Nou mijn puntdak ligt aan de zuidkant, op de buitenste 2 rijen dakpannen na, vol met zonnepanelen.
Toen ik die las dacht ik, wat kan er gedaan worden om zonnepanelen te beveiligen tegen zware hagelslag, we zien wel eens outo's waarvan het metalen plaatwerk allemaal deukjes hebben door de hagelslag, kort geleden heeft er ((ten noorden van Venetië in Italië)) nog een behoorlijke hagelbui plaats gevonden die ontzetten veel schade heeft aangericht.
https://www.ad.nl/buitenland/zeker-...or-hagelbuien-in-noordoosten-italie~a00665e1/
,,De hagel die viel was absoluut buitengewoon, met ijsstenen die in sommige gevallen een
diameter van meer dan 10 centimeter hadden.”
Toen dach eerst aan hele sterke afneembare gaas boven de panelen moeten spannen om de schade te voorkomen, ik ben gaan zoeken wat is sterker draad dan staaldraad gaas???
Toen kwam ik dit tegen:
https://www.leerwiki.nl/wetenschap/...-het-dunste-en-sterkste-materiaal-ter-wereld/
Grafeen beschikt immers over écht uitzonderlijke eigenschappen, zo bleek al vlug. Zo geleidt het de electriciteit maar liefst één miljoen keer beter dan koper. Dit nieuwe materiaal is nagenoeg volledig doorzichtig, maar toch zo dicht dat zelfs heliumgas er onmogelijk doorheen kan. Grafeen is daarenboven ook nog eens erg robuust:
het is maar liefst tweehonderd keer sterker dan staal.
Grafeen wordt vandaag al volop gebruikt als materiaal in touchscreens en in zonnepanelen. De mogelijke toepassingen van grafeen zijn echter ontelbaar.
En wat blijkt nu dat het al word gebruikt voor zonnepanelen, dus als je wilt investeren in nieuw panelen dan is die lijkt mij een aanrader, voor ons preppers die nog geen zonnepanelen hebben of weer opnieuw willen investeren.
Kantekening.
Houd er wel rekening mee dat er ook berichten zijn geweest dat door vervuiling je juist minder opbrengst gaat krijgen in de toekomst.
Ja je weet soms niet meer wat je zoal geloven moet.
Op het platte dak van mijn schuurtje ligt al jaren antiworteldoek met een dunne laag grond en vetplanten er op. Er staat zelfs hemelsleutel op. Die bloeit alweer. Als het heel warm is zoals nu geef ik het dak soms water. En de schuur is aanmerkelijk koeler dan toen er nog geen groendak op lag.
Ik heb ook op de lagere flats gezien dat ze ook voeding op de begroeide daken strooiiden, misschien een kleine wenk voor als het nodig lijkt te zijn.
Verder staat er nu voor mijn huis ook een waterton. Achter ook. Als die vol is stoomt het water over naar de vijver in de tuin.
Verder is de tuin omheind door betongaas met klimop er tegenaan. Om de 2,5 meter staat een knotwilg.
Ik heb nog nooit een omgewaaide dikke knotwilg gezien die is heeft een goede wortels stelsel om de paar jaren snoeien dan kan de storm ze ook niet doen omwaaien.
Hierdoor is er meer schaduw in de tuin en is het een paar graden koeler dan voor het huis. De wijk waar ik woon was ooit moeras. Knotwilgen lusten veel water. Sinds de knotwilgen groot zijn is de kelder droog.
Kan het weg zuigen van het grondwater in de toekomst ook schade geven aan het fundament???
JA
https://www.kcaf.nl/een-zeer-grote-...nderingsschade-een-sterk-onderschat-probleem/
Een zeer grote kostenpost door de droogte is funderingsschade! Een sterk onderschat probleem!
Grote bomen consumeren wel 150 liter per dag, reken uit wat meer bomen vlak bij elkaar dan wel gebruiken,
En als het dan wekenlang niet regend, dan heb je een probleem.
Het injecteren van waterglas kan er voor zorgen dat kelders, en woningen vochtvrij worden en blijven bij hevige stortbuien.
Mijn idee van het injecteren zorgt er voor dat de muren over een lange tijd gevoed worden door de techniek, het is een langzame diepe constante verzadiging.
In de voortuin staat een knotlinde.
Lekker lindboezen thee, en de bladeren zijn ook eetbaar voor dat de bloeitijd begint.
Nu die groter is merk ik ook dat het voor het huis ook koeler is dan iets verderop in de straat. Door de linde is de voorgevel redelijk in de schaduw. En omdat die geknot is komt er wel zon op de zonnepanelen.
Verder probeer ik veel te composteren. Takken verhaksel ik. En ook het gras uit de tuin composteer ik. De compost gaat de tuin weer in. Grond met een hoog humus gehalte neemt veel makkelijker water op. Er is minder erosie. En in droge periodes is de capillaire werking van de grond beter. Ik merk dat met een stevige regenbui er geen plassen ontstaan. De grond slaat dus niet dicht.
Het spoelwater van groentes doe ik de tuin in ipv naar het riool.
Mischien doe ik nog wel meer, maar dat weet ik zo niet.
Haha dat vind ik een leuk zinnetje.
Ik moet je nog steeds mijn ontwerp van de grondkachel vertellen, dat ben ik niet vergeten.
Ik zal kijken of in een tijds gaatje kan vinden.