JJ&A
Diehard Prepper
Ik negeer even helemaal de discussie omtrent klimaat, wat de MOD ook graag heeft.
Er is op mijn grond een groot verschil tussen mijn tuin en weilanden. Mijn tuin is bijna wild overwoekerd met struiken en bomen (maar er is nog genoeg gras). Die is deze lente/zomer niet verdroogd terwijl we geen water hebben gegeven. Het groeide bijna te hard. In mijn weilanden had ik last van droogte. Wat ook logisch is aangezien water veel te snel wegvloeid en verdampt.
Wat ik doe tegen hitte en heftige regenval:
Ik beplant mijn weilanden met bomen die de grond (voedingsstoffen) en vocht vasthouden en verdamping tegen gaan.
Ik weet niet of en experimenteel was maar vele jaren terug had met kunststofbomen op onbegroeide zandvlakten geplant om ervoor te zorgen dat er weer begroeiing gestimuleerd kon worden.
Nachts viel aardig wat condenswater op het zand, overdag beschermde de bomen de grond tegen uitdroging waardoor werd begroeiing behoorlijk op gang gebracht.
Nu met het behoorlijke overschot aan kunststof zouden er heel wat van die bomen gemaakt kunnen worden om zo de natuur weer te herstellen, waar het anders niet meer mogelijk is, omdat de zonehitten dat grondig belemmerd, en zo raken we ook voor een grootdeel van het overschot aan kunststof heen, en dat is niet alleen plastiek flessen maar ook ontzetten veel afgedankte kleding.
En dat werkt ook als het wat warmer/drogen/natter/kouder wordt, ongeacht de oorzaak hiervan.