Regenwater uit de dakgoot opvangen was al genoemd. Maar het regenwater op hete dagen gebruiken om het dak van het huis mee te besproeien dmv een pompje en een "sprinkler" installatie op het dak is nog een mogelijkheid om het extremere weer het hoofd te bieden.
De verdamping houdt het dak koel en die koelte daalt naar de verdiepingen onder het dak.
Dus blijft de vraag hoeveel toe te schrijven valt aan een verhoging van het CO-2 gehalte van de aardse atmosfeer, de 11-jarige zonnecyclus die thans zijn maximum bereikt, waarbij aangetekend, dat extra CO-2 goed is voor de plantengroei, wat de ontbossing weer enigszins tegengaat.
Besproeiing van het dak in combinatie met begroeiing is voor hitte en koude ook een oplossing.
Wat een prachtig plaatje, een lust voor het oog.
Het gewicht van het grond en begroeiing op het dakje kan behoorlijk zijn als het maar blijft regenen.
Dan is het heel belangrijk dat het een heel sterk huis is en gefundeerd het liefst op een behoorlijke rotssteen, waar naast je toch nog een "aard pen" in de grond kan slaan voor een goede bliksemafleider, want het kan goed spoken in bergen, en ver genoeg het water wat enorm kan stijgen door een extreme wolkbreuk, vooral in bergachtig gebied.
Waar zouden jullie het huisje van maken, met een hele dikke opgemetselde muur met een spoul of met hele dikke boomstammen dus als blokhut wel met een puntdak.
Ik had het liefs de schoorsteen in het huisje gehad dan heb je nachts als het vuur dooft, nog de stralingswarmte die het huisje blijft verwarmen en drooghoud, met het oog op leef vocht.
Een idee van mij als ik de mogelijkheid had om zelf de stenen te bakken zou ik dat doen met klei die een open structuur geeft en het te gebruiken water van zout voorzien, dan hoop ik dat als de steen gebakken is het werkt als een goed vocht opnemer, wat heb je dan een geweldig ont vochtiger in huis de ontvocht wordt door de warmte die je verkrijgt als je de kachel op stookt, ja ramen en deuren openzetten is dan denk ik wel gewenst, maar dan heb je ook wat.
Het zou waarschijnlijk over een paar dagen rustig opgestookt moeten worden zodat de vocht langzaam kan ontsnappen.
Een kanttekening.
Als er vocht in stenen zit kan je waarschijnlijk bij sterke snelle verhitting dat ze gaan exploderen, misschien kan
@Roel daar meer over vertellen.
https://forum.bushcraftnederland.nl...oals graniet en,maar houdt minder warmte vast.