat ik in de badkamer van mijn bahay kubo geen stopcontact heb laten aanleggen.
Met het oog op de veiligheid... dacht ik.
Nu de wasmachine in de badkamer staat, moet ik die via een verlengsnoer van stroom voorzien. Aarding en een aardlekschakelaar hebben we hier niet.
Een stopcontact in de badkamer lijkt me achteraf gezien toch wat minder riskant...

• Leuk
Waarderingen: Erny
Ik ben een beetje aan het prutsen met mijn off-grid installatie. Gisteren viel het me op dat de omvormer een verbruik van 8 watt aangaf terwijl dat naar mijn idee 0 zou moeten zijn. Tot ik me realiseerde dat de stekker van de wasmachine nog in het stopcontact zat. Die heb ik er ook uit getrokken en toen zakte het verbruik naar 0. Ik moet het nog even verder napluizen maar het lijkt erop dat de wasmachine in de uit stand constant 8 watt staat te verbruiken. Op jaarbasis is dat zo'n 70kwh en dat vind ik best heel veel voor een apparaat dat maar een paar keer per week gebruikt wordt. Het spreekt voor zich dat de stekker nu ook naast het stopcontact ligt.

Ik ben een beetje aan het prutsen met mijn off-grid installatie. Gisteren viel het me op dat de omvormer een verbruik van 8 watt aangaf terwijl dat naar mijn idee 0 zou moeten zijn. Tot ik me realiseerde dat de stekker van de wasmachine nog in het stopcontact zat. Die heb ik er ook uit getrokken en toen zakte het verbruik naar 0. Ik moet het nog even verder napluizen maar het lijkt erop dat de wasmachine in de uit stand constant 8 watt staat te verbruiken. Op jaarbasis is dat zo'n 70kwh en dat vind ik best heel veel voor een apparaat dat maar een paar keer per week gebruikt wordt. Het spreekt voor zich dat de stekker nu ook naast het stopcontact ligt.

Bij mij zitten de stekkers van de droger en wasmachine ook permanent in het stopcontact....
En ik doe de was maar 1x per 2 weken
Ik haal ze er meteen uit! :(

Bij mij zit de wasmachine in een stekkerdoos en daar zit een aan/uit knop op dus ik kan de stekker laten zitten. Maar het lijkt me sterk dat de wasmachine 8W gebruikt (vrij nieuwe Bosch). Het is meer dat ik toch een stekkerdoos nodig had daar (ook voor de frituurpan, het is allemaal in de garage :p ) en die aan/uit knoppen gebruik ik overal waaar appartuur staat om geen standby verbruik te hebben. In mijn werkkamer, bij de tv, bij de laptop, bij de wasmachine.

• Leuk
Waarderingen: Mayo
Bij mij zit de wasmachine in een stekkerdoos en daar zit een aan/uit knop op dus ik kan de stekker laten zitten. Maar het lijkt me sterk dat de wasmachine 8W gebruikt (vrij nieuwe Bosch). Het is meer dat ik toch een stekkerdoos nodig had daar (ook voor de frituurpan, het is allemaal in de garage :p ) en die aan/uit knoppen gebruik ik overal waaar appartuur staat om geen standby verbruik te hebben. In mijn werkkamer, bij de tv, bij de laptop, bij de wasmachine.

Volgens Verordening 1275/2008 mag een wasmachine verkocht na 2014 0,5watt gebruiken als deze uit staat, dus niet standby. Sowieso apart dat een apparaat stroom mag gebruiken als deze uit staat maar 0,5 watt is te verwaarlozen. Paar euro op jaarbasis. Onze wasmachine is van 2013, toen mochten ze 1 watt gebruiken. Hoe dat in de praktijk getest wordt weet ik niet. Iig zit de stekker naast de wasmachine dus trek ik hem er voor de zekerheid maar uit. En als ik een keer een andere meter heb nog maar een keer checken.

@FKAGB waarschijnlijk omdat fabrikanten altijd tiptoetsen gebruiken tegenwoordig, en als die 0 stroom hebben doen die niks. Dus eigenlijk kunnen die toestellen niet echt uit en staan ze altijd een soort van standby. Mijn wasmachine heeft dat nu ook, maar vaatwasser ook maar daar kan ik geen schakelaar tussen zitten (inbouw, dan zou ik steeds onder mijn keukenkastjes moeten kruipen ;) )

@FKAGB Mijn wasmachine heeft dat nu ook, maar vaatwasser ook maar daar kan ik geen schakelaar tussen zitten (inbouw, dan zou ik steeds onder mijn keukenkastjes moeten kruipen ;) )
Een klik-aan-klik-uit ertussen(stekker ertussen die je met afstandsbediening bediend)...dan kan je het wel uitzetten. Deed ik met de magnetron die zijn stekker op een onmogelijke plek had. Nu geen magnetron meer, probleem ook opgelost.
Verder zit wasmachine in de keuken vaak op een aparte stop, dus kan je hem via de meterkast ook van de stroom halen.

Een klik-aan-klik-uit ertussen(stekker ertussen die je met afstandsbediening bediend)...dan kan je het wel uitzetten. Deed ik met de magnetron die zijn stekker op een onmogelijke plek had. Nu geen magnetron meer, probleem ook opgelost.
Verder zit wasmachine in de keuken vaak op een aparte stop, dus kan je hem via de meterkast ook van de stroom halen.

Goeie, van de meterkast. Die had ik niet bedacht terwijl ik er iedere avond in kijk! Klik aan gebruikt ook weer stroom. Als je op en gegeven moment naar enkele watts aan het speuren bent zijn die oplossingen ook niet meer interessant :) Eigenlijk is niks meer echt interessant wat dat betreft. Er valt hier nog maar zo weinig te besparen dat zelfs 5 euro voor een stekkerschakelaar te veel geld is :lol:

Goeie, van de meterkast. Die had ik niet bedacht terwijl ik er iedere avond in kijk! Klik aan gebruikt ook weer stroom. Als je op en gegeven moment naar enkele watts aan het speuren bent zijn die oplossingen ook niet meer interessant :) Eigenlijk is niks meer echt interessant wat dat betreft. Er valt hier nog maar zo weinig te besparen dat zelfs 5 euro voor een stekkerschakelaar te veel geld is :lol:
Ja, daarom dus via de meterkast. Doe ik zelf ook.
Zo staat mijn bel ook uit, kan ook via de meterkast. (op de foto staat hij aan, maar hij staat dus op 0 uit)trafo bel - kopie.jpg

Laatst bewerkt:
De overheid stimuleert "nul op de meter" woningen, en hier een overpeinzing (met een knipoog) of we daaraan niet tegemoet kunnen komen zonder haar op al die subsidiekosten te jagen.

Haha, tja, toen ik nog een oude meter had vroeg ik mij af of het afremmen of zelfs terugdraaien van het draaiende schijfje niet mogelijk zou zijn. Niet om het ook daadwerkelijk te doen of om daar zelfs maar over te twijfelen (zoals bij een iedere avond in de meterkast kijken;)) maar meer vanuit interesse over het werkingsprincipe.

Feit blijft, dat "wie dat schijfje weet af te remmen of zelfs te laten terugdraaien", de gemeten energie vermindert en geld bespaart. Terugleveren van zonnestroom over zo'n oude meter zou zo functioneren, begreep ik. Dat is dan bonafide, want je levert dan (een deel van) wat je eerder verbruikte ook weer eerlijk terug aan het net.

Nu, met onze samenleving toch al "im Talfahrt", wordt het steeds logischer;) om te bezien of we wellicht "handig" gebruik kunnen maken van meet onnauwkeurigheden van de elektriciteitsmeter. Naarmate er meer mensen zijn die dat doen, wordt dat immers steeds "normaler", of (anders gezegd) wordt dat uiteindelijk "de norm" in ons Ruttanië:clown:. Haha, jullie zullen begrijpen dat dit alleen even als leuk gedachten-experiment geschreven is, getriggerd door @FKAGB 's extreme zuinigheid, en zeker niet erg serieus;). maar, waar kunnen we hem immers helpen om zelfs die enkele watts nog te bespraken, zonder de grenzen op te zoeken?

In mijn jeugd presteerde een vriend in het Rotterdamse het, om zijn gasmeter 90 graden te draaien en te fixeren door er stenen onder te leggen. De flexibele stalen slangen waarmee het ding was aangesloten, maakten dat mogelijk nadat de muurbeugel op onverklaarbare wijze was losgekomen. Hij was ook wel een beetje trots op zijn oplossing om op energiekosten te besparen, en liet zien dat het wieltje daarin ook daadwerkelijk ophield met draaien: inderdaad, het telwerk stopte! Niet uitproberen zou ik zeggen, want de hedendaagse gasmeters zullen wel iets van een kantelbeveiliging hebben, en het is natuurlijk oneerlijk, maar vermakelijk is de gedachte eraan nog steeds. Die jongen had er een dagtaak aan, want moest er wel voor zorgen dat de meter natuurlijk nog wel iets van een aannemelijk verbruik registreerde voordat de meteropnemer langs kwam. Stel je voor, dat je nog "op nul" staat en de meteropnemer verschijnt in de straat - je zou in de onderbroek en met de kachel op vol het behang van de muren moeten stoken, om niet gesnapt te worden...

Ik ben gezegend met een moderne elektriciteitsmeter. Kantelen van zo'n ding heeft vast geen zin, maar is het niet een beetje voor de gek te houden? Waarschijnlijk niet, maar nu moet ik toch ook denken aan wat er van die oude energiespaarlampen werd gezegd, en ook voor LED's en TL-verlichting wel opgaat (voor zover ik begrijp): een deel van de verbruikte energie kon door de meter niet worden geregistreerd, en zou (volgens zeggen) tot gevolg hebben dat men minder energie in rekening gebracht kreeg dan er nuttig werd verbruikt. Of dat wel om een "nuttig verbruiken" van energie ging vraag ik mij af, maar het had in ieder geval met "blindstroom" van doen die niet werd gemeten. Hier wordt het fenomeen "blindstroom" (voor masochisten) uitgelegd... https://emb-consultancy.nl/?page_id=449
De moderne elektriciteitsmeters schijnen de blindstroom wel te kunnen meten (?), maar evengoed is het aardig om weg te dromen bij een denkbeeldig "verbruik van alleen blindstroom". Dat is een onmogelijkheid denk ik, maar leuk zou het wel zijn.
Een "nul op de meter" woning, maar dan dus net even anders, stel je eens voor!

Aan de energiefreaks-nurds toch even voorgelegd: zouden er mogelijkheden zijn (natuurlijk zonder de telwerken te manipuleren, en binnen het wettelijk toegestane) om nuttig energie te verbruiken zonder registratie?

Haha, worst case: ik zie ons preppers straks al straatarm maar gezellig rond onze geopende 0-op de-meter-kasten zitten, in het schijnsel van een LED-lampje gevoed door een spoeltje (elektrische inductie) rond de kabel voor de elektriciteitsmeter...;)
https://cr4.globalspec.com/thread/2...ction-from-sources-such-as-High-tension-lines
1666141983762.png

De overheid stimuleert "nul op de meter" woningen, en hier een overpeinzing (met een knipoog) of we daaraan niet tegemoet kunnen komen zonder haar op al die subsidiekosten te jagen.

Haha, tja, toen ik nog een oude meter had vroeg ik mij af of het afremmen of zelfs terugdraaien van het draaiende schijfje niet mogelijk zou zijn. Niet om het ook daadwerkelijk te doen of om daar zelfs maar over te twijfelen (zoals bij een iedere avond in de meterkast kijken;)) maar meer vanuit interesse over het werkingsprincipe.

Feit blijft, dat "wie dat schijfje weet af te remmen of zelfs te laten terugdraaien", de gemeten energie vermindert en geld bespaart. Terugleveren van zonnestroom over zo'n oude meter zou zo functioneren, begreep ik. Dat is dan bonafide, want je levert dan (een deel van) wat je eerder verbruikte ook weer eerlijk terug aan het net.

Ik ben gezegend met een oude meterkast en nog oudere meters. Ze stammen ergens uit de jaren 60/70 en ik hou ze tot het bittere eind. Het Agentaschap Telecom publiceert jaarlijks een lijst met afgekeurde meters en zolang mijn meters daar niet op voorkomen wijs ik ieder verzoek tot vervanging af.

De meeste, niet alle, draaischijfmeters draaien inderdaad achteruit als je er zonnepanelen op aansluit. Erg bevredigend om te zien. Zeker op een wat bewolkte dag, De meter gaan dan echt heen en weer. Daar heb je Rob Kemps niet voor nodig :) In mijn vorige woning had ik 6 zonnepanelen van 200 watt liggen en ieder jaar was de stand op de meter ongeveer 150kWh lager dan de stand het jaar ervoor. Mocht je het aantal panelen beperkt houden, of je kilowatjes opsnoepen met een elektrische kachel zodat je aan het einde van het jaar een geloofwaardige stand hebt dan zal daar geen haan naar kraaien. Let wel, dit is puur theoretisch omdat je tegenwoordig verplicht moet melden dat je zonnepanelen hebt. Met ons jaarverbruik zou ik met een setje van ongeveer 500 watt voldoende hebben om de helft van het jaarverbruik af te dekken. Onze meest slimme meter die er is draait dan vrolijk zijn rondjes achteruit. Ons meetjaar loopt steeds tot april dus in de wintermaanden zou ik theoretisch heel goed mijn stand geloofwaardig kunnen krijgen door meer stroom te gebruiken. Dat vind ik overigens niet heel illegaal. De reden voor het verplicht melden van panelen is volgens netbeheerder Enexis:

Als u zonnepanelen of een andere opwekinstallatie hebt laten plaatsen, kunt u energie opwekken. Gebruikt u niet alle opgewekte energie zelf? Dan kunt u de rest terugleveren aan het energienet en krijgt u daar een vergoeding voor. Voorwaarde is wel dat u uw opwekinstallatie aanmeldt en dat deze aan de eisen voldoet. Zo weet u zeker dat u de juiste vergoeding krijgt en voorkomen we storingen waarbij uw omvormer uit kan vallen.

Als ik geen vergoeding hoef voor het terugleveren is aanmelden dus niet nodig. En hoe het aanmelden ervoor zorgt dat ze storingen gaan voorkomen is me een raadsel. Ze moeten storingen altijd voorkomen, daar betalen we ze goed voor :D

Dat van de gasmeter heb ik ook al een keer gehoord. Nu wil het toeval dat onze meter met twee houtdraaibouten op een plankje hout zit. Zo ging dat kennelijk vroeger. Maar voor die 4m3 per maand die we gebruiken ga ik geen illegale dingen doen.

Leuk detail over oude meterkasten. Vroeger bespaarde men kennelijk flink op installaties. Dat betekend dat een deel van de installatie die wij hebben gedeeld wordt met de buren. De hoofdzekering zit bijvoorbeeld in onze meterkast. Van daaruit zie je een kabel door een gat in de muur naar de buren verdwijnen. Als er bij hen iets moet gebeuren waarvoor de hoofdzekering uit moet, moeten wij ook thuis zijn. Andersom zit de hoofdkraan voor het water in hun huis. Voor werkzaamheden aan onze watermeter moeten de buren dus thuis zijn.

Een paar dagen geleden is bij mij een airco geplaatst. Die had ik voor de zomer al besteld met het het idee te kunnen verwarmen in het geval de gasvoorziening verstoord zou raken.
Dus een volledig prep-gerichte aankoop naast de toen aangeschafte extra gasflessen en petroleum.

In de elektrische voeding heb ik een energiemeter opgenomen. Valt mij op dat als de temperatuur eenmaal op de ingestelde waarde is en de airco nog slechts af en toe aan slaat dat het opgenomen vermogen dan slechts 350W is. Dat valt dik mee, zou ik dan toch die fabelachtige COP van 4 a 5 kunnen halen?

Hoewel je de data van een eendaagse test met een korreltje zou moet nemen zien de eerste (financiele) resultaten er toch goed uit.
We hebben de gehele zaterdag het huis warm gehouden. Zelfs te warm met op enig moment 21,5 graden.
Dat heeft me met de airco 2,6 kWh gekost. In vergelijking met andere dagen van deze week heb ik ongeveer 2 m3 gas minder verbruikt.

Huidige kWh prijs in mijn variabele contract is ongeveer 0,30 euro/kWh terwijl dat voor een m3 gas zo'n 1,60 euro/m3 is.
Dat betekent dus een besparing van 2 x 1,60 - 2,6 x 0,30 = 2,42 euro.
Een leuke bijvangst naast mijn oorspronkelijke doel.

Afgelopen zomer zaten we in een caravan op een camping. Het toevoer van aardgas was slecht en ik moest vak een gasknop lang ingedrukt houden. Vervelend vonden we het. De thermoskan was de oplossing.

Nu de energieprijzen stijgen, gebruiken we deze thermoskan weer. Minder vak water koken levert een besparing op.

Sinds kort gebruiken we nieuwe nieuwe pannen met een sandwich-constructie in de bodem en in de wanden. Het koken gaat sneller. Naast minder gas verbruik is onze eten ook lekkerder (bijv. knapperige groenten).

Ik trap af met de Petroleumkachels die wij in huis hebben. Een aantal jaar geleden kochten wij via marktplaats 4 Zibro petroleum kachels en die komen nu goed van pas.

Via marktplaats kochten we een aantal gebruikte 20 liter jerrycans voor weinig https://www.marktplaats.nl/v/carava...rycans-pe-hd-schoon-droog-direct-te-gebruiken

Een ritje naar België om de jerrycans te vullen met goedkope petroleum Petroleum kopen wij in België https://www.tankentabak.com/default.aspx

Op deze manier besparen wij al jaren fors op onze gas rekening.

Van deze kachel is een moderne electronische versie. Deze ruik je niet en heeft veel veiligheids opties. Bevalt ons erg goed. Het is de zibro LC-3016677553670383206543217855608725.jpg

Van deze kachel is een moderne electronische versie. Deze ruik je niet en heeft veel veiligheids opties. Bevalt ons erg goed. Het is de zibro LC-30Bekijk bijlage 23346

Welkom op ons forum!

Dat is inderdaad een hele mooie Zibro. Vooral dat je niets ruikt van de verbranding is een dik pluspunt. Onze zoon kan dus echt niet tegen de petroleumlucht dus als hij langskomt moet de kachel hier uit.

Een paar dagen geleden is bij mij een airco geplaatst. Die had ik voor de zomer al besteld met het het idee te kunnen verwarmen in het geval de gasvoorziening verstoord zou raken.
Dus een volledig prep-gerichte aankoop naast de toen aangeschafte extra gasflessen en petroleum.

In de elektrische voeding heb ik een energiemeter opgenomen. Valt mij op dat als de temperatuur eenmaal op de ingestelde waarde is en de airco nog slechts af en toe aan slaat dat het opgenomen vermogen dan slechts 350W is. Dat valt dik mee, zou ik dan toch die fabelachtige COP van 4 a 5 kunnen halen?

Hoewel je de data van een eendaagse test met een korreltje zou moet nemen zien de eerste (financiele) resultaten er toch goed uit.
We hebben de gehele zaterdag het huis warm gehouden. Zelfs te warm met op enig moment 21,5 graden.
Dat heeft me met de airco 2,6 kWh gekost. In vergelijking met andere dagen van deze week heb ik ongeveer 2 m3 gas minder verbruikt.

Huidige kWh prijs in mijn variabele contract is ongeveer 0,30 euro/kWh terwijl dat voor een m3 gas zo'n 1,60 euro/m3 is.
Dat betekent dus een besparing van 2 x 1,60 - 2,6 x 0,30 = 2,42 euro.
Een leuke bijvangst naast mijn oorspronkelijke doel.

Ik ben benieuwd @buzz Mijn redenatie is hetzelfde. Die paar dagen dat de airco het niet meer bij kan benen neem ik voorlief en als back-up heb ik een zibrootje voor het geval het langer dan 3 dagen -20 blijft of de stroom uitvalt, maar dan had de cvketel het sowieso niet gedaan.

Schiet me te binnen, zijn er mensen die het stroomverbruik van de hr ketels wel eens hebben gemonitoord, moet toch ook wel een aantal kwh per maand kosten om die cv-pomp en de electronica te laten draaien...

Net ontdekt dat er koelkast lampjes zijn met alarm (die gaan knipperen en piepen als ze te lang branden). Klinkt ook wel handig, dan kun je nooit meer de koelkastdeur niet goed sluiten :)

Terug
Bovenaan