• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat ga jij ondernemen tegen hittes/wolkbreuken waar NL vaker in de toekomst mee te maken krijgt

hemelwaterafvoer mogen ze hier ook wel beter maken.

wat een regen hebben we dit jaar al gehad, niet normaal meer.
De laatste dagen is het ook echt hollen of stilstaan @Hermanusb . Zonnige perioden en dan ineens een fikse plensbui. Afgelopen dinsdag kreeg ik dit te zien, en heb ik nog maar even gewacht met naar huis gaan. Toch vind ik het wel mooi dat natuurgeweld.

Flink onweren doet het hier zelden, maar als het gebeurt dan vind ik het prachtig😉
Het zal wel een overgebleven holbewoner-gen zijn...😁
GridArt_20240419_204402244.png

hemelwaterafvoer mogen ze hier ook wel beter maken.

wat een regen hebben we dit jaar al gehad, niet normaal meer.

ik vind het logisch dat we meer problemen krijgen met het afvoeren van hemelwater. Nederland raakt meer en meer versteend. Het regenwater kan nergens meer naar toe.

ik vind het logisch dat we meer problemen krijgen met het afvoeren van hemelwater. Nederland raakt meer en meer versteend. Het regenwater kan nergens meer naar toe.
@Franky , ach, zolang er nog kelders zijn als waterbuffers, houdt het gros droge voeten😉
Sorry, dat was niet kwaad bedoeld... Hoe liep dat af? Redelijk droog hoop ik?
Je hebt wel gelijk. Veel is geplaveid. Opvallend vind ik wel dat het vaak in de nieuwbouwwijken en steden is, waar de tuinen uit stoeptegels bestaan. Lekker makkelijk, maar met natuur heeft het niets meer te maken.

Hee, ik mis jou nog op de Wiskers-lijst volgens mij? Is dat iets voor jou?

komt nog wel wat grondwater omhoog maar de droger houd het wel bij.
Heb deze week een dompelpomp met ingebouwde vlotter binnen gekregen om in het gat bij de trap te zetten. Nu mag ik iedere de dag de vlotter handmatig een tikje geven

komt nog wel wat grondwater omhoog maar de droger houd het wel bij.
Heb deze week een dompelpomp met ingebouwde vlotter binnen gekregen om in het gat bij de trap te zetten. Nu mag ik iedere de dag de vlotter handmatig een tikje geven
Ach, verdorie @Franky , ik had je een tip moeten geven maar realiseerde mij niet dat je meer water hebt dan een plasje. Ik heb al dik een jaar een vlakzuigende "dompelpomp" in gebruik die niet schakelt met een vlotter maar met twee electroden vlak boven de grond (afstelbaar), en dat werkt prima. Net als waterdetectie sensoren, maar dan direct de pomp aansturend. Tot een millimeter water pompt het apparaat wel door, dus tot zo goed als vochtig/droog. Met een vlotter is er altijd waterhoogte nodig.

Even opgezocht, en gevonden: https://www.einhell.nl/p/4171440-ge-sp-4390-n-a-ll-eco/

Daarmee zijn echt geen "tikjes" meer nodig. Plassen en een bouwdroger klinkt wel naar duur dweilen met de kraan open. Ik hoop erop, dat je die plassen weg krijgt.

Als laatste, vraag ik mij af of een aaneengesloten laag van kunststof tegels een idee zou zijn? Laat er een tegel uit en daarin die Einhell-pomp. Eronder mag dan 1 mm water staan, maar verdamping van dat wateroppervlak ga je dan grotendeels tegen en dat scheelt weer "bouwdrogen".

Ik heb een extra trap richting de kelder. Ik kan dus vanuit buiten meteen de kelder in. Voor deze deur zit een "gat" waarin regenwater welke via deze trap naar beneden komt opgevangen word. Hier heb ik de dompelpomp voor besteld. Het vocht in de kelder valt nog te overzien. Vooral op 1 plek komt iets aan vocht omhoog

Ik heb een extra trap richting de kelder. Ik kan dus vanuit buiten meteen de kelder in. Voor deze deur zit een "gat" waarin regenwater welke via deze trap naar beneden komt opgevangen word. Hier heb ik de dompelpomp voor besteld. Het vocht in de kelder valt nog te overzien. Vooral op 1 plek komt iets aan vocht omhoog

Kan je dat gat niet beter dichten dan, of denk ik nu te simpel?

Dit gat is bedoelt om regenwater wat via de buitentrap komt op te vangen. Dit gat zit buiten het huis

Ik denk dat ik het begrijp, maar zeker weten doe ik het niet :).

De trap is een waterval, beneden zit een kuil om water op te vangen. Daar hang je een pomp in.

Maar dat staat dus los van het water in de kelder?

Laatst bewerkt:
@Franky, is het niet een optie om die trap te overkappen? Een deur voor de trapafgang en verder rondom tegen het huis afgetimmerd? Je zou dan extra bergruimte creëren en houdt tegelijk het water van de muur en uit het trapgat.

Wat voor vloepr heb je in de kelder? Tegels op zand, of iets van beton of zo? Als het tegels zijn, en het geheel zwaar genoeg is, dan zou een folielaag eronder optrekkend vocht kunnen weren. Werk je de randen daarvan in de voegen van het metselwerk dan wordt het mooier. En zou je rondgaand 1 steen "steen voor steen" kunnen uitnemen en met dichte mortel terugplaatsen dan geen optrekkend vocht meer door het metselwerk.

De laatste dagen is het ook echt hollen of stilstaan @Hermanusb . Zonnige perioden en dan ineens een fikse plensbui. Afgelopen dinsdag kreeg ik dit te zien, en heb ik nog maar even gewacht met naar huis gaan. Toch vind ik het wel mooi dat natuurgeweld.

Flink onweren doet het hier zelden, maar als het gebeurt dan vind ik het prachtig😉
Het zal wel een overgebleven holbewoner-gen zijn...😁
Bekijk bijlage 26430

Het is heel appart ja. Ene moment onbewolkt, daarna regen (hagel zelfs), dan weer onbewolkt.

Nou ja, het is beter dan de afgelopen maanden toen het alleen maar regen was maar van mij mag het wel een keer stoppen. Dan kan de kruipruimte weer eens opdrogen.

Ik zit hier in het noorden van Spanje, en ik zit hier letterlijk "hoog en droog"
Echter heb ik alsnog te maken met wat ongemakken.
Deze ongemakken zijn een detail op het drama wat zich in het zuiden van Spanje heeft afgespeeld.

Ik ga maar even geen filmpjes sturen van het natuurgeweld, maar ik ga me puur houden aan mijn persoonlijke ongemakken.

Ik heb dus na 4 dagen bewolkt weer geen stroom.
(jaja, ik weet dat een generator me dit had kunnen voorkomen, maar die is 2 jaar geleden gestolen en heb geen zin om deze nogmaals aan te schaffen)

Door de regen is de toegang tot de Finca niet meer mogelijk met de auto, dus we hebben iedere dag een gezonde wandeling van 1,4 km voordat we bij de geasfalteerde weg aankomen.

De afspraak is dat ik tussen 08:00 en 12:00 vanaf mijn locatie werkzaamheden verricht voor het bedrijf. Dat heb ik dus voor de 3e dag moeten verzaken, want geen stroom is geen kantoor/scherm/computer/voip telefoon.

Geen stroom is geen tv/schotel, dus de WAF is ook wel een dingetje aan het worden.
https://en.wikipedia.org/wiki/Wife_acceptance_factor

En dan ben je een prepper, en dan blijken er net op dit moment 2 flessen butaan leeg te zijn die ik nog niet heb vervangen. Dus we hebben nog 1 butaan fles die we om en om kunnen aansluiten voor koken en warm water geiser.

Mijn rijst zou ik vorige week hebben aangevuld, maar drukdrukdruk, dus als we echt vast zouden komen te zitten zal het pasta, pasta, en pasta worden (met cactus)

https://www.preppers-shelter.nl/threads/vandaag-eten-we-cactus.1803/

Ik weet dat we er mee weg zullen komen, het weer is nu al een stuk aan het verbeteren, de stroom is weer richting 24,8 volt, dus die accu's gaan wel opgeladen zijn.

Verbeterpunten voor mij zijn:

- Altijd je voorraad op orde hebben, niet praktisch denken om te wachten.
- Butaan flessen volledig opgebruiken zodat ik ze eerder kan omruilen.
- Een finca kopen langs een geasfalteerde weg i.p.v. een zandpad van 1,4 km lang.
- Toch maar nadenken om een victron multiplus met aansluiting op een aggregaat aan te schaffen?

Hoe ver moet je gaan om uitzonderlijke situaties het hoofd te bieden, dat is een beetje het punt waar ik niet helemaal uit ben.

Beste @martin

Misschien een niet te grote camper aanschaffen waar je goede voorzieningen in hebt om een tijd van ongemak te kunnen overbruggen en met gemak contact met je werk kunt hebben.

Veel mensen hebben een camper waar je ook met bezoek in kan zitten dat is onnodig ruimte verspilling, was gelegenheid vinden we wel best belangrijk, om dan weer lekker in schone kleding te vertoeven.

Verbeterpunten voor mij zijn:

- Altijd je voorraad op orde hebben, niet praktisch denken om te wachten.
Bedankt voor deze ruggesteun voor dit draadje @martin . Niet wachten maar doen, is het motto. Ik kan daar evengoed lering uit trekken, gezien de vele voornemens en open eindjes bij mij, maar samen houden wij elkaar hier zo scherp als een scheermes😉.
- Butaan flessen volledig opgebruiken zodat ik ze eerder kan omruilen.
Me too. Ik heb er ook wel vier leeg of voor 1/4 vol, en het tankstation waar ik zelf LPG tankte heeft die pomp afgedankt. Daar sta ik dan met mijn grijze flessen. Prima in orde natuurlijk maar die idiote keuringsdatum is verstreken...
Men kan keuren wat men wil, maar een butagasfles die onbeschadigd is, die heeft het eeuwige leven. Het frisse andere kleurtje van weer een andere flessenboer kan mij toch echt gestolen worden, en hun volkomen absurde woekerprijzen al helemaal😝.
Screenshot_20241030-184026.png
€8,33 per kilogram (!) butaangas navulling en €75 voor een volle fles. En dat terwijl LPG aan de pomp nog geen Euro kost. Ben ik in het gekkenhuis beland of is dit een parallel universum?😂

Ach, voor nood, zet ik vol in op petroleum en benzine.😉
- Een finca kopen langs een geasfalteerde weg i.p.v. een zandpad van 1,4 km lang.
Het houdt de zombies wel mooi op een afstand, straks. Fincaland!
- Toch maar nadenken om een victron multiplus met aansluiting op een aggregaat aan te schaffen?
Voor jou, lijkt mij dat een perfecte combinatie. En dan even een uurtje de generator aan en je kunt weer 1kWh vooruit uit de accu's, ook zonder solar.
Hoe ver moet je gaan om uitzonderlijke situaties het hoofd te bieden, dat is een beetje het punt waar ik niet helemaal uit ben.
Gewoon full-power en deel het met ons @martin , en wij zeggen wel ho of stop😇

Misschien een niet te grote camper aanschaffen waar je goede voorzieningen in hebt om een tijd van ongemak te kunnen overbruggen en met gemak contact met je werk kunt hebben.

Bedankt voor het advies, maar voor dat geld kan ik wel een maandje of 20 een hotelovernachting regelen. Het is een extreme situatie. En ik wil zo min mogelijk vast zitten aan extra lasten zoals wegenbelasting en andere zaken.
Het is verre van onoverkomelijk voor ons in de finca. Ik denk dat mensen met een camper in regio Valencia meer in de problemen zullen zitten.

€8,33 per kilogram (!) butaangas navulling en €75 voor een volle fles.

holymoly
Het is hier nu 22 euro voor een volle fles butaan.
Het was 18 euro, dus is wel iets gestegen.
Maar dit soort prijzen zouden het niet echt aantrekkelijk maken.

holymoly
Het is hier nu 22 euro voor een volle fles butaan.
Het was 18 euro, dus is wel iets gestegen.
Maar dit soort prijzen zouden het niet echt aantrekkelijk maken.
Tja, inderdaad. Het is mij een raadsel hoe men men de mensen zo gek krijgt om €50 voor een navulling te betalen. Betaal dat, en je vraagt erom om besodieterd te worden.

Ik vul zelf LPG aan de pomp voor €7.

En dan de volkomen idiote "houdbaarheid" van 10 jaren voor een gasfles, waarna men weer €75 mag betalen voor een tegenwaarde van €7 aan gas en een fles die "weer 10 jaren gekeurd is" maar zich verder in niets van de oude fles onderscheidt. Ordinaire geldklopperij is het.

En dan de volkomen idiote "houdbaarheid" van 10 jaren voor een gasfles

Hou dat in de gaten want mijn ervaring is dat als de keuringsdatum te lang geleden is, dat je dan de fles ook niet kunt omruilen voor een volle en je het 'statiegeld' dus ook niet terug krijgt. Ook grappig om eens te proberen om je statiegeld terug te krijgen als je de fles niet wilt omruilen maar gewoon in wilt leveren. Wij hadden 2 grote rode gasflessen staan die we niet meer gebruikten. Ik heb hemel en arde moeten bewegen om mijn statiegeld terug te krijgen. Moest zelfs verschillende malen naar het hoofdkantoor gebeld worden voor we dat voor elkaar kregen.

Hou dat in de gaten want mijn ervaring is dat als de keuringsdatum te lang geleden is, dat je dan de fles ook niet kunt omruilen voor een volle en je het 'statiegeld' dus ook niet terug krijgt.
Dat bedoelde ik ook @phtvs , na 10 jaren is zo'n fles "niets meer waard want ongekeurd". Tja, ze moeten het ergens aan ophangen. Dat statiegeld steken ze al in de zak nog voordat je de winkel verlaat met een nieuwe fles.
Het is gedwongen winkelnering tegen gillende woekerprijzen waar je dus nog abonnementsgeld voor betaalt ook.
Haha, tja, en dan komt er plotsklaps iemand die een restant statiegeld wil terugzien. De consternatie kan ik mij voorstellen. Zo was het helemaal niet bedoeld natuurlijk...

Jouw waarschuwing om geen grote rode gasflessen in de lijstjes op te nemen, is helder doorgekomen in dit draadje voor aanschaf van het hoogst noodzakelijke😁

@martin, ik denk dat je je eerst moet afvragen of dit een uiitzonderlijke situatie is geweest of dat het (veel) vaker voor zal gaan komen.
De verwachtingen gaan richting het laatste :(

1730549738549.png

Ondertussen zitten we (ik ben de tel kwijt geraakt) op de 7e of 8e dag van 100% bewolkt weer en flink wat regen.

Het leermoment wat ik wil delen is de escalatie van de problemen als het lang aanhoud en de frustratie van het onvoorspelbare.

Als je vooraf weet dat je 10 dagen geen stroom zult hebben kun je hier op anticiperen.
Als je echter iedere dag te horen krijg dat het morgen weer normaal is, dan wordt je langzaam maar zeker flink gefrustreerd.

Ondertussen is alles wat er in de diepvries zat, bedorven. De koelkast werkt alleen nog tussen 14:00 en 16:00 dus is nutteloos geworden. En ik vertik het om mijn aggregaat aan te slingeren om een paar flessen koel te houden terwijl mijn diepvriesvak alsnog ontdooid is.
Dat is dan ook gelijk het voordeel van blik t.o.v. diepvries.
Op mijn werk zijn ze flink pissed, want ik ben al ruim 7 dagen niet meer "online" geweest op de afgesproken uren. Dat dit maar 1 keer per 200 jaar voorkomt ziet men niet als een geldig excuus.
Het is me totaal onduidelijk waarom de schotel niet meer werkt. Eigenlijk maakt het niks uit, want we hebben sowieso geen stroom, maar gek is het wel. En het internet via 4g is ook niet meer vooruit te branden. Vermoedelijk zijn er een paar masten in elkaar gestort door de aanhoudende regen.

De WAF begint nu ook wel flink te escaleren. (begrijpelijk) Ieder dag is het idee om morgen dan toch maar die enorme berg was te gaan wassen. Want door het enorme kutweer is alles nat/vies/modderig en lakens wil je ook wel minimaal 1 keer wassen. Maar omdat er al ruim 7 dagen geen zon is kun je ook niks drogen.

Die gezonde ochtendwandeling begint ondertussen ook flink te vervelen. Want het is verre van leuk om in de stromende regen met laarzen, die 2 kilo zwaar van de vastgeplakte klei, naar de auto te lopen.

Door het uitzonderlijke weerbeeld blijven de wolken letterlijk boven onze finca hangen.
1730550523683.jpeg
En iedere dag is het vooruitzicht dat het morgen over zal zijn.

En uiteraard is dit allemaal maar een detail met de reeds 220 doden in overige delen van het land.

Terug
Bovenaan